Wel doen/niet doen bij onderhoud D5

Er werden er vanaf 2000 meer dan 500.000 van gebouwd in het Belgische Gent.
Gebruikersavatar
jeroenbunte
1st Gear member
Berichten: 37
Lid geworden op: 06.05.2013 - 15:41
Locatie: Winterswijk

Regulier onderhoud is uiteraard normaal. Alleen zijn moderne diesels gebouwd voor niet meer dan 250.000 km. Daarna krijg je zoveel onderhouden kosten dat ie vaak economisch totalloss is.....

De rekensom ofwel het omslag punt voor diesel of benzine is in feite ook veel lager als je dit soort dure diesel gerelateerde kosten mee neemt. Tegenwoordig blijkt de benzineauto namelijk vaak de betrouwbare km vreter en de diesel door allerlei maatregelen lang niet zo betrouwbaar en goedkoop meer.
Volvo S60 Summum M.Y. 2006 D5 185 PK, 6 handbak, premium audio, four-C chassis, zo ongeveer alle opties........
Voorheen:
Volvo C30 1.6D 2009
Volvo XC70 D5 2004
Mercedes E200D
Volvo 945 benzine
Volvo 850 2.5 20V GLT
Gebruikersavatar
Mart van der Steeg
7th Gear member
Berichten: 6353
Lid geworden op: 08.12.2007 - 13:58
Locatie: Sassenheim-Teylingen
Contacteer:

jeroenbunte schreef:Regulier onderhoud is uiteraard normaal. Alleen zijn moderne diesels gebouwd voor niet meer dan 250.000 km. Daarna krijg je zoveel onderhouden kosten dat ie vaak economisch totalloss is.....
??? volgens mij voorbeelden genoeg dat dit zeker niet het geval hoeft te zijn.
Er is idd. wel meer techniek, maar de prestaties zijn navenant.
Mercedes GLA 2020 AMG& Night-pakket, Pano-dak, Multibeam LED-koplampen, Dodehoekassist, 360° Camera met parkeerassist, Apple Carplay & Android Auto, Sfeerverlichting, 19" AMG-velgen & Reality navigatie
Volvo S60 2.4D 2009, 185 pk, PolestarTuning, Drivers ed., HU 650 200W, Orestes velgen, RTI, Xenon adapt,
Electric silver, sunblinds/rolgordijn, veerpootbrug
Volvo C70 2.4T 200 pk Prestige cabrio 2004 moondust metallic

VOLVO S60 D5 2006 HU850 lunar gold
Gast

jeroenbunte schreef:Regulier onderhoud is uiteraard normaal. Alleen zijn moderne diesels gebouwd voor niet meer dan 250.000 km. Daarna krijg je zoveel onderhouden kosten dat ie vaak economisch totalloss is.....

De rekensom ofwel het omslag punt voor diesel of benzine is in feite ook veel lager als je dit soort dure diesel gerelateerde kosten mee neemt. Tegenwoordig blijkt de benzineauto namelijk vaak de betrouwbare km vreter en de diesel door allerlei maatregelen lang niet zo betrouwbaar en goedkoop meer.
Huh? Wij nemen het je niet kwalijk, je bent nog niet zolang op dit forum. :wink:
Ik weet niet uit welk merk je komt, maar bij Volvo ligt dit qua km-standen toch echt wat anders.
Uitzonderingen daar gelaten, maar de D5 lopen met goed onderhoud zo naar de 5 ton.
Gebruikersavatar
Mart van der Steeg
7th Gear member
Berichten: 6353
Lid geworden op: 08.12.2007 - 13:58
Locatie: Sassenheim-Teylingen
Contacteer:

Ik zie in het rijtje auto's bij Jeroen ook een Merc E200D, inderdaad deze (dijken van) diesels hielden het erg lang uit met lage onderhoudskosten. Maar wat was het? 60-80 pk of zo? Als je er wat hooi in gooide deed ie het ook nog......
Mercedes GLA 2020 AMG& Night-pakket, Pano-dak, Multibeam LED-koplampen, Dodehoekassist, 360° Camera met parkeerassist, Apple Carplay & Android Auto, Sfeerverlichting, 19" AMG-velgen & Reality navigatie
Volvo S60 2.4D 2009, 185 pk, PolestarTuning, Drivers ed., HU 650 200W, Orestes velgen, RTI, Xenon adapt,
Electric silver, sunblinds/rolgordijn, veerpootbrug
Volvo C70 2.4T 200 pk Prestige cabrio 2004 moondust metallic

