Wel doen/niet doen bij onderhoud D5

Er werden er vanaf 2000 meer dan 500.000 van gebouwd in het Belgische Gent.
Gebruikersavatar
marc400
2nd Gear member
Berichten: 101
Lid geworden op: 14.08.2011 - 12:30
Locatie: betuwe

mijn S60 mag voor de 300K beurt. Ik heb m pas en hij rijdt heerlijk. Hij komt uit de handel en daarom bij mijn eigen dealer een aankoopkeuring laten doen. Geen gekke storingscodes. Wel een aantal bevindingen die passen bij de leeftijd en kilometers (o.a. remmen, pitje voorruit, lamellen condensor slecht, voorbanden matig, klapmechanisme van de sleutel :-)). Voor de rest ziet ie er goed uit; blok en turbo zijn kurkdroog. Netjes bereden gok ik.

Toch 2 vragen:

1. Bij 300K beurt moet distributie worden vervangen (MY06). Nu is bij keuring wel een kleine lekkage bij krukas/oliepomp geconstateerd. Monteur gaf aan dat dit dan bij distributiewissel gedaan kan worden, de boel ligt toch los. Mijn vraag is eigenlijk of dit slim is, is die minimale lekkage erg? Wat kost het vervangen van die keerring ongeveer? Of kan het ook nog wat anders zijn wat lekt.

2. De auto start prima MAARR als ik m langer dan 2 dagen niet gebruikt heb dan bonkt het blok direct na het starten. Dit duurt ongeveer 3 seconden en dan is het weg om niet meer terug te komen. Is ie warm als ik start of als het 1 dag geleden is dat ik voor het laatst startte dan hoor ik dit niet. De monteur gaf bij keuring wel aan dat klepstoters wat tikte maar dat doen ze bij meer D5's. Niet fijn maar voor nu nog geen zorgen. (ik heb de horrorverhalen op het forum gelezen hoor over deze klepstoters) Dat doen er meer zonder last van te hebben.
Iemand een suggestie voor wat het kan zijn?

ik ben benieuwd (of niet, afhankelijk van jullie bevindingen)

marc
Wielen:
2013 XC60 D3 Summum (MY 2014), 6-handbak, savile grey, argus in de zomer, pan in de winter
2009 XC60 2.4D Kinetic (MY 2010), 6-handbak, terra bronze, professional line, argus
2012 Fiat Panda 0,9 Twinnair
2005 S60 D5 Summum (MY06), 6-handbak, willow green, Mobility Line, Sports Summum, Orestes
2011 S60 D2 Summum, handbak cosmic white
2006 Renault Grand Scenic 2.0 16v
2016 De Rosa 838 racefiets
2011 Focus superbud 3.0 mountainbike
2006 De Rosa Vega racefiets
Gebruikersavatar
mad
6th Gear member
Berichten: 4299
Lid geworden op: 18.03.2006 - 14:43
Locatie: Romania

Doen, laten vervangen... kleine lekkages kunnen altijd grote lekkages worden en dat wil je niet meemaken. Waterpomp eveneens vervangen bij distributiewissel, de boel ligt toch los... hier moet je niet zuinig over doen voor een paar geeltjes, als je dat (relatief dure) verhaal eenmaal hebt gehad kun je weer een heel eind vooruit.
XC70 D5 2009 Ocean Race
Gebruikersavatar
V70/2.4D/2003
8th Gear member
Berichten: 16549
Lid geworden op: 03.12.2009 - 11:03
Locatie: Noord-Groningen

En zo is het en niet anders. Amen!
V70 D3 MY12, Caspian Blue
Vigilat ut quiescant
Gebruikersavatar
marc400
2nd Gear member
Berichten: 101
Lid geworden op: 14.08.2011 - 12:30
Locatie: betuwe

