Wintersport ervaringen PIH
-
- 1st Gear member
- Berichten: 35
- Lid geworden op: 23.08.2009 - 19:38
Volgens mij heeft de electromotor altijd 70 pk, hoe vol/leeg de accu ook is. Die extra power gebruik je natuurlijk alleen met het accelereren. Als je daarna op cruisecontrol rijdt wordt de accu in de powerstand weer (enigszins) opgeladen, waardoor je die extra power eigenlijk altijd hebt als je het wilt gebruiken....
-
- 1st Gear member
- Berichten: 35
- Lid geworden op: 23.08.2009 - 19:38
Dat is denk ik maar een heel tijdelijk probleem. Zo gauw je de cruise weer vastzet op 130-140 of wat dan ook, wordt de accu weer opgeladen in de powerstand en daarna kan je weer vol gas geven. Onlangs Eindhoven-Zwolle retour met snelheden van 160-170 op cruise in powerstand, waarbij ik bij accelereren altijd de extra elektropower had.
Alleen het verbruik neemt dan bijna in het kwadraat toe
....., 9-10L op 100 km....
Alleen het verbruik neemt dan bijna in het kwadraat toe

- RoaldH
- 6th Gear member
- Berichten: 3971
- Lid geworden op: 15.06.2013 - 17:03
- Locatie: Utrecht
Ik ging in de Powerstand (na op constante snelheid gereden te hebben) zo van --- naar 10km actieradius op de accu.
2013 Volvo V60 PIH Pure Limited Edition MY13 Polestar
2021 Tesla Model 3 RWD Deep Blue / White
2023 Peugeot 208 GT 136 Rouge Elixir
2021 Tesla Model 3 RWD Deep Blue / White
2023 Peugeot 208 GT 136 Rouge Elixir
- RichieB
- 6th Gear member
- Berichten: 2784
- Lid geworden op: 13.05.2008 - 17:46
- Locatie: Goeree-Overflakkee
Logisch, boven de 130 km/u helpt de elektromotor niet meer mee het verbruik te drukken, en is het alleen maar ballast die je mee moet zeulen.
Tesla Model S 75D, 2018 AWD Enhanced Autopilot 2.5 Sunroof
Tesla Model S 70, 2016 base + black headliner
V60 PIH Pure Limited Edition MY13 Xenium Security Advanced Safety Family Premium Sound DAB+
V70 MY2012 T4 Powershift LE Luxery Line Driver Support Line Family Line
V70 MY2004 Geartronic 185pk
Tesla Model S 70, 2016 base + black headliner
V60 PIH Pure Limited Edition MY13 Xenium Security Advanced Safety Family Premium Sound DAB+
V70 MY2012 T4 Powershift LE Luxery Line Driver Support Line Family Line
V70 MY2004 Geartronic 185pk
- Montalbano
- 3rd Gear member
- Berichten: 305
- Lid geworden op: 21.06.2013 - 13:56
Gisteren de sneeuwkettingen even uitgeprobeerd, ze passen. Raam bevuild met een vignetje. Nu nog een paar nachtjes slapen. Heb een appartement met garage met stroom, dus kan ter plaatse mooi elektrisch rijden. Zin in!
Maar dat was eigenlijk de vraag niet, over 2 weken zal ik mijn ervaring delen.
Maar dat was eigenlijk de vraag niet, over 2 weken zal ik mijn ervaring delen.
V60 D6 my2014 - V60 T4 R-design my2018 -- XC40 P8 (in bestelling)
- IkeV70
- 5th Gear member
- Berichten: 2136
- Lid geworden op: 27.01.2006 - 22:18
- Locatie: Heerhugowaard
Een 535D zal niet veel lichter zijn dan een D6. Ik denk niet dat het verschil te verklaren is met meezeulen van ballast.RichieB schreef:Logisch, boven de 130 km/u helpt de elektromotor niet meer mee het verbruik te drukken, en is het alleen maar ballast die je mee moet zeulen.
