Geplaatst: 05.11.2013 - 20:31
Als je echt betrouwbaar wil, en goedkoop wil rijden dan kies je best voor Honda...
Welkom op Volvo-Forum.nl - Het forum voor alle Volvoliefhebbers
https://www.volvo-forum.nl/
Beste collega's,Longone schreef:Het zuinige 1.6D (PSA HDI) blokje heeft maar 3,8 liter olie wat weer voor meer turboproblemen kan zorgen dan de 2.0D. Mede-forummer janvanmeer lost dit op door iedere 10.000 (i.p.v. 20.000) de olie te verversen en dat werkt uitstekend.
Zelf heb ik een ijzersterke D5 en rijd 1:20 in eco-mode. Als ik wat wilder rijd wordt het 1:15.
Goed verhaal, maareuhh niet helemaal betrekking hebbend op de laatste vraag van TS....janvanmeer schreef:Beste collega's,Longone schreef:Het zuinige 1.6D (PSA HDI) blokje heeft maar 3,8 liter olie wat weer voor meer turboproblemen kan zorgen dan de 2.0D. Mede-forummer janvanmeer lost dit op door iedere 10.000 (i.p.v. 20.000) de olie te verversen en dat werkt uitstekend.
Zelf heb ik een ijzersterke D5 en rijd 1:20 in eco-mode. Als ik wat wilder rijd wordt het 1:15.
Over de voor-en nadelen van de verschillende motoren kunnen we nog dagenlang en eindeloos over praten. Je vind hier op het forum zeer veel slecht nieuws over de volvo's. Is ook niet vreemd natuurlijk als je in kaart brengt hoeveel van de typen motoren in vele merken is ingebouwd. Zelden zul je deze aantallen tegenkomen. Een ANWB monteur vertelde mij eens dat de 1.6 en andere motoren vrij probleemloze motoren zijn.
De olie interval voor wisselen is bij mij inderdaad max. 10.000 km. Onderhoud doe ik zelf. Onderhoud is ook niet duur als je zelf doet en naar de dealer gaat, met alle respect, kan het een heel ander verhaal worden. Werkplaatstarieven zijn zeer hoog en zij moeten aan allerlei milieueisen voldoen. Voor mij geld dat niet en kan alles gratis afvoeren bij de gemeente. De onderdelen bestel ik bij Bogijn via internet, hoogste korting en geen verzendkosten. Olie gebruik ik van Valvoline, de hoogste kwaliteit volsyntheet 5w-30. Een vaatje van 60 ltr. kost €280,00. Is nog geen €5,--/ltr. EXACT DEZELFDE OLIE vind je bij bouwmarkt, Halfords etc. in 4 ltr. verpakking voor €69,95. Bij dealer hoor ik van collega €19,95/ltr.
Een oliefilter koop ik voor €5,20. Een kleine beurt is bij mij amper €25,00
De banden zijn door mij onlangs vernieuwd. Ik rijd er ruim 100.000 km mee.
Mijn echte dieselverbruik is tussen 1:20 en 1: 22. Echte gemeten waarden en vnl. snelweg max. 100.
Stel dat je motor echt vervangen moet worden. Deze koop je voor €1500,-- incl. turbo (1.6d)= btw vrij. In laten bouwen bij garage op de hoek voor €500,-- ecl. btw voor max. €2500,-- ligt er een ander in die niet meer dan 70.000 ervaring heeft (incl. turbo)
Zo kan ik maar door gaan. Kijk eens naar de andere prijzen op het forum. Onbegrijpelijk dat garages duizenden euro in rekening brengen zonder probleem op te lossen.
Vernieuwen verstuivers? Een dieselexpert vertelde me dat 80% van de verstuivers onnodig vervangen worden. Hij zei "haal je verstuivers er maar uit en laat ze testen" de uitslag ken ik al. Deze vertonen dermate afwijkingen in sproeibeeld, opbrengst enz. dat ze vervangen moeten worden. Het is zo dat verstuivers die 340.000 km ervaring hebben allemaal afwijkingen vertonen ondanks dat de motor mooi loopt.
