2.0D/D5

Dit is de rubriek voor de 30, 40 en 50 series vanaf bouwjaar 2004.
V50-Hans
Starter

Beste VforLife,

Zoals al eerder door een forumlid opgemerkt is het motorische verschil tussen de 2.0D en de D5 met name te merken in het koppelverloop. De 2.0D (PSA motor) heeft zijn max. koppel rond de 2000 tpm. Boven de 3000 tpm valt het koppel vrij sterk naar beneden. M.a.w. wil je gebruik maken van de max. trekkracht dan dien je steeds op te schakelen tussen de 2000 en 3000 tpm. Daarintegen heeft de D5 een veel vlakker koppelverloop. Doortrekken in de versnellingen resulteert in een constante trekkracht. Je wordt dan ook nog getrakteerd op een mooie 5-cilinder roffel. Het brandstofverbruik van beide motoren valt uit in het voordeel van de 2.0D. Dat de 136 pk van de 2.0D minder brandstof verbruikt als de 185 pk van de D5 behoeft geen uitleg.
Onder bepaalde omstandigheden kan de 2.0D echter net zoveel of meer brandstof verbruiken als de D5 en dat is bij een verstopt roetfilter (veel voorkomende kwaal). Als de sensoren van het roetfilter een te hoge tegendruk in het uitlaattraject meten dan blijft het systeem constant regeneren in een poging het roetfilter schoon te branden. Aangezien bij het schoonbranden meer brandstof wordt ingespoten loopt het verbruik soms dramatisch op, net zolang totdat de motor uiteindelijk in de noodloop gaat.
Oplossing: schoon laten maken van het roetfilter a raison van ong. € 350,- of het roetfilter laten vervangen, tussen de € 800,- en € 1000,-. Veel 2.0D rijders krijgen hiermee te maken of hebben inmiddels al e e n of meer roetfilters laten monteren. De D5 motor blijkt minder gevoelig voor het roetfilter-probleem.
Toen ik zelf voor de keuze stond een V50 met 2.0D of D5 heb ik geruime tijd genomen om al voors-en tegens af te wegen. Ik heb Internet op z'n kop gezet om zoveel mogelijk technische info. te verzamelen.
Uiteindelijk heb ik besloten toch te gaan voor 2.0D motor, maar wel in een aangepaste versie. Kort na de aanschaf heb ik de inhoud van het roetfilter laten verwijderen en de EGR-klep softwarematig laten wegschrijven.
Verder heb ik het piekerige koppelverloop softwarematig laten aanpassen.
Het gevolg van deze maatregelen was een vrij ademende en oersterke dieselmotor, die geen inwendige vervuiling meer oploopt door motortechnische miskleunen als een EGR-klep of roetfilter. Bij de ontwikkeling van "moderne" dieselmotoren laten de motoren-ingenieurs zich, onder druk van de politiek, verleiden tot ingrepen die vroeg of laat motorische problemen veroorzaken. Het financiele gevolg wordt op het bordje van de klant gelegd. Zelf dealers die na vele reparaties en ontevreden klanten nog steeds met vervuilde en slecht lopende motoren zitten nemen bovenstaande maatregelen ook. Men durft er echter niet openlijk vooruit te komen.
Tenslotte zal ik je een voorbeeld geven hoe de aanpassing in mijn auto heeft uitgepakt. Voor de ingreep verbruikte mijn auto bij 100/120 km op de cruisecontrol (snelwegrit van ong. 400 km) 1:14,9 km. Vermoedelijk mede een gevolg door een voortdurend regenereren. Na de aanpassingen was het verbruik onder dezelfde omstandigheden 1:21,4 km. Geen tegendruk, geen vervuiling in het inlaattraject en een gunstiger afgestemd koppelverloop.
De driveability is enorm verbeterd en het max. koppel ligt op een aanmerkelijk hoger niveau (ong. 380 Nm ipv 320 Nm). Het vermogen (voor mij minder belangrijk) is gegaan van 136 pk naar 163 pk.
Let wel op dat je niet te ver gaat in het herschrijven van de parameters in de computer. De 2.0D motor (type D4204T) kan een max. vermogen aan tot 177 pk, de 6-versnellingsbak max. 400 Nm koppel.
Als de de toegenomen trekkracht verstandig en met gevoel gebruikt dan blijft het spul heel. Een D5 blijft leuk maar is na het nemen van bovenstaande maatregelen absoluut overbodig.
Deze week kwam mijn V50 met glans door de APK keuring. Dus geen vrees voor roetmetingen of een OBD-meting!

