Hallo,
Ik had een vraagje. Ik heb ooit een V50 2.0d uit 2006 gehad. Heb hierin 3 jaar gereden. Nu een golf 1.6 fsi.
Nu wil ik wat anders en het facelift model van de V50 vind ik werkelijk prachtig, vooral met het Rline pakket, maar ik vroeg me nu af is de D5 nou wel zo sneller als de 2.0, want ervaring heeft mij geleerd. Dat de D5 wel uitloopt van bijv 100-150, maar dat de 2.0 niet echt ver achterblijft.
Wat ik wel gemerkt heb met de vakanties is dat de v50 merkbaar minder trekkracht en veel meer moeite heeft met acceleren als deze volgeladen is incl dakkoffer.(logisch, maar een auto met meer nm zou hier minder moeite mee hebben)
Denk dat de D5 dit probleem veel minder zal hebben. Ook lees ik niets meer dan lof verhalen, zoals geluid, verbruik, betrouwbaarheid en dat ze makkelijk mits goed onderhouden hoge kilometerstanden aankunnen.
Nu ben ik pas een paar dagen echt opzoek en ik kwam dit exemplaar tegen met 3 ton op de klok.
http://www.marktplaats.nl/a/auto-s/volv ... ousPage=lr
Het begint echt te kriebelen nu.
Jullie ervaringen, meningen en tips zijn van harte welkom.
2.0D/D5
- lint
- Geartronic member
De D5 motor is heel anders dan de 2.0D, een echte 5 cylinder en veel krachtiger met name in de tussenacceleratie.
Het verbruik zal iets hoger zijn maar is zoals altijd erg afhankelijk van je rijstijl.
Het verbruik zal iets hoger zijn maar is zoals altijd erg afhankelijk van je rijstijl.
XC40 Pure electric Twin Engine Ultimate 2023
BMW Z4 G29 sDrive20i 2024
MGB GT 1976
BMW Z4 G29 sDrive20i 2024
MGB GT 1976
- Fredhead
- Geartronic member
Waar de 2.0D heel piekerig is qua vermogen heeft de D5 over het hele toerengebied kracht genoeg.
Na een S60 D5 een paar jaar een V50 2.0D gereden en begon de 5 cilinder stiekem wel te missen.
Vooral met de D5 met een handbak schiet je er qua nm's het nodige mee op, bij de geartronic levert hij 340 nm, met handbak 400.
Vermogen is bij allebei gelijk en een leuke slok extra dan de 136 pk van de 2.0D
Na een S60 D5 een paar jaar een V50 2.0D gereden en begon de 5 cilinder stiekem wel te missen.
Vooral met de D5 met een handbak schiet je er qua nm's het nodige mee op, bij de geartronic levert hij 340 nm, met handbak 400.
Vermogen is bij allebei gelijk en een leuke slok extra dan de 136 pk van de 2.0D
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Traction control mod | Olie catchtank | Honda sproeiers
'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 campervan
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Traction control mod | Olie catchtank | Honda sproeiers
'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 campervan
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
- Longone
- 5th Gear member
Een D5-blok kan zo'n 4,5,6 ton mee, het 2.0D PSA-blok heeft dan waarschijnlijk al heel veel meer problemen en kosten gehad.
Qua power is het verschil niet echt super groot, van 0-100 is 1 seconde sneller met een D5.
D5 heeft wel een toffer geluid en rijdt "gladder".
Verbruik van een D5 is in de stad een stuk hoger dan de 2.0D, op de snelweg maakt het niet heel veel verschil als je rustig/normaal rijdt.
En ja, ik heb een 2.0D gehad, rijd nu een D5.
Qua power is het verschil niet echt super groot, van 0-100 is 1 seconde sneller met een D5.
Verbruik van een D5 is in de stad een stuk hoger dan de 2.0D, op de snelweg maakt het niet heel veel verschil als je rustig/normaal rijdt.
-
- 1st Gear member
Een D5-blok kan zo'n 4,5,6 ton mee, het 2.0D PSA-blok heeft dan waarschijnlijk al heel veel meer problemen en kosten gehad.
Heb je een automaat of handbak? Is het wel de moeite waard de nm's zijn gelijk aan een 2.0
- Longone
- 5th Gear member
Mijn S40 2.0D was een handgeschakelde 6-bak, de huidige S40 D5 is een 5-traps Geartronic.
