feit is dat een koude diesel substantieel meer vebruikt dan een warme de emotor heeft geen "last" van koude.IkeV70 schreef: Electrisch verbruik in de stad is ook veel hoger. Eigenlijk eerst even goed rekenen voordat de conclusie getrokken wordt dat dat veel goedkoper is.
Mijn kantoor is 15 km van huis. Dit rijdt ik altijd electrisch en verbruik zo'n 6 kWh heen en weer (30 km dus). Op diesel kom ik op zo'n 2,7.
6 kWh komt overeen met 6 * 0,25 * 1,1 (e verliezen) / 1,50 = ca 1,1 liter aan equivalenten in diesel oftewel 1 : 27 dat haal ik met de diesel niet sterker nog ik heb zo'n 2,7 liter nodig voor hetzelfde ritje heen en weer.
Nu kun je nog wat kleine BTW correcties doen e.d. maar op korte ritjes is electrisch niet alleen FORS goedkoper maar ook vooral veel meer efficient.
Voldoende onderbouwing Ike ?