Waarom zou ik opladen?

Het board om te praten over zaken die exclusief voor de Plug In Hybrid Volvo's van toepassing zijn
Gebruikersavatar
NielsPHEV
7th Gear member
Berichten: 5300
Lid geworden op: 14.09.2004 - 20:13

IkeV70 schreef: Electrisch verbruik in de stad is ook veel hoger. Eigenlijk eerst even goed rekenen voordat de conclusie getrokken wordt dat dat veel goedkoper is.
feit is dat een koude diesel substantieel meer vebruikt dan een warme de emotor heeft geen "last" van koude.

Mijn kantoor is 15 km van huis. Dit rijdt ik altijd electrisch en verbruik zo'n 6 kWh heen en weer (30 km dus). Op diesel kom ik op zo'n 2,7.

6 kWh komt overeen met 6 * 0,25 * 1,1 (e verliezen) / 1,50 = ca 1,1 liter aan equivalenten in diesel oftewel 1 : 27 dat haal ik met de diesel niet sterker nog ik heb zo'n 2,7 liter nodig voor hetzelfde ritje heen en weer.

Nu kun je nog wat kleine BTW correcties doen e.d. maar op korte ritjes is electrisch niet alleen FORS goedkoper maar ook vooral veel meer efficient.

Voldoende onderbouwing Ike ?
Gebruikersavatar
IkeV70
5th Gear member
Berichten: 2136
Lid geworden op: 27.01.2006 - 22:18
Locatie: Heerhugowaard

Mja, je beschrijft hier niet zozeer de situatie in de stad rijden, dus veel optrekken vanuit stilstand.
Ik haal geen 30km uit 6 kWh. Gemiddeld genomen over vele pure-electriciteit ritjes kom ik aan ongeveer 3,5 km/kWh in plaats van de 5 km/kWh die jij op jouw ww-route haalt.
Maar wel nog steeds behoorlijk voordeliger dan soortgelijke stukjes op diesel.
V70 - 2.5D
V60 PIH
V60 T5
prwi
3rd Gear member
Berichten: 298
Lid geworden op: 27.05.2013 - 14:40

jvov60 schreef:
prwi schreef:
jvov60 schreef: Krachtige acceleratie
Ja. 1 keer, daarna is je accu leeg. Het is een kwestie van tijd dat dit hele PiH verhaal onderuit gehaald wordt en de subsidiekraan wordt dichtgedraaid. Er wordt slechts gekeken naar de aanschaf, hoe je de PiH gebruikt interesseert daarna niemand meer iets. Dit soort auto's bestaat slechts bij de gratie van subsidies. Je ziet ze ook alleen in NL.
Onzin natuurlijk. Je hele commentaar. Je mist duidelijk kennis op dit gebied. Wel eens van een McLaren P1 of Porsche 918 gehoord?
Zelfs de komende XC90 zal er in Plug-in versie komen. Ook Mercedes, BMW, VAG, etc maken ze nu. Allemaal voor Nederland en alleen voor de subsidie zeker?
Verder heeft het niet zoveel zin om op jou commentaar in te gaan.
Een P1 en een 928 gebruiken de electromotor op een hele andere manier dan de op "zuinig" / "schoon" rijden afgestemde V60. In genoemde auto's zorgt de elektromotor bijvoorbeeld voor aandrijving op de momenten dat er geschakeld wordt. Volstrekt verkeerde vergelijking.

De accu is na 40km leeg, bij rustig rijden. De bewering dat de elektromotor helpt om "snel" te accelereren gaat maar een paar keer per acculading op. De rest van de tijd werkt het alleen maar tegen je: je rijdt rond met een loodzwaar accupakket.

Autoblog schreef er twee aardige stukjes over:
http://www.autoblog.nl/nieuws/elektrisc ... euro-66135
En het bewijs dat de verkoop (100% aan leasemaatschappijen) van dit soort auto's enkel drijft op subsidie:
http://www.autoblog.nl/nieuws/verkopen- ... g-in-66280
Volvo 940 GLE Polar 2.0 '93
VW ID4 '23
Mazda MX5 ND '17
Gebruikersavatar
jvov60
4th Gear member
Berichten: 978
Lid geworden op: 04.01.2013 - 20:38

prwi schreef: Een P1 en een 928 gebruiken de electromotor op een hele andere manier dan de op "zuinig" / "schoon" rijden afgestemde V60. In genoemde auto's zorgt de elektromotor bijvoorbeeld voor aandrijving op de momenten dat er geschakeld wordt. Volstrekt verkeerde vergelijking.

De accu is na 40km leeg, bij rustig rijden. De bewering dat de elektromotor helpt om "snel" te accelereren gaat maar een paar keer per acculading op. De rest van de tijd werkt het alleen maar tegen je: je rijdt rond met een loodzwaar accupakket.
Wat ik al zei geldt weer en nog meer dan hiervoor: onzin natuurlijk. Je hele commentaar. Alweer.
Ga je eerst maar eens echt verdiepen in de feiten.

