Geheimen van het elektrisch rijden

Het board om te praten over zaken die exclusief voor de Plug In Hybrid Volvo's van toepassing zijn
CaptainKlutz
2nd Gear member

Een korte test, waarbij ik een lege batterij in de SAVE stand al rijdend oplaadt naar 20 km range, kostte me bij 130km/u welgeteld 12 minuten en ongeveer een halve liter diesel extra.
Dit heb ik gedaan op de cruisecontrol, met windstil weer en rustig verkeer (niet één keer van de snelheid af geweest), bij 130 km/u. Het verbruik steeg van ca. 8,5/100 naar 10,6/100. Om te laden van leeg naar 20km range duurde 12 minuten. Omgerekend kwam ik grofweg op iets minder als een halve liter diesel extra verbruik uit. Het is dus zeker geen 2,5 liter zoals hier ergens gesuggereerd werd.
CaptainKlutz
2nd Gear member

Montalbano schreef: Vanmiddag voor het eerst op 16A volgeladen met de nieuwe laadpaal bij kantoor. Ritje naar huis is 14km. Er staat nu nog "35km" als capaciteit voor de accu. Maar heel precies is dat natuurlijk allemaal niet, want het zou ook kunnen dat het eigenlijk maar nog 30,5km is en dat over een halve km de teller naar "30km" springt.
Ik heb het idee dat hij overspringt naar 35 bij 37.5km, maar zie mijn vorige reply dat het uitstekend in procenten zou kunnen worden aangeduid...
En als ik een ritje van 14 km maak met een volle batterij als begin dan staat hij op z'n allerbest op 30km, meestal 25km. Doe mij die batterij!
IkeV70
5th Gear member

CaptainKlutz schreef:
Een korte test, waarbij ik een lege batterij in de SAVE stand al rijdend oplaadt naar 20 km range, kostte me bij 130km/u welgeteld 12 minuten en ongeveer een halve liter diesel extra.
Dit heb ik gedaan op de cruisecontrol, met windstil weer en rustig verkeer (niet één keer van de snelheid af geweest), bij 130 km/u. Het verbruik steeg van ca. 8,5/100 naar 10,6/100. Om te laden van leeg naar 20km range duurde 12 minuten. Omgerekend kwam ik grofweg op iets minder als een halve liter diesel extra verbruik uit. Het is dus zeker geen 2,5 liter zoals hier ergens gesuggereerd werd.
Ik zou nooit meer laden bij een paal, maar uitsluitend op Save de accu naar 20km brengen en dan electrisch die 20km oprijden. Dan haal je een mooie 40 km per liter diesel.
V70 - 2.5D
V60 PIH
V60 T5
IkeV70
5th Gear member

IkeV70 schreef:
CaptainKlutz schreef:
Ik zou nooit meer laden bij een paal, maar uitsluitend op Save de accu naar 20km brengen en dan electrisch die 20km oprijden. Goedkoper dan stroomrekening denk ik.
V70 - 2.5D
V60 PIH
V60 T5
CaptainKlutz
2nd Gear member

Nou, ben nog geen paal tegen gekomen waar mijn Shucko stekker op past. Ik zal de bovenstaande test ook eens bij 80 km/u doen, of bij 150.. kijken wat dat uitmaakt
Montalbano
3rd Gear member

