Q5 beter dan XC60?

Stel hier alle niet-technische Volvo-zaken aan de orde. Technische vragen stel je in de rubriek van het betreffende model.
V480-S60
Geartronic member

Om een beetje kort door de bocht te gaan vind ik niet kunnen. Bij dezen dan mijn weloverwogen mening. 8)

Wat mij betreft zijn de Q5 en de XC60 beiden heel goede auto's. En is er voor beiden een koperspubliek.
De Volvo is inderdaad behept met een iets kleinere bagageruimte maar dat hoeft geen beletsel te zijn voor de kopers. Net zoals de mensen die de Q5 kopen die ruimte echt niet uit en te na zullen gebruiken.
Ik wil de onafhankelijkheid van een autoblad niet bekritiseren. Dus dat doe ik niet. Wat mij betreft is het gewoon onafhankelijk.

Iedereen heeft een gevoel bij een bepaalde auto. De een heeft dat bij Audi en zal voor de Q5 gaan, de ander heeft dat bij Volvo en zal voor de XC60 gaan. In mijn bescheiden mening speel Ratio bij dergelijke aankopen een zeer ondergeschikte rol.

Dus nogmaals: Wat mij betreft zijn het gelijkwaardige auto's met elk een eigen koperspubliek. Waarbij er geen slechte of betere auto is. (BTW ze halen allebei een 7.)
Laatst gewijzigd door V480-S60 op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
VOLVO FOR LIFE
440 1.7 Base, 1990 (12-93 tm 11-97)
440 TD, Wit, 1994 (11-97 tm 5-00)
480 Turbo, Rood, 1990 (5-00 tm 6-01)
440 1.8i, Flame Red, 1995 (3-03 tm 12-03)
V40 1.9D, 115 PK, Desert Wind, 2000 (12-03 tm 1-07)
S60 D5 Edition II, Black Stone, 2002 (2-07 tm 6-09)
480 GT, 2.0, Flame red, 1995 (6-01 tm 9-13)
S60 D5 Momentum, Magic Blue, 2005 (6-09 tm 9-13)
V70 2.5T AWD Kinetic, Black Sapphire, 2005 (9-13 tm 6-18)

XC60 3.0 T6 Summum, Terra Bronze, 2009, 260.000 kms (6-18 tm ..)
4wielen
5th Gear member

De hele discussie is sowieso zinloos, want de BMW X3 veegt met beide modellen de vloer aan! :P
Laatst gewijzigd door Brinky op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
V60 2013 (MY14) D6 PIH summum
V70 2005 (MY06) D5 185 pk Momentum220 pk powered by Volvotune
S60 2011 D3 Geartronic Momentum
Boreas
2nd Gear member

Zo juist heb ik de nieuwe prijslijst van de XC60 op Volvo Cars Nederland bekeken. Daarin is het prijsverschil tussen de D4 2.4 AWD 181 pk en de D5 2.4 AWD 215 pk nog steeds slechts E 2000. Ik begrijp eigenlijk niet waarom in Nederland iemand dan nog zou kiezen voor die 181 pk. Jullie wel? En waarom is niet deze D5 met de Audi vergeleken?
Meus automobilis non volvit, sed currit.
Thom
5th Gear member

Het lijkt dan dat er echt iets te kiezen is. Ik ben ook wel benieuwd of en wanneer Volvo met de nieuwe motoren icm AWD en 8 GT komt, naar ik heb begrepen zijn daar wat technische obstakels
Boreas
2nd Gear member

Thom schreef: Het lijkt dan dat er echt iets te kiezen is. Ik ben ook wel benieuwd of en wanneer Volvo met de nieuwe motoren icm AWD en 8 GT komt, naar ik heb begrepen zijn daar wat technische obstakels
Blijkens mijn eigen "test" van de XC60 en de vele tests die ik inmiddels gelezen heb, is het punt dat de XC60 een goede auto is, maar niet briljant. Een 9 of 10 is ook maar voor weinigen weggelegd. Daar staan een kwalitatief sterkere concurrentie (naast de Q5, waarvan binnen twee jaar een nieuwe versie verschijnt werd hierboven de BMW X3 ook genoemd) en de aanzienlijk goedkopere Japanse cross-overs tegenover, die steeds beter worden (zoals bijvoorbeeld de laatste Nissan Q). Ik meen inderdaad hier of ergens anders gelezen te hebben dat de nieuwe generatie 2.0 Volvo motoren niet geschikt zijn voor AWD bij de thans nog in gebruik zijnde platformen.