1) Doet de V60 PIH ook. Trouwens: hebben de McLaren en Porsche dan wel een oneindig volle accu denk je?
2) Ooit wel eens iets gelezen over regenereren?

De genoemde stukjes klik ik niet eens aan. Dat onderwerp is hier al zo vaak behandeld.
Voor mij geen Volvo for life meer.
De laatste (XC60 II) is weg.
Nu naar volledig EV bij een merk met Duitse verfijning.
Veel plezier hier met prachtige Volvo's en misschien tot later.
Gebruikersavatar
Paul
Geartronic member
Berichten: 33123
Lid geworden op: 19.09.2004 - 00:38

Ik ken een bedrijf die eist dat als je een D6 neemt, 30% maar op diesel mag rijden, rest moet via stroom.
MY08 C30 1.6D Summum / MY09 C30 1.6D DrivE Sport / MY11 V50 D2 / MY13 C30 D2 R-Edition / MY16 V40 D2 R-Design / MY14 V60 D6 Plug-in-Hybrid Ice White /MY16 V70 D4 Polar+ Magic Blue / MY17 V60 D5 Twin Engine Special Edition Ice White / MY13 C30 D2 R-Edition / MY19 V90 T4 Business Sport / MY20 E-Golf
MY20 XC60 T4 Polestar Engineered R-Design / MY23 XC40 Pure Electric Plus

MY23 Polestar 2 Snow, Pilot, 20inch
MY24.5 XC40 Pure Electric Ultra
Gebruikersavatar
diesel01
Geartronic member
Berichten: 21176
Lid geworden op: 22.05.2009 - 14:27

jvov60 schreef:
prwi schreef: Een P1 en een 928 gebruiken de electromotor op een hele andere manier dan de op "zuinig" / "schoon" rijden afgestemde V60. In genoemde auto's zorgt de elektromotor bijvoorbeeld voor aandrijving op de momenten dat er geschakeld wordt. Volstrekt verkeerde vergelijking.

De accu is na 40km leeg, bij rustig rijden. De bewering dat de elektromotor helpt om "snel" te accelereren gaat maar een paar keer per acculading op. De rest van de tijd werkt het alleen maar tegen je: je rijdt rond met een loodzwaar accupakket.


De genoemde stukjes klik ik niet eens aan. Dat onderwerp is hier al zo vaak behandeld.
U zou zo de politiek in kunnen.
V90 T6 Recharge Rdesign
V90 D5 AWD Inscription/V70 D4 8GT Inscription/XC60 D5 Summum AWD GT fourC Polestar/V70 D5 GT sports edition/S60 2.4d/Opel Corsa1.1/V40 1.9D/V40 1.8 lpi/xedos 6 2.0 V6/626 2.0 coupe/Uno 1.1[/s][/s]
v60pih
4th Gear member
Berichten: 517
Lid geworden op: 29.01.2013 - 21:32

jvov60 schreef:
prwi schreef:
jvov60 schreef: Krachtige acceleratie
Ja. 1 keer, daarna is je accu leeg. Het is een kwestie van tijd dat dit hele PiH verhaal onderuit gehaald wordt en de subsidiekraan wordt dichtgedraaid. Er wordt slechts gekeken naar de aanschaf, hoe je de PiH gebruikt interesseert daarna niemand meer iets. Dit soort auto's bestaat slechts bij de gratie van subsidies. Je ziet ze ook alleen in NL.
Onzin natuurlijk. Je hele commentaar. Je mist duidelijk kennis op dit gebied. Wel eens van een McLaren P1 of Porsche 918 gehoord?
Zelfs de komende XC90 zal er in Plug-in versie komen. Ook Mercedes, BMW, VAG, etc maken ze nu. Allemaal voor Nederland en alleen voor de subsidie zeker?
Verder heeft het niet zoveel zin om op jou commentaar in te gaan.
Tja, inderdaad een zielige reactie van een zijlijner...
Laatst gewijzigd door v60pih op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
v60pih
4th Gear member
Berichten: 517
Lid geworden op: 29.01.2013 - 21:32

HansBb schreef:
WouterJ schreef: Beste mede-V60'ers,

........


Hoe zien jullie dit?
Daar valt weinig aan toe te voegen Wouter!! Ik zou het dus ook niet doen, evt. een buitenstopcontact overwegen?? De meerkosten van een laadpaal zijn bijna niet terug te verdienen..., maar daar heb je de auto waarschijnlijk ook niet voor gekocht :-)...
Terugverdienen? Zie de kosten als mindering op de verkregen voordelen op de auto en je bent nog steeds spekkoper. Affin, ik heb voor ca. 100 euro een buiten WCD met MID teller geplaatst. Werkt perfect (wel op eigen terrein achter een hek).
Gebruikersavatar
@je
2nd Gear member
Berichten: 92
Lid geworden op: 28.12.2008 - 09:57

Ik heb het laatst ook uitgerekend voor mijn situatie.
Maak veel kilometers en kan vaak maar 1 keer (thuis) opladen, soms onderweg een laadpaal meepakken.
Zelfs dan scheelt het voor mij ongeveer 500,= per jaar.