- ik zie op de verbruiksmonitor dat, met of zonder voorverwarming, het elektrisch verbruik de allereerste kilometer enorm hoog is (>40 kWh / 100km), wat ik ook doe, hoe rustig ik ook weg rij. Hebben anderen dat ook?
Yep, dat viel mij vanmiddag ook op.
Edit: dat was wel zonder voorverwarming. Morgen eens kijken met voorverwarming.
- terug gegenereerde stroom wordt in dezelfde verbruiksmonitor niet van de verbruikte stroom afgetrokken. Geregenereerde stroom wordt helemaal niet aangegeven, grappig genoeg wel in de telematiek op je Volvo app. Je weet dus onderweg nog steeds niks eigenlijk. Daarbij zou een gemiddelde lijn (zoals wel voor het dieselverbruik wordt aangegeven) erg handig zijn, de schaal is nu zo goed als onleesbaar.
Volgens de manual wordt de teruggewonnen energie er al wel vanaf getrokken. Wat betreft weergave ben ik het met je eens, het is niet duidelijk en gemiddelde is alleen beschikbaar voor brandstof terwijl het net zo interessant is om te zien wat het gemiddelde stroomverbruik was.
Laatst gewijzigd door Montalbano op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
V60 D6 my2014 - V60 T4 R-design my2018 -- XC40 P8 (in bestelling)
kissyfur
3rd Gear member

Interessant topic hoor. Ik deed vorige week een test 37km (vol tot lege accu) heen.. en dan met diesel terug. Zelfde manier van rijden, hoewel met de diesel niet zo panisch langzaam de snelweg op natuurlijk. Ik geloof dat electrisch een keer 20 cent goedkoper was.. als ik uitga van 10kwh laden a 28 cent. Nja.. dan moet je wel heeeeel vaak laden en korte stukjes rijden voordat je de aanschafkosten van een laadpaal er uit hebt (los nog van t gedoe).

Ik ga t nog eens uitgebreider testen. Als iemand anders soortgelijke dingen heeft (iemand die elke dag tzelfde stuk rijd ofzo).. ben benieuwd!
Magliaveli
3rd Gear member

Afgelopen zomer van centrum rotterdam over de snelweg naar huis (52 km) met verlichting, airco en radio aan, zonder preconditioning volledig electrisch naar huis gereden. Kan dus wel, nu met kouder weer nog niet geprobeerd maar zal dat binnenkort eens doen (als ik weer eens wat tijd over heb)
RichieB
6th Gear member

kissyfur schreef: Interessant topic hoor. Ik deed vorige week een test 37km (vol tot lege accu) heen.. en dan met diesel terug. Zelfde manier van rijden, hoewel met de diesel niet zo panisch langzaam de snelweg op natuurlijk. Ik geloof dat electrisch een keer 20 cent goedkoper was.. als ik uitga van 10kwh laden a 28 cent. Nja.. dan moet je wel heeeeel vaak laden en korte stukjes rijden voordat je de aanschafkosten van een laadpaal er uit hebt (los nog van t gedoe).
28 cent per kWh uur betaal je alleen bij een publieke paal, thuis betaal je waarschijnlijk rond de 20 cent per kWh. En het verschil in CO2 uitstoot tussen de heen en terugreis is toch al snel zo'n 100%.
Laatst gewijzigd door RichieB op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Tesla Model S 75D, 2018 AWD Enhanced Autopilot 2.5 Sunroof
Tesla Model S 70, 2016 base + black headliner
V60 PIH Pure Limited Edition MY13 Xenium Security Advanced Safety Family Premium Sound DAB+
V70 MY2012 T4 Powershift LE Luxery Line Driver Support Line Family Line
V70 MY2004 Geartronic 185pk
XC30
4th Gear member
Contacteer:

Ik heb een paal bij ons kantoor staan en kan voor 11,2 ct per kWh laden. Da's de kostprijs voor een extra kWh die we afnemen en excl. btw. De paal is ook openbaar en dat brengt ons 24 ct/kWh (incl. btw) op. Zo verdient de paal zich nog enigszins terug.

Kunnen jullie de btw niet terugvragen op die tarieven die ik lees? Of zijn het allemaal medicijnmannen hier?

