Pagina 2 van 6
Geplaatst: 29.12.2013 - 12:47
door HansBb
Volgens mij heeft de electromotor altijd 70 pk, hoe vol/leeg de accu ook is. Die extra power gebruik je natuurlijk alleen met het accelereren. Als je daarna op cruisecontrol rijdt wordt de accu in de powerstand weer (enigszins) opgeladen, waardoor je die extra power eigenlijk altijd hebt als je het wilt gebruiken....
Geplaatst: 30.12.2013 - 10:49
door v60pih
Dat denk ik ook maar als de accu te leeg is, zal de dieselmotor via de generator de stroom moeten leveren. Dan kakt die met tig pk in...
Geplaatst: 30.12.2013 - 13:26
door HansBb
Dat is denk ik maar een heel tijdelijk probleem. Zo gauw je de cruise weer vastzet op 130-140 of wat dan ook, wordt de accu weer opgeladen in de powerstand en daarna kan je weer vol gas geven. Onlangs Eindhoven-Zwolle retour met snelheden van 160-170 op cruise in powerstand, waarbij ik bij accelereren altijd de extra elektropower had.
Alleen het verbruik neemt dan bijna in het kwadraat toe

....., 9-10L op 100 km....
Geplaatst: 30.12.2013 - 13:50
door v60pih
Ja, dat toenemen van verbruik herken ik van het tripje Oostenrijk vv.
Maar wel lekker.....!
Geplaatst: 30.12.2013 - 15:31
door RoaldH
Ik ging in de Powerstand (na op constante snelheid gereden te hebben) zo van --- naar 10km actieradius op de accu.
Geplaatst: 31.12.2013 - 08:48
door Sjoerd007
160 op de cc rijdt mijn D6 1 op 10.5. Mijn 535d rijdt 1 op 12 bij die snelheid.
Geplaatst: 31.12.2013 - 08:57
door RichieB
Logisch, boven de 130 km/u helpt de elektromotor niet meer mee het verbruik te drukken, en is het alleen maar ballast die je mee moet zeulen.
Geplaatst: 31.12.2013 - 09:17
door Montalbano
Gisteren de sneeuwkettingen even uitgeprobeerd, ze passen. Raam bevuild met een vignetje. Nu nog een paar nachtjes slapen. Heb een appartement met garage met stroom, dus kan ter plaatse mooi elektrisch rijden. Zin in!
Maar dat was eigenlijk de vraag niet, over 2 weken zal ik mijn ervaring delen.
Geplaatst: 31.12.2013 - 09:38
door IkeV70
RichieB schreef:Logisch, boven de 130 km/u helpt de elektromotor niet meer mee het verbruik te drukken, en is het alleen maar ballast die je mee moet zeulen.
Een 535D zal niet veel lichter zijn dan een D6. Ik denk niet dat het verschil te verklaren is met meezeulen van ballast.
Geplaatst: 31.12.2013 - 09:45
door RichieB
Ik wil alleen aangeven dat het vergelijken van het verbruik van een D6 met een 535D bij 160 km/u niet heel zinvol is. Daar is de D6 niet voor gemaakt. Een D5 daarentegen..
Geplaatst: 31.12.2013 - 09:46
door RoaldH
IkeV70 schreef:
Een 535D zal niet veel lichter zijn dan een D6. Ik denk niet dat het verschil te verklaren is met meezeulen van ballast.
Zonder elektromotor minder koppel dan een 535d. De basismotor (D5) is (denk ik) minder zuinig dan een recente 3 liter diesel van BMW.
Geplaatst: 31.12.2013 - 09:57
door IkeV70
RoaldH schreef:IkeV70 schreef:
Een 535D zal niet veel lichter zijn dan een D6. Ik denk niet dat het verschil te verklaren is met meezeulen van ballast.
Zonder elektromotor minder koppel dan een 535d. De basismotor (D5) is (denk ik) minder zuinig dan een recente 3 liter diesel van BMW.
Dat denk ik inderdaad ook.
Geplaatst: 31.12.2013 - 09:58
door HansBb
RoaldH schreef:IkeV70 schreef:
Een 535D zal niet veel lichter zijn dan een D6. Ik denk niet dat het verschil te verklaren is met meezeulen van ballast.
Zonder elektromotor minder koppel dan een 535d. De basismotor (D5) is (denk ik) minder zuinig dan een recente 3 liter diesel van BMW.
Klopt, dat is denk ik ook direct de "makke" van een D6, een ecomobiel met een onzuinige dieselmotor...... ( waarom geen D2?).., zal in de toekomst wel het nieuwe D4 blok worden, maar of ik hem dan ook gekocht zou hebben...... :twisted: :twisted:
Geplaatst: 31.12.2013 - 10:03
door rsnhakan
Hoe zit het op een steile helling? Zit er een soort van Hill Descent Control op? Of rolt de auto achteruit als je het rempedaal los laat?
Geplaatst: 31.12.2013 - 10:50
door RichieB
Als ik het me goed herinner blijft hij op een helling stil staan als je de rem los laat. Ingebouwde hellingproef zeg maar.
Geplaatst: 31.12.2013 - 11:11
door Sjoerd007
Op de helling blijft die een fractie van een seconde staan. Zit tegenwoordig op de meeste automaten.
Ik vind het verschil in verbruik bij 160km/h (ja, luxe probleem) wel opmerkelijk t.o.v. de 535d. Het extra gewicht zou een kleine factor moeten zijn. Misschien dat er nog extra compensatie nodig is voor de achteras/aandrijving.
De 535d valt mij trouwens in verbruik heel erg mee; ik rij 1:14 met die 'boot'. De 530d touring die ik ervoor had haalde nog geen 1:12
Met de Volvo zitten we nu op 1:18 met veel laden en voornamelijk korte stukken. Valt mij best tegen.
Anyway back on topic; mijn wintersport mobiel van de laatste paar jaar is een MB ML 420CDI. Gem 1:6 met een 100L tank, wel continu 240/250 auf linker spuhr. :walk:
Dit jaar is wel de bedoeling om met de D6 met skikoffer te gaan.
Geplaatst: 31.12.2013 - 11:32
door kissyfur
Sjoerd007 schreef:Op de helling blijft die een fractie van een seconde staan.
Volgens t boekje zelfs een seconde of 3 geloof ik. Ik ervaar t wel als ruim voldoende tijd om je voet van rem naar gaspedaal te bewegen iig.
Geplaatst: 01.01.2014 - 13:51
door v60pih
Ander ding wat mij nog opviel tijdens de wintersport; de (juistheid van) herkenning van verkeersborden in Oostenrijk liep heel gesmeerd. In NL zie ik nogal eens borden in het display wat echt niet kan (30 km/hr op de snelweg bv.).
Dat komt denk ik omdat in Oostenrijk de "einde" maatregel borden consequent geplaatst worden waardoor een beperking verdwijnt uit je display.
Geplaatst: 01.01.2014 - 20:03
door v60pih
diesel01 schreef:Hebben wij hier laatst niet iemand gehad die zijn dakkoffer kwijt was bij 140km/u?
Ging dat niet om deze meneer:
http://volvolvo.nl/threads/12527-Levens ... op-snelweg
Ik dacht dat op dit forum het bewuste topic is verwijderd. Had te maken met het feit dat de sleutels er alleen uit kunnen als de koffer goed is gesloten (en wat volgens gedupeerde niet waar is). Volgens het verhaal bij 120 km/hr.
Geplaatst: 02.01.2014 - 22:31
door DonLeo
@moderator: Waar is pagina 2 van deze interessante topic - ca 74 bijdrages tot vanmiddag - gebleven?