VforLife schreef:Hallo,

Ik had een vraagje. Ik heb ooit een V50 2.0d uit 2006 gehad. Heb hierin 3 jaar gereden. Nu een golf 1.6 fsi.

Nu wil ik wat anders en het facelift model van de V50 vind ik werkelijk prachtig, vooral met het Rline pakket, maar ik vroeg me nu af is de D5 nou wel zo sneller als de 2.0, want ervaring heeft mij geleerd. Dat de D5 wel uitloopt van bijv 100-150, maar dat de 2.0 niet echt ver achterblijft.

Wat ik wel gemerkt heb met de vakanties is dat de v50 merkbaar minder trekkracht en veel meer moeite heeft met acceleren als deze volgeladen is incl dakkoffer.(logisch, maar een auto met meer nm zou hier minder moeite mee hebben)

Denk dat de D5 dit probleem veel minder zal hebben. Ook lees ik niets meer dan lof verhalen, zoals geluid, verbruik, betrouwbaarheid en dat ze makkelijk mits goed onderhouden hoge kilometerstanden aankunnen.

Nu ben ik pas een paar dagen echt opzoek en ik kwam dit exemplaar tegen met 3 ton op de klok.

http://www.marktplaats.nl/a/auto-s/volv ... ousPage=lr

Het begint echt te kriebelen nu.

Jullie ervaringen, meningen en tips zijn van harte welkom.
VforLife
1st Gear member

S40BlackDiesel schreef:Hoi , mijn 20 d is gechipt en dat is heel erg prettig. Zou nu rond de 165 pk moeten zitten. Kracht over breed toerengebied. Loopt heel erg mooi en gebruikt normaal ( 1 op 17 , wel altijd snelweg en ik houd me aan de maximum snelheid ) . Chippen kost c.a 450 euro. Ik hou een D5 bij, niet met gemak, maar toch :-) . Ik spreek het hikken van de motor tegen, ik tank altijd goedkope diesel en de motor loopt als en zonnetje. Meer slijtage hangt van de rechtervoet af, Mijn auto is gechipt bij 150000 km en nu staat er probleemloos ruim 317000 op. Géén olievebruik
Welk bouwjaar is jou auto?
VforLife
1st Gear member