VOLVO S60 D5 2006 HU850 lunar gold
Gebruikersavatar
V70/2.4D/2003
8th Gear member
Berichten: 16549
Lid geworden op: 03.12.2009 - 11:03
Locatie: Noord-Groningen

jeroenbunte, Volgens je onderschrift heb jij, op één uitzondering na, auto's bereden die gemaakt waren voor de eeuwigheid. De motoren althans. Die E-klasse 200D lopen er met meer dan een miljoen op de klok maar dat zijn uitzonderingen. De stelling dat moderne diesels het met 250 k wel gehad hebben gaat slechts op voor de huidige kleine mileudieseltjes. Maar dat zeker niet op voor de D5 blokken, die motor hoort in de klasse van de good old redblocks en, mits goed onderhouden en met zorg en liefde bereden, zeker goed voor een miljoen km of meer.
V70 D3 MY12, Caspian Blue
Vigilat ut quiescant
Gebruikersavatar
jeroenbunte
1st Gear member
Berichten: 37
Lid geworden op: 06.05.2013 - 15:41
Locatie: Winterswijk

V70/2.4D/2003 schreef:jeroenbunte, Volgens je onderschrift heb jij, op één uitzondering na, auto's bereden die gemaakt waren voor de eeuwigheid. De motoren althans. Die E-klasse 200D lopen er met meer dan een miljoen op de klok maar dat zijn uitzonderingen. De stelling dat moderne diesels het met 250 k wel gehad hebben gaat slechts op voor de huidige kleine mileudieseltjes. Maar dat zeker niet op voor de D5 blokken, die motor hoort in de klasse van de good old redblocks en, mits goed onderhouden en met zorg en liefde bereden, zeker goed voor een miljoen km of meer.
Haha, ja dat klopt. Ik heb graag een betrouwbare km vreter. Maar de D5 die ik heb, en jij zo te zien ook is in feite ook een milieu diesel.
Wat ik bedoelde te zeggen is dat ze tegenwoordig na 250k vaak veel geld gaan kosten, waar de oudere voor veel minder kosten lekker door sukkelden....... Uiteindelijk is hij natuurlijk best in leven te houden hoor, een ton of 5 moet je er dan wel mee kunnen halen, tot je weer het hele verhaal opnieuw krijgt zoals roetfilter injectoren etc etc. Het probleem waar je dan al snel tegen aan loopt is dat dit soort ondderhouds kosten al snel de waarde van de auto overstijgen.....
Volvo S60 Summum M.Y. 2006 D5 185 PK, 6 handbak, premium audio, four-C chassis, zo ongeveer alle opties........
Voorheen:
Volvo C30 1.6D 2009
Volvo XC70 D5 2004
Mercedes E200D
Volvo 945 benzine
Volvo 850 2.5 20V GLT
Gebruikersavatar
V70/2.4D/2003
8th Gear member
Berichten: 16549
Lid geworden op: 03.12.2009 - 11:03
Locatie: Noord-Groningen

Maar dat deed de 240 met een B23 blok ook na 250 k. Kruiskoppelingen, koppelingsplaten, gedoe met het cardan was het in die dagen.
Een D5 met meer dan 250 k op de klok vraagt om onderhoud en vroeg of laat om reparaties. Dat is niet bijzonder, sterker nog, er zijn zat andere merken waar de "problemen" die een D5 na 250 k krijgt bij die merken binnen een ton aan de orde zijn. De kleine Fiat-dieseltjes van dit moment genereren een aardige werkplaatsomzet bij de Fiat dealers en dat allemaal binnen de ton.

