Uitschakelen Start/Stop systeem
- SaturN
- 2nd Gear member
Is het mogelijk om via de dealer het start/stop systeem permanent uit te laten schakelen zodat ik dit niet meer via de knop op het dashboard hoef te doen?
V40 T4 R-Design Polestar Tuned
“If you don't know who I am, then maybe your best course would be to tread lightly.”
“If you don't know who I am, then maybe your best course would be to tread lightly.”
-
- 1st Gear member
Heb ik ook al eens gevraagd aan de dealer, gaat helaas niet. Enige manier om telkens als je hebt gestart het knopje even te drukken. Of als je een automaat hebt in de sportstand rijden, dan blijft de motor ook draaien.
- Oceanracer
- Geartronic member
Inderdaad onmogelijk.
Volvo V70 1999 TDI Nautic Blue
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
- D2
- 3rd Gear member
Uit nieuwsgierigheid: Waarom zou je het uit willen schakelen? Om je startmotor te sparen?
Auto: Opel Astra 1.6 cdti 136pk Innovation
Vorige auto's:
2012 Ford Mondeo Wagon 1.6 TDCi ECOnetic Lease Titanium (poolauto)
2012 V40 D2 Momentum, Biarritz Blue, Intro line, 17" Mannan, verwarmbare voorruit, LED DRL
2009 Honda Civic Hybrid
2006 Mini Cooper
Vorige auto's:
2012 V40 D2 Momentum, Biarritz Blue, Intro line, 17" Mannan, verwarmbare voorruit, LED DRL
2009 Honda Civic Hybrid
2006 Mini Cooper
- Oceanracer
- Geartronic member
Ik snap het probleem ook niet, want ik vind het juist een erg prettig systeem. Ik vind het jammer dat het niet achteraf gemakkelijk in te bouwen is, anders had ik het ook al in m'n V70 laten zetten.
- D2
- 3rd Gear member
Ik vind het ook een prettig systeem, maar als er goede redenen zijn om het niet te gebruiken dan verneem ik dat graag. Wat ik mij kan voorstellen is dat -zoals ik al suggereerde- het erg slecht is voor de startmotor. Ook heeft een startmotor een hoge spanning nodig; Zou dat slecht kunnen zijn voor de accu?
Vorige auto's:
2009 Honda Civic Hybrid
2006 Mini Cooper
Vorige auto's:
2009 Honda Civic Hybrid
2006 Mini Cooper
-
- 6th Gear member
En de accu van de Start/Stop wordt opgeladen door rem generatie dus die is al het goed is altijd vol. (moet je wel afremmen op de motor om op te laden natuurlijk.)
Autoloos. Ridder te voet
C30 1.6D DrivE Sport MY2009 Black Saphire
V40 D4 R-Design Rebel Blue
V40 D2 Summum MY13
Volvo C30 1.6 R-Edition MY11
Volvo C30 1.6 Kinetic MY07
Volvo V40 Europa/Sport edition bj 1999
Volvo 440 GLT
Volvo 343
C30 1.6D DrivE Sport MY2009 Black Saphire
V40 D4 R-Design Rebel Blue
V40 D2 Summum MY13
Volvo C30 1.6 R-Edition MY11
Volvo C30 1.6 Kinetic MY07
Volvo V40 Europa/Sport edition bj 1999
Volvo 440 GLT
Volvo 343
- DrRossi
- 4th Gear member
Bij slecht overzichtelijke uitritten of drukke kruisingen vind ik het een draak
En jullie weer, waarom willen jullie zo graag weten waarom die man dat uit wil?
Zodat je zijn reden kan torpoderen?
(jullie zijn enkel de mensen die zich aangesproken voelen)
Ik weet zeker dat je dit uit kan schakelen !
Hoe weet ik helaas niet.
Is toch k als je van de zomer geen airco hebt omdat je auto afslaat !
En jullie weer, waarom willen jullie zo graag weten waarom die man dat uit wil?
Zodat je zijn reden kan torpoderen?
(jullie zijn enkel de mensen die zich aangesproken voelen)
Ik weet zeker dat je dit uit kan schakelen !
Hoe weet ik helaas niet.
Is toch k als je van de zomer geen airco hebt omdat je auto afslaat !
Volvo-Forum leden, zet jezelf op de kaart.
http://goo.gl/maps/i7C8l
If it's not blown, it sucks....
S80 T6
S80 T6
- D2
- 3rd Gear member
Via MyCar > Drive is er een indicatortje op te roepen dat aangeeft of stop-start gebruikt kan worden, of dat de accu opgeladen wordt daarvoor in de plaats. Maar het is in de vrij beperkt.CHRISITO schreef: wel jammer dat je nergens kan zien of je accu geladen is! zou wel leuk geweest!
bij Mercedes kan je zien hoeveel spanning er op de batterij zit via de boordcomputer
Vorige auto's:
2009 Honda Civic Hybrid
2006 Mini Cooper
Vorige auto's:
2009 Honda Civic Hybrid
2006 Mini Cooper
- Oceanracer
- Geartronic member
Als bij zomerdag de buitentemp hoog is, gaat je motor echt niet uit hoor! En wat die uitritten er mee van doen hebben, snap ik al helemaal niet Dr. Rossi.