[quote="V50-Hans"]Beste VforLife,

Zoals al eerder door een forumlid opgemerkt is het motorische verschil tussen de 2.0D en de D5 met name te merken in het koppelverloop. De 2.0D (PSA motor) heeft zijn max. koppel rond de 2000 tpm. Boven de 3000 tpm valt het koppel vrij sterk naar beneden. M.a.w. wil je gebruik maken van de max. trekkracht dan dien je steeds op te schakelen tussen de 2000 en 3000 tpm. Daarintegen heeft de D5 een veel vlakker koppelverloop. Doortrekken in de versnellingen resulteert in een constante trekkracht. Je wordt dan ook nog getrakteerd op een mooie 5-cilinder roffel. Het brandstofverbruik van beide motoren valt uit in het voordeel van de 2.0D. Dat de 136 pk van de 2.0D minder brandstof verbruikt als de 185 pk van de D5 behoeft geen uitleg.
Onder bepaalde omstandigheden kan de 2.0D echter net zoveel of meer brandstof verbruiken als de D5 en dat is bij een verstopt roetfilter (veel voorkomende kwaal). Als de sensoren van het roetfilter een te hoge tegendruk in het uitlaattraject meten dan blijft het systeem constant regeneren in een poging het roetfilter schoon te branden. Aangezien bij het schoonbranden meer brandstof wordt ingespoten loopt het verbruik soms dramatisch op, net zolang totdat de motor uiteindelijk in de noodloop gaat.
Oplossing: schoon laten maken van het roetfilter a raison van ong. € 350,- of het roetfilter laten vervangen, tussen de € 800,- en € 1000,-. Veel 2.0D rijders krijgen hiermee te maken of hebben inmiddels al e e n of meer roetfilters laten monteren. De D5 motor blijkt minder gevoelig voor het roetfilter-probleem.
Toen ik zelf voor de keuze stond een V50 met 2.0D of D5 heb ik geruime tijd genomen om al voors-en tegens af te wegen. Ik heb Internet op z'n kop gezet om zoveel mogelijk technische info. te verzamelen.
Uiteindelijk heb ik besloten toch te gaan voor 2.0D motor, maar wel in een aangepaste versie. Kort na de aanschaf heb ik de inhoud van het roetfilter laten verwijderen en de EGR-klep softwarematig laten wegschrijven.
Verder heb ik het piekerige koppelverloop softwarematig laten aanpassen.
Het gevolg van deze maatregelen was een vrij ademende en oersterke dieselmotor, die geen inwendige vervuiling meer oploopt door motortechnische miskleunen als een EGR-klep of roetfilter. Bij de ontwikkeling van "moderne" dieselmotoren laten de motoren-ingenieurs zich, onder druk van de politiek, verleiden tot ingrepen die vroeg of laat motorische problemen veroorzaken. Het financiele gevolg wordt op het bordje van de klant gelegd. Zelf dealers die na vele reparaties en ontevreden klanten nog steeds met vervuilde en slecht lopende motoren zitten nemen bovenstaande maatregelen ook. Men durft er echter niet openlijk vooruit te komen.
Tenslotte zal ik je een voorbeeld geven hoe de aanpassing in mijn auto heeft uitgepakt. Voor de ingreep verbruikte mijn auto bij 100/120 km op de cruisecontrol (snelwegrit van ong. 400 km) 1:14,9 km. Vermoedelijk mede een gevolg door een voortdurend regenereren. Na de aanpassingen was het verbruik onder dezelfde omstandigheden 1:21,4 km. Geen tegendruk, geen vervuiling in het inlaattraject en een gunstiger afgestemd koppelverloop.
De driveability is enorm verbeterd en het max. koppel ligt op een aanmerkelijk hoger niveau (ong. 380 Nm ipv 320 Nm). Het vermogen (voor mij minder belangrijk) is gegaan van 136 pk naar 163 pk.
Let wel op dat je niet te ver gaat in het herschrijven van de parameters in de computer. De 2.0D motor (type D4204T) kan een max. vermogen aan tot 177 pk, de 6-versnellingsbak max. 400 Nm koppel.
Als de de toegenomen trekkracht verstandig en met gevoel gebruikt dan blijft het spul heel. Een D5 blijft leuk maar is na het nemen van bovenstaande maatregelen absoluut overbodig.
Deze week kwam mijn V50 met glans door de APK keuring. Dus geen vrees voor roetmetingen of een OBD-meting!

Dankjewel Hans voor je zeer uitgebreide uitleg, maar ik had wel een paar vraagjes naar aanleiding van je verhaal.

Je zegt dat je de inhoud van het roetfilter hebt laten verwijderen wat bedoel je daar precies mee? en het softwarematig wegschrijven van de klep neemt niet weg dat deze er nog wel is?

Ook wou ik graag weten of deze wijzigingen na verloop van tijd geen andere onderdelen gaan aantasten en hoe je aan deze informatie komt.