Na het verschijnen van de nieuwe XC90 lijkt het me daarom de XC60 lastig op het huidige niveau in de markt te handhaven. Voor de hand liggend is dat de XC60 het dan vooral van de goedkopere uitvoeringen (nu zie ik nog wel eens super complete XC60's voor E 75.00 of meer aangeboden) moet hebben. In dat verband zou het IMHO een goed idee zijn een instapmodel XC60 met handgeschakelde benzinemotor van 180 pk te maken. In afwachting van alle ontwikkelingen van het huidige Volvo in de overgang schuif ik de aankoop van een nieuwe cross-over maar steeds voor me uit.
4wielen
5th Gear member

Boreas schreef:Daar staan een kwalitatief sterkere concurrentie (naast de Q5, waarvan binnen twee jaar een nieuwe versie verschijnt werd hierboven de BMW X3 ook genoemd) en de aanzienlijk goedkopere Japanse cross-overs tegenover, die steeds beter worden (zoals bijvoorbeeld de laatste Nissan Q).
Sorry Boreas, maar een Nissan Q vergelijken met een XC60 slaat helemaal nergens op. Ik kan het weten, want ik heb een Q gehad. Rijdt best ok, maar niet meer dan dat. Niet stil genoeg boven de 120 en de afwerking ligt een aantal klassen lager. Niet zo gek, het is de opvolger van de Almera en richt zich dan ook op een ander publiek. Overigens: wel veel waar voor je geld! Ik kreeg onlangs een IX35 als leenauto mee en van de Koreanen heeft Volvo ook nog niets te duchten. Neen, het rijtje blijft: XC60, Q5, X3. Tenzij je de Benz te pruimen vindt, ik vind het een verschrikkelijk lelijk apparaat.
Boreas
2nd Gear member

4wielen schreef:
Boreas schreef:Daar staan een kwalitatief sterkere concurrentie (naast de Q5, waarvan binnen twee jaar een nieuwe versie verschijnt werd hierboven de BMW X3 ook genoemd) en de aanzienlijk goedkopere Japanse cross-overs tegenover, die steeds beter worden (zoals bijvoorbeeld de laatste Nissan Q).
Sorry Boreas, maar een Nissan Q vergelijken met een XC60 slaat helemaal nergens op. Ik kan het weten, want ik heb een Q gehad. Rijdt best ok, maar niet meer dan dat. Niet stil genoeg boven de 120 en de afwerking ligt een aantal klassen lager. Niet zo gek, het is de opvolger van de Almera en richt zich dan ook op een ander publiek. Overigens: wel veel waar voor je geld! Ik kreeg onlangs een IX35 als leenauto mee en van de Koreanen heeft Volvo ook nog niets te duchten. Neen, het rijtje blijft: XC60, Q5, X3. Tenzij je de Benz te pruimen vindt, ik vind het een verschrikkelijk lelijk apparaat.
Begrijp me goed: ik wil een Nissan Q niet zonder meer op hetzelfde niveau plaatsen als een XC60, die kwalitatief etc. natuurlijk hoogwaardiger is. Dat is volkomen terecht door je opgemerkt. De vraag is alleen hoeveel heeft een consument die een cross-over wil hebben, daarvoor over ; soms is de HEMA ook goed genoeg (Vgl. Mitsubishi PHEV in de zakelijke markt; ik ken een aantal mensen die daarvoor een auto uit het rijtje van jou hebben ingeleverd). Je hebt bovendien uiteraard niet de nieuwste , zo juist op de markt gekomen, Nissan Q gehad, die - althans in de Engelse autopers - als briljant wordt beschouwd en van vijf sterren voorzien.

Als we de rijtjes XC60, Q5 en X3 (+MB eventueel) blijven maken, krijgen we daarnaast het rijtje (nieuwe) XC90, Q7 en X5. Hoe goed die XC90 ook zal blijken te zijn, die markt is in Europa toch maar klein. Het lijkt daarom beter die XC90 te laten concurreren met de duurdere uitvoeringen van de Q5 en X3 en de XC60 wat te laten zakken in de markt als een hoogwaardiger en niet al te veel duurder alternatief voor die Japanners. Uiteraard zal de marketing afdeling van Volvo allang de positie van de modellen en het verdienmodel voor Europa bepaald hebben .........
4wielen
5th Gear member

Tja, volgens mij valt Volvo sowieso altijd net buiten het rijtje van de drie premium Duitsers:
> 5 serie, A6, E-klasse .... V70
> 3 serie, A4, C-klasse .... S60/V60
> 1 serie, A3, A-klasse .... V40

Wie het kan en wil betalen, kijkt toch altijd eerst in het linkerrijtje. Maar daar betaal je (dus) ook voor.