Het is gewoon wat je eisen zijn en wat je wil en verwacht. Wat voor de een geweldig is kan voor een ander helemaal niets zijn.
Goed verhaal, maareuhh niet helemaaljanvanmeer schreef:Beste collega's,Longone schreef:Het zuinige 1.6D (PSA HDI) blokje heeft maar 3,8 liter olie wat weer voor meer turboproblemen kan zorgen dan de 2.0D. Mede-forummer janvanmeer lost dit op door iedere 10.000 (i.p.v. 20.000) de olie te verversen en dat werkt uitstekend.
Zelf heb ik een ijzersterke D5 en rijd 1:20 in eco-mode. Als ik wat wilder rijd wordt het 1:15.
Over de voor-en nadelen van de verschillende motoren kunnen we nog dagenlang en eindeloos over praten. Je vind hier op het forum zeer veel slecht nieuws over de volvo's. Is ook niet vreemd natuurlijk als je in kaart brengt hoeveel van de typen motoren in vele merken is ingebouwd. Zelden zul je deze aantallen tegenkomen. Een ANWB monteur vertelde mij eens dat de 1.6 en andere motoren vrij probleemloze motoren zijn.
De olie interval voor wisselen is bij mij inderdaad max. 10.000 km. Onderhoud doe ik zelf. Onderhoud is ook niet duur als je zelf doet enbetrekking hebbend op de laatste vraag van TS gebruikt is vrijwel alles verkrijgbaar.
Als je naar de dealer gaat, met alle respect, kan het een heel ander verhaal worden. Werkplaatstarieven zijn zeer hoog en zij moeten aan allerlei milieueisen voldoen. Voor mij geld dat niet en kan alles gratis afvoeren bij de gemeente. De onderdelen bestel ik bij Bogijn via internet, hoogste korting en geen verzendkosten. Olie gebruik ik van Valvoline, de hoogste kwaliteit volsyntheet 5w-30. Een vaatje van 60 ltr. kost €280,00. Is nog geen €5,--/ltr. EXACT DEZELFDE OLIE vind je bij bouwmarkt, Halfords etc. in 4 ltr. verpakking voor €69,95. Bij dealer hoor ik van collega €19,95/ltr.
Een oliefilter koop ik voor €5,20. Een kleine beurt is bij mij amper €25,00
De banden zijn door mij onlangs vernieuwd. Ik rijd er ruim 100.000 km mee.
Mijn echte dieselverbruik is tussen 1:20 en 1: 22. Echte gemeten waarden en vnl. snelweg max. 100.
Stel dat je motor echt vervangen moet worden. Deze koop je voor €1500,-- incl. turbo (1.6d)= btw vrij. In laten bouwen bij garage op de hoek voor €500,-- ecl. btw voor max. €2500,-- ligt er een ander in die niet meer dan 70.000 ervaring heeft (incl. turbo)
Zo kan ik maar door gaan. Kijk eens naar de andere prijzen op het forum. Onbegrijpelijk dat garages duizenden euro in rekening brengen zonder probleem op te lossen.
Vernieuwen verstuivers? Een dieselexpert vertelde me dat 80% van de verstuivers onnodig vervangen worden. Hij zei "haal je verstuivers er maar uit en laat ze testen" de uitslag ken ik al. Deze vertonen dermate afwijkingen in sproeibeeld, opbrengst enz. dat ze vervangen moeten worden. Het is zo dat verstuivers die 340.000 km ervaring hebben allemaal afwijkingen vertonen ondanks dat de motor mooi loopt.
Het is gewoon wat je eisen zijn en wat je wil en verwacht. Wat voor de een geweldig is kan voor een ander helemaal niets zijn.
Bijzonder.wim de jong schreef:Direct al viel de 1.6D af, wegens lawaai bij hogere snelheden
Dat verschil is minder groot dan je zou denken:Bartk schreef:de 1.6D met 6 versnelling maakt absoluut niet veel herrie, maar je moet echt wel de 6bak hebben met een 1.6.