Ik heb een buiten WCD geplaatst achter een MID teller.
En een originele volvo houder voor de lader.
Hangt prima onder een afdakje en kost bij elkaar iets van 250,=

Sinds mijn auto gemaakt is en fatsoenlijk elektrisch kan rijden is het wel meer genieten.
Het rijden in Pure is echt super!
Ga dus ook steeds meer op zoek naar laadpalen onderweg.
Vooral binnendoor en in de stad zoveel mogelijk in pure.
vaudi
5th Gear member
Berichten: 1032
Lid geworden op: 26.12.2013 - 20:33

In de stad zoveel mogelijk puur. Elke dag wordt die geladen en leeg gereden.
Kien het zo uit dat er elektrisch gereden wordt op die plekken waar de diesel naar verhouding het meest verbruikt.
Of bij korte stukken (tot ca 40km) op de heenweg elektrisch en op de terugweg op diesel.
Op zich is het voor mij best een ontspannen hobby geworden. Maakt het vervoer veel minder saai en persoonlijk
geniet ik erg van het elektrisch rondzoeven.

Voordeel is dan dat de diesel maar op 1 rit hoeft op te warmen. Scheelt me de helft aan slijtage aan het dieselblok.
Dus die auto gaat vast wel 600k km mee. zodat ik toch enigszins de laufleistung van een MB kan evenaren.
Laatst gewijzigd door vaudi op 01.01.1970 - 01:00, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Poni
3rd Gear member
Berichten: 336
Lid geworden op: 06.11.2013 - 00:31

Ook ik heb een PIH vanwege de fiscale voordelen gekocht, maar daarbij wel besloten er alles uit te halen wat er in zit.
Ik kan vanwege de ww afstand van een kleine 40 km de hele rit met gemak elektrisch doen.
Heerlijk vind ik dat - zoeven in pure modus.
Op mijn normale werklocatie kan ik opladen, dus geen probleem, maar als ik weet dat ik ergens heen moet waar ik niet kan laden, rij ik de buitenwegen en snelwegen op diesel. Dan kan ik alles binnen de bebouwde kom elektrisch rijden.
Alles bij elkaar blijft het dieselverbruik daarmee zeer beperkt.
Overigens, zodra ik in de file kom, rij ik zeker elektrisch, want dat scheelt eveneens heel veel diesel.
Ik gebruik dan op het zelfde stuk snelweg minder kwh dan wanneer ik met 100 km/u over datzelfde stuk rij.

Ik ken heel wat volta/ampera/outlander/volvo pih rijders en er is er niet een die niet zoveel mogelijk elektrisch probeert te rijden.
Naar mijn mening zijn de verhalen over berijders die zo'n ding alleen voor de fiscaliteit hebben gekocht slechts van toepassing op een hele kleine minderheid.

Ik realiseer me dat ik het geluk heb gem. 3 dagen per week helemaal op elektriek te kunnen rijden, maar zelfs als dat niet kan, is het mogelijk om heel zuinig op diesel te rijden.
Laatst gewijzigd door Poni op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Poni

2013 Volvo V60 PIH MY14 Seashell Grey, Beachwood leder
2008 Volvo S40 2.0 Summum
2006 Volvo S80 V8 Summum - 2005 Volvo S80 T6 Summum - 1999 Volvo S80 T6 - 1997 Volvo V40 1.8 Europa
1992 Volvo 780 V6 Bertone - 1988 Volvo 760 GLE - 1990 Volvo 780 Bertone
1981 Volvo 262C Bertone - 1972 Volvo 1800ES - 1966 Volvo 121S
Gebruikersavatar
IkeV70
5th Gear member
Berichten: 2136
Lid geworden op: 27.01.2006 - 22:18
Locatie: Heerhugowaard

Ik kan de ene week wel, de andere week niet laden. In de week dat ik kan laden laad ik 1x per dag helemaal vol. Als ik weet dat ik op een dag minder dan 50km zal rijden rij ik alles op pure. Anders gewoon hybrid. Per week rij ik ongeveer 700km.

In de weken dat ik niet kan laden verbruikt hij ongeveer 7 liter diesel per 100 km.
In de weken dat ik wel kan laden verbruik hij ongeveer 4,5 liter diesel per 100 km.

Ik heb de indruk dat wanneer je niet laadt de accu een behoorlijk nadelig effect heeft op dieselverbruik. Niet alleen vanwege extra gewicht, maar ook vanwege het regelmatig bijladen van de accu op diesel.

Als ik beter mijn best zou doen zou ik wel wat lager gemiddeld verbruik op diesel kunnen realiseren, 100 rijden ipv 130 bijvoorbeeld, maar dