Pagina 2 van 3
Geplaatst: 15.07.2006 - 12:16
door HMG
PS ik heb er mistlampen inzitten maar begreep dat dit eigenlijk niet kon ivm olie koeler, klopt dit en zoja wie heeft er een plaatje/foto van want dat betekend dat ik moet gaan sleutelen.
Dat kan zeker niet op de originele manier,. de lamp zit dan precies voor de indercooler. Lamp eruit,. afdekkapje er weer op.
Geplaatst: 15.07.2006 - 19:27
door Reint
Ik Heb het volgende bedacht om het probleem eventueel op te lossen.
De luchtgeleidertjes die in de radiator van de airco zitten zitten enigsinds los, als ik die er nou eens helemaal uit haal dan kan de lucht makkelijker naar de volgende radiatoren lijkt mij ????????????????????
Graag reactie
mijn km stand: 213000 en 5w olie
Geplaatst: 19.07.2006 - 23:36
door PaulusS40
Na een warm weekend en een zinderende warme dag van 38°C heeft mijn S40 het uitstekend gehouden. Ik kan niet beweren dat het alleen aan een vervuilde radiateur heeft gelegen, maar ik ben wel blij dat het probleem is verholpen. Het is aan iedereen aan te raden om de radiateur eens los te koppelen en goed schoon te maken. Na 225.000 km kan er vanalles tussen komen. Bij mij wat het dus onderandere door een slang van de airco die de voering van de motorkap heeft losgehaald. Ik probeer de volgende keer foto's te laten zien.
Geplaatst: 25.07.2006 - 08:46
door meerarno
meerarno schreef:Vindt het een interessante topic, ik heb namelijk ook die 1.9d uit '99.
Ik heb de auto nog niet zo lang (2 maanden, +/- 195.000) en heb 1 keer gemerkt bij 30 graden met airco aan dat de temperatuur opliep. Bleef wel constant op ongeveer 3 kwart staan.
Binnenkort op vakantie met caravan, dus ik hoop dat het allemaal goed gaat.
Gisteravond de caravan opgehaald (buitentemperatuur zo tussen 20 en 25 graden, denk ik). Maar na een kwartier snelweg, zonder airco, stond de meter al weer bijna in het rood.
Thuisgekomen schoot me te binnen dat ik in het handboekje had gelezen, dat je in de winter een schot voor de luchtinlaat kunt zetten zodat de auto in de winter beter en sneller op temperatuur komt. In de zomer kun je hem er dan uithalen en op de plek van het reservewiel bewaren. Ik dacht toen nog, dat ding zal wel weg zijn, want er ligt niks bij het reservewiel…..
Het zal toch niet zo zijn dat dat ding er nog voor zit? Ik kijken… en ja hoor, dat schot zit er gewoon nog voor !!!
Vandaar dat ie het zo warm krijgt, dat ding hoor je te gebruiken voor temperaturen onder nul !!!
Ik heb de auto nog maar een paar maand, wie weet hoe lang de vorige eigenaar met dat ding ervoor heeft rondgereden.
Stom niet? Dat ding gaat er vanavond uit en ik denk dat de koeling dan een stuk beter wordt.

Geplaatst: 25.07.2006 - 08:53
door Kweep
meerarno schreef: Thuisgekomen schoot me te binnen dat ik in het handboekje had gelezen, dat je in de winter een schot voor de luchtinlaat kunt zetten zodat de auto in de winter beter en sneller op temperatuur komt. In de zomer kun je hem er dan uithalen en op de plek van het reservewiel bewaren. Ik dacht toen nog, dat ding zal wel weg zijn, want er ligt niks bij het reservewiel…..
Het zal toch niet zo zijn dat dat ding er nog voor zit? Ik kijken… en ja hoor, dat schot zit er gewoon nog voor !!!
Dat is dat ding waarvan ik in eerste instantie toen ik het in de kofferbak aantrof dacht: Wat is dat nou weer voor een vreemd stuk plastic...
Zijn er veel die het in de winter wel gebruiken?
Geplaatst: 25.07.2006 - 10:08
door gai-jin
een jaar geleden ook gehad, toen naar de dealer geweest en zij hebben toen het thermostaathuis vervangen. nu geen problemen meer.
s40 d 99
225000 km
10W40 zoals het seviceboekje aangeeft
veel zwarte rook, even in zijn 3 veel toeren maken en het is weg.