V70 - 2.5D
V60 PIH
V60 T5
V60 PIH
V60 T5
- RichieB
- 6th Gear member
- Berichten: 2784
- Lid geworden op: 13.05.2008 - 17:46
- Locatie: Goeree-Overflakkee
Ik wil alleen aangeven dat het vergelijken van het verbruik van een D6 met een 535D bij 160 km/u niet heel zinvol is. Daar is de D6 niet voor gemaakt. Een D5 daarentegen..
Tesla Model S 75D, 2018 AWD Enhanced Autopilot 2.5 Sunroof
Tesla Model S 70, 2016 base + black headliner
V60 PIH Pure Limited Edition MY13 Xenium Security Advanced Safety Family Premium Sound DAB+
V70 MY2012 T4 Powershift LE Luxery Line Driver Support Line Family Line
V70 MY2004 Geartronic 185pk
Tesla Model S 70, 2016 base + black headliner
V60 PIH Pure Limited Edition MY13 Xenium Security Advanced Safety Family Premium Sound DAB+
V70 MY2012 T4 Powershift LE Luxery Line Driver Support Line Family Line
V70 MY2004 Geartronic 185pk
- RoaldH
- 6th Gear member
- Berichten: 3971
- Lid geworden op: 15.06.2013 - 17:03
- Locatie: Utrecht
Zonder elektromotor minder koppel dan een 535d. De basismotor (D5) is (denk ik) minder zuinig dan een recente 3 liter diesel van BMW.IkeV70 schreef: Een 535D zal niet veel lichter zijn dan een D6. Ik denk niet dat het verschil te verklaren is met meezeulen van ballast.
2013 Volvo V60 PIH Pure Limited Edition MY13 Polestar
2021 Tesla Model 3 RWD Deep Blue / White
2023 Peugeot 208 GT 136 Rouge Elixir
2021 Tesla Model 3 RWD Deep Blue / White
2023 Peugeot 208 GT 136 Rouge Elixir
- IkeV70
- 5th Gear member
- Berichten: 2136
- Lid geworden op: 27.01.2006 - 22:18
- Locatie: Heerhugowaard
Dat denk ik inderdaad ook.RoaldH schreef:Zonder elektromotor minder koppel dan een 535d. De basismotor (D5) is (denk ik) minder zuinig dan een recente 3 liter diesel van BMW.IkeV70 schreef: Een 535D zal niet veel lichter zijn dan een D6. Ik denk niet dat het verschil te verklaren is met meezeulen van ballast.
V70 - 2.5D
V60 PIH
V60 T5
V60 PIH
V60 T5
-
- 1st Gear member
- Berichten: 35
- Lid geworden op: 23.08.2009 - 19:38
Klopt, dat is denk ik ook direct de "makke" van een D6, een ecomobiel met een onzuinige dieselmotor...... ( waarom geen D2?).., zal in de toekomst wel het nieuwe D4 blok worden, maar of ik hem dan ook gekocht zou hebben...... :twisted: :twisted:RoaldH schreef:Zonder elektromotor minder koppel dan een 535d. De basismotor (D5) is (denk ik) minder zuinig dan een recente 3 liter diesel van BMW.IkeV70 schreef: Een 535D zal niet veel lichter zijn dan een D6. Ik denk niet dat het verschil te verklaren is met meezeulen van ballast.
- rsnhakan
- 8th Gear member
- Berichten: 15305
- Lid geworden op: 13.04.2008 - 12:18
- Locatie: Thuis
- Contacteer:
Hoe zit het op een steile helling? Zit er een soort van Hill Descent Control op? Of rolt de auto achteruit als je het rempedaal los laat?
- RichieB
- 6th Gear member
- Berichten: 2784
- Lid geworden op: 13.05.2008 - 17:46
- Locatie: Goeree-Overflakkee
Als ik het me goed herinner blijft hij op een helling stil staan als je de rem los laat. Ingebouwde hellingproef zeg maar.
