Pagina 2 van 2

Geplaatst: 29.12.2013 - 11:42
door coqrouge
@Msuidgeest: De massa van een auto is relevant als het gaat om optrekken, de stroomlijn wordt relevanter als de snelheid toeneemt.

Geplaatst: 29.12.2013 - 11:45
door mjeuring
Wat een luxe problemen... Kom ik aan met rond de 1:10

Geplaatst: 29.12.2013 - 18:23
door coqrouge
een paar tips voor mjeuring:
-schakel eens een versnelling hoger als je geen vermogen nodig hebt
-pak voor korte ritjes naar de stad de fiets of een stadsauto
-anticiperend rijgedrag aanleren

Geplaatst: 29.12.2013 - 18:56
door sanco
Hoe goed bedoeld het advies ook, ik Vrees dat dat geen soelaas gaat bieden. Weet niet onder welke omstandigheden dit gem. van 10l tot stand komt, maar denk dat er wellicht ook technisch wel een oorzaak moet zijn, of... je gebruikt de trappelende paardjes gewoon elk moment en overal voluit, dan is het heel eenvoudig: voor wat hoor wat. 8)

Zelf 105k elke bon opgeteld, zit nu op 13,5 overall. Zou ik mijn best doen, komt er 1km bij. Ga ik raggen, kost het 1km per liter. Aanhanger, fietsendrager kost flink, evenals 130 plus rijden, ga je idd richting 11 -12 Km dat is ongeveer de marge. Denk dat de moderne 2l versie icm moderne bak wel 15/16 kan halen.

Geplaatst: 30.12.2013 - 20:45
door mjeuring
Had de xc70 (automaat) gekocht voor woon-werk ~120 kilometer. Woon nu op 1400 meter van m'n werk. Fiets veel en ja, de auto wordt af en toe voor (te) korte afstanden gebruikt. Anticiperen "is my middle name" komt regelmatig voor dat ik bij het uitvoegen van de autoweg voor het eerst de rem aanraak.
En die getunede D5 klinkt wel heel lekker als je het gaspedaal eens intrapt.

Ook toen ik nog dagelijks 120 kilometer reed kwam ik met deze auto op 1:12 uit, z'n voorganger (V70II 2003) deed het met 1:16 beter.

Geplaatst: 31.12.2013 - 15:11
door Rob@XC70
Een XC70 verbruikt nu eenmaal meer dan een V70.
En ja er zal een verschil zitten tussen een D3 en een D5, maar niet zo gigantisch dat je er minder om eet. :)

Geplaatst: 31.12.2013 - 16:24
door lint
Rob@XC70 schreef:Een XC70 verbruikt nu eenmaal meer dan een V70.
En ja er zal een verschil zitten tussen een D3 en een D5, maar niet zo gigantisch dat je er minder om eet. :)
Hangt er vanaf hoeveel en hoe duur je eet :lol:

Geplaatst: 01.01.2014 - 10:10
door mjeuring
De XC weegt ruim 200 kg meer, staat hoger op de wielen (vangt dus meer wind), heeft een 4WD, een automaat en een motor die door nieuwe milieu regels meer verbruikt (raar).
Gelukkig hebben we ons huis in de goede periode gekocht :-)

Geplaatst: 01.01.2014 - 11:04
door BlackcurrantV70
Ik ben benieuwd of mijn XC70 D3 AWD minder gaan verbruiken dan mijn XC60 D3 AWD, beide autos hebben nagenoeg dezelfde motor (XC60 heeft de T16 en XC70 de T17 variant van de 2.4 diesel twinturbo).

De XC70 is lager dan de XC60, dus mogelijk iets lager verbruik.
De Xc60 zat aan gemiddeld 1 op 12,5 (wat evenveel is als mijn 240 diesel met 82pk destijds)

Geplaatst: 01.01.2014 - 12:46
door mjeuring
Is de xc70 niet een stuk zwaarder dan de xc60?