Ik denk dat Volvo helemaal niets gaat veranderen aan de strategie m.b.t. de XC60, althans, niet zoals jij het voor je ziet.
Thom
5th Gear member

Men zou er goed aan doen het wat hoekige interieur op korte termijn aan te pakken, teveel verschillende soorten kunststof en niet meer up-to-date design. Interieur van de V/XC70 en S80 is tijdlozer gebleken.
isomo
2nd Gear member

Deze versie komt er alleszins aan, zij het dat de achteras via electromotor wordt aangedreven.

Wellicht een verdere evolutie van de D6, zoals nu al aangeboden wordt onder het jasje van de V60.

Versie met Haldex-koppeling zoals we ze nu kennen verdwijnt.
Volvo S60 D3 GT, MY 2011
Boreas
2nd Gear member

isomo schreef: Deze versie komt er alleszins aan, zij het dat de achteras via electromotor wordt aangedreven.

Wellicht een verdere evolutie van de D6, zoals nu al aangeboden wordt onder het jasje van de V60.

Interessant nieuws. Ik wist niet dat ook de XC60 toch nog in hybride vorm zou verschijnen. Ik ben wel heel benieuwd naar de rijeigenschappen in vergelijking met de haldex versie (zoals mijn XC70 heeft). Ook vraag ik me af wat de prijzen zullen zijn. Het zal toch niet zijn dat de hybride E 10.000 duurder gaat worden dan de D5 AWD automaat zoals bij de V60 ondanks het grote BPM voordeel het geval is. Vgl:
------------------------------- D5 AWD GT------------------------- D6
---------------------------------€ 31.141-------------------------€ 52.888
BTW-----------------------------€ 6.540-------------------------€ 11.107
BPM (CO2)---------------------€ 14.515-------------------------------€ 0
consumentenprijs-----------€ 52.195----------------------- € 63.995
homanito
1st Gear member

De Volvo xc60 is een goed samengestelde auto wij bezitten een D3 163pk automaat jaar 2013 ipv van onze vorige Nissan QQ model 2010
Dus we kunnen vergelijken de QQ was een speelse aangename auto met heel goed wegligging maar een wat lichte afwerking maar daarmee ook geen enkel probleem voorgehad en wij rijden sportief. Als ik de volvo xc60 daartegen vergelijk ja die is een heel stuk robuuster en dit met een beer van een motor maar een dito verbruik
En ja je kan de ene moeilijk vergelijken met de andere je speelt in een andere klasse.
Maar als ik de Volvo vergelijk met ook onze BMW X3 20d automaat model 2013 en dit als sportieve autoliefhebber verzeker ik jullie dat Volvo kwa verfijning en aangenaam rijden en dito verbruik nog veraf staat wat bmw te bieden heeft en dit wel in dezelfde klasse.
Begrijp me niet verkeerd ik stap ook met plezier in onze Volvo maar ik rij met een smile van de eerste tot de laatste meter in mijn BMW
En als liefhebber heb ik toch wel met de meeste merken proef gereden want dit is voor mij het liefste wat ik doe namelijk een testrit met een nieuwe wagen
Een driverke in hart en nieren Gr Homanito
Volvo XC60 D3/163pk automaat
Walter
Geartronic member
Contacteer:

isomo schreef: Deze versie komt er alleszins aan, zij het dat de achteras via electromotor wordt aangedreven.

Kun je je bron aangeven? Je meldt het als een zekerheid, vandaar. Mij persoonlijk is hierover niets bekend.
Afbeelding
Mijn blog
ex-850club & ex-V3C lid Volvo S80 3.2 AWD '07/Volvo V70 2.4 AT MY02/Volvo 854 2.0 '95/Volvo 343DL '78/Volvo 360GLS B19A '83.
VCN-lid Nu: Volvo XC60 B5 Inscription Maple Brown Full option + Buick Special Trunkback Sedan 1937

Als het kind in je verdwenen is, ben je pas echt oud!
Johann
5th Gear member
Contacteer:

Walter schreef:
Kun je je bron aangeven? Je meldt het als een zekerheid, vandaar. Mij persoonlijk is hierover niets bekend.
Er is ooit een artikel geweest over dat voor de hybride techniek de D5 vervangen zou worden door een VEA motor. Een paar jaar terug al. Is er ook niet een XC60 hybris concept geweest? Ging trouwens over een benzine motor en de Amerikaanse markt. Lees je echter het verhaal over de XC90 testauto's dan zeggen ze dat er een volwaardige Haldex AWD aandrijflijn in ligt met een elektromotor waarschijnlijk op de voorkant van de motor. Dit laatste is ook al over geschreven. Volvo kan blijkbaar de elektromotor ook voorop of tussen de motor en de versnellingsbak zetten.
isomo
2nd Gear member

Een echte officiële bron heb ik niet.

