Pagina 2 van 2

Re: V50 2.0D hoog verbruik, hoge oliepeil, geen foutcodes, hangt in regeneratie DPC

Geplaatst: 06.03.2014 - 21:38
door kuupertie
Of koop voor een paar euro een OBD dongle in China....download Torque Pro....en lees zelf je auto uit voor maximaal 15 euro. Ook realtime informatie mbt alle mogelijke sensoren.

Re: V50 2.0D hoog verbruik, hoge oliepeil, geen foutcodes, hangt in regeneratie DPC

Geplaatst: 12.03.2014 - 19:17
door MichelV70
Heb het ook 3 maanden geleden gehad, dpf laten verwijderen, egr dicht en alles software matig eruit laten halen.
Tuning zat er al op van volvotune. Auto rijdt zuinig en als het moet keihard. Wel zo af en toe een roetwolk eruit bij
volgas maar dat mag de pret niet drukken.
Bc. geeft nu gemiddeld 5,1l aan en oliepijl blijft gelijk :D
Wel direct na exercitie olie wisselen.
Om discussie te voorkomen: keus is motor en eventueel later nieuwe motoren in elkaar draaien
of probleemloos rijden met wat extra uitstoot.

Re: V50 2.0D hoog verbruik, hoge oliepeil, geen foutcodes, hangt in regeneratie DPC

Geplaatst: 12.03.2014 - 19:40
door Laguna-S60
Hoe ga je dit straks doen bij de APK met de roetmeting.. dat houdt mij wat tegen.

Re: V50 2.0D hoog verbruik, hoge oliepeil, geen foutcodes, hangt in regeneratie DPC

Geplaatst: 12.03.2014 - 23:21
door MarioC70
Als hij van bouwjaar 2006 is,is er geen roetmeting,alleen bij twijfel en bij een OBD foutmelding.
Maar die discussie over EGR dichtzetten is al meerdere malen voorbij gekomen.

Re: V50 2.0D hoog verbruik, hoge oliepeil, geen foutcodes, hangt in regeneratie DPC

Geplaatst: 13.03.2014 - 09:48
door Laguna-S60
Is nog net van 2005 vandaar..

Re: V50 2.0D hoog verbruik, hoge oliepeil, geen foutcodes, hangt in regeneratie DPC

Geplaatst: 14.03.2014 - 19:44
door emielkosse
Hallo Allemaal,

Een update en ik denk de laatste aangezien mijn probleem is opgelost. Dealer weet dus duidelijk niet hoe het roetfilter systeem in de auto werk (beetje jammer). Deze bewering maak ik omdat ik nu bij een dieselspecialist ben geweest en door ook de auto aan de computer te hangen en wat testjes uit te voeren aangaf voor 99% zeker te weten dat het roetfilter verstopt zat (de diagnose heeft ongeveer net zolang geduurd als het bezoek bij de dealer).
Het roetfilter is nu gereinigd en de auto rijdt weer normaal. Een roetfilter gaat normaal tussen de 90.000 en 210.000 km mee, erg afhankelijk van veel dingen. Dit roetfilter is er bij 130.000 km onder gekomen dus erg vroeg voor een verstopt filter.
Additief is op normaal niveau.

Het verwijderen van het roetfilter en aanpassingen aan de auto is voor mij een allerlaatste redmiddel. Zoals ik er nu naar kijk denk ik dat de Volvo nodig hun monteurs op cursus moet sturen zodat ze begrijpen wat voor motoren ze op de markt hebben gebracht. Ter info de motor is een ontwikkeling tussen PSA, Ford/Volvo.

Re: V50 2.0D hoog verbruik, hoge oliepeil, geen foutcodes, hangt in regeneratie DPC

Geplaatst: 14.03.2014 - 23:54
door MarioC70
emielkosse schreef: Hallo Allemaal,

Een update en ik denk de laatste aangezien mijn probleem is opgelost. Dealer weet dus duidelijk niet hoe het roetfilter systeem in de auto werk (beetje jammer). Deze bewering maak ik omdat ik nu bij een dieselspecialist ben geweest en door ook de auto aan de computer te hangen en wat testjes uit te voeren aangaf voor 99% zeker te weten dat het roetfilter verstopt zat (de diagnose heeft ongeveer net zolang geduurd als het bezoek bij de dealer).
Het roetfilter is nu gereinigd en de auto rijdt weer normaal. Een roetfilter gaat normaal tussen de 90.000 en 210.000 km mee, erg afhankelijk van veel dingen. Dit roetfilter is er bij 130.000 km onder gekomen dus erg vroeg voor een verstopt filter.
Additief is op normaal niveau.