Tesla Model S 75D, 2018 AWD Enhanced Autopilot 2.5 Sunroof
Tesla Model S 70, 2016 base + black headliner
V60 PIH Pure Limited Edition MY13 Xenium Security Advanced Safety Family Premium Sound DAB+
V70 MY2012 T4 Powershift LE Luxery Line Driver Support Line Family Line
V70 MY2004 Geartronic 185pk
Tesla Model S 70, 2016 base + black headliner
V60 PIH Pure Limited Edition MY13 Xenium Security Advanced Safety Family Premium Sound DAB+
V70 MY2012 T4 Powershift LE Luxery Line Driver Support Line Family Line
V70 MY2004 Geartronic 185pk
-
- 1st Gear member
- Berichten: 12
- Lid geworden op: 01.06.2013 - 09:36
- Locatie: Tukkerland
Op de helling blijft die een fractie van een seconde staan. Zit tegenwoordig op de meeste automaten.
Ik vind het verschil in verbruik bij 160km/h (ja, luxe probleem) wel opmerkelijk t.o.v. de 535d. Het extra gewicht zou een kleine factor moeten zijn. Misschien dat er nog extra compensatie nodig is voor de achteras/aandrijving.
De 535d valt mij trouwens in verbruik heel erg mee; ik rij 1:14 met die 'boot'. De 530d touring die ik ervoor had haalde nog geen 1:12
Met de Volvo zitten we nu op 1:18 met veel laden en voornamelijk korte stukken. Valt mij best tegen.
Anyway back on topic; mijn wintersport mobiel van de laatste paar jaar is een MB ML 420CDI. Gem 1:6 met een 100L tank, wel continu 240/250 auf linker spuhr. :walk:
Dit jaar is wel de bedoeling om met de D6 met skikoffer te gaan.
Ik vind het verschil in verbruik bij 160km/h (ja, luxe probleem) wel opmerkelijk t.o.v. de 535d. Het extra gewicht zou een kleine factor moeten zijn. Misschien dat er nog extra compensatie nodig is voor de achteras/aandrijving.
De 535d valt mij trouwens in verbruik heel erg mee; ik rij 1:14 met die 'boot'. De 530d touring die ik ervoor had haalde nog geen 1:12
Met de Volvo zitten we nu op 1:18 met veel laden en voornamelijk korte stukken. Valt mij best tegen.
Anyway back on topic; mijn wintersport mobiel van de laatste paar jaar is een MB ML 420CDI. Gem 1:6 met een 100L tank, wel continu 240/250 auf linker spuhr. :walk:
Dit jaar is wel de bedoeling om met de D6 met skikoffer te gaan.
- kissyfur
- 3rd Gear member
- Berichten: 310
- Lid geworden op: 17.03.2013 - 12:04
Volgens t boekje zelfs een seconde of 3 geloof ik. Ik ervaar t wel als ruim voldoende tijd om je voet van rem naar gaspedaal te bewegen iig.Sjoerd007 schreef:Op de helling blijft die een fractie van een seconde staan.
-
- 4th Gear member
- Berichten: 517
- Lid geworden op: 29.01.2013 - 21:32
Ander ding wat mij nog opviel tijdens de wintersport; de (juistheid van) herkenning van verkeersborden in Oostenrijk liep heel gesmeerd. In NL zie ik nogal eens borden in het display wat echt niet kan (30 km/hr op de snelweg bv.).
Dat komt denk ik omdat in Oostenrijk de "einde" maatregel borden consequent geplaatst worden waardoor een beperking verdwijnt uit je display.
Dat komt denk ik omdat in Oostenrijk de "einde" maatregel borden consequent geplaatst worden waardoor een beperking verdwijnt uit je display.
-
- 4th Gear member
- Berichten: 517
- Lid geworden op: 29.01.2013 - 21:32
Ging dat niet om deze meneer: http://volvolvo.nl/threads/12527-Levens ... op-snelwegdiesel01 schreef:Hebben wij hier laatst niet iemand gehad die zijn dakkoffer kwijt was bij 140km/u?

Ik dacht dat op dit forum het bewuste topic is verwijderd. Had te maken met het feit dat de sleutels er alleen uit kunnen als de koffer goed is gesloten (en wat volgens gedupeerde niet waar is). Volgens het verhaal bij 120 km/hr.