Ik lees diverse artikels uitgaande van Volvo zelf en lees telkenmale dat de nieuwe VEA motorenreeks nu reeds voorzien is op de inbouw van een elektro-aandrijving.

Blijven er 3 aandrijfmogelijkheden over :

OF systeem à la V60 D6

OF elektro ondersteunt de verbrandingsmotor met aandrijving op de voorwielen.

OF een andere innovatief nog niet uitgegeven aandrijfsysteem. (KERS-systeem?)

Als je kijkt naar de andere constructeurs zie ook hier de opmars van Hybride aandrijfsystemen.
Volvo S60 D3 GT, MY 2011
NielsPHEV
7th Gear member

Ik denk het officieus bevestigd is door de XC60 concept PHEV T8 AWD hierbij stond duidelijk aangegeven dat het gebaseerd is op een 2.0 4 cil (VEA dus....) en een combinatie van de PHEV techniek zoals Volvo die toepast met haldex gaat niet dus.....
Walter
Geartronic member
Contacteer:

en er is toegezegd dat er obv de VEA T6 een PIH versie van de nieuwe XC90 gaat komen. Denk dat de XC60 PIH Concept daar een voorbode van is geweest. Of Volvo bijvoorbeeld de XC60 en/of de V70 klaar gaat stomen voor een PIH versie, dat is nog maar de vraag gezien de levenscyclus van die modellen. Samenvattend; er is een XC60 PIH Concept geweest, er is door Volvo gesproken over een PIH van de nieuwe XC90 maar er is niet gesproken over een PIH van de huidige XC60.
Afbeelding
Mijn blog
ex-850club & ex-V3C lid Volvo S80 3.2 AWD '07/Volvo V70 2.4 AT MY02/Volvo 854 2.0 '95/Volvo 343DL '78/Volvo 360GLS B19A '83.
VCN-lid Nu: Volvo XC60 B5 Inscription Maple Brown Full option + Buick Special Trunkback Sedan 1937

Als het kind in je verdwenen is, ben je pas echt oud!
NielsPHEV
7th Gear member

Sterker nog het zou mij verbazen als men op basis van de bestaande XC60 en V70 nog een PIH zou bouwen, zoals je schrijft walter levenscyclus. Sterker nog de oorspronkelijke PIH was gebaseerd op de huidige V70 ! (helaas) is men uiteindelijk verder gegaan op een nieuwer platform en is het de V60 geworden.
Boreas
2nd Gear member

NielsPHEV schreef:
Sterker nog het zou mij verbazen als men op basis van de bestaande XC60 en V70 nog een PIH zou bouwen, zoals je schrijft walter levenscyclus. Sterker nog de oorspronkelijke PIH was gebaseerd op de huidige V70 ! (helaas) is men uiteindelijk verder gegaan op een nieuwer platform en is het de V60 geworden.
Het is met niet helemaal duidelijk waarom jullie de levenscycli van de V70 en XC60 op één hoop gooien. De V70 is inderdaad redelijk terminaal, met nog slechts een jaartje voor de boeg. Voor de XC60 is voor zover ik weet pas op veel langere termijn een opvolger te verwachten, terwijl Volvo ook nog lang niet over een kleine SUV/cross-over kan beschikken (die V40 Cross Country is toch wat anders).

Ofwel Volvo positioneert de XC60 wat lager in markt, bijvoorbeeld met veel LE en Nordic+ edities óf Volvo past de XC aan volgens the state of the art om de concurrentie met meergenoemd Duits drietal aan te kunnen. In de wat bergachtiger streken van de wereld is een SUV zonder AWD geen echte sterke aanbieding en dus AWD met de nieuwe motoren een must.
diesel01
Geartronic member

Boreas schreef:
NielsPHEV schreef:

In de wat bergachtiger streken van de wereld is een SUV zonder AWD geen echte sterke aanbieding en dus AWD met de nieuwe motoren een must.
Valt mij trouwens op hoe hard de D5 moet werken om de snelheid erin te houden in bergachtig gebied in drive.
Manueel kan het juiste verzet zelf gekozen worden waardoor er altijd het juiste toerental voor handen is en de snelheid meer behouden kan worden.
Dit geheel off topic.
V90 T6 Recharge Rdesign
V90 D5 AWD Inscription/V70 D4 8GT Inscription/XC60 D5 Summum AWD GT fourC Polestar/V70 D5 GT sports edition/S60 2.4d/Opel Corsa1.1/V40 1.9D/V40 1.8 lpi/xedos 6 2.0 V6/626 2.0 coupe/Uno 1.1[/s][/s]
Plaats reactie

Terug naar “Volvo algemeen (niet technisch)”