Geplaatst: 25.07.2006 - 13:45
door locus
HMG schreef:PS ik heb er mistlampen inzitten maar begreep dat dit eigenlijk niet kon ivm olie koeler, klopt dit en zoja wie heeft er een plaatje/foto van want dat betekend dat ik moet gaan sleutelen.
Dat kan zeker niet op de originele manier,. de lamp zit dan precies voor de indercooler. Lamp eruit,. afdekkapje er weer op.
Je hebt dan toch ook een probleem aan de andere kant (olie of intercooler ?)
@ericv40:
Bij jou zijn dus gewoon mistlampen geplaatst zonder aanpassingen?
Zelf zou ik graag mistlampen inbouwen, maar heb ook een diesel en dus zou ik zonder aanpassingen zeer waarschijnlijk ook de bovenstaande problemen krijgen.
Zou iemand kunnen beantwoorden of je dit probleem kunt omzeilen door een flexibele buis aan te sluiten op het gat naast de mistlamp(en) en die naar de olie/intercooler te leiden. Of is dit te simpel gedacht en moet er echt iemand met kennis naar kijken?
Geplaatst: 25.07.2006 - 13:49
door locus
PaulusS40 schreef:...Ik kan niet beweren dat het alleen aan een vervuilde radiateur heeft gelegen, maar ik ben wel blij dat het probleem is verholpen. Het is aan iedereen aan te raden om de radiateur eens los te koppelen en goed schoon te maken.
Kun je van te voren zien of de radiateur vervuild is? En is het schoonmaken ervan ergingewikkeld?
Geplaatst: 25.07.2006 - 15:16
door Remon
Bij een vervuilde radiateur zitten er veel vliegen in. Uitblazen is de enige manier om de radiateur schoon te maken.
Geplaatst: 25.07.2006 - 20:53
door meerarno
meerarno schreef:
Stom niet? Dat ding gaat er vanavond uit en ik denk dat de koeling dan een stuk beter wordt.

Goed, ik heb dat ding er nu dus uit, maar wat me wel opvalt is dat je nu een enorm gat hebt voor de radiateur.
Volgens mij hoef je maar 1 opspattend steentje te hebben en je radiateur is lek.
Kijk je bij jullie ook zo rechtstreeks tegen de radiateur aan?
Geplaatst: 25.07.2006 - 22:21
door MaVe
meerarno schreef:Goed, ik heb dat ding er nu dus uit, maar wat me wel opvalt is dat je nu een enorm gat hebt voor de radiateur.
Volgens mij hoef je maar 1 opspattend steentje te hebben en je radiateur is lek.
Kijk je bij jullie ook zo rechtstreeks tegen de radiateur aan?
Klopt idd, heb ook al dezelfde bedenking gemaakt. Je kan het oplossen door een stukje gaas voor het gat te plaatsen. In volgende thread is dit al gedocumenteerd met een foto-repo:
http://www.volvo-forum.nl/viewtopic.php?t=6626
Geplaatst: 25.07.2006 - 23:19
door meerarno
MaVe schreef:
Klopt idd, heb ook al dezelfde bedenking gemaakt. Je kan het oplossen door een stukje gaas voor het gat te plaatsen. In volgende thread is dit al gedocumenteerd met een foto-repo:
http://www.volvo-forum.nl/viewtopic.php?t=6626
Ok, thanks had dat draadje even gemist. Ik ben er intussen wel achter dat dat gat normaal is. Dus dan maar vertrouwen op de Volvo-ingenieurs

Geplaatst: 29.07.2006 - 12:41
door ronaldv40
even over die mistlampen bij de 90pk versie kan het niet maar bij de 95pk versie wel want de intercooler zit gewoon voor de radiateur bij 95pk zonder mistlampen zitten er ook dichte kapjes voor (dus volgens mijn dealer kan het wel maar dan vanaf de directingespoten )je kan het zien want de intercoolerslang loopt vanaf de radiateur naar de turbo toe
Geplaatst: 29.07.2006 - 22:31
door Stef_r
Heb sinds vandaag *eindelijk* mijn V40 op kunnen halen. Ik had dit topic al met interesse gelezen en nu blijkt dat dit bij mij exact hetzelfde is zoals beschreven. Als de motor warm is en even stationair heeft gedraaid, dan loopt de temp meter helemaal op tot in het rode gebied. Airco is dan wel ingeschakeld....