Het verwijderen van het roetfilter en aanpassingen aan de auto is voor mij een allerlaatste redmiddel. Zoals ik er nu naar kijk denk ik dat de Volvo nodig hun monteurs op cursus moet sturen zodat ze begrijpen wat voor motoren ze op de markt hebben gebracht. Ter info de motor is een ontwikkeling tussen PSA, Ford/Volvo.

De oplossing stond er een tijdje terug al,toch?
Dat een dealer niet weet hoe het systeem werkt,dat komt een beetje vreemd over,ze hebben allemaal een technische training gehad over deze materie.

Re: V50 2.0D hoog verbruik, hoge oliepeil, geen foutcodes, hangt in regeneratie DPC

Geplaatst: 15.03.2014 - 14:18
door MarioC70
MarioC70 schreef: Belangrijk is of het roetfilter bij 120000km vervangen is, zo niet, dan zit daar het probleem.
De sensor geeft dan aan dat er iets mis is met het filter en blijft regenereren.
Ga er maar van uit dat het filter voor meer dan 60% vol zit,deze storing is daar het gevolg van...

Re: V50 2.0D hoog verbruik, hoge oliepeil, geen foutcodes, hangt in regeneratie DPC

Geplaatst: 16.03.2014 - 21:42
door Rutger
Tja, zeg ik maar.

Re: V50 2.0D hoog verbruik, hoge oliepeil, geen foutcodes, hangt in regeneratie DPC

Geplaatst: 04.06.2014 - 16:36
door VOLVOFANC30POP
Ook ik heb een gelijkaardig probleem. C 30 2009 2 liter diesel automaat 70000 km .ik doe dus niet zoveel km .Ga om de 10000 km naar mijn dealer (Belgie) voor onderhoud.
Verleden jaar aan 7000 km volgende melding :motorsysteem vergt onderhoud met volgende foutmelding
olie van verminderde kwaliteit, generatieproces roetfilter vroegtijdig afgesloten ; dat laatste komt omdat we ergens aankomen en de auto aan het genereren is.
Een paar weken geleden identiek hetzelfde probleem echter nu had ik sinds mijn laats onderhoud nog maar 4000 km gereden.
Telkens zuigen ze een halve liter olie uit en is het probleem voorlopig weer opgelost.
m.a.w. ik ben ongerust naar de kwaliteit van de olie en wat er later nog kan gebeuren . Garage zegt me dat dit veel gebeurt met mensen die weinig km, autostrade doen. Wat zijn jullie bedenkingen hierbij ??

Re: V50 2.0D hoog verbruik, hoge oliepeil, geen foutcodes, hangt in regeneratie DPC

Geplaatst: 04.06.2014 - 16:38
door VOLVOFANC30POP
Ook ik heb een gelijkaardig probleem. C 30 2009 2 liter diesel automaat 70000 km .ik doe dus niet zoveel km .Ga om de 10000 km naar mijn dealer (Belgie) voor onderhoud.
Verleden jaar aan 7000 km volgende melding :motorsysteem vergt onderhoud met volgende foutmelding
olie van verminderde kwaliteit, generatieproces roetfilter vroegtijdig afgesloten ; dat laatste komt omdat we ergens aankomen en de auto aan het genereren is.
Een paar weken geleden identiek hetzelfde probleem echter nu had ik sinds mijn laats onderhoud nog maar 4000 km gereden.
Telkens zuigen ze een halve liter olie uit en is het probleem voorlopig weer opgelost.
m.a.w. ik ben ongerust naar de kwaliteit van de olie en wat er later nog kan gebeuren . Garage zegt me dat dit veel gebeurt met mensen die weinig km, autostrade doen. Wat zijn jullie bedenkingen hierbij ??

Re: V50 2.0D hoog verbruik, hoge oliepeil, geen foutcodes, hangt in regeneratie DPC

Geplaatst: 04.06.2014 - 21:15
door rsnhakan
Met een diesel (die een roetfilter heeft) moet je eigenlijk af en toe de motor lekker warm rijden op de snelweg. (50-100 km) Veel in de bebouwde kom rijden is slecht voor de motor. Het roetfilter raakt vol --> probeert te reinigen maar lukt niet doordat het proces steeds wordt onderbroken (auto uitzetten bijv.) of omdat de temperatuur niet hoog genoeg is --> uiteindelijk komt er diesel bij de olie en dat zorgt voor allerlei problemen.

Re: V50 2.0D hoog verbruik, hoge oliepeil, geen foutcodes, hangt in regeneratie DPC

Geplaatst: 04.06.2014 - 21:29
door lint
Ik denk dat je te weinig kilometers maakt voor onbezorgd diesel rijden in een auto met roetfilter en een regeneratieproces dat niet goed kan werken.