Als je 90-100 km per uur op de snelweg rijdt in de hoogste versnelling, dan zitten beide auto's tegen de 1:20 gemeten aan de pomp. Zowel in de stad als met 140 km/u en meer, is de D5 een behoorlijke zuipschuit, dus dat probeer ik zoveel mogelijk te vermijden
Als je 90-100 km per uur op de snelweg rijdt in de hoogste versnelling, dan zitten beide auto's tegen de 1:20 gemeten aan de pomp. Zowel in de stad als met 140 km/u en meer, is de D5 een behoorlijke zuipschuit, dus dat probeer ik zoveel mogelijk te vermijden

- kawaman
- 5th Gear member
Helemaal mee eens: 2.0d gehad en nu D5, allebei V50 en handbakfredhead schreef:Waar de 2.0D heel piekerig is qua vermogen heeft de D5 over het hele toerengebied kracht genoeg.
waar de 2.0D bij ongeveer 2000 rpm topt gaat de D5 vrolijk verder.
In verbruik maakt het niet zo veel uit, in rijplezier des te meer.
En de looks niet te vergeten, dubbele uitlaten:)
Erik
S60 T5 R-design
S60 T5 R-design
- V50-Mart
- 4th Gear member
niemand antwoordt de poster. Mij lijkt 10500 toch een hoop geld voor een auto met 3 ton op de teller. Hij ziet er wel mooi gepoetst uit, maar van dichtbij zal dat minder zijn. Neem de auto mee voor een volvo aankoop keuring...95 euro en je weet genoeg.
Volvo V50 1.6D Kinetic 2006. Xenon 6000k/LED stadslicht, Privacy Shades, 17 inch RRE Easyrun matzwarte velgen-225/45/17
- Longone
- 5th Gear member
Jawel hoor, ik geef meningen en ervaringen ...
Maar net even op Zomoto gekeken met dit kenteken.
Als hij 2 ton gelopen zou hebben (veel hoger kun je niet invullen), zou hij die 10.500 Euro waard zijn mits goed onderhouden.
Met de huidige 3 ton zou hij dan volgens mij rond de 7500 Euro moeten uitkomen.
Die extra versterkers, mooiere velgen etc. is allemaal leuk, maar verhogen de waarde van de auto nauwelijks.
Maar net even op Zomoto gekeken met dit kenteken.
Als hij 2 ton gelopen zou hebben (veel hoger kun je niet invullen), zou hij die 10.500 Euro waard zijn mits goed onderhouden.
Met de huidige 3 ton zou hij dan volgens mij rond de 7500 Euro moeten uitkomen.
Die extra versterkers, mooiere velgen etc. is allemaal leuk, maar verhogen de waarde van de auto nauwelijks.
- Longone
- 5th Gear member
Welnee joh, de ANWB zegt met de maximale 275000 km die berekend kan worden:
Kopen bij merkdealer met garantie€ 8.550
Kopen bij Bovag autobedrijf met garantie€ 8.250
Inruil bij autobedrijf€ 4.850
Verkoop tussen particulieren€ 5.600
Misschien als alles (leer/velgen) nog heel mooi is 1000 Euro extra.
Dus de verkoper heeft waarschijnlijk een inruilbod van 5250 Euro gekregen en probeert er nu het dubbele uit te halen.
Verder heeft de eigenaar de auto pas 4 maanden, vind ik altijd "verdacht".
Kopen bij merkdealer met garantie€ 8.550
Kopen bij Bovag autobedrijf met garantie€ 8.250
Inruil bij autobedrijf€ 4.850
Verkoop tussen particulieren€ 5.600
Misschien als alles (leer/velgen) nog heel mooi is 1000 Euro extra.
Dus de verkoper heeft waarschijnlijk een inruilbod van 5250 Euro gekregen en probeert er nu het dubbele uit te halen.
Verder heeft de eigenaar de auto pas 4 maanden, vind ik altijd "verdacht".
-
- 1st Gear member
Oke, dankjewel.
Nu je het zegt wist niet dat je kon zien hoe lang iemand een auto had op marktplaats, maar 4 maanden zou inderdaad verdacht kunnen zijn.
Weet je nog alternatieven een 2.0d chippen bijvoorbeeld of is dat de motor en koppeling etc eigenhandig eerder aan hun einde maken.
Even een ander vraagje. Zo een ingebouwde telefoon. Kan je gewoon een simkaartje erin doen en dan bellen en gebeld worden?
Nu je het zegt wist niet dat je kon zien hoe lang iemand een auto had op marktplaats, maar 4 maanden zou inderdaad verdacht kunnen zijn.
Weet je nog alternatieven een 2.0d chippen bijvoorbeeld of is dat de motor en koppeling etc eigenhandig eerder aan hun einde maken.
Even een ander vraagje. Zo een ingebouwde telefoon. Kan je gewoon een simkaartje erin doen en dan bellen en gebeld worden?
- V50-Mart
- 4th Gear member
Volgens mij heb je geen ingebouwde telefoon, maar een ingebouwde handsfree set, waarmee je je eigen mobiele telefoon verbindt op het moment dat je in de auto zit. bij oudere modellen gaat dat via een houder waar je je telefoon inklikt, bij veel modernere via bluetooth verbinding. Zou erg onhandig zijn, elke x je simkaartje omzetten, of mensen 2 nummers geven..1 van de auto, en 1 van buiten de auto....wanneer je waar bent is dan de gok 

Volvo V50 1.6D Kinetic 2006. Xenon 6000k/LED stadslicht, Privacy Shades, 17 inch RRE Easyrun matzwarte velgen-225/45/17
- Jers3n
- 5th Gear member
Mbt telefoon, Bluetooth zou het handigst zijn natuurlijk.
Mocht het een auto-telefoon zijn met losse sim, (volgens mij voor de facelift het geval) dan kun (kon?) je bij veel providers een tweede sim voor hetzelfde nr aanvragen. (Let er wel ff op of de auto-telefoon op een frequentie werkt van de betreffende provider). Stap je in de auto doe je de GSM uit, auto-telefoon aan.
Indien met een los nr (en daarbij behorende sim) kun je je GSM natuurlijk doorschakelen naar de auto-telefoon zodra je instapt. Wat natuurlijk makelijker is met meerdere bestuurders.
Mocht het een auto-telefoon zijn met losse sim, (volgens mij voor de facelift het geval) dan kun (kon?) je bij veel providers een tweede sim voor hetzelfde nr aanvragen. (Let er wel ff op of de auto-telefoon op een frequentie werkt van de betreffende provider). Stap je in de auto doe je de GSM uit, auto-telefoon aan.
Indien met een los nr (en daarbij behorende sim) kun je je GSM natuurlijk doorschakelen naar de auto-telefoon zodra je instapt. Wat natuurlijk makelijker is met meerdere bestuurders.
V90 Cross Country B5 PRO MY21 Denim Blue Metalic
V70 T5 GT8 Nordic+, Polestar, Luxery Line, Family Line, MY15 Electric Silver Metallic
XC70 D5 H6 Summum, Season Line, Design Sport Line 2007 Electric Silver Metallic
V40 1.9D SPORTS EDITION 2003 virtual blue
V70 T5 GT8 Nordic+, Polestar, Luxery Line, Family Line, MY15 Electric Silver Metallic
XC70 D5 H6 Summum, Season Line, Design Sport Line 2007 Electric Silver Metallic
V40 1.9D SPORTS EDITION 2003 virtual blue
- Longone
- 5th Gear member
Een ingebouwde telefoon is een ramp zoals V50-mart al aangeeft omdat het GSM systeem (helaas) niet gemaakt is om twee toestellen (met eigen simkaart) tegelijkertijd te laten rinkelen. Dus kijken of er bluetooth inzit of eventueel een Parrot aanschaffen.
Qua tunen/chippen is dat wat mij betreft altijd een no-go, je motor en versnellingsbak slijten harder en gaan dus eerder naar de knoppen omdat overal grotere krachten op komen te staan. Niet voor niets dat een V50/S40 D5 Geartronic "teruggetuned" wordt door Volvo van 400 Nm naar 350 Nm.
Tunen kan wel ietsje lager brandstofverbruik opleveren omdat je de ingebouwde marge (voor slechtere brandstof in bijvoorbeeld oostbloklanden) eruit kunt halen. Maar dan loop je weer risico op een hikkende motor als je op vakantie gaat en de 500 Euro kosten van het tunen haal je er never nooit uit.
Qua tunen/chippen is dat wat mij betreft altijd een no-go, je motor en versnellingsbak slijten harder en gaan dus eerder naar de knoppen omdat overal grotere krachten op komen te staan. Niet voor niets dat een V50/S40 D5 Geartronic "teruggetuned" wordt door Volvo van 400 Nm naar 350 Nm.
Tunen kan wel ietsje lager brandstofverbruik opleveren omdat je de ingebouwde marge (voor slechtere brandstof in bijvoorbeeld oostbloklanden) eruit kunt halen. Maar dan loop je weer risico op een hikkende motor als je op vakantie gaat en de 500 Euro kosten van het tunen haal je er never nooit uit.
-
- 1st Gear member
Hoi , mijn 20 d is gechipt en dat is heel erg prettig. Zou nu rond de 165 pk moeten zitten. Kracht over breed toerengebied. Loopt heel erg mooi en gebruikt normaal ( 1 op 17 , wel altijd snelweg en ik houd me aan de maximum snelheid ) . Chippen kost c.a 450 euro. Ik hou een D5 bij, niet met gemak, maar toch
. Ik spreek het hikken van de motor tegen, ik tank altijd goedkope diesel en de motor loopt als en zonnetje. Meer slijtage hangt van de rechtervoet af, Mijn auto is gechipt bij 150000 km en nu staat er probleemloos ruim 317000 op. Géén olievebruik