Op zoek naar een V50

Geleverd vanaf 2003
PieterNaber
Starter
Berichten: 6
Lid geworden op: 12.07.2013 - 07:54
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Eind dit jaar lever ik mijn lease auto in (een Fiat, blij dat ik er vanaf ben) en moet ik dus een nieuwe auto hebben gekocht. Al snel was de keuze voor het betrouwbare merk Volvo gemaakt. Eerst nog even naar de S60 gekeken, toen naar de S40, maar uiteindelijk ben ik er toch van overtuigd dat het een V50 moet gaan worden.

Op internet (onder andere dit forum) ben ik al flink aan het zoeken naar waar ik op moet gaan letten bij de aanschaf. Ik ga veel kilometers maken, dus het wordt een diesel. Qua prijs zal de auto van rond 2006 - 2008 komen zoals het er nu naar uit ziet. Maar ik blijf met wat vragen zitten:

- Wat is betrouwbaarder? Een V50 uit begin 2007 (oude look) of eind 2007 (sinds de facelift zeg maar)? Of is het echt alleen maar een facelift en maakt dit niets uit?

- Qua motor zit ik nu vooral naar de 1.6D te kijken. Zeker omdat deze zuiniger blijkt in wat vergelijkingen. Hier op het forum zie ik juist de mensen die veel kilometers maken naar een 2.0D kijken. Heeft dit veel voordelen?

Andere tips waar ik op moet letten bij de aanschaf zijn ook altijd welkom!
MarioC70
6th Gear member
Berichten: 4809
Lid geworden op: 31.08.2011 - 15:24
Locatie: Utrecht

Je kunt beter voor een 2.0 gaan...
Ik bekijk het vanuit de praktijk,niet vanuit een boekje.
Gebruikersavatar
Eagletje
4th Gear member
Berichten: 674
Lid geworden op: 04.10.2009 - 18:19
Locatie: Overijssel, Hardenberg

Heb je al in een S60 en V50 gereden? Zijn hele verschillende wagens. Mocht je dan toch voor een V50 kiezen, kies dan de 2.0
Heeft lekker wat vermogen, een versnelling meer en is wat betrouwbaarder.
Verbruik scheelt niet zo veel.
S60 D5 2003 automaat, stoelverwarming, sportstoelen, mimas.

S60 D5 2002, automaat.
V50 2.0D 2004
S70 2.5 10v 1998


Eddy
Gebruikersavatar
lint
Geartronic member
Berichten: 28945
Lid geworden op: 23.02.2007 - 00:12
Locatie: Ridderkerk

Als je diesel wilt rijden is de 2.0D een betere keus, rijdt net iets fijner.
XC40 Pure electric Twin Engine Ultimate 2023
BMW Z4 G29 sDrive20i 2024
MGB GT 1976
Gebruikersavatar
Fredhead
Geartronic member
Berichten: 27133
Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
Locatie: Drenthe

Ik heb een V50 2.0D gehad en dat was een prima combinatie.
Wel eens met een 1.6D gereden, maar vind de 2.0D beter bij de auto passen
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Traction control mod | Olie catchtank | Honda sproeiers


'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 campervan
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Gebruikersavatar
Bakboord1
4th Gear member
Berichten: 962
Lid geworden op: 05.12.2006 - 13:08
Locatie: Eindhoven

Zeker als je veel rijdt dan zal de 1.6 je gaan vervelen vermoed ik.
Je mist dan net dat beetje reserve wat rijden aangenaam maakt imho.
Opel Zafira 1.6cdti Business+

Volkswagen Tiguan 1.4tsi Comfortline Business panoramadak
Renault Espace 2.0t aut. dynamique panoramadak
Volvo V70 2.4 140pk
Opel Insginia 1.6t 180pk
Volvo V50 2.4 140 pk
Volvo V40 1.9d 115pk
Skoda Octavia 1.9tdii 110pk
VW Vento 1.9tdi 90pk
PieterNaber
Starter
Berichten: 6
Lid geworden op: 12.07.2013 - 07:54
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Oke, bedankt voor jullie tips. Iemand ervaring met begin 2007 versus eind 2007? Gaat het echt alleen om een facelift?
Jacolien
1st Gear member
Berichten: 11
Lid geworden op: 26.10.2013 - 15:55

Ik was een aantal jaar terug in dezelfde zoektocht beland. Een V50 aangeschaft diesel.
Helaas is ie niet meer.

Lees het bericht V50, motor over zijn toeren even door op dit forum.
Weet waar je aan begint...... en beslis of het dan wat voor je is!

Ik zou voor een oudere v70 gaan. Die gaan niet zo snel stuk.....
PieterNaber
Starter
Berichten: 6
Lid geworden op: 12.07.2013 - 07:54
Locatie: Den Haag
Contacteer:

@Jacolien: Ga een gloednieuwe FIAT Punto Evo inleveren. Daar al een aantal keer mee stil gestaan. Problemen met de startmotor, hydraulisch koppelsysteem en ga zo maar door. En dat voor een nieuwe auto.