Laatst gewijzigd door Oceanracer op 01.01.1970 - 01:00, 2 keer totaal gewijzigd.
- DrRossi
- 4th Gear member
Ok ik beken ik heb het in een e-classe.
Dat is een automaat.
Als op een druk moment wil deel nemen aan het verkeer moet ik snel reageren.
En met dat uitschakelen gaat dat gewoon niet.
Misschien is het verkeer hier iets anders of heeft Volvo dat beter opgelost
Dat is een automaat.
Als op een druk moment wil deel nemen aan het verkeer moet ik snel reageren.
En met dat uitschakelen gaat dat gewoon niet.
Misschien is het verkeer hier iets anders of heeft Volvo dat beter opgelost
S80 T6
S80 T6
- Poekoek
- 3rd Gear member
Het lijkt mij niet dat het in werking treed als de automaat in D staat? Enkel in N? Bij een handgeschakelde werkt het ook niet als je de auto in z'n versnelling laat staan.
Wat Oceanracer zegt klopt inderdaad: motor slaat niet af als ie bepaalde systemen niet aan kan laten staan, zoals de airco. Kan die dat wel, dat werkt stop/start dus terwijl je airco aan staat.
Wat Oceanracer zegt klopt inderdaad: motor slaat niet af als ie bepaalde systemen niet aan kan laten staan, zoals de airco. Kan die dat wel, dat werkt stop/start dus terwijl je airco aan staat.
V40 D2 R-Design | Rebel Blue | Business Pack Pro | Winter Line | 18"; S/V60 Ixion | High Performance dakspoiler | Zwart gewrapt dak | etc. | Topic
Daarnaast privé in het bezit van een Peugeot 106 Rallye en een Citroën BX GTi 16V
Daarnaast privé in het bezit van een Peugeot 106 Rallye en een Citroën BX GTi 16V
- DrRossi
- 4th Gear member
Bij Bens wel en een automaat laat je meestal in D staan.
Het is gewoon een systeem om tijdens die testcyclus goed te scoren.
In praktijk vindt ik het niets !
Het is gewoon een systeem om tijdens die testcyclus goed te scoren.
In praktijk vindt ik het niets !
Laatst gewijzigd door DrRossi op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
S80 T6
S80 T6
- IkeV70
- 5th Gear member
De PIH's hebben het, en daarin functioneert het prima. Voordeel van de PIH is natuurlijk dat de auto vanuit stilstand direct reageert mbv de electromotor en het daarom niet zo erg is dat de diesel pas na een seconde begint te trekken. Bij lege hybride-accu, dus alleen diesel beschikbaar, merk je inderdaad wel een wat trage reactie. Enigzins storend, maar niet zo erg dat je niet veilig aan het verkeer zou kunnen deelnemen. Ander voordeel van de PIH is dat je heel gemakkelijk de diesel toch kunt laten draaien terwijl je nog stilstaat. Even de auto op power-stand zetten (1 druk op de knop) of automaat op handmatig schakelen zetten. Ik weet niet of dat bij niet-PIH's ook zo gemakkelijk gaat.
Start/stop werkt ook in D.
Start/stop werkt ook in D.
V70 - 2.5D
V60 PIH
V60 T5
V60 PIH
V60 T5
-
- 2nd Gear member
Er ontstaat hier een discussie over het wel of niet gebruiken van het start/stop systeem. Volgens mij wordt gevraagd hoe dit uitgezet kan worden en dat wil ik namelijk ook! Hooguit een keer aanzetten als het zo uitkomt.
En voor de mensen die het willen weten: Tijdens mijn dagelijkse rit naar mijn werk heb ik veel stops die vaak maar een paar seconden blijken te zijn. (En ik heb helemaal geen zin om de koppeling ingedrukt te houden.)
En voor de mensen die het willen weten: Tijdens mijn dagelijkse rit naar mijn werk heb ik veel stops die vaak maar een paar seconden blijken te zijn. (En ik heb helemaal geen zin om de koppeling ingedrukt te houden.)
- Oceanracer
- Geartronic member
Bij een handbak valt de motor stil als de bak in z'n vrij wordt gezet én de koppeling in zijn geheel wordt opgelaten. Direct bij het intrappen van de koppeling, start de motor. Nog voor de pook in 1 kan worden gezet loopt de motor al. Bij een automaat gebeurt dit bij volledige stilstand in D met de voet op de rem. Bij het loslaten van de rem start de motor. Als je een automaat gewend bent die kruipt, kan ik mij voorstellen dat je een vertraging ervaart. Dit ligt echter aan het type automaat en niet aan het start/stopsysteem. Want ook als je met de daarvoor bestemde knop het systeem uitschakelt, zul je die vertraging ervaren.
