Pagina 2 van 3

Geplaatst: 17.12.2013 - 08:41
door jeroenbunte
Regulier onderhoud is uiteraard normaal. Alleen zijn moderne diesels gebouwd voor niet meer dan 250.000 km. Daarna krijg je zoveel onderhouden kosten dat ie vaak economisch totalloss is.....

De rekensom ofwel het omslag punt voor diesel of benzine is in feite ook veel lager als je dit soort dure diesel gerelateerde kosten mee neemt. Tegenwoordig blijkt de benzineauto namelijk vaak de betrouwbare km vreter en de diesel door allerlei maatregelen lang niet zo betrouwbaar en goedkoop meer.

Geplaatst: 17.12.2013 - 08:43
door Mart van der Steeg
jeroenbunte schreef:Regulier onderhoud is uiteraard normaal. Alleen zijn moderne diesels gebouwd voor niet meer dan 250.000 km. Daarna krijg je zoveel onderhouden kosten dat ie vaak economisch totalloss is.....
??? volgens mij voorbeelden genoeg dat dit zeker niet het geval hoeft te zijn.
Er is idd. wel meer techniek, maar de prestaties zijn navenant.

Geplaatst: 17.12.2013 - 21:30
door Gast
jeroenbunte schreef:Regulier onderhoud is uiteraard normaal. Alleen zijn moderne diesels gebouwd voor niet meer dan 250.000 km. Daarna krijg je zoveel onderhouden kosten dat ie vaak economisch totalloss is.....

De rekensom ofwel het omslag punt voor diesel of benzine is in feite ook veel lager als je dit soort dure diesel gerelateerde kosten mee neemt. Tegenwoordig blijkt de benzineauto namelijk vaak de betrouwbare km vreter en de diesel door allerlei maatregelen lang niet zo betrouwbaar en goedkoop meer.
Huh? Wij nemen het je niet kwalijk, je bent nog niet zolang op dit forum. :wink:
Ik weet niet uit welk merk je komt, maar bij Volvo ligt dit qua km-standen toch echt wat anders.
Uitzonderingen daar gelaten, maar de D5 lopen met goed onderhoud zo naar de 5 ton.

Geplaatst: 17.12.2013 - 21:41
door Mart van der Steeg
Ik zie in het rijtje auto's bij Jeroen ook een Merc E200D, inderdaad deze (dijken van) diesels hielden het erg lang uit met lage onderhoudskosten. Maar wat was het? 60-80 pk of zo? Als je er wat hooi in gooide deed ie het ook nog......

Geplaatst: 17.12.2013 - 21:41
door V70/2.4D/2003
jeroenbunte, Volgens je onderschrift heb jij, op één uitzondering na, auto's bereden die gemaakt waren voor de eeuwigheid. De motoren althans. Die E-klasse 200D lopen er met meer dan een miljoen op de klok maar dat zijn uitzonderingen. De stelling dat moderne diesels het met 250 k wel gehad hebben gaat slechts op voor de huidige kleine mileudieseltjes. Maar dat zeker niet op voor de D5 blokken, die motor hoort in de klasse van de good old redblocks en, mits goed onderhouden en met zorg en liefde bereden, zeker goed voor een miljoen km of meer.

Geplaatst: 17.12.2013 - 22:26
door jeroenbunte
V70/2.4D/2003 schreef:jeroenbunte, Volgens je onderschrift heb jij, op één uitzondering na, auto's bereden die gemaakt waren voor de eeuwigheid. De motoren althans. Die E-klasse 200D lopen er met meer dan een miljoen op de klok maar dat zijn uitzonderingen. De stelling dat moderne diesels het met 250 k wel gehad hebben gaat slechts op voor de huidige kleine mileudieseltjes. Maar dat zeker niet op voor de D5 blokken, die motor hoort in de klasse van de good old redblocks en, mits goed onderhouden en met zorg en liefde bereden, zeker goed voor een miljoen km of meer.
Haha, ja dat klopt. Ik heb graag een betrouwbare km vreter. Maar de D5 die ik heb, en jij zo te zien ook is in feite ook een milieu diesel.
Wat ik bedoelde te zeggen is dat ze tegenwoordig na 250k vaak veel geld gaan kosten, waar de oudere voor veel minder kosten lekker door sukkelden....... Uiteindelijk is hij natuurlijk best in leven te houden hoor, een ton of 5 moet je er dan wel mee kunnen halen, tot je weer het hele verhaal opnieuw krijgt zoals roetfilter injectoren etc etc. Het probleem waar je dan al snel tegen aan loopt is dat dit soort ondderhouds kosten al snel de waarde van de auto overstijgen.....