Denk dat je altijd een "pech" auto kan hebben, helaas lijkt jou dat ook overkomen...
Gebruikersavatar
V70/2.4D/2003
8th Gear member
Berichten: 16549
Lid geworden op: 03.12.2009 - 11:03
Locatie: Noord-Groningen

Iedereen hierboven heeft het over de 2.0D maar.....er is ook een D5 dus als je dan toch gaat shoppen kijk dan zeker naar eentje met een D5 in het vooronder.
V70 D3 MY12, Caspian Blue
Vigilat ut quiescant
ingka
2nd Gear member
Berichten: 91
Lid geworden op: 24.08.2008 - 22:10
Locatie: Loshult - Killeberg

heb het afgelopen jaar al 50,000 km. gereden met een 1.6DrivE. Gemiddeld verbruik 4.7l/100 km en afgezien van het normale onderhoud en een BLIS storing , geen afwijkende zaken. Ik begrijp het commentaar hierboven zeker. een 6e versnelling zou het net wat rustiger maken en een 5e cylinder wat smeuiger. Maar er is goed mee te leven en volg het advies van bovenstaande posters en rij met de verschillende versies en weeg dan ook de onderhouds- en gebruikskosten mee.

Zorg voor een high-performance stereo, ook als je maar een gematigd muziek liefhebber ben, de goedkopere versies zijn echt niet om aan te horen.
Groeten,
Erik
__________________________________________________________

Volvo XC70 D4 FWD Geartronic Summum (2016)
Volvo V60 D4 Geartronic Momentum (2017)
Volvo V60 D4 Momentum (2015)
Volvo V50 1.6d drivE Business Pro Edition (2011)
Volvo XC70 2.5T AWD Momentum (2005) - automaat
Volvo 244 GL automaat 1976
Gebruikersavatar
Bakboord1
4th Gear member
Berichten: 962
Lid geworden op: 05.12.2006 - 13:08
Locatie: Eindhoven

ingka schreef: Zorg voor een high-performance stereo, ook als je maar een gematigd muziek liefhebber ben, de goedkopere versies zijn echt niet om aan te horen.
Klopt als een bus maar een set tweeters erbij in de A stijl lost al heel wat op.
Opel Zafira 1.6cdti Business+

Volkswagen Tiguan 1.4tsi Comfortline Business panoramadak
Renault Espace 2.0t aut. dynamique panoramadak
Volvo V70 2.4 140pk
Opel Insginia 1.6t 180pk
Volvo V50 2.4 140 pk
Volvo V40 1.9d 115pk
Skoda Octavia 1.9tdii 110pk
VW Vento 1.9tdi 90pk
ingka
2nd Gear member
Berichten: 91
Lid geworden op: 24.08.2008 - 22:10
Locatie: Loshult - Killeberg

even voor mijn begrip, die zitter er in een HP toch in, of kan ik die alsnog bij prikken ?
Groeten,
Erik
__________________________________________________________

Volvo XC70 D4 FWD Geartronic Summum (2016)
Volvo V60 D4 Geartronic Momentum (2017)
Volvo V60 D4 Momentum (2015)
Volvo V50 1.6d drivE Business Pro Edition (2011)
Volvo XC70 2.5T AWD Momentum (2005) - automaat
Volvo 244 GL automaat 1976
BG_Volvoforum
3rd Gear member
Berichten: 303
Lid geworden op: 21.02.2012 - 15:33

Dag Pieter,

er zijn genoeg mensen die perfect gelukkig zijn met hun 1.6D, wil je wat meer pit, dan is de 2.0D beter. Ik heb met de 1.6 gereden, die kan vlot mee, maar zo net wat meer om iemand effe in te halen, dat kan de 2.0D veiliger. Zit je nogal veel op de snelweg, dan is de D5 nog beter, want op hogere snelheden heeft die dan weer wat meer over tov de 2.0D.

Wat betreft de versie; ik heb een MY05 gehad, en nu een MY07, her verschil tussen beide versies vind ik al enorm, als ik dan eens af en toe in de garage kom, en een later MY zie staan, dan ben ik altijd verrast wat die toch weer altijd meer hebben, dus ik zou altijd gaan voor de nieuwste versie.

Zou kunnen dat bvb de audio aansluitingen al beter zijn (mijn MY07 heeft bvb geen audio aansluitingen, dus MP3 is uit den boze of via FM).