Verder zou ik graag willen weten over welk toerengebied jou koppel beschikbaar is en wanneer je de tuning en de egr wijzigingen hebt doorgevoerd(kilometerstand) en wat je stand nu is en of je nog na de wijzigingen bepaalde problemen bent tegen gekomen?
V50-Hans
Starter

Beste VforLife,

Roetfilter:
De inhoud van het roetfilter bestaat uit een fijnmazig (honinggraatstructuur) blok. Uit wat voor een materiaal het blok bestaat is mij niet bekend (keramisch?) Men slijpt het roetfilter aan e e n zijde open en verwijdert het blok in z'n geheel. Vervolgens wordt de metalen mantel dichtgelast en het hitteschild teruggeplaatst. Aan de buitenzijde is dus niet waar te nemen, dat het roetfilter open is geweest. Door het verwijderen ontstaat er veel minder tegendruk en verlaten de verbrandingsgassen
sneller het uitlaatsysteem. Vervolgens worden de druk(sensoren) voor- en na het roetfilter uit het computerprogramma geschreven. De motor gaat dientengevolge dus ook niet meer in noodloop.
* In de praktijk hoor je bij het optrekken rond de 2500 tpm een iets zwaarder (sportief) motorgeluid. Het leeggemaakte roetfilter fungeert een beetje als klankkast. Zelf vind ik het geluid horen bij de veranderde motorkarakteristiek. Onder deellast hoor je het zwaardere geluid overigens niet.

EGR-klep:
De EGR-klep wordt niet verwijderd. Alleen de aansturing wordt software-matig buiten werking gesteld. De klep reageert dus niet meer en blijft gesloten. De EGR-klep zorgt ervoor dat een deel van de verbrandingsgassen in het inlaattraject wordt gevoerd. Dit is gedaan om de motor aan moderne emissie-eisen te laten voldoen. Het nadeel is echter dat de temperatuur in het inlaattraject hoger wordt. Om meer vermogensrendenent te verkrijgen wil je dat de aangevoerde lucht zo koel mogelijk is. Verder veroorzaken de teruggevoerde verbrandingsgassen een enorme vervuiling in je motor (zwarte plak).
* Als de EGR-klep buiten werking laat stellen dien je wel te controleren of de klep daadwerkelijk gesloten is. Als de klep vanwege vervuiling niet geheel sluit dan heeft het softwarematig buiten werking geen zin.
Eventueel kan je de ingang van de EGR-klep met een plaatje afdoppen.

Aantasten onderdelen:
Hogere belasting op mechaniek geeft altijd meer slijtage. De motor en de versnellingsbak zijn echter ontworpen op een zwaardere belasting als de 136 pk en 320 Nm. Nogmaals, als je met gevoel rijdt dan hoeft dat geen issue te zijn. Zie overigens het bericht van S40BlackDiesel. Heeft ruim 150.000 km met een getuned blok achter de rug zonder problemen.
NIET met spinnende wielen wegtrekken e.d. Geef het blok de gelegenheid soepel zijn kracht te ontwikkelen en geniet van de toegenomen souplesse.

Koppelverloop:
Hoe het theoretische koppelverloop is kan ik je niet vertellen. In de praktijk pakt mijn motor (turbo) bij ong. 1900 tpm op en sleurt door tot ruim 3000 tpm. Daarna wordt het tijd om over te schakelen om weer in het meest gunstige koppelgebied te komen. De D5 heeft een iets langere adem.
Als je 380 Nm ipv 320 Nm (standaard) bij 2000 tpm ontwikkelt dan is het koppel over nagenoeg het hele toerengebied hoger (zie vermogens- en koppelgrafieken van diverse tuningbedrijven). M.a.w. je hebt vanaf 1900 a 2000 tpm meer kracht (koppel) ter beschikking. Een softwaretuner kan zelfs "schuiven" met het koppelverloop.