Dank voor de reacties. Volgens mij adviseert Volvo bij 2e keer distributeiwissel ook waterpomp vervangen. Zou ik ook al bij de 1e keer doen. Helemaal mee eens.
Keerirng vervangen ben ik wel voor. Beter safe than sorry. Maar blijft de vraag of het iets Andes kan zijn. Ik heb wel iets gelezen over een afdichtingsdopje dat gaat lekken bij deze D5
Wielen:
2013 XC60 D3 Summum (MY 2014), 6-handbak, savile grey, argus in de zomer, pan in de winter
2009 XC60 2.4D Kinetic (MY 2010), 6-handbak, terra bronze, professional line, argus
2012 Fiat Panda 0,9 Twinnair
2005 S60 D5 Summum (MY06), 6-handbak, willow green, Mobility Line, Sports Summum, Orestes
2011 S60 D2 Summum, handbak cosmic white
2006 Renault Grand Scenic 2.0 16v
2016 De Rosa 838 racefiets
2011 Focus superbud 3.0 mountainbike
2006 De Rosa Vega racefiets
Gast

Die zit aan de andere kant, achter het vliegwiel.
Gebruikersavatar
marc400
2nd Gear member
Berichten: 101
Lid geworden op: 14.08.2011 - 12:30
Locatie: betuwe

Oh, dat is duidelijk dan. Thanx :salute:
Wielen:
2013 XC60 D3 Summum (MY 2014), 6-handbak, savile grey, argus in de zomer, pan in de winter
2009 XC60 2.4D Kinetic (MY 2010), 6-handbak, terra bronze, professional line, argus
2012 Fiat Panda 0,9 Twinnair
2005 S60 D5 Summum (MY06), 6-handbak, willow green, Mobility Line, Sports Summum, Orestes
2011 S60 D2 Summum, handbak cosmic white
2006 Renault Grand Scenic 2.0 16v
2016 De Rosa 838 racefiets
2011 Focus superbud 3.0 mountainbike
2006 De Rosa Vega racefiets
Gebruikersavatar
jeroenbunte
1st Gear member
Berichten: 37
Lid geworden op: 06.05.2013 - 15:41
Locatie: Winterswijk

Je hebt het ook nog over je klepstoters, maken geluid (tikken) maar kan nog geen kwaad. Ik neem aan dat het hier een D5244T4 betreft?

Zo ja dan heb je inderdaad het model met de wat mindere klepstoters. Ik heb deze zelf ook. Heb me op de forums eerst flink bang laten maken over dat alles vervangen moest worden. De mijne tikt ook iets. Bij warm licht tikken, koud loopt ie in feite beter/stiller. ben ermee langs een 3 tal dealers geweest en alle 3 zeggen ze dat dit niet direct het klepstoter probleem is. Bij de dealer in Ede hebben ze hem zelfs op de hand getornd met de oliedop open en dan luisteren ze naar de kleppen, alles oke. Ik vertrouwde het nog niet 100% en heb een techneut van Volvo Nederland gesproken (beetje gebruik gemaakt van het feit dat ik bij de wegenwacht werk) en deze verzekerende mij dat ik rustig kon door rijden met deze lichte tik. om de 20k olie verversen en 0w30 volgens de A5/B5 spec erin.

Wat je zegt van het eerst 1 a 2 seconden even iets minder/onregelmatig lopen als ie start heb ik soms ook, nog geen idee wat dat kan zijn........
Volvo S60 Summum M.Y. 2006 D5 185 PK, 6 handbak, premium audio, four-C chassis, zo ongeveer alle opties........
Voorheen:
Volvo C30 1.6D 2009
Volvo XC70 D5 2004
Mercedes E200D
Volvo 945 benzine
Volvo 850 2.5 20V GLT
Gast

jeroenbunte schreef:Wat je zegt van het eerst 1 a 2 seconden even iets minder/onregelmatig lopen als ie start heb ik soms ook, nog geen idee wat dat kan zijn........
Verstuiver(s)?
Gebruikersavatar
jeroenbunte
1st Gear member
Berichten: 37
Lid geworden op: 06.05.2013 - 15:41
Locatie: Winterswijk

AlexV70 schreef:
jeroenbunte schreef:Wat je zegt van het eerst 1 a 2 seconden even iets minder/onregelmatig lopen als ie start heb ik soms ook, nog geen idee wat dat kan zijn........
Verstuiver(s)?
Hij slaat direct aan. loopt dan 1 a 2 sec even wat slechter. Daarna weer prima. Rijdt gemiddeld 1:17 wat heel netjes is voor een D5 euro 4. Bij de Euro 4 zouden de verstuivers ook weinig problemen meer mogen geven..... Maar goed het kan altijd natuurlijk.

