Pagina 2 van 2
Geplaatst: 16.12.2013 - 11:48
door MartinG
Inmiddels wat tijd gehad om de lampen te installeren, het is echt gewoon plug&play.
Momenteel heb ik nog de melding dat mijn verlichting niet goed is (door de LED), maar dat wordt opgelost door weerstandjes die al binnen zijn. Volgend weekend ga ik hiermee aan de slag. Nu de foto's.
Geplaatst: 16.12.2013 - 11:51
door MartinG
Nu nog wat meer foto's.
Geplaatst: 16.12.2013 - 12:00
door Ben
Mooi !
Geplaatst: 16.12.2013 - 12:16
door Summum
Erg fraai...hoe je van de nood een deugd kunt maken!
Geplaatst: 16.12.2013 - 15:32
door ivoandriessen
Nog een ander idee om de weerstand wellicht niet te hoeven plaatsen....
Het lijkt me dat de nieuwe modellen ook zonder weerstand rijden en de boordcomputer maakt dan geen melding van de kapotte lampen. Is dit niet softwarematig te doen? In de nieuwe versies zal dit zo ingesteld zijn denk ik.
Wellicht via de CFE/VCE of anders bij de dealer, dat de boordcomputer met een andere weerstand rekening gaat houden en zo de melding niet meer toont.
Geplaatst: 16.12.2013 - 20:27
door MartinG
@Ivo
op zich is dat een goed idee. Ik heb in mijn 'onderzoek' naar de mogelijkheid contact gehad met 2 dealers, maar de een wuifde het idee weg met 'daarin zijn klanten van Volvo niet in geïnteresseerd, dat gehobby met auto's. Klanten willen auto's in originele staat.' en wilde het er niet verder over hebben.
De andere dealer heeft het nagevraagd aan de werkplaats en het antwoord was dat het niet kon (het plaatsen van de nieuwe LED verlichting) ivm de veranderde wattage/voltage.
Desalniettemin is het toch een goed idee. Misschien weet iemand anders het antwoord? is er een software update mogelijk om de boordcomputer te laten denken dat het de juiste lampen zijn?
Geplaatst: 16.12.2013 - 21:09
door ivoandriessen
Als je een gemiddelde dealer 2 jaar geleden gevraagd had naar de functionaliteit van de CFE/VCE in de oudere modellen dan had je waarschijnlijk dezelfde antwoorden gekregen
Het feit dat de andere lichten het wel doen (echter met melding) zegt denk ik al genoeg m.b.t. de gekregen antwoorden.
Ik zal de vraag eens bij M@rcel neerleggen.
Geplaatst: 16.12.2013 - 22:02
door The Volvoboy
Staat netjes!

Nu nog de grote letters D5 op de achterkant

Geplaatst: 16.12.2013 - 22:06
door jpwg001
Misschien is het mogelijk het bovenste deel ook nog als gewoon licht te laten branden. Dat zou er super uitzien.
Geplaatst: 16.12.2013 - 22:07
door ivoandriessen
En wellicht het brede V O L V O en de nieuwe XC90 van de nieuwe modellen
Geplaatst: 16.12.2013 - 22:41
door ivoandriessen
Antwoord van Marcel:
Ik heb even in de schema's gekeken, maar MY2007 heeft geen losse meetshunts. Deze zitten dus waarschijnlijk in de REM ingebouwd. Ook zie ik dat via dezelfde shunts ook LEDS (sidemarkers?) worden aangestuurd.
Of er in de software van de REM voorzieningen zijn getroffen om de spanningsniveau's over de shunts in te stellen, weet ik niet. Het lijkt me het eenvoudigst om er een paar weerstanden tussen te knopen. De shunts reverse engineeren en vervolgens software bouwen voor een one-off is niet zinvol. Een dergelijke ombouw komt immers niet vaak voor.
Geplaatst: 16.12.2013 - 23:02
door MartinG
@ivo
dank voor de info. goed idee, maar niet uitvoerbaar helaas. Dus toch doorgaan met de weerstanden.
@ivo, volvoboy
Ik wist dat deze opmerking zou komen. En ja, dat ben ik ook van plan, maar ik zie op tegen het verwijderen en vooral daarna weer mooi maken van de lak zodat je het verschil niet ziet. trouwens, ik wist niet dat D5 ook vernieuwd was. V O L V O kan je natuurlijk niet missen, maar D5? Ik heb nu inderdaad foto's gezien waar dit zo is, dus dank voor de tip (en extra werk :razz: ).
Geplaatst: 16.12.2013 - 23:04
door MartinG
@jpwg
Ik heb op youtube gezien dat iemand een led-strip in dat bovenste deel heeft gekregen. Dat is heel wat werk, ben bang dat het iets te veel is voor mij om te proberen. Was wel leuk om te zien.
Geplaatst: 16.12.2013 - 23:17
door jpwg001
Je kunt niet, net als Jeroen Spock, je bestaande lampen met verschillende spanningshoeveelheden laten branden als remlicht en als stadslicht?
Geplaatst: 24.12.2013 - 16:20
door MartinG
@jpwg001, ik weet niet precies wat je bedoelt. Heb je een link naar waar Jeroen het beschrijft?
Ben ondertussen wel een stapje verder, de weerstanden zijn geplaatst. Ik heb 2 weerstanden geplaatst, elk aan een kant. Tussen de zwarte en de gele draad.
De melding dat het remlicht gecontroleerd moet worden is verdwenen. Deze melding kwam steeds terug bij het remmen (logisch).
De weerstanden zijn geplaatst op een ijzeren hoek die weer verbonden is met het staal/ijzer van de auto. Hierdoor verwacht ik dat de warmte die afkomt van de weerstand zich zal verdelen en dus goed wordt afgevoerd.
De enige melding die nog blijft is die van het parkeerlicht, deze is wel verdwenen na 1 keer resetten en komt niet terug tijdens de rit.
Toch zou ik graag ook deze laten verdwijnen. Weet iemand welke draden ik dan moet gebruiken? Moet ik dan extra weerstanden plaatsten?
Geplaatst: 24.12.2013 - 16:39
door lint
Staat erg goed die nieuwe achterlichten, succes met het weerstanden vraagstuk om de foutmeldingen het zwijgen op te leggen.