Wintersport ervaringen PIH

Het board om te praten over zaken die exclusief voor de Plug In Hybrid Volvo's van toepassing zijn
DonLeo
1st Gear member

Wie is er al met de PIH op wintersport geweest?
Ik ben zeer benieuwd naar de ervaringen: awd, kettingen, starten (na een week in de kou), laadmogelijkheden, regeneratie bij de rit vanaf een hooggelegen skioord naar het dal, dakkoffer ja of nee, verbruik tijdens de trip etcetera).
V60 PIH Caspian blue MY2014
kissyfur
3rd Gear member

net terug uit Oostenrijk. In de auto 3 x 85kg vlees, volle bak bagage. De totale rit was 2250 km waarvan 2 volle dagen reizen en 5 x een stuk van 15 heen en 15 terug naar de piste. Met halfvolle accu vertrokken, nooit geladen, cruisecontrol op 150 maar ook stukken langzamer en sneller gereden. Totaal gemiddeld verbruik: 6,8ltr/100km.

Hij knalt tot 190 trouwens lekker door, daarboven begint de versnelling goed af te nemen maar tikten we de 220 nog wel aan.

AWD niet nodig gehad hoewel ik t 's ochtends wel aanzette als t glad was. Me dunkt dat een volvo na een week in de kou gewoon start toch? Ik heb m elke dag gebruikt. Laadmogelijkheden, geen idee.. er is gewoon diesel te koop dus heb niet gekeken.
sergestoord
2nd Gear member

Vorige week geweest, heen en terugreis gemiddeld verbruik iets van 1 op 13. Geen dakkoffer. Cruise control regelmatig op 180, flinke stukken 200+ en kort de 240 aangetikt. Boven de 150 neemt de pret wel ietsje af. Berg op AWD aangezet, kleine stresstestjes gedaan door express op een helling te stoppen, grip is fantastisch (continental banden). Berg af rem licht aantikken voor maximale regeneratie, binnen 15 min is de elektrische actieradius weer 20km dus dat werkt best goed. Al met al fantastische reisauto.
V60 D6 PIH MY2014
v60pih
4th Gear member

Ook net terug.

Kruissnelheden van ca. 200 geen probleem. Ik heb voornamelijk in de AWD (Oostenrijk) en POWER (Autobahn) modus gereden. Bij POWER blijft de auto er toch wel goed aan sleuren moet ik zeggen.
AWD puur gebruikt omdat de motor dan altijd meedraait en POWER op B wegen en in dorpen wat nerveus is.
Wel heel goed merkbaar is het laden tijdens het rijden. Je mist dan een flink stuk vermogen.
Wat mij daarnaast opviel is dat tov mijn vorige volvo's ik heel snel de melding krijg om ruitensproeiervloeistof bij te vullen. Voorheen deed ik aanzienlijk langer met een tankje.

Ik had wel de laadkabel mee maar geen laadmogelijkheid in de parkeergarage onder het hotel.
Verbruik.... nou niet representatief zullen we maar zeggen. De Volvo mag nu weer elke dag aan de stekker.

Voor de rest zeer weinig te klagen hoewel op hogere kruissnelheid de wegligging een beetje te wensen overlaat (maar dat wist ik en vind ik niet zo'n probleem).

ACC is heerlijk!

Afbeelding
RoaldH
6th Gear member

Een paar weken naar Zuid-Duitsland geweest met de familie. Cruise op 153 (nog net ondersteuning van de elektomotor), dakkoffer, 4 personen en een volle bak. Verbruik ligt dan rond de 7,5L/100km. Schukolader mee en gebruikt bij het huisje. Paar korte trips elektrische trips kunnen maken. Je hebt in heuvelachtig gebied veel sneller de D5 nodig. Er lag geen sneeuw maar de extra tractie van de AWD op een modderig bospad was handig.
2013 Volvo V60 PIH Pure Limited Edition MY13 Polestar
2021 Tesla Model 3 RWD Deep Blue / White
2023 Peugeot 208 GT 136 Rouge Elixir
daaldijk
2nd Gear member

v60pih schreef: Voor de rest zeer weinig te klagen hoewel op hogere kruissnelheid de wegligging een beetje te wensen overlaat (maar dat wist ik en vind ik niet zo'n probleem).
In welke zin laat de wegligging te wensen over? Zit hem dat in het hogere gewicht achterin? Want de neus is toch ook redelijk zwaar, dus je zou verwachten dat hij niet erg gaat "zweven"?
XC90 T8
BMW 330 cabriolet
v60pih
4th Gear member

Nou, als je zo'n 180 rijdt op de autobahn en je moet een vrij lange bocht door dan begint de auto zich steeds meer/anders "te zetten" door het hoge gewicht achterin. Daardoor blijf je corrigeren en zwalken, niet echt fijn.
Gas eraf in een bocht op hogere snelheid is helemaal een suprise met deze auto..

Ik heb het al meer geschreven, de V60 is niet ontwikkeld voor het PIH concept (altijd de achterbak vol grindtegels).. Symptomen zijn aangepakt maar zeker op hogere snelheid valt de auto qua wegligging door de mand.

Ben een keer met een X5 naar de wintersport geweest en die gaf geen krimp op die snelheden terwijl die auto een stuk zwaarder en hoger is, het kan dus wel...
rsnhakan
8th Gear member
Contacteer:

Een X5 is geen V60. (vergelijk hem dan eerder met de XC60)
v60pih
4th Gear member

Klopt hakan. Nogmaals, een X5 is hoger en zwaarder. Je zou verwachten dat die het moeilijker heeft qua rollen over de lengteas.
In vergelijking met mijn vorige auto, een XC70 D5 met Four-C, presteert de V60PIH qua wegligging slechter (mijn mening). De XC70 ging dan wel in de advanced stand.
Thom
5th Gear member

X5 heeft vaak Adaptive Drive, dat is een systeem dat de verbeelding tart. XC70 met Four C in Advanced is ook een geweldig koersvaste cruiser op hoge snelheid.