In elk geval veel geluk bij je zoektocht.
Gebruikersavatar
emporionelis
2nd Gear member
Berichten: 133
Lid geworden op: 18.10.2011 - 22:00
Locatie: Eindhoven

Hoi Pieter,

Ik rij een V50 D2 uit 2012 en ben er zeker blij mee.
Wat hierboven staat klopt inderdaad allemaal! Mijn keuze voor de D2 was puur voor de 20% bijtelling. Qua verbruik vind ik de auto niet superzuinig, ja als je zuinig rijd wel maar als je wat harder rijd maak het echt niets uit met een 2.0.
Succes met je keuze.
Volvo V50 MY2012 Limited Edition in Black Sapphire
ingka
2nd Gear member
Berichten: 91
Lid geworden op: 24.08.2008 - 22:10
Locatie: Loshult - Killeberg

BG_Volvoforum schreef:Ik heb met de 1.6 gereden, die kan vlot mee, maar zo net wat meer om iemand effe in te halen, dat kan de 2.0D veiliger
woonde ik nog in Zweden, met alle provinciale wegen van dien, dan was ik het met je eens. Maar op de NL en BE snelwegen is dat niet echt een sterk argument. Ik heb nooit een oeps :oops: momentje, en mijn achterliggers nooit een :evil: moment daardoor. Natuurlijk is het een sneller dan de ander. Maar laten we wel wezen in de 100-140 acceleratie kunnen alle versies meer dan lekker mee.
Groeten,
Erik
__________________________________________________________

Volvo XC70 D4 FWD Geartronic Summum (2016)
Volvo V60 D4 Geartronic Momentum (2017)
Volvo V60 D4 Momentum (2015)
Volvo V50 1.6d drivE Business Pro Edition (2011)
Volvo XC70 2.5T AWD Momentum (2005) - automaat
Volvo 244 GL automaat 1976
Gebruikersavatar
Elho
3rd Gear member
Berichten: 251
Lid geworden op: 07.11.2012 - 13:14
Locatie: Limburg (B)

Je koopt niet vaak een andere wagen. Zorg ervoor dat alle opties er op zitten die je wenst!! Iedereen verklaarde mij ook 'zot' dat ik persé een 2.0D wou met afneembare trekhaak, lederen interieur en high performance audio met ongeveer 100.000 km...

Iedere dag zocht ik op de 2dehands sites, en ik heb hem uiteindelijk gevonden, 150 km van mijn deur! Maar dat heb je er voor over, als autoliefhebber...

Het grootste argument waarom ik geen 1.6d heb gekocht is het feit dat de turbo's hiervan sneller zouden slijten. En dit lijkt me nog niet onlogisch, mensen gaan deze wagens misschien wat meer in toeren brengen om vlot mee te kunnen in het verkeer. En met de turbo zal dit ongetwijfeld werken. Maar, de turbo's van de 1.6jes zien dus meer af dan die met een 2.0 motor.

En bij een tweedehands wagen ben je nooit zeker wie de vorige eigenaar was. Je hebt veel kans dat het iemand was die niet weet dat je met een koude motor rustig moet rijden. Wie in jouw straat doet dit? Let maar eens op sochtends wanneer iedereen naar zijn werk vertrekt...

Langs de andere kant, ex 2.0 eigenaren deden dit mss ook, maar toch, het lijkt me dat deze turbo's minder afzien!
Volvo XC60 R-Design 2019 T4 Bursting Blue
VW Passat Variant 1.4 TSI
Audi Q3 1.4 TSI
Volvo V50 2008 - 2.0D
HbTps
2nd Gear member
Berichten: 189
Lid geworden op: 28.11.2012 - 13:20

Of je kiest voor een Ford Focus. Zelfde techniek, stukken goedkoper. Alleen het interieur is wat minder van kwaliteit en natuurlijk het uiterlijk is anders (...).

Met alles wat ik nu weet van mijn V50 (1.8 benzine) en de probleempjes die ik daarmee gehad heb zou ik mezelf een volgende keer een paar duizend euro besparen en voor een Focus gaan...
Gebruikersavatar
Elho
3rd Gear member
Berichten: 251
Lid geworden op: 07.11.2012 - 13:14
Locatie: Limburg (B)

Focus en v50 zelfde onderstel ok, en wss nog een hele hoop andere stukken. Maar een auto koop je toch uit een bepaalde emotie. Ford (Amerikaans) en Volvo (Zweeds) liggen bij mij mijlenver uit en elkaar qua emotie!!
Volvo XC60 R-Design 2019 T4 Bursting Blue
VW Passat Variant 1.4 TSI
Audi Q3 1.4 TSI
Volvo V50 2008 - 2.0D
HbTps
2nd Gear member
Berichten: 189
Lid geworden op: 28.11.2012 - 13:20

Qua emotie wel, qua techniek niet... Ik was dan ook licht verbaasd toen ik op de relatief vele, in korte tijd stuk gegaan zijnde, onderdelen steeds weer FoMoCo zag staan (Ford Motor Company).
Eind dit jaar lever ik mijn lease auto in (een Fiat, blij dat ik er vanaf ben) en moet ik dus een nieuwe auto hebben gekocht. Al snel was de keuze voor het betrouwbare merk Volvo gemaakt.
Dat was ook mijn gedachte toen ik voor Volvo koos. Niet dat ik vind dat het nou zo'n slechte auto is....maar dezelfde "kwaliteit" is ook te verkrijgen voor minder geld.

Just my 2 cents...
Plaats reactie

Terug naar “S40 - V50 series”