Is hier nu een duidelijke oplossing voor?????
Mischien het plaatsen van een andere radiator?
PS Weet niet wat voor motorolie ik heb, maar het is dus een 90PK Diesel uit 1998 met +/- 220dkm op de teller.....
Geplaatst: 13.08.2006 - 13:39
door Bugfix
Een oplossing lijkt er niet te zijn... misschien VolvoCars eens bellen en het ze voorleggen...
Reden dat ik naar de gebruikte motorolie ben gaan vragen is deze:
Volgens de gebruikers handleiding (heb voor "ons" motortype, de D4194T2 een aparte inlay gekregen) wordt voor "ons" blok wordt 5W40 aangeraden, echter: bij temperaturen boven de 10 graden raad men 15W40 aan. Zie tabel in hoofdstuk 10:9.
Heeft een van jullie kennis van motorolie?
Ik Lees dat iedereen verschillende olie (3 x 5W40, 1 x 10W40, niemand 15W40 zoals wordt aanbevolen bij hoge temperaturen/rijden in de bergen...) gebruikt dus het lijkt niet veel uit te maken... Of toch wel?
Geplaatst: 27.08.2006 - 00:52
door Theo van Eijden
Heerlijk wat herkenbaar allemaal, ik bezit een V40 1999 met 290.000 op de teller. Rijd prima in Nederland maar in Frankrijk met de caravcan en heuveltje op!!!!!!!!
Hij gaat geheid koken, al veel onder nomen om dit probleem te ondervangen. Thermostaat klep vervangen, en gehele systeem na laten kijken.
Toevallig liet ik vlak voor afgelopen vakantie de airco nakijken. Het eerste wat gemeld werd was "jij hebt een koelprobleen" en dat zag hij toen hij nog geen 5 minuten bezig was. De druk in de airo was rond de 24 bar, dat is de druk in de condensor. Dat geeft aan dat het moeilijk is om de warmte kwijt te raken. De druk en temperatuur zijn lineair. Normaal is rond de 15 bar en bij 32 bar gaat de veiligheid van het systeem werken. De koelventilator is gewoon niet in staat om voldoende lucht door de radiateuren heen ter trekken. Zijn voorstel was een extra fan aan de voorzijde die helpt de lucht er door heen te blazen. Het is ook een behoorlijk pakket Airco radiator, intercooler radiator, en als laatste de motorkoelwater radiator. Geen wonder dat dat deze het moeilijk krijgt.
Mogelijk is het voorkoemen van valse lucht, maw zorg dat de lcht goed door de radiateruren heen kan stromen en niet van de zijkanten dat is warme lucht uit het motor compartiment.
Mij idee geef er geen geld aan uit, krijgt hij het moeilijk zet de kachel op hoog en de temperatuur schiet naar beneden. Accepteren dus.
Groet, :roll:
Geplaatst: 27.08.2006 - 01:05
door Theo van Eijden
De verschillende soorten olie, 5W, 10W enz geeft aan hoe gevoelig deze is voor temperatuur en hoe goed hij dan nog voldoende smerende eigenschappen heeft. Voor de motorkoeling maakt dit hoe genaamd niets uit. De olie heeft natuurlijk een rol in het koelen van de motor. Maar de viscositeit maakt niet veel uit, de viscositeit heeft meer invloedt op de smerende eigenschappen. Zeker een warme motor kan schade oplopen als er een te dunne olie in zit. Bijvoorbeeld een olie die geschikt is voor lage temperaturen. Olie moet niet te dik en niet te dun zijn, precies goed is beter.
Geplaatst: 08.09.2006 - 14:53
door ronaldv40
is er mischien iemand die een foto van boven genomen van de motor met radiateur en intercooler van een 1.9td dus de eerste v/s40diesel dus tot1999 zou kunnen posten ik wil graag weten waar intercooler zit bij dat type bvd
ronald
Geplaatst: 08.09.2006 - 14:57
door Ramon&Ramon
is onder de motorkap kijken niet makkelijker!
Als je de inlaatslang volgt kom je hem vanzelf tegen!
Geplaatst: 08.09.2006 - 15:00
door ronaldv40
jawel maar ik heb juist een 95 pk 1.9d en wil juist weten of bij een 90pk de intercooler in de bumper zit en als dat zo is kijken of ik dat bij mijn volvo kan ombouwen van tussen de airco en radiateur naar voor in de bumper