Geplaatst: 01.01.2014 - 14:57
door Rob@XC70
Alles ik de juiste specs heb bekeken voor het verschil in verbruik:

Hier de specs voor de XC70: 1634 kg en gem. verbruik van 6,4 l/100 km.
http://www.autoweek.nl/auto/61694/volvo-xc70-d3-summum

De XC60: 1646 kg en gem. verbruik van 6,8 l/100 km.
http://www.autoweek.nl/auto/56922/volvo-xc60-d3-summum

Toch apart want ik verwachte ook dat de XC70 zwaarder zou zijn. Verschil zit hem misschien toch in het iets nieuwere bouwjaar gebruikte materialen, schonere motor etc..

Conclusie je gaat iets zuiniger rijden (theoretisch dan).

Geplaatst: 01.01.2014 - 15:01
door Rob@XC70
Hoe nieuwer de auto hoe zuiniger, meer koppel/pk en lichter. Geldt iig voor mijn XC....

Geplaatst: 01.01.2014 - 15:33
door mjeuring
Ach, ik kan er geen andere auto voor aanschaffen. Bij 20.000 km/jaar is het verschil tussen 1:10 en 1:16 ongeveer 1100 Euro. Ik rij de XC nog een jaar of 4 à 5, tegen die tijd geef ik de caravan ook een schop en dan bekijken we alles wel eens opnieuw.
Het rijdt in elk geval als een dijk!

Geplaatst: 01.01.2014 - 22:33
door Rob@XC70
Het gaat ook voor het rijplezier en ik kijk ook eigenlijk ook nooit naar het verbruik. En als ik weer wat geld over heb koop ik weer wat nieuwers.
Diesel bevalt mij boven verwachting goed vwb het koppel. Ook hier trek ik met de XC met gemak een middelgrote caravan de alpen over.

Geplaatst: 02.01.2014 - 09:26
door BlackcurrantV70
Ik schakel ook niet over van XC60 naar XC70 voor het verbruik, zoals ik als zei, verbruiken deze autos evenveel als destijds mijn 240 estate diesel met 6 cyl VAG motor en die had amper 82pk....

Mijn switch naar XC70 gaat puur wegens de hardere demping waar ik maar niet aan kan wennen.
Mijn schoonouders zeggen ook elke keer ze meereden met de XC60 " tjonge wat een harde auto"...

Geplaatst: 02.01.2014 - 17:22
door Gast
Aha, de schoonouders hebben het gedaan.... Betalen ze ook mee? :P

Geplaatst: 02.01.2014 - 18:43
door BlackcurrantV70
Nee hoor, ik had zelfs met hun XC70 nog niet gereden voor ik mijn handtekening zette op de aankoopbon van mijn XC70 :-)

Mee betalen hoeven ze niet, ik red het alleen ook, ik hoef niet veel bij te betalen als ik de XC60 inruil :-)

Ze zijn wel erg enthousiast dat ik ook XC70 ga rijden want dan hoeven ze niet mee achterin die "harde auto" als we samen ergens naartoe gaan ,

Geplaatst: 02.01.2014 - 19:52
door lint
Dat is mooi, de hele familie tevreden vervoeren met een XC70 :D

Geplaatst: 04.01.2014 - 00:19
door v70bio
Verbruik bij mij 7,0/100km bc over meerdere 10k kilometers waarvan vele op de Duitse snelwegen. Mijn v40 met zelfde motor en schakel is 1l zuiniger. Dus verbruik van v70 valt mij niet tegen of het is het zo dat de v40 niet zuinig loopt :-(

Geplaatst: 11.01.2014 - 09:04
door BlackcurrantV70
Ik heb nu 200km met de Xc70 D3 AWD gereden en had het verbruik gereset als ik de auto opgehaald heb.

BC staat nu op 7.3 gemiddeld, daar waar de XC60 bij dergelijke routes op 8.1 uitkwam.

Ben benieuwd wat de XC70 gaat doen als ik meer snelweg ga rijden.
Het laagste gemiddeld verbruik dat ik ooit haalde met de XC60 was 7.8 op de BC.