Pagina 2 van 4

Re: Uitschakelen Start/Stop systeem

Geplaatst: 27.02.2014 - 12:42
door Jumpman
GS_Kes schreef: Inderdaad is vroeg aangegeven dat het niet uitgezet kan worden, maar misschien is er nog iemand die wel weet hoe het systeem permanent uitgezet kan worden en daar wilde ik nog een keer de aandacht op vestigen. Dit omdat er een discussie ontstaat over de voor-/nadelen.

Natuurlijk mag u vragen waarom? Ik ben niet lui, maar ervaar het als irritant en ik heb het idee dat het slecht is voor de startmotor. (Gezien mijn ervaringen met startmotoren van motorfietsen is dat nu net een duur onderdeel is wat vroegtijdig kan overlijden.) Het starten gaat niet ongemerkt (schudden van de auto en het geluid) en met een vertraging. Tenminste als ik het goed wil doen, want in tegenstelling tot uw aanname, ben ik zuinig op mijn auto. Als de motor start kan je niet meteen naar de eerste versnelling, je voelt dat er nog even nodig is om alles op snelheid te laten komen.

De momenten waarbij ik denk, had aangebleven:
Als de motor nog niet helemaal op temperatuur is, slaat de motor af en start meteen weer. Dat lijkt mij niet gezond, twee keer een koude start.
Als ik een paar seconden stil sta en meteen weer door kan rijden. (Ik weet van te voren niet of het een paar seconden of minuten wordt bij een stoplicht).

En als je het systeem uitzet kan je het niet activeren om te zeggen, "ga maar uit, dit gaat wel ff duren".
Dus eigenlijk hebben we stoplichten nodig die aangeven hoe lang het nog rood blijft!!!
Volgens mij heb ik dat wel eens in Duitsland gezien, ideaaaaaaal

Re: Uitschakelen Start/Stop systeem

Geplaatst: 27.02.2014 - 12:56
door Oceanracer
In Groningen zit er een gele sliert aan lampjes in het verkeerslicht die stuk voor stuk doven, waardoor voor fietsers zichtbaar is wanneer zij groen kunnen verwachten. Dus het kán wel...

Juist als de motor stilstaat, is er ook geen beweging in de aandrijflijn. Als de motor wordt gestart door het intrappen van de koppeling, blijft alles stilstaan m.u.v. het vliegwiel, maar dat moet niet merkbaar zijn bij het inschakelen van de eerste versnelling. Hij zou dus na het starten gemakkelijker in z'n 1 moeten gaan dan bij een al draaiende motor bij een uitgeschakeld start/stopsysteem.

Bij een koude motor zou het systeem níet in werking mogen treden. Dit om extra koude starts te voorkomen (is inderdaad niet goed voor de motor) en het opwarmproces niet onnodig te verlengen. Bij een verkeerslicht is het trouwens handiger om pas als vierde of hoger in de rij het systeem te gebruiken.

Re: Uitschakelen Start/Stop systeem

Geplaatst: 27.02.2014 - 13:13
door Jers3n
Oceanracer schreef: In Groningen zit er een gele sliert aan lampjes in het verkeerslicht die stuk voor stuk doven, waardoor voor fietsers zichtbaar is wanneer zij groen kunnen verwachten. Dus het kán wel...
Dat kan inderdaad ook vast bij de normale stoplichten, nadeel van die terugtellampjes is dat die in een aantal gevallen (tenminste hier in de (rand)stad) geen vaste 'teruglooptijd' hebben. Afhankelijk van het overige verkeer (bij verkeerslichten zonder vast patroon) tellen ze soms heel snel terug, in een paar seconden, en een volgende keer erg langzaam en soms blijft hij heel lang op het laatste lampje hangen....
Dus daar schiet je m.i. mbt. het start-stop-systeem in zo'n geval weinig mee op....

Re: Uitschakelen Start/Stop systeem

Geplaatst: 27.02.2014 - 13:17
door Oceanracer
Ohw, dat gaat hier net zo hoor. Soms tergend traag, soms vallen ze als het ware ineens naar beneden. Komt vooral door de inbreng van de Vetag-lussen voor de bussen (dat rijmt :D ). Komt nog bij dat bij een volle sliert de motivatie voor fietsers om dan maar door rood te fietsen alleen maar groter is. Dus daarmee wordt juist voorbij gegaan aan het oorspronkelijk doel: meer veiligheid voor fietsers. Iets met Kruif, voordeel, heb, nadeel, of zo iets. :happy: Maar we dwalen af....

Re: Uitschakelen Start/Stop systeem

Geplaatst: 27.02.2014 - 13:23
door The Volvoboy
Ze zouden hier in Nederland hetzelfde stoplichtsysteem moeten hebben als in bijv. Engeland of Duitsland: Rood, rood+oranje en dan pas groen. In de tijd rood+oranje kun je de koppeling intrappen en hem in z'n 1 zetten... Snap niet waarom we dat nog niet hebben.