Ik heb wel een storingscode voor het gloeirelais, dus ik denk dat het misschien daar wel eens in kan zitten
Volvo S60 Summum M.Y. 2006 D5 185 PK, 6 handbak, premium audio, four-C chassis, zo ongeveer alle opties........
Voorheen:
Volvo C30 1.6D 2009
Volvo XC70 D5 2004
Mercedes E200D
Volvo 945 benzine
Volvo 850 2.5 20V GLT
Gebruikersavatar
marc400
2nd Gear member
Berichten: 101
Lid geworden op: 14.08.2011 - 12:30
Locatie: betuwe

Jeroen, dank voor je antwoord: het is inderdaad een D5244T4. Wat jij beschrijft lijkt inderdaad heel erg op mijn D5. Ik rij er voorlopig ook gewoon mee door. Het blok loopt verder heel mooi en ik haal ook dik 1:17. Dat aanslaan beschouw ik maar als een ochtendhumeur, dat ook al heel snel weer over is. =D>

Bij de aankoopkeuring bleek dat bij mij 1 gloeibougie minder was. Dat komt niet vaak voor dat ie het nog half doet, zei de monteur. Meestal zijn ze dan helemaal kapot. De andere 4 nog prima. Het slaat in ieder geval altijd na 2 of 3 omwentelingen aan. Lijkt mij prima.

Mijn dealer doet er 5w30 in. Toen ik hem daar naar vroeg kreeg ik als antwoord dat dit later is gewijzigd. 0w30 is later 5w30 geworden. Ik wil hier geen oliediscussie starten maar volgens mij is het meest belangrijk dat de juiste specs A5/B5 worden gerespecteerd en inderdaad sneller vervangen dan 30k. 5w betekent toch alleen dat de olie iets dikker is als ie koud is? Lijkt me met een oud blok toch niet heel erg..

Heb jij ook de four-c dempers al eens vervangen?
Wielen:
2013 XC60 D3 Summum (MY 2014), 6-handbak, savile grey, argus in de zomer, pan in de winter
2009 XC60 2.4D Kinetic (MY 2010), 6-handbak, terra bronze, professional line, argus
2012 Fiat Panda 0,9 Twinnair
2005 S60 D5 Summum (MY06), 6-handbak, willow green, Mobility Line, Sports Summum, Orestes
2011 S60 D2 Summum, handbak cosmic white
2006 Renault Grand Scenic 2.0 16v
2016 De Rosa 838 racefiets
2011 Focus superbud 3.0 mountainbike
2006 De Rosa Vega racefiets
Gebruikersavatar
marc400
2nd Gear member
Berichten: 101
Lid geworden op: 14.08.2011 - 12:30
Locatie: betuwe

@Alexv70. Bij de aankoopkeuring hebben ze een eenvoudige druktest gedaan volgens mij. Die bleef prima. Wat kan het probleem van de verstuivers zijn waar jij op doelt?
Wielen:
2013 XC60 D3 Summum (MY 2014), 6-handbak, savile grey, argus in de zomer, pan in de winter
2009 XC60 2.4D Kinetic (MY 2010), 6-handbak, terra bronze, professional line, argus
2012 Fiat Panda 0,9 Twinnair
2005 S60 D5 Summum (MY06), 6-handbak, willow green, Mobility Line, Sports Summum, Orestes
2011 S60 D2 Summum, handbak cosmic white
2006 Renault Grand Scenic 2.0 16v
2016 De Rosa 838 racefiets
2011 Focus superbud 3.0 mountainbike
2006 De Rosa Vega racefiets
Gast

marc400 schreef:@Alexv70. Bij de aankoopkeuring hebben ze een eenvoudige druktest gedaan volgens mij. Die bleef prima. Wat kan het probleem van de verstuivers zijn waar jij op doelt?
Ik denk dan aan lekkage.
Gast

Dat van 0w30 naar 5w30 is juist.
Gebruikersavatar
Mart van der Steeg
7th Gear member
Berichten: 6353
Lid geworden op: 08.12.2007 - 13:58
Locatie: Sassenheim-Teylingen
Contacteer:

AlexV70 schreef:Dat van 0w30 naar 5w30 is juist.
Mijn dealer doet er ook 5W30 in.
Mercedes GLA 2020 AMG& Night-pakket, Pano-dak, Multibeam LED-koplampen, Dodehoekassist, 360° Camera met parkeerassist, Apple Carplay & Android Auto, Sfeerverlichting, 19" AMG-velgen & Reality navigatie
Volvo S60 2.4D 2009, 185 pk, PolestarTuning, Drivers ed., HU 650 200W, Orestes velgen, RTI, Xenon adapt,
Electric silver, sunblinds/rolgordijn, veerpootbrug
Volvo C70 2.4T 200 pk Prestige cabrio 2004 moondust metallic

VOLVO S60 D5 2006 HU850 lunar gold
Gast

marc400 schreef: Mijn dealer doet er 5w30 in. Toen ik hem daar naar vroeg kreeg ik als antwoord dat dit later is gewijzigd. 0w30 is later 5w30 geworden. Ik wil hier geen oliediscussie starten maar volgens mij is het meest belangrijk dat de juiste specs A5/B5 worden gerespecteerd en inderdaad sneller vervangen dan 30k. 5w betekent toch alleen dat de olie iets dikker is als ie koud is? Lijkt me met een oud blok toch niet heel erg..

Heb jij ook de four-c dempers al eens vervangen?
Klopt, dat verhaal is mij ook verteld door mijn dealer. Afgeleverd met 0W30, bij eerste beurt vervangen door 5W30. Gezien de NL winterse temperaturen (olie wordt iets dikker in de winter) zal dat geen problemen opleveren.
Gebruikersavatar
jeroenbunte
1st Gear member
Berichten: 37
Lid geworden op: 06.05.2013 - 15:41
Locatie: Winterswijk

marc400 schreef:
Mijn dealer doet er 5w30 in. Toen ik hem daar naar vroeg kreeg ik als antwoord dat dit later is gewijzigd. 0w30 is later 5w30 geworden. Ik wil hier geen oliediscussie starten maar volgens mij is het meest belangrijk dat de juiste specs A5/B5 worden gerespecteerd en inderdaad sneller vervangen dan 30k. 5w betekent toch alleen dat de olie iets dikker is als ie koud is? Lijkt me met een oud blok toch niet heel erg..

Heb jij ook de four-c dempers al eens vervangen?
V.w.b. de olie, ik geloof best dat ze er nu 5w30 in doen, dat maakt ook niet zoveel uit. Is net iets dikker, wordt de motor misschien nog wel stiller van. Maar is dat dan ook A5/B5 specs? die dikte maakt niet zoveel uit, het gaat om de specs. Dat heeft te maken met de regeneratie van het roetfilter en de belachelijk lange interval van verversen (die overigens door de meeste mensen en dealers op 20k wordt gehouden?

V.w.b. de Four-C dempers, die heb ik nog niet hoeven vernieuwen. Duuuuuuuurrrr!!!!! het zal er best een keer aankomen, er zijn wat engelse internetwinkels waar je ze iets goedkoper dan in nl kunt krijgen, maar nog steeds is het duur.

Dat is een beetje het ding met dit type auto, als ik kijk wat er allemaal aan komt....
Roetfilter op ca 250.000 kosten? denk rond de 700,-
Schokbrekers op ca 250.000 incl montage rond de 1800,-
1 of 2 injectoren 500,-
eventueel die klepstoters 1800,-
en rond de 250.000 het DMF en koppeling rond de 2500,-
Das zo ff voor 7300,- aan kosten die je voor de kiezen gaat/kunt krijgen. Ik rij niet echt lekker zorgeloos meer......

Aangezien jou auto op 300.000 staat vroeg ik me af of jij weet welke van deze zaken bij jou al vervangen zijn?
Volvo S60 Summum M.Y. 2006 D5 185 PK, 6 handbak, premium audio, four-C chassis, zo ongeveer alle opties........
Voorheen:
Volvo C30 1.6D 2009
Volvo XC70 D5 2004
Mercedes E200D
Volvo 945 benzine
Volvo 850 2.5 20V GLT
Gebruikersavatar
marc400
2nd Gear member
Berichten: 101
Lid geworden op: 14.08.2011 - 12:30
Locatie: betuwe

Roetfilter weet ik niet zeker, maar alles is cf. interval uitgevoerd. Ik ga er voorlopig van uit dat is gebeurd :happy11:
2 schokbrekers zijn reeds vervangen (voor). Hoe lang gaan die dingen eigenlijk mee met vooral snelwegkm?
Injectoren en klepstoters niet vervangen.
DMF en koppeling niet vervangen. Veel snelwegkm, dus waarschijnlijk nog niet versleten. Dat wilde ik graag zo houden.