On topic, als ik de save-modus aanzet schiet mijn brandstofverbruik echt behoorlijk omhoog. Van de Prodrive-instructeur kreeg ik nu juist te horen dat opladen via de save-mode erg onzuinig is. Getallen ontbreken me nu even. Volgende week een ritje Italie , zal eens kijken wat de save-modus doet. En ook dat remverhaal in de bergen van TS zal ik eens gaan testen.
Jaguar I-Pace my18
Range Rover Evoque PHEV my21
knakworst
1st Gear member

Diesel generatoren die ervoor gemaakt zijn, weten ongeveer 10kWh op te wekken uit 2,5 liter diesel. Zie onder andere deze bron, kijk naar het piekvermogen (5000 Wh) en het verbruik per uur in gallons: http://www.generatorsales.com/order/Slo ... yanmar_4kw

Een volledige accu opladen verwacht ik dat dat dat gelijkwaardig tot iets meer diesel zal kosten bij de Volvo. De kosten aan het stopcontact is het equivalent van 1,5 liter diesel. Naar mijn idee is het goedkoper om te laden, alle andere kosten zoals laadinfrastructuur buiten beschouwing gelaten.

Dan nog over het verlies van transport van elektriciteit. Ik lees hier dat het verlies 200% is. Als ik meerdere bronnen op internet lees, is het verlies van transport en transformatie 5 a 7 %, wat mij realistisch lijkt gezien de hoeveelheid warmte die vrij zou komen bij zoveel verlies. Ik ben dus benieuwd naar de bron.

http://www.eia.gov/tools/faqs/faq.cfm?id=105&t=3
rsnhakan
8th Gear member
Contacteer:

Waar ik ook benieuwd naar ben hoe de V60 (op diesel c.q. elektriciteit) zich van de zomer zal gaan gedragen. (in 4 weken tijd wordt er dan ongeveer 10.000 km gemaakt, bij temperaturen rond/boven de 40 graden)
jp-v60
4th Gear member

Het lage rendement van een centrale zit hem meer in het feit dat een centrale 24 uur moet draaien, ook wanneer er bijna geen afname is. Hierdoor zakt het gemiddelde rendement in naar zo'n 35 a 40 %.
Het liefst zouden ze zien dat er heel veel phev zouden zijn die op het moment dat ze aangeplugged zijn, stroom leveren op de momenten dat er bijna geen vraag is. ( een soort wisselwerking )
Montalbano
3rd Gear member

Vanmorgen even de accu helemaal leeggereden. Bovenop de 14km van gisteren heb ik vanmorgen 28km af kunnen leggen puur elektrisch (42 in totaal dus), daarna sprong de diesel voor het eerst bij. Wat opviel was dat in de 3km die nog resteerde de diesel nog regelmatig uitging, het lijkt er op alsof er toch nog een soort reserve is om het optrekken en de hele lage belastingen op te vangen.
rsnhakan
8th Gear member
Contacteer:

0-100 video in Pure:
Laatst gewijzigd door rsnhakan op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
JeroenSpock
7th Gear member
Contacteer:

Lijkt niet zo snel Hakan, was dat vol 'gas'?
Je hebt pas een Mercedes als er 40 mensen in kunnen
Afbeelding Volvo S60 D5 2003 - 019 Zwart - 502.000km - Volvotune 212pk - Nebula/Ursa - VCE - bixenon - verstralers - HU803/Premium sound - MII
Volvo S60 2.5t 2008 - 467 Magic Blue - 425.000 km - Vialle LPi
rsnhakan
8th Gear member
Contacteer:

Ja in de zin van dat de dieselmotor niet aan is geweest. Als je goed kijkt zie je een gele streep in het rechter scherm, als je die voorbij gaat, springt de dieselmotor aan en wordt de druppel (rechtsbovenin) wit. (=diesel staat aan)

Of de accu vol was van deze auto is zo 123 niet te achterhalen.
Montalbano
3rd Gear member

Voor alleen elektrisch is het nog niet eens zo langzaam. Zou nog net ietsje sneller kunnen aan het metertje te zien.
CaptainKlutz
2nd Gear member

Wat een interessante respons hier, algemeen gesproken is er nog een hoop onduidelijk, met name wat het kost om in de SAVE stand te rijden (en wat het oplevert).