Maar, we beginnen af te dwalen.
V70 D3 MY12, Caspian Blue
Vigilat ut quiescant
Gebruikersavatar
jeroenbunte
1st Gear member
Berichten: 37
Lid geworden op: 06.05.2013 - 15:41
Locatie: Winterswijk

ja inderdaad. Het onderwerp was koud heel even slecht lopen en tikkende klepstoters, die van Marc gaat morgen naar de dealert voor z'n 300.000 beurt en ik ben benieuwd wat daar uitkomt?
Volvo S60 Summum M.Y. 2006 D5 185 PK, 6 handbak, premium audio, four-C chassis, zo ongeveer alle opties........
Voorheen:
Volvo C30 1.6D 2009
Volvo XC70 D5 2004
Mercedes E200D
Volvo 945 benzine
Volvo 850 2.5 20V GLT
Gast

Vergeet ook niet dat er tegenwoordig veel meer op en aan een (diesel) motor zit dan "vroeger"
roetfilters
EGR
Variabele (twin) turbo's
variabele kleptiming
Common Rail
etc. etc.

En potentieel kan dat natuurlijk allemaal een keer stuk gaan.
Maar om nou te zeggen dat in de basis de moderne dieselmotor maar 250K meegaat, is een beetje te kort door de bocht.
Gast

Roetfilter en EGR is voldoende aan te doen, om zeker die 5 ton te halen.
Maar daar is op dit forum al veel over geschreven. Ik ga het halen of de 3e eigenaar. :wink:
Gebruikersavatar
1-wiel
4th Gear member
Berichten: 647
Lid geworden op: 15.04.2012 - 21:19

Wat er tegenwoordig aan scheelt..... Wat "goed" is voor het milieu, is slecht voor de motor en zeker voor de bankrekening...
D5 met roetfilter vele malen schadelijker in verbruik tov de d5 zonder roetfilter...
V70-d5-2007-6 bak- alle Standkachel start en stop opties......Xc90 remmen rondom… Billstein B6 schokbrekers met Eibach veren …VDD-X3 dongle....S60 koplampsproeiers…Oem Subwoofer....BT Phm module volvocesky. .......ABL-Xenon-koplamp retrofit werkend als af-fabriek...Blis retrofit en nog veel meer...
Gebruikersavatar
marc400
2nd Gear member
Berichten: 101
Lid geworden op: 14.08.2011 - 12:30
Locatie: betuwe

De S60 D5 staat weer paraat. Distributieset vervangen. Naast regulier onderhoud is ook krukaskeerkring vervangen. Een geluk was dat distributie toch los moest, daardoor koste keerring vervangen maar 55 euro.
Nog 1 bijzonderheid: Condensor schijnt ook lek te zijn maar die moet nog maar even een half jaar wachten. Airco doet het nu nog gewoon. Vervangen condensor is trouwens bij garage flink duur, als ik het goed het onthouden 700 euro maar dat ga ik wel ergens anders doen.

conclusie: 1000 euro armer maar op naar de volgende distributievervanging.
Wielen:
2013 XC60 D3 Summum (MY 2014), 6-handbak, savile grey, argus in de zomer, pan in de winter
2009 XC60 2.4D Kinetic (MY 2010), 6-handbak, terra bronze, professional line, argus
2012 Fiat Panda 0,9 Twinnair
2005 S60 D5 Summum (MY06), 6-handbak, willow green, Mobility Line, Sports Summum, Orestes
2011 S60 D2 Summum, handbak cosmic white
2006 Renault Grand Scenic 2.0 16v
2016 De Rosa 838 racefiets
2011 Focus superbud 3.0 mountainbike
2006 De Rosa Vega racefiets
Gast

Lekke condensor?
En de airco doet het nog?
Niet lang meer dan en dan heb je ook een grote kans op een kapotte aircopomp.
Gebruikersavatar
jeroenbunte
1st Gear member
Berichten: 37
Lid geworden op: 06.05.2013 - 15:41
Locatie: Winterswijk

Nou dat valt al met al nog mee toch..... Dan kun je er weer flink wat km's tegenaan!
Volvo S60 Summum M.Y. 2006 D5 185 PK, 6 handbak, premium audio, four-C chassis, zo ongeveer alle opties........
Voorheen:
Volvo C30 1.6D 2009
Volvo XC70 D5 2004
Mercedes E200D
Volvo 945 benzine
Volvo 850 2.5 20V GLT
Gebruikersavatar
marc400
2nd Gear member
Berichten: 101
Lid geworden op: 14.08.2011 - 12:30
Locatie: betuwe

...dus ik moet wel m'n condensor vervangen om meer schade te voorkomen? Is het beter om de airco "off" te zetten of maakt dat niet uit?
Wielen:
2013 XC60 D3 Summum (MY 2014), 6-handbak, savile grey, argus in de zomer, pan in de winter
2009 XC60 2.4D Kinetic (MY 2010), 6-handbak, terra bronze, professional line, argus
2012 Fiat Panda 0,9 Twinnair
2005 S60 D5 Summum (MY06), 6-handbak, willow green, Mobility Line, Sports Summum, Orestes
2011 S60 D2 Summum, handbak cosmic white
2006 Renault Grand Scenic 2.0 16v
2016 De Rosa 838 racefiets
2011 Focus superbud 3.0 mountainbike
2006 De Rosa Vega racefiets
Gast

Als het airco systeem leeg is zal de pomp ook niet meer gesmeerd worden.
Dus uitzetten is dan een goed plan.
Vreemd dat ze dit niet bij de garage hebben verteld. Of was de condensor beschadigd en bijna lek?
Gebruikersavatar
marc400
2nd Gear member
Berichten: 101
Lid geworden op: 14.08.2011 - 12:30
Locatie: betuwe

Pfffff
Vandaag dikke pech. Op weg naar Groningen vandaag auto stilgevallen bij assen- noord. Door volvo assistance- anwb weggesleept naar volgende afrit. Auto startte daarna weer.... Met anwb achter me door naar groningen , voor een zakelijke afspraak. Auto viel bij Julianaplein weer uit, afgesleept naar volvo broekhuis in Grun. Na afspraak weer naar Broekhuis. Storing nog niet gevonden. Vermoeden is probleem in kabelboom.......

Met vervangend vervoer naar huis, 220 km. Wordt vervolgd.
Wielen:
2013 XC60 D3 Summum (MY 2014), 6-handbak, savile grey, argus in de zomer, pan in de winter
2009 XC60 2.4D Kinetic (MY 2010), 6-handbak, terra bronze, professional line, argus
2012 Fiat Panda 0,9 Twinnair
2005 S60 D5 Summum (MY06), 6-handbak, willow green, Mobility Line, Sports Summum, Orestes
2011 S60 D2 Summum, handbak cosmic white
2006 Renault Grand Scenic 2.0 16v
2016 De Rosa 838 racefiets
2011 Focus superbud 3.0 mountainbike
2006 De Rosa Vega racefiets
Gebruikersavatar
pieneman
2nd Gear member
Berichten: 155
Lid geworden op: 30.09.2006 - 22:34
Locatie: Noord-Holland

Ik lees hier over het roetfilter en dat ie rond de drie ton vervangen moet worden. Hoe weet je, of merk je, dat je roetfilter slecht wordt? Als ie stuk is krijg je waarschijnlijk een foutmelding?

Dank.
XC60 2.4D AWD GT Kinetic
Gebruikersavatar
V70/2.4D/2003
8th Gear member
Berichten: 16549
Lid geworden op: 03.12.2009 - 11:03
Locatie: Noord-Groningen

Yep. een foutmelding. De auto heeft het dan over iets met emissie wat niet goed is....en dat is dan ook weer niet goed voor de beurs zeg maar.
V70 D3 MY12, Caspian Blue
Vigilat ut quiescant
Gebruikersavatar
marc400
2nd Gear member
Berichten: 101
Lid geworden op: 14.08.2011 - 12:30
Locatie: betuwe

In mijn boekje staat dat roetfilter bij 240.000 vervangen moet worden. Geen idee of dat voor alle bouwjaren is.
Wielen:
2013 XC60 D3 Summum (MY 2014), 6-handbak, savile grey, argus in de zomer, pan in de winter
2009 XC60 2.4D Kinetic (MY 2010), 6-handbak, terra bronze, professional line, argus
2012 Fiat Panda 0,9 Twinnair
2005 S60 D5 Summum (MY06), 6-handbak, willow green, Mobility Line, Sports Summum, Orestes
2011 S60 D2 Summum, handbak cosmic white
2006 Renault Grand Scenic 2.0 16v
2016 De Rosa 838 racefiets
2011 Focus superbud 3.0 mountainbike
2006 De Rosa Vega racefiets
Plaats reactie

Terug naar “S60 my 2000 t/m 2009”