Wintersport ervaringen PIH

Het board om te praten over zaken die exclusief voor de Plug In Hybrid Volvo's van toepassing zijn
HansBb
1st Gear member
Berichten: 35
Lid geworden op: 23.08.2009 - 19:38

Volgens mij heeft de electromotor altijd 70 pk, hoe vol/leeg de accu ook is. Die extra power gebruik je natuurlijk alleen met het accelereren. Als je daarna op cruisecontrol rijdt wordt de accu in de powerstand weer (enigszins) opgeladen, waardoor je die extra power eigenlijk altijd hebt als je het wilt gebruiken....
v60pih
4th Gear member
Berichten: 517
Lid geworden op: 29.01.2013 - 21:32

Dat denk ik ook maar als de accu te leeg is, zal de dieselmotor via de generator de stroom moeten leveren. Dan kakt die met tig pk in...
HansBb
1st Gear member
Berichten: 35
Lid geworden op: 23.08.2009 - 19:38

Dat is denk ik maar een heel tijdelijk probleem. Zo gauw je de cruise weer vastzet op 130-140 of wat dan ook, wordt de accu weer opgeladen in de powerstand en daarna kan je weer vol gas geven. Onlangs Eindhoven-Zwolle retour met snelheden van 160-170 op cruise in powerstand, waarbij ik bij accelereren altijd de extra elektropower had.
Alleen het verbruik neemt dan bijna in het kwadraat toe :-(....., 9-10L op 100 km....
v60pih
4th Gear member
Berichten: 517
Lid geworden op: 29.01.2013 - 21:32

Ja, dat toenemen van verbruik herken ik van het tripje Oostenrijk vv.
Maar wel lekker.....!
Gebruikersavatar
RoaldH
6th Gear member
Berichten: 3971
Lid geworden op: 15.06.2013 - 17:03
Locatie: Utrecht

Ik ging in de Powerstand (na op constante snelheid gereden te hebben) zo van --- naar 10km actieradius op de accu.
2013 Volvo V60 PIH Pure Limited Edition MY13 Polestar
2021 Tesla Model 3 RWD Deep Blue / White
2023 Peugeot 208 GT 136 Rouge Elixir
Sjoerd007
1st Gear member
Berichten: 12
Lid geworden op: 01.06.2013 - 09:36
Locatie: Tukkerland

160 op de cc rijdt mijn D6 1 op 10.5. Mijn 535d rijdt 1 op 12 bij die snelheid.
Gebruikersavatar
RichieB
6th Gear member
Berichten: 2784
Lid geworden op: 13.05.2008 - 17:46
Locatie: Goeree-Overflakkee

Logisch, boven de 130 km/u helpt de elektromotor niet meer mee het verbruik te drukken, en is het alleen maar ballast die je mee moet zeulen.
Tesla Model S 75D, 2018 AWD Enhanced Autopilot 2.5 Sunroof
Tesla Model S 70, 2016 base + black headliner
V60 PIH Pure Limited Edition MY13 Xenium Security Advanced Safety Family Premium Sound DAB+
V70 MY2012 T4 Powershift LE Luxery Line Driver Support Line Family Line
V70 MY2004 Geartronic 185pk
Gebruikersavatar
Montalbano
3rd Gear member
Berichten: 305
Lid geworden op: 21.06.2013 - 13:56

Gisteren de sneeuwkettingen even uitgeprobeerd, ze passen. Raam bevuild met een vignetje. Nu nog een paar nachtjes slapen. Heb een appartement met garage met stroom, dus kan ter plaatse mooi elektrisch rijden. Zin in!
Maar dat was eigenlijk de vraag niet, over 2 weken zal ik mijn ervaring delen.
V60 D6 my2014 - V60 T4 R-design my2018 -- XC40 P8 (in bestelling)
Gebruikersavatar
IkeV70
5th Gear member
Berichten: 2136
Lid geworden op: 27.01.2006 - 22:18
Locatie: Heerhugowaard

RichieB schreef:Logisch, boven de 130 km/u helpt de elektromotor niet meer mee het verbruik te drukken, en is het alleen maar ballast die je mee moet zeulen.
Een 535D zal niet veel lichter zijn dan een D6. Ik denk niet dat het verschil te verklaren is met meezeulen van ballast.
V70 - 2.5D
V60 PIH
V60 T5
Gebruikersavatar
RichieB
6th Gear member
Berichten: 2784
Lid geworden op: 13.05.2008 - 17:46
Locatie: Goeree-Overflakkee

Ik wil alleen aangeven dat het vergelijken van het verbruik van een D6 met een 535D bij 160 km/u niet heel zinvol is. Daar is de D6 niet voor gemaakt. Een D5 daarentegen..
Tesla Model S 75D, 2018 AWD Enhanced Autopilot 2.5 Sunroof
Tesla Model S 70, 2016 base + black headliner
V60 PIH Pure Limited Edition MY13 Xenium Security Advanced Safety Family Premium Sound DAB+
V70 MY2012 T4 Powershift LE Luxery Line Driver Support Line Family Line
V70 MY2004 Geartronic 185pk
Gebruikersavatar
RoaldH
6th Gear member
Berichten: 3971
Lid geworden op: 15.06.2013 - 17:03
Locatie: Utrecht