Re: Uitschakelen Start/Stop systeem

Geplaatst: 27.02.2014 - 13:29
door Carlsson 900
Snap niet waarom we dat nog niet hebben.
Omdat;
in NL er éérst tig commissies en deskundologen er over moeten vergaderen en vergaderen en verg.....
gebeurt bijna alles 50 jaar later of in 't geheel niet. :devil:

Re: Uitschakelen Start/Stop systeem

Geplaatst: 27.02.2014 - 13:38
door Oceanracer
Dat is nou bureaucratie, Koen. :D

Re: Uitschakelen Start/Stop systeem

Geplaatst: 27.02.2014 - 14:03
door SaturN
Na een lange rit of een rit waar je veel vermogen hebt gevraagd is het schadelijk voor de turbo om de motor direct uit te schakelen. En ik vermoed dat het start/stop systeem houd daar geen rekening mee houdt. Daarom lijkt het mij prettig om het permanent uit te kunnen schakelen zodat ik de turbo netjes een paar minuten kan laten koelen.

Re: Uitschakelen Start/Stop systeem

Geplaatst: 27.02.2014 - 14:12
door DrRossi
Dat is volgens mij nog de beste reden !
Als je turbo zonder oliedruk draait, is het snel gedaan!

Re: Uitschakelen Start/Stop systeem

Geplaatst: 27.02.2014 - 14:28
door Oceanracer
Voor die lange/snelle rit zit er dus zo'n knopje, waarmee je het systeem uitschakelt.

Re: Uitschakelen Start/Stop systeem

Geplaatst: 27.02.2014 - 23:38
door D2
Oceanracer schreef: Bij een koude motor zou het systeem níet in werking mogen treden. Dit om extra koude starts te voorkomen (is inderdaad niet goed voor de motor) en het opwarmproces niet onnodig te verlengen.
Dat is dan meteen een heel goede reden om het uit te schakelen, want het SSS houdt absoluut geen rekening met de motortemperatuur. Bij mijn V40 niet althans.

Re: Uitschakelen Start/Stop systeem

Geplaatst: 28.02.2014 - 09:33
door DrRossi
Iemand met een beetje autotechniek kennis zou moeten weten dat dit killing is voor een motor.
Ontwikkelaars spenderen bakken met geld aan de warmte huishouding van motoren.
Dat alle vloeistoffen en materialen zo snel en gelijkmatig opwarmen en op temperatuur blijft.
Reden zijn o.a., minder interne weerstand, dus minder slijtage en verbruik, ook de oude zwarte dood ( Black sludge ) probeert men zo te voorkomen.
Bij de huidige SS systemen staan alle pompen gewoon stil.
Dus koelwater wat net rond een cilinder bus stroomt wordt erg heet even als olie op diverse plaatsen met als gevolg vreemde uitzet en krimp in motor onderdelen.
Turbo’s hebben glijlagers die draaien in een olie film, als de oliedruk wegvalt zal het glijlager gaan aanlopen en daardoor slijten.
Maar nog erger is dat er dan ook geen koeling is waardoor de olie film verbrand en hard wordt.
De lambda sondes en Katalysatoren moet op een bepaalde temperatuur zijn om optimaal te functioneren.
Hoe zit dat dan als de motor steeds aan en uit gaat.
Ook Castrol maakt zich zorgen over deze ontwikkeling, in Istanbul maakt gemiddeld een auto 35 000 starts per jaar!

Echt geloof me het is enkel gedaan om goed uit de bus te komen tijdens die test cyclus.

Door dat hele milieu gezever zijn er EGR kleppen, roetfilters en SS systemen en nu de downsizing met hoge druk motoren, dat komt de levensduur en rij plezier, niet ten goede.

Ik zet de motor uit als ik sta te wachten en denk dat het wat langer gaat duren.

Re: Uitschakelen Start/Stop systeem

Geplaatst: 28.02.2014 - 19:43
door Oceanracer
Amen :D

Re: Uitschakelen Start/Stop systeem

Geplaatst: 01.03.2014 - 21:47
door Drekkie
Jumpman schreef:
GS_Kes schreef: Inderdaad is vroeg aangegeven dat het niet uitgezet kan worden, maar misschien is er nog iemand die wel weet hoe het systeem permanent uitgezet kan worden en daar wilde ik nog een keer de aandacht op vestigen. Dit omdat er een discussie ontstaat over de voor-/nadelen.

Natuurlijk mag u vragen waarom? Ik ben niet lui, maar ervaar het als irritant en ik heb het idee dat het slecht is voor de startmotor. (Gezien mijn ervaringen met startmotoren van motorfietsen is dat nu net een duur onderdeel is wat vroegtijdig kan overlijden.) Het starten gaat niet ongemerkt (schudden van de auto en het geluid) en met een vertraging. Tenminste als ik het goed wil doen, want in tegenstelling tot uw aanname, ben ik zuinig op mijn auto. Als de motor start kan je niet meteen naar de eerste versnelling, je voelt dat er nog even nodig is om alles op snelheid te laten komen.