Historie:
Mijn V50 kocht ik met ong. 130.000 km op de teller. Na een paar duizend kilometer te hebben gereden viel het mij op dat het brandstofverbruik te hoog was. Mijn vorige diesels (overigens zonder roetfilter) verbruikte aanmerkelijk minder. Ik heb toen mijn eerdere voornemen de 2.0D te laten aanpassen naar voren gehaald en info ingewonnen bij een zeer goed bekend staand tuningbedrijf. Aangezien zij ook voor diverse Volvo-dealers de "problemen" oplossen gaf mij het vertrouwen de stap te wagen.
Na de aanpassingen kreeg ik een hele andere auto terug! Het voelde alsof de motor een paar duizend km over de autobahn was losgelaten. Gaspedaalrespons was fantastisch. Kracht en nog eens kracht. En zoals eerder vermeld bij dezelfde rijstijl een prima brandstofverbruik. Bij een vlotte rijstijl nu gemiddeld (binnen beb. kom, 80 km wegen en autosnelweg)
1:18,5 km.
Inmiddels staat de kilometerteller op bijna 150.000 km. Geen problemen en iedere rit genieten. Zo hoort een diesel te rijden.

Succes met je beslissing!

Ik had een vraagje. Ik heb ooit een V50 2.0d uit 2006 gehad. Heb hierin 3 jaar gereden. Nu een golf 1.6 fsi.

Nu wil ik wat anders en het facelift model van de V50 vind ik werkelijk prachtig, vooral met het Rline pakket, maar ik vroeg me nu af is de D5 nou wel zo sneller als de 2.0, want ervaring heeft mij geleerd. Dat de D5 wel uitloopt van bijv 100-150, maar dat de 2.0 niet echt ver achterblijft.

Wat ik wel gemerkt heb met de vakanties is dat de v50 merkbaar minder trekkracht en veel meer moeite heeft met acceleren als deze volgeladen is incl dakkoffer.(logisch, maar een auto met meer nm zou hier minder moeite mee hebben)

Denk dat de D5 dit probleem veel minder zal hebben. Ook lees ik niets meer dan lof verhalen, zoals geluid, verbruik, betrouwbaarheid en dat ze makkelijk mits goed onderhouden hoge kilometerstanden aankunnen.

Nu ben ik pas een paar dagen echt opzoek en ik kwam dit exemplaar tegen met 3 ton op de klok.

http://www.marktplaats.nl/a/auto-s/volv ... ousPage=lr

Het begint echt te kriebelen nu.

Jullie ervaringen, meningen en tips zijn van harte welkom.
VforLife
1st Gear member

Dit heeft me nu wel aan het twijfelen gebracht. Misschien is een 2.0d gechipt zo slecht nog niet. Voor de geïnteresseerden. Heb wat fotos geplaatst van mijn ex.
S40BlackDiesel
1st Gear member

Beste VforLife,

Mijn auto is van 2004, zonder roetfilter
Nomad
5th Gear member

Ik zal als V50 D5 rijder even inhaken op dit verhaal. Toevallig is mijn V50 dit weekend ook onder handen genomen. Naast roetfilter aanpassingen zoals hier boven beschreven, heeft ook het motormanagement een update gekregen :-) Opvallend was dat de D5 in de boeken staat als een 132 kW / 180 PK versie met 350 Nm trekkracht (als je Geartronic) hebt) en 400 Nm bij een handbak. Na het inlezen van de ECU bleek het vermogen echter maar op 167 PK te liggen, maar de trekkracht op 400 Nm!