IkeV70 schreef: Een 535D zal niet veel lichter zijn dan een D6. Ik denk niet dat het verschil te verklaren is met meezeulen van ballast.
Zonder elektromotor minder koppel dan een 535d. De basismotor (D5) is (denk ik) minder zuinig dan een recente 3 liter diesel van BMW.
2013 Volvo V60 PIH Pure Limited Edition MY13 Polestar
2021 Tesla Model 3 RWD Deep Blue / White
2023 Peugeot 208 GT 136 Rouge Elixir
Gebruikersavatar
IkeV70
5th Gear member
Berichten: 2136
Lid geworden op: 27.01.2006 - 22:18
Locatie: Heerhugowaard

RoaldH schreef:
IkeV70 schreef: Een 535D zal niet veel lichter zijn dan een D6. Ik denk niet dat het verschil te verklaren is met meezeulen van ballast.
Zonder elektromotor minder koppel dan een 535d. De basismotor (D5) is (denk ik) minder zuinig dan een recente 3 liter diesel van BMW.
Dat denk ik inderdaad ook.
V70 - 2.5D
V60 PIH
V60 T5
HansBb
1st Gear member
Berichten: 35
Lid geworden op: 23.08.2009 - 19:38

RoaldH schreef:
IkeV70 schreef: Een 535D zal niet veel lichter zijn dan een D6. Ik denk niet dat het verschil te verklaren is met meezeulen van ballast.
Zonder elektromotor minder koppel dan een 535d. De basismotor (D5) is (denk ik) minder zuinig dan een recente 3 liter diesel van BMW.
Klopt, dat is denk ik ook direct de "makke" van een D6, een ecomobiel met een onzuinige dieselmotor...... ( waarom geen D2?).., zal in de toekomst wel het nieuwe D4 blok worden, maar of ik hem dan ook gekocht zou hebben...... :twisted: :twisted:
Gebruikersavatar
rsnhakan
8th Gear member
Berichten: 15305
Lid geworden op: 13.04.2008 - 12:18
Locatie: Thuis
Contacteer:

Hoe zit het op een steile helling? Zit er een soort van Hill Descent Control op? Of rolt de auto achteruit als je het rempedaal los laat?
Gebruikersavatar
RichieB
6th Gear member
Berichten: 2784
Lid geworden op: 13.05.2008 - 17:46
Locatie: Goeree-Overflakkee

Als ik het me goed herinner blijft hij op een helling stil staan als je de rem los laat. Ingebouwde hellingproef zeg maar.
Tesla Model S 75D, 2018 AWD Enhanced Autopilot 2.5 Sunroof
Tesla Model S 70, 2016 base + black headliner
V60 PIH Pure Limited Edition MY13 Xenium Security Advanced Safety Family Premium Sound DAB+
V70 MY2012 T4 Powershift LE Luxery Line Driver Support Line Family Line
V70 MY2004 Geartronic 185pk
Sjoerd007
1st Gear member
Berichten: 12
Lid geworden op: 01.06.2013 - 09:36
Locatie: Tukkerland

Op de helling blijft die een fractie van een seconde staan. Zit tegenwoordig op de meeste automaten.

Ik vind het verschil in verbruik bij 160km/h (ja, luxe probleem) wel opmerkelijk t.o.v. de 535d. Het extra gewicht zou een kleine factor moeten zijn. Misschien dat er nog extra compensatie nodig is voor de achteras/aandrijving.

De 535d valt mij trouwens in verbruik heel erg mee; ik rij 1:14 met die 'boot'. De 530d touring die ik ervoor had haalde nog geen 1:12

Met de Volvo zitten we nu op 1:18 met veel laden en voornamelijk korte stukken. Valt mij best tegen.

Anyway back on topic; mijn wintersport mobiel van de laatste paar jaar is een MB ML 420CDI. Gem 1:6 met een 100L tank, wel continu 240/250 auf linker spuhr. :walk:

Dit jaar is wel de bedoeling om met de D6 met skikoffer te gaan.
Gebruikersavatar
kissyfur
3rd Gear member
Berichten: 310
Lid geworden op: 17.03.2013 - 12:04

Sjoerd007 schreef:Op de helling blijft die een fractie van een seconde staan.
Volgens t boekje zelfs een seconde of 3 geloof ik. Ik ervaar t wel als ruim voldoende tijd om je voet van rem naar gaspedaal te bewegen iig.
v60pih
4th Gear member
Berichten: 517
Lid geworden op: 29.01.2013 - 21:32

Ander ding wat mij nog opviel tijdens de wintersport; de (juistheid van) herkenning van verkeersborden in Oostenrijk liep heel gesmeerd. In NL zie ik nogal eens borden in het display wat echt niet kan (30 km/hr op de snelweg bv.).

Dat komt denk ik omdat in Oostenrijk de "einde" maatregel borden consequent geplaatst worden waardoor een beperking verdwijnt uit je display.
v60pih
4th Gear member
Berichten: 517
Lid geworden op: 29.01.2013 - 21:32

diesel01 schreef:Hebben wij hier laatst niet iemand gehad die zijn dakkoffer kwijt was bij 140km/u?
Ging dat niet om deze meneer: http://volvolvo.nl/threads/12527-Levens ... op-snelweg

Afbeelding

Ik dacht dat op dit forum het bewuste topic is verwijderd. Had te maken met het feit dat de sleutels er alleen uit kunnen als de koffer goed is gesloten (en wat volgens gedupeerde niet waar is). Volgens het verhaal bij 120 km/hr.
DonLeo
1st Gear member
Berichten: 21
Lid geworden op: 27.01.2013 - 13:36

@moderator: Waar is pagina 2 van deze interessante topic - ca 74 bijdrages tot vanmiddag - gebleven?
V60 PIH Caspian blue MY2014
Plaats reactie

Terug naar “Plug In Hybrid Volvo's”