Geplaatst: 17.12.2013 - 22:49
door V70/2.4D/2003
Maar dat deed de 240 met een B23 blok ook na 250 k. Kruiskoppelingen, koppelingsplaten, gedoe met het cardan was het in die dagen.
Een D5 met meer dan 250 k op de klok vraagt om onderhoud en vroeg of laat om reparaties. Dat is niet bijzonder, sterker nog, er zijn zat andere merken waar de "problemen" die een D5 na 250 k krijgt bij die merken binnen een ton aan de orde zijn. De kleine Fiat-dieseltjes van dit moment genereren een aardige werkplaatsomzet bij de Fiat dealers en dat allemaal binnen de ton.

Maar, we beginnen af te dwalen.

Geplaatst: 17.12.2013 - 22:53
door jeroenbunte
ja inderdaad. Het onderwerp was koud heel even slecht lopen en tikkende klepstoters, die van Marc gaat morgen naar de dealert voor z'n 300.000 beurt en ik ben benieuwd wat daar uitkomt?

Geplaatst: 17.12.2013 - 22:58
door Gast
Vergeet ook niet dat er tegenwoordig veel meer op en aan een (diesel) motor zit dan "vroeger"
roetfilters
EGR
Variabele (twin) turbo's
variabele kleptiming
Common Rail
etc. etc.

En potentieel kan dat natuurlijk allemaal een keer stuk gaan.
Maar om nou te zeggen dat in de basis de moderne dieselmotor maar 250K meegaat, is een beetje te kort door de bocht.

Geplaatst: 18.12.2013 - 18:50
door Gast
Roetfilter en EGR is voldoende aan te doen, om zeker die 5 ton te halen.
Maar daar is op dit forum al veel over geschreven. Ik ga het halen of de 3e eigenaar. :wink:

Geplaatst: 18.12.2013 - 23:39
door 1-wiel
Wat er tegenwoordig aan scheelt..... Wat "goed" is voor het milieu, is slecht voor de motor en zeker voor de bankrekening...
D5 met roetfilter vele malen schadelijker in verbruik tov de d5 zonder roetfilter...

Geplaatst: 19.12.2013 - 10:11
door marc400
De S60 D5 staat weer paraat. Distributieset vervangen. Naast regulier onderhoud is ook krukaskeerkring vervangen. Een geluk was dat distributie toch los moest, daardoor koste keerring vervangen maar 55 euro.
Nog 1 bijzonderheid: Condensor schijnt ook lek te zijn maar die moet nog maar even een half jaar wachten. Airco doet het nu nog gewoon. Vervangen condensor is trouwens bij garage flink duur, als ik het goed het onthouden 700 euro maar dat ga ik wel ergens anders doen.

conclusie: 1000 euro armer maar op naar de volgende distributievervanging.

Geplaatst: 19.12.2013 - 18:10
door Gast
Lekke condensor?
En de airco doet het nog?
Niet lang meer dan en dan heb je ook een grote kans op een kapotte aircopomp.

Geplaatst: 19.12.2013 - 19:27
door jeroenbunte
Nou dat valt al met al nog mee toch..... Dan kun je er weer flink wat km's tegenaan!

Geplaatst: 19.12.2013 - 21:17
door marc400
...dus ik moet wel m'n condensor vervangen om meer schade te voorkomen? Is het beter om de airco "off" te zetten of maakt dat niet uit?

Geplaatst: 19.12.2013 - 21:54
door Gast
Als het airco systeem leeg is zal de pomp ook niet meer gesmeerd worden.
Dus uitzetten is dan een goed plan.
Vreemd dat ze dit niet bij de garage hebben verteld. Of was de condensor beschadigd en bijna lek?

Geplaatst: 21.12.2013 - 00:39
door marc400
Pfffff
Vandaag dikke pech. Op weg naar Groningen vandaag auto stilgevallen bij assen- noord. Door volvo assistance- anwb weggesleept naar volgende afrit. Auto startte daarna weer.... Met anwb achter me door naar groningen , voor een zakelijke afspraak. Auto viel bij Julianaplein weer uit, afgesleept naar volvo broekhuis in Grun. Na afspraak weer naar Broekhuis. Storing nog niet gevonden. Vermoeden is probleem in kabelboom.......

Met vervangend vervoer naar huis, 220 km. Wordt vervolgd.

Geplaatst: 25.12.2013 - 23:03
door pieneman
Ik lees hier over het roetfilter en dat ie rond de drie ton vervangen moet worden. Hoe weet je, of merk je, dat je roetfilter slecht wordt? Als ie stuk is krijg je waarschijnlijk een foutmelding?

Dank.

Geplaatst: 26.12.2013 - 08:47
door V70/2.4D/2003
Yep. een foutmelding. De auto heeft het dan over iets met emissie wat niet goed is....en dat is dan ook weer niet goed voor de beurs zeg maar.

Geplaatst: 27.12.2013 - 11:56
door marc400
In mijn boekje staat dat roetfilter bij 240.000 vervangen moet worden. Geen idee of dat voor alle bouwjaren is.