De momenten waarbij ik denk, had aangebleven:
Als de motor nog niet helemaal op temperatuur is, slaat de motor af en start meteen weer. Dat lijkt mij niet gezond, twee keer een koude start.
Als ik een paar seconden stil sta en meteen weer door kan rijden. (Ik weet van te voren niet of het een paar seconden of minuten wordt bij een stoplicht).

En als je het systeem uitzet kan je het niet activeren om te zeggen, "ga maar uit, dit gaat wel ff duren".
Dus eigenlijk hebben we stoplichten nodig die aangeven hoe lang het nog rood blijft!!!
Volgens mij heb ik dat wel eens in Duitsland gezien, ideaaaaaaal
Ik ben het volledig eens met GS_Kes. Als je logisch nadenkt dan kan dit niet echt 'gezond' zijn voor een motor. Die 2e koude start (net bij het eerste stoplicht) lijkt me echt killing voor zo'n motor. Tegenwoordig zet ik het start en stop systeem meteen uit bij het starten, maar vergat het nog wel eens. Ik heb me laten vertellen dat de startmotor en katalysator echt te lijden hebben met start en stop aan. De katalysator word niet echt goed warm en daar kunnen ze niet goed tegen. Maarja voor de dealer meer inkomsten denk ik dan. Ik vraag me uberhaubt af of je er wel iets mee bespaard, een nieuwe startmotor/katalysator + arbeidsloon kost uiteindelijk meer....

Re: Uitschakelen Start/Stop systeem

Geplaatst: 01.03.2014 - 22:12
door Fulaks
Geen financiële besparing en geen beter milieu : een koude motor stoot meer uit dan op bedrijfstemperatuur, voor de herstellingen zijn er extra ritten over en weer naar de garage en die onderdelen komen daar ook niet vanzelf. Uitzetten die handel, minstens totdat de motor warm is. En bij snelle ritten ook afzetten, zelfs bij warme motor, ivm smering en koeling.

Re: Uitschakelen Start/Stop systeem

Geplaatst: 03.03.2014 - 09:28
door D2
Kijk, dat zijn reacties die hout snijden, dank DrRossi. Wat ik mij dan wel weer afvraag: Zou Volvo/Ford/PSA dan helemaal geen maatregelen genomen hebben om te zorgen dat de boel tóch heel blijft??

Re: Uitschakelen Start/Stop systeem

Geplaatst: 03.03.2014 - 14:10
door DrRossi
Ik zou dat ook graag te weten komen.
Ik krijg er echt niets over gevonden.
Kan iemand hier licht op schijnen ?

Re: Uitschakelen Start/Stop systeem

Geplaatst: 03.03.2014 - 14:55
door CHRISITO
De eerste autos met start /stop zouden normaal al een levenscyclus van 6 jaar moeten hebben met dit systeem en de mogelijke mankementen zouden nu aan het licht moeten komen. Maar dan vooral de kleine stadsautootjes..

Re: Uitschakelen Start/Stop systeem

Geplaatst: 03.03.2014 - 15:55
door Griffin
D2 schreef: Wat ik mij dan wel weer afvraag: Zou Volvo/Ford/PSA dan helemaal geen maatregelen genomen hebben om te zorgen dat de boel tóch heel blijft??
'tuurlijk hebben ze dat wel. Stop/start wordt aan een hele rits voorwaarden verbonden. Als de motor niet op temperatuur is wordt er ook niet gestopt. Idem voor lage accuspanningen, verwarming, airco, ontwaseming, stuur- en rembekrachtiging, snelheid, gordels, deuren en motorkap en ga zo maar door. De eHDI van Citroen bijvoorbeeld moet aan 63 voorwaarden voldoen wil het stop/start systeem de motor daadwerkelijk stoppen.

't Is ook niet bepaald nieuwe techniek. In 1981 was er al een VW Polo en een of andere Fiat met Stop/Start aan boord. Later in de VW Golf Ecomatic (1994). Maar ook de Audi A2, de VW Lupo 3L en de Honda Insight hadden het al in de vorige eeuw. In grotere modellen is het ook al wat langer beschikbaar: de VW Golf en de Passat bijvoorbeeld hebben het systeem meegekregen bij de introductie van de BlueMotion modellen (MY2007).

Re: Uitschakelen Start/Stop systeem

Geplaatst: 03.03.2014 - 17:36
door DrRossi
Tja over randvoorwaarden hebben we het toch niet !
We hebben het over aanpassingen aan koel en smeer systemen om de levensduur van de techniek te waarborgen.