Obbe heeft hier vervolgens zijn kunsten op losgelaten en het eindresultaat was 216 PK en 500 Nm. Naast een toegenomen souplesse en een nog gelijkmatigere vermogensopbouw merk je met name in de hogere toerentallen die 100 Nm toename behoorlijk. De auto reageert zeer direct nu en lijkt wel te worden afgeschoten door een katapult. Het is nog steeds geen stoplichtracer, maar ik vertrek wel iets later en haal ze dan wel in :-)

Ander voordeel: de auto is aantoonbaar zuiniger geworden. Natuurlijk hangt dat af van de stand van je rechtervoet, maar 120 op de cruisecontrol laat nu op de vlakke weg gewoon tussen de 5,0 en 5,5 liter op 100 km zien. Dat was voor de tuning behoorlijk hoger. Ik verwacht ook dat mijn gemiddeld verbruik van 7,3/100 terug zal zakken naar rond de 6,5/100.

Kortom: Ik ben er blij mee!
- V60 Polestar Engineered MY2020
- Polestar 2 MY2023 LRSM
- V60 T8 Inscription MY2019
- V60 D5 Summum MY2011
- V50 D5 Summum MY2008
Volhelp.nl

S60, V60 en XC60 fans op Facebook
VforLife
1st Gear member

Hopen dat je geartronic na verloop van tijd heel blijft is 500 nm niet iets teveel van het goede?
Nomad
5th Gear member

Dat bedoelde ik met de stoplichtsprinter. Ik ga echt niet proberen om als eerste weg te zijn, maar als de boel al in beweging is, kun je hem best wel belasten.
- Polestar 2 MY2023 LRSM
- V60 D5 Summum MY2011
- V50 D5 Summum MY2008
Volhelp.nl

VforLife
1st Gear member

Oh oke, nou veel plezier, maar dat zal zeker wel lukken denk ik zo :)
Jolly Breeze Racing
5th Gear member
Contacteer:

Heb een 2.0d en een D5 gehad.

2.0d: fijne motor, voldoende snel, getuned tot circa 165pk en 360 Nm, in verhouding even snel als een D5 alleen een D5 gaat langer door en is op hogere snelheden sneller.
Bij 120.000 km turbo kapot, weet niet of dit door de tuning komt. verbruik gemiddeld 6.1l/ 100km.

D5: Fantastisch geluid en loopcultuur, iets zwaarder in de neus en verbruik gemiddeld 6.3l/100km

Ik denk dat een D5 betrouwbaarder is dan 2.0d en hij rijdt fijner, dus heb je het geld er voor over, koop een D5 en geniet ervan zolang het nog kan.
Jolle

1999 V70 2.5D (570.000 km)
1998 V70 10 V (400.000 km)
1998 V70 2.5 20 V (363.500 km)
2014 VW Golf 1.2 TSI DSG (4400 km)
2010 Fiat 500 1.2 Lounge Start&Sto (122.000 km)
2014 V60 D6 Plug-in-Hybrid (10.300 km)
2009 V50 D5 R-design (103.500 km)
2004 V50 2.0D momentum, BSR tuned (136.000 km)
2007 C30 1.6B momentum en bodykit (36.000 km)
1996 S40 1.8 LPI (370.000 km)
1989 440 1.7 GLE LPG (377.000 km)
1989 440 1.7 GLE injection LPG (89.000 km)

Jolly Breeze Racing
www.jollybreezeracing.nl
VforLife
1st Gear member

[quote="V50-Hans"]Beste VforLife,

Roetfilter:
De inhoud van het roetfilter bestaat uit een fijnmazig (honinggraatstructuur) blok. Uit wat voor een materiaal het blok bestaat is mij niet bekend (keramisch?) Men slijpt het roetfilter aan e e n zijde open en verwijdert het blok in z'n geheel. Vervolgens wordt de metalen mantel dichtgelast en het hitteschild teruggeplaatst. Aan de buitenzijde is dus niet waar te nemen, dat het roetfilter open is geweest. Door het verwijderen ontstaat er veel minder tegendruk en verlaten de verbrandingsgassen
sneller het uitlaatsysteem. Vervolgens worden de druk(sensoren) voor- en na het roetfilter uit het computerprogramma geschreven. De motor gaat dientengevolge dus ook niet meer in noodloop.
* In de praktijk hoor je bij het optrekken rond de 2500 tpm een iets zwaarder (sportief) motorgeluid. Het leeggemaakte roetfilter fungeert een beetje als klankkast. Zelf vind ik het geluid horen bij de veranderde motorkarakteristiek. Onder deellast hoor je het zwaardere geluid overigens niet.

