Zoals al eerder door een forumlid opgemerkt is het motorische verschil tussen de 2.0D en de D5 met name te merken in het koppelverloop. De 2.0D (PSA motor) heeft zijn max. koppel rond de 2000 tpm. Boven de 3000 tpm valt het koppel vrij sterk naar beneden. M.a.w. wil je gebruik maken van de max. trekkracht dan dien je steeds op te schakelen tussen de 2000 en 3000 tpm. Daarintegen heeft de D5 een veel vlakker koppelverloop. Doortrekken in de versnellingen resulteert in een constante trekkracht. Je wordt dan ook nog getrakteerd op een mooie 5-cilinder roffel. Het brandstofverbruik van beide motoren valt uit in het voordeel van de 2.0D. Dat de 136 pk van de 2.0D minder brandstof verbruikt als de 185 pk van de D5 behoeft geen uitleg.
Onder bepaalde omstandigheden kan de 2.0D echter net zoveel of meer brandstof verbruiken als de D5 en dat is bij een verstopt roetfilter (veel voorkomende kwaal). Als de sensoren van het roetfilter een te hoge tegendruk in het uitlaattraject meten dan blijft het systeem constant regeneren in een poging het roetfilter schoon te branden. Aangezien bij het schoonbranden meer brandstof wordt ingespoten loopt het verbruik soms dramatisch op, net zolang totdat de motor uiteindelijk in de noodloop gaat.
Oplossing: schoon laten maken van het roetfilter a raison van ong. € 350,- of het roetfilter laten vervangen, tussen de € 800,- en € 1000,-. Veel 2.0D rijders krijgen hiermee te maken of hebben inmiddels al e e n of meer roetfilters laten monteren. De D5 motor blijkt minder gevoelig voor het roetfilter-probleem.
Toen ik zelf voor de keuze stond een V50 met 2.0D of D5 heb ik geruime tijd genomen om al voors-en tegens af te wegen. Ik heb Internet op z'n kop gezet om zoveel mogelijk technische info. te verzamelen.
Uiteindelijk heb ik besloten toch te gaan voor 2.0D motor, maar wel in een aangepaste versie. Kort na de aanschaf heb ik de inhoud van het roetfilter laten verwijderen en de EGR-klep softwarematig laten wegschrijven.
Verder heb ik het piekerige koppelverloop softwarematig laten aanpassen.
Het gevolg van deze maatregelen was een vrij ademende en oersterke dieselmotor, die geen inwendige vervuiling meer oploopt door motortechnische miskleunen als een EGR-klep of roetfilter. Bij de ontwikkeling van "moderne" dieselmotoren laten de motoren-ingenieurs zich, onder druk van de politiek, verleiden tot ingrepen die vroeg of laat motorische problemen veroorzaken. Het financiele gevolg wordt op het bordje van de klant gelegd. Zelf dealers die na vele reparaties en ontevreden klanten nog steeds met vervuilde en slecht lopende motoren zitten nemen bovenstaande maatregelen ook. Men durft er echter niet openlijk vooruit te komen.
Tenslotte zal ik je een voorbeeld geven hoe de aanpassing in mijn auto heeft uitgepakt. Voor de ingreep verbruikte mijn auto bij 100/120 km op de cruisecontrol (snelwegrit van ong. 400 km) 1:14,9 km. Vermoedelijk mede een gevolg door een voortdurend regenereren. Na de aanpassingen was het verbruik onder dezelfde omstandigheden 1:21,4 km. Geen tegendruk, geen vervuiling in het inlaattraject en een gunstiger afgestemd koppelverloop.
De driveability is enorm verbeterd en het max. koppel ligt op een aanmerkelijk hoger niveau (ong. 380 Nm ipv 320 Nm). Het vermogen (voor mij minder belangrijk) is gegaan van 136 pk naar 163 pk.
Let wel op dat je niet te ver gaat in het herschrijven van de parameters in de computer. De 2.0D motor (type D4204T) kan een max. vermogen aan tot 177 pk, de 6-versnellingsbak max. 400 Nm koppel.
Als de de toegenomen trekkracht verstandig en met gevoel gebruikt dan blijft het spul heel. Een D5 blijft leuk maar is na het nemen van bovenstaande maatregelen absoluut overbodig.
Deze week kwam mijn V50 met glans door de APK keuring. Dus geen vrees voor roetmetingen of een OBD-meting!
VforLife schreef:Hallo,
Ik had een vraagje. Ik heb ooit een V50 2.0d uit 2006 gehad. Heb hierin 3 jaar gereden. Nu een golf 1.6 fsi.
Nu wil ik wat anders en het facelift model van de V50 vind ik werkelijk prachtig, vooral met het Rline pakket, maar ik vroeg me nu af is de D5 nou wel zo sneller als de 2.0, want ervaring heeft mij geleerd. Dat de D5 wel uitloopt van bijv 100-150, maar dat de 2.0 niet echt ver achterblijft.
Wat ik wel gemerkt heb met de vakanties is dat de v50 merkbaar minder trekkracht en veel meer moeite heeft met acceleren als deze volgeladen is incl dakkoffer.(logisch, maar een auto met meer nm zou hier minder moeite mee hebben)
Denk dat de D5 dit probleem veel minder zal hebben. Ook lees ik niets meer dan lof verhalen, zoals geluid, verbruik, betrouwbaarheid en dat ze makkelijk mits goed onderhouden hoge kilometerstanden aankunnen.
Nu ben ik pas een paar dagen echt opzoek en ik kwam dit exemplaar tegen met 3 ton op de klok.
http://www.marktplaats.nl/a/auto-s/volv ... ousPage=lr
Het begint echt te kriebelen nu.
Jullie ervaringen, meningen en tips zijn van harte welkom.