Nog wat opmerkingen mijnerzijds:

@Montalbano zegt:
Volgens de manual wordt de teruggewonnen energie er al wel vanaf getrokken.
Ik heb hem een berghelling laten afrollen, waarbij de laadtoestand van de batterij ca. 10km omhoog ging, maar de verbruiksindicator helemaal niets liet zien. Dan zal het dus zo zijn dat het systeem teruggegenereerde stroom wel aftrekt van de verbruikte stroom, maar een positief saldo niet kan laten zien. Aandachtspuntje Volvo dan.

@RichieB zegt:
28 cent per kWh uur betaal je alleen bij een publieke paal, thuis betaal je waarschijnlijk rond de 20 cent per kWh. En het verschil in CO2 uitstoot tussen de heen en terugreis is toch al snel zo'n 100%
Hoeveel CO2 stoot de centrale uit per gefabriceerde kW? Als je even zoekt dan komt er een absurde uitstoot vrij tussen de 400gr (gascentrale) en 800 gr (kolencentrale) per geproduceerde kWh! De wassen neus wordt dan alleen maar groter. Zie bijv. pag 39 op dit document: http://www.iea.org/co2highlights/co2highlights.pdf

@XC30 zegt:
Kunnen jullie de btw niet terugvragen op die tarieven die ik lees? Of zijn het allemaal medicijnmannen hier?
Er zitten hier een paar puristen tussen, zoals ikzelf. BTW, wat is dat?

@knakworst zegt:
Een volledige accu opladen verwacht ik dat dat dat gelijkwaardig tot iets meer diesel zal kosten bij de Volvo. De kosten aan het stopcontact is het equivalent van 1,5 liter diesel. Naar mijn idee is het goedkoper om te laden, alle andere kosten zoals laadinfrastructuur buiten beschouwing gelaten.
Dat denk ik ook, maar om de eerste 20km met de diesel te laden lijkt goedkoper. De eerste 20km zullen ws ook het makkelijkst de batterij ingaan.

@Montalbano zegt:
Vanmorgen even de accu helemaal leeggereden. Bovenop de 14km van gisteren heb ik vanmorgen 28km af kunnen leggen puur elektrisch (42 in totaal dus), daarna sprong de diesel voor het eerst bij. Wat opviel was dat in de 3km die nog resteerde de diesel nog regelmatig uitging, het lijkt er op alsof er toch nog een soort reserve is om het optrekken en de hele lage belastingen op te vangen.
Dat is het weer verbruiken van geregenereerde stroom. Je bereikt hetzelfde effect als je de SAVE knop boven de 20km range gebruikt. De actuele lading wordt dan vastgehouden, maar nog steeds zal je bij hele lage belasting op elektriciteit kunnen rijden, of zelfs een beetje optrekken. Dit wordt geleverd door terug gegenereerde stroom die bovenop de gewenste 'SAVE-lading' wordt geproduceerd. Al dan niet in een part deel van de batterij (?)
kissyfur
3rd Gear member

RichieB schreef:
kissyfur schreef: Interessant topic hoor. Ik deed vorige week een test 37km (vol tot lege accu) heen.. en dan met diesel terug. Zelfde manier van rijden, hoewel met de diesel niet zo panisch langzaam de snelweg op natuurlijk. Ik geloof dat electrisch een keer 20 cent goedkoper was.. als ik uitga van 10kwh laden a 28 cent. Nja.. dan moet je wel heeeeel vaak laden en korte stukjes rijden voordat je de aanschafkosten van een laadpaal er uit hebt (los nog van t gedoe).
28 cent per kWh uur betaal je alleen bij een publieke paal, thuis betaal je waarschijnlijk rond de 20 cent per kWh. En het verschil in CO2 uitstoot tussen de heen en terugreis is toch al snel zo'n 100%.
Thuis heb ik geen paal, en ook met 20ct/kwh scheelt t niet veel geld. En die CO2 uitstoot zit volgens mij gewoon aan t andere uiteinde van die kabel toch? :)
Plaats reactie

Terug naar “Plug In Hybrid Volvo's”