Ik weet wel dat draagarmbussen (rubber) voor zijn vervangen, koelmiddel bijgevuld, wervelklep, pdc sensoren achter. pfff...allemaal kleine dingen. Ze hadden beter die dure dingen kunnen vervangen.::wink:

Toch rij rij ik steeds lekkerder in mijn s60. Ik zou zeggen, bijna zorgeloos. Maar woensdag weet ik meer, dan gaat ie voor de 300 k beurt.
Wielen:
2013 XC60 D3 Summum (MY 2014), 6-handbak, savile grey, argus in de zomer, pan in de winter
2009 XC60 2.4D Kinetic (MY 2010), 6-handbak, terra bronze, professional line, argus
2012 Fiat Panda 0,9 Twinnair
2005 S60 D5 Summum (MY06), 6-handbak, willow green, Mobility Line, Sports Summum, Orestes
2011 S60 D2 Summum, handbak cosmic white
2006 Renault Grand Scenic 2.0 16v
2016 De Rosa 838 racefiets
2011 Focus superbud 3.0 mountainbike
2006 De Rosa Vega racefiets
Gebruikersavatar
1-wiel
4th Gear member
Berichten: 647
Lid geworden op: 15.04.2012 - 21:19

Als het druklager nog niet lekt, zal deze al eens vervangen zijn.
Bij de modellen met handbak gemaakt tussen 2005-2007 gaan de druklagers lekken.
Heb het met de mijne ook gehad, koppeling en vliegwiel nog goed, druklager lek, alles maar meteen vervangen...
Hopelijk is jouw druklager al ooit aan de beurt geweest...
V70-d5-2007-6 bak- alle Standkachel start en stop opties......Xc90 remmen rondom… Billstein B6 schokbrekers met Eibach veren …VDD-X3 dongle....S60 koplampsproeiers…Oem Subwoofer....BT Phm module volvocesky. .......ABL-Xenon-koplamp retrofit werkend als af-fabriek...Blis retrofit en nog veel meer...
Gebruikersavatar
jeroenbunte
1st Gear member
Berichten: 37
Lid geworden op: 06.05.2013 - 15:41
Locatie: Winterswijk

1-wiel schreef:Als het druklager nog niet lekt, zal deze al eens vervangen zijn.
Bij de modellen met handbak gemaakt tussen 2005-2007 gaan de druklagers lekken.
Heb het met de mijne ook gehad, koppeling en vliegwiel nog goed, druklager lek, alles maar meteen vervangen...
Hopelijk is jouw druklager al ooit aan de beurt geweest...
Het lijkt wel of bij deze modeljaren echt alles stuk gaat. Je leest niet anders. Wat koste dat, koppeling met dmf vervangen?
Volvo S60 Summum M.Y. 2006 D5 185 PK, 6 handbak, premium audio, four-C chassis, zo ongeveer alle opties........
Voorheen:
Volvo C30 1.6D 2009
Volvo XC70 D5 2004
Mercedes E200D
Volvo 945 benzine
Volvo 850 2.5 20V GLT
Gebruikersavatar
V70/2.4D/2003
8th Gear member
Berichten: 16549
Lid geworden op: 03.12.2009 - 11:03
Locatie: Noord-Groningen

Dat loopt zo maar naar de 1300 - 1500 euro.

Maar, schrale troost, een collega van mij heeft net een V70 gekocht. Gaat om een MY04, Duitse import, 250 K op de klok, een 163 pk D5 met GT.
Let wel: net afgeleverd en moest toch nog even 6500 euro kosten.

Dan duik je eens samen inder de kap en dan zie je:
3 lekkende injectoren (moeten nieuwe brandplaatjes in.)
Rubber bovenste motorsteun gescheurd
EGR mixer zal nagenoeg vol

Maar de man heeft garantie dus we gaan het zien. Niks bijzonders trouwens, al die puntjes, is reguliere slijtage c.q. onderhoud.
V70 D3 MY12, Caspian Blue
Vigilat ut quiescant
Plaats reactie

Terug naar “S60 my 2000 t/m 2009”