EGR-klep:
De EGR-klep wordt niet verwijderd. Alleen de aansturing wordt software-matig buiten werking gesteld. De klep reageert dus niet meer en blijft gesloten. De EGR-klep zorgt ervoor dat een deel van de verbrandingsgassen in het inlaattraject wordt gevoerd. Dit is gedaan om de motor aan moderne emissie-eisen te laten voldoen. Het nadeel is echter dat de temperatuur in het inlaattraject hoger wordt. Om meer vermogensrendenent te verkrijgen wil je dat de aangevoerde lucht zo koel mogelijk is. Verder veroorzaken de teruggevoerde verbrandingsgassen een enorme vervuiling in je motor (zwarte plak).
* Als de EGR-klep buiten werking laat stellen dien je wel te controleren of de klep daadwerkelijk gesloten is. Als de klep vanwege vervuiling niet geheel sluit dan heeft het softwarematig buiten werking geen zin.

Aantasten onderdelen:
Hogere belasting op mechaniek geeft altijd meer slijtage. De motor en de versnellingsbak zijn echter ontworpen op een zwaardere belasting als de 136 pk en 320 Nm. Nogmaals, als je met gevoel rijdt dan hoeft dat geen issue te zijn. Zie overigens het bericht van S40BlackDiesel. Heeft ruim 150.000 km met een getuned blok achter de rug zonder problemen.
NIET met spinnende wielen wegtrekken e.d. Geef het blok de gelegenheid soepel zijn kracht te ontwikkelen en geniet van de toegenomen souplesse.

Koppelverloop:
Hoe het theoretische koppelverloop is kan ik je niet vertellen. In de praktijk pakt mijn motor (turbo) bij ong. 1900 tpm op en sleurt door tot ruim 3000 tpm. Daarna wordt het tijd om over te schakelen om weer in het meest gunstige koppelgebied te komen. De D5 heeft een iets langere adem.
Als je 380 Nm ipv 320 Nm (standaard) bij 2000 tpm ontwikkelt dan is het koppel over nagenoeg het hele toerengebied hoger (zie vermogens- en koppelgrafieken van diverse tuningbedrijven). M.a.w. je hebt vanaf 1900 a 2000 tpm meer kracht (koppel) ter beschikking. Een softwaretuner kan zelfs "schuiven" met het koppelverloop.

Historie:
Mijn V50 kocht ik met ong. 130.000 km op de teller. Na een paar duizend kilometer te hebben gereden viel het mij op dat het brandstofverbruik te hoog was. Mijn vorige diesels (overigens zonder roetfilter) verbruikte aanmerkelijk minder. Ik heb toen mijn eerdere voornemen de 2.0D te laten aanpassen naar voren gehaald en info ingewonnen bij een zeer goed bekend staand tuningbedrijf. Aangezien zij ook voor diverse Volvo-dealers de "problemen" oplossen gaf mij het vertrouwen de stap te wagen.
Na de aanpassingen kreeg ik een hele andere auto terug! Het voelde alsof de motor een paar duizend km over de autobahn was losgelaten. Gaspedaalrespons was fantastisch. Kracht en nog eens kracht. En zoals eerder vermeld bij dezelfde rijstijl een prima brandstofverbruik. Bij een vlotte rijstijl nu gemiddeld (binnen beb. kom, 80 km wegen en autosnelweg)
Inmiddels staat de kilometerteller op bijna 150.000 km. Geen problemen en iedere rit genieten. Zo hoort een diesel te rijden.