Waar ik wel benieuwd naar ben..als je in het gebied bent, en de accu's zijn leeg..heb je dan ook nog AWD? Met andere woorden: drijft de D5 dan de achterwielen aan?
RoaldH
6th Gear member

De X5 (van mijn orders) met sportonderstel, voelt ook zekerder aan op hoge snelheden dan de PIH.
lint
Geartronic member

Thom schreef:X5 heeft vaak Adaptive Drive, dat is een systeem dat de verbeelding tart. XC70 met Four C in Advanced is ook een geweldig koersvaste cruiser op hoge snelheid.

Waar ik wel benieuwd naar ben..als je in het gebied bent, en de accu's zijn leeg..heb je dan ook nog AWD? Met andere woorden: drijft de D5 dan de achterwielen aan?
De elektromotor drijft volgens mij de achterwielen aan, als de accu leeg is kan het zijn dat de D5 motor via de elektromotor de achterwielen aandrijft maar de D5 motor drijft niet rechtstreeks de achterwielen aan.
XC40 Pure electric Twin Engine Ultimate 2023
BMW Z4 G29 sDrive20i 2024
MGB GT 1976
RoaldH
6th Gear member

Thom schreef:X5 heeft vaak Adaptive Drive, dat is een systeem dat de verbeelding tart. XC70 met Four C in Advanced is ook een geweldig koersvaste cruiser op hoge snelheid.

In AWD laadt de D5 de accu's weer bij met een marge van 5-20km. Tot 154 km/h heb je dan AWD. Bij mij staat de actieradius op stroom meestal tussen de 5 en 10 km.
HansBb
1st Gear member

v60pih schreef:Nou, als je zo'n 180 rijdt op de autobahn en je moet een vrij lange bocht door dan begint de auto zich steeds meer/anders "te zetten" door het hoge gewicht achterin. Daardoor blijf je corrigeren en zwalken, niet echt fijn.
Gas eraf in een bocht op hogere snelheid is helemaal een suprise met deze auto..

Ik heb het al meer geschreven, de V60 is niet ontwikkeld voor het PIH concept (altijd de achterbak vol grindtegels).. Symptomen zijn aangepakt maar zeker op hogere snelheid valt de auto qua wegligging door de mand.

Ben een keer met een X5 naar de wintersport geweest en die gaf geen krimp op die snelheden terwijl die auto een stuk zwaarder en hoger is, het kan dus wel...
Dat maakt me erg nieuwsgierig...., ik vind de wegligging tot nog toe erg meevallen. Ik heb diverse BMW's gehad, maar juist de X5 vond ik bij 200+ erg zweverig worden, zeker in vergelijking met 3/5 series met M onderstel... . We zullen het in februari zien, anders toch maar een Heico onderstel.... .
diesel01
Geartronic member

Mijn XC is in advance niet van zijn stuk te krijgen bij 200km/u, gas los, lange doordraaiers het maakt niet uit.
De reden dat ik niet op die manier rijdt heeft er mee te maken dat ik niet om de 350km de 70liter tank wil vullen :wink:
Maar hij is niet uit het spoor te krijgen en lange doordraaiers hebben altijd een punt waar je niet vooruit kunt kijken en je legt wel weet ik veel hoeveel meters per seconden af bij 200km/u.
V90 T6 Recharge Rdesign
V90 D5 AWD Inscription/V70 D4 8GT Inscription/XC60 D5 Summum AWD GT fourC Polestar/V70 D5 GT sports edition/S60 2.4d/Opel Corsa1.1/V40 1.9D/V40 1.8 lpi/xedos 6 2.0 V6/626 2.0 coupe/Uno 1.1[/s][/s]
RoaldH
6th Gear member

HansBb schreef:Dat maakt me erg nieuwsgierig...., ik vind de wegligging tot nog toe erg meevallen. Ik heb diverse BMW's gehad, maar juist de X5 vond ik bij 200+ erg zweverig worden, zeker in vergelijking met 3/5 series met M onderstel... . We zullen het in februari zien, anders toch maar een Heico onderstel.... .
Klopt Hans. Ik heb diverse 3/5 series gereden (met en zonder M onderstel), maar die voelen boven de 180 echt strakker aan dan een X5. ;)
rsnhakan
8th Gear member
Contacteer:

Hoe zit het met de Power modus als de accu leeg is? Merken jullie verschil tov dat de accu vol is?
kissyfur
3rd Gear member

uhja, dat hij geen achterwielen inschakelt omdat de accu leeg is, maar verder wel irritant gaspedaalgedrag vertoont zoals wanneer de accu vol is
rsnhakan
8th Gear member
Contacteer:

Dus bij een volle accu heb je 283 pk en hoe leger de accu hoe minder vermogen? En als je in de Power modus rijdt, verbruikt hij dan ook stroom? Of blijft de actieradius van de accu gelijk?
kissyfur
3rd Gear member

Op wintersport of gewoon?

Volgens mij heeft je electromotor altijd ongeveer 70pk af, of de accu nu 100% of 50% vol is. Powermodus is diesel + electro.. dus als je accu leeg is dan is er geen electro. Zit er wel wat in je accu dan daalt de actieradius van je electromotor dus, omdat de accu dan gebruikt wordt.
Plaats reactie

Terug naar “Plug In Hybrid Volvo's”