Ik ervaar het systeem als erg handig/plezierig en zie dan ook geen nadelen. Vandaar dat ik nieuwsgierig ben naar de reden om het (definief) uit te schakelen. Technisch is het, zoals gezegd, niet mogelijk het systeem definief uit te schakelen. Het is echter wel te manipuleren. Er zijn namelijk diverse voorwaarden om het systeem te laten werken. Zo moet de motor op temperatuur zijn, de ingestelde interieurtemperatuur bereikt zijn, accuspanning op orde, maar zo moet bijvoorbeeld ook de motorkap gesloten zijn, de gordel om én het portier gesloten. In die laatste is natuurlijk wat te goochelen, maar dat moet je er voor over hebben.
En GS_Kes, wat is precies uw bijdrage aan TS, als ik mag vragen? Het antwoord op zijn vraag is al gegeven, dus wat is er mis met de vraag over het waarom? En een paar seconden stilstand en inhouden van de koppeling is al te veel gevraagd van u als automobilist? Wellicht is het een idee de volgende keer een automaat te overwegen. Want het stationair laten draaien van de motor en direct na het intrappen van de koppeling de pook in z'n 1 jassen is een aanslag op de synchromeshringen van de eerste versnelling. Maar ik neem aan dat u dat niet interesseert...
Ik ervaar het systeem als erg handig/plezierig en zie dan ook geen nadelen. Vandaar dat ik nieuwsgierig ben naar de reden om het (definief) uit te schakelen. Technisch is het, zoals gezegd, niet mogelijk het systeem definief uit te schakelen. Het is echter wel te manipuleren. Er zijn namelijk diverse voorwaarden om het systeem te laten werken. Zo moet de motor op temperatuur zijn, de ingestelde interieurtemperatuur bereikt zijn, accuspanning op orde, maar zo moet bijvoorbeeld ook de motorkap gesloten zijn, de gordel om én het portier gesloten. In die laatste is natuurlijk wat te goochelen, maar dat moet je er voor over hebben.
En GS_Kes, wat is precies uw bijdrage aan TS, als ik mag vragen? Het antwoord op zijn vraag is al gegeven, dus wat is er mis met de vraag over het waarom? En een paar seconden stilstand en inhouden van de koppeling is al te veel gevraagd van u als automobilist? Wellicht is het een idee de volgende keer een automaat te overwegen. Want het stationair laten draaien van de motor en direct na het intrappen van de koppeling de pook in z'n 1 jassen is een aanslag op de synchromeshringen van de eerste versnelling. Maar ik neem aan dat u dat niet interesseert...
-
- 2nd Gear member
Inderdaad is vroeg aangegeven dat het niet uitgezet kan worden, maar misschien is er nog iemand die wel weet hoe het systeem permanent uitgezet kan worden en daar wilde ik nog een keer de aandacht op vestigen. Dit omdat er een discussie ontstaat over de voor-/nadelen.
Natuurlijk mag u vragen waarom? Ik ben niet lui, maar ervaar het als irritant en ik heb het idee dat het slecht is voor de startmotor. (Gezien mijn ervaringen met startmotoren van motorfietsen is dat nu net een duur onderdeel is wat vroegtijdig kan overlijden.) Het starten gaat niet ongemerkt (schudden van de auto en het geluid) en met een vertraging. Tenminste als ik het goed wil doen, want in tegenstelling tot uw aanname, ben ik zuinig op mijn auto. Als de motor start kan je niet meteen naar de eerste versnelling, je voelt dat er nog even nodig is om alles op snelheid te laten komen.
De momenten waarbij ik denk, had aangebleven:
Als de motor nog niet helemaal op temperatuur is, slaat de motor af en start meteen weer. Dat lijkt mij niet gezond, twee keer een koude start.
Als ik een paar seconden stil sta en meteen weer door kan rijden. (Ik weet van te voren niet of het een paar seconden of minuten wordt bij een stoplicht).
En als je het systeem uitzet kan je het niet activeren om te zeggen, "ga maar uit, dit gaat wel ff duren".
Natuurlijk mag u vragen waarom? Ik ben niet lui, maar ervaar het als irritant en ik heb het idee dat het slecht is voor de startmotor. (Gezien mijn ervaringen met startmotoren van motorfietsen is dat nu net een duur onderdeel is wat vroegtijdig kan overlijden.) Het starten gaat niet ongemerkt (schudden van de auto en het geluid) en met een vertraging. Tenminste als ik het goed wil doen, want in tegenstelling tot uw aanname, ben ik zuinig op mijn auto. Als de motor start kan je niet meteen naar de eerste versnelling, je voelt dat er nog even nodig is om alles op snelheid te laten komen.
De momenten waarbij ik denk, had aangebleven:
Als de motor nog niet helemaal op temperatuur is, slaat de motor af en start meteen weer. Dat lijkt mij niet gezond, twee keer een koude start.
Als ik een paar seconden stil sta en meteen weer door kan rijden. (Ik weet van te voren niet of het een paar seconden of minuten wordt bij een stoplicht).
En als je het systeem uitzet kan je het niet activeren om te zeggen, "ga maar uit, dit gaat wel ff duren".