[/quote="VforLife"]Hallo,

Trouwens hans waar heb jij deze tuning uit laten voeren?
V50-Hans
Starter

Beste VforLive,

Ik weet niet of het in dit forum is toegestaan een firmanaam te noemen.
Doe mij even een mailtje, dan retourneer ik de naam. Er zijn overigens meer tuners die goed werk leveren. Het bedrijf dat mijn auto onder handen heeft gehad kwam in ieder geval professioneel over. Men luisterde goed naar mijn wensen. Van tevoren werd de technische staat van de V50 beoordeeld en na afloop heb ik, op hun verzoek, samen met een medewerker een proefrit gemaakt. Men wil dat de client 100% tevreden vertrekt.

VforLife schreef:
V50-Hans schreef:Beste VforLife,

Roetfilter:

EGR-klep:

Aantasten onderdelen:

Koppelverloop:

Historie:

Trouwens hans waar heb jij deze tuning uit laten voeren?
Fons099
3rd Gear member

Stevig stukkie lezen met al die quotes....
1993 Volvo 940 2.3 GLE, Bruin leer van binnen, ruim 360.000 op de klok, hobby auto
2005 V50 2.4 automaat. Mooi licht leer maar helaas zonder stoelverwarming...
1983 340 dl met jarretelaandrijving
1981 245 station (was op Curacao)
2003 V40 1.8 prestige volleder (in het mooie terra grey metallic)
2000 V70 2.4 aut.5 volleder
Nomad
5th Gear member

Je kunt ook forumsponsor Volvotune.nl vragen wat ze met jouw 2.0 kunnen doen. Er staan al vreselijk veel positieve ervaringen met Volvotune op het forum.
- Polestar 2 MY2023 LRSM
- V60 D5 Summum MY2011
- V50 D5 Summum MY2008
Volhelp.nl

VforLife
1st Gear member

Nomad schreef:Je kunt ook forumsponsor Volvotune.nl vragen wat ze met jouw 2.0 kunnen doen. Er staan al vreselijk veel positieve ervaringen met Volvotune op het forum.
Ik ben nog een beetje aan het rondkijken en aan het vergelijken. Het heeft niet veel zin om nu al naar een tuner opzoek te gaan als je nog niet in het bezit bent van een Volvo die je wil tunen:P
Longone
5th Gear member

En als je tunen zou overwegen, is het handig om je auto eerst een tijdje "gewoon" te rijden zodat je zeker weet dat het geen probleem-auto is die je na relatief korte tijd weer weg doet.
VforLife
1st Gear member

Ik las trouwens hier op het forum dat de manuela 6bak van de 2.0d maar 350 nm aankan?
V50-Hans
Starter

Beste Vfor Life,

Als ik goed ben geinformeerd heeft de V50 2.0D een manuele 6 versnellingsbak van het merk Getrag, type MMT6-W3, max. koppel 450 Nm.
Surf maar even op Google, onder C30 MMT6 kom je wat opmerkingen tegen over de combinatie D4204T (2.0D) met de MMT6-W3.
Dat de bak max. 400 Nm aankon kwam ik enige tijd terug tegen op een Engelse site. Deze kan ik echter niet meer terugevinden.
VforLife schreef:Ik las trouwens hier op het forum dat de manuela 6bak
van de 2.0d maar 350 nm aankan?
VforLife
1st Gear member

Dit las ik hier:

Dat hangt af van de gebruikte transmissie in jouw Volvo natuurlijk... Maar wat ik lees is dat de MMT6 (manuele 6bak) van de 2.0D maar 350 aankan...
Ik kan het wel even opzoeken welke tranmissie in de jouwe ligt en wat die aankan...

Hans ik probeerde je trouwens te mailen, maar het lukt niet heel raar
Plaats reactie

Terug naar “De 30- 40 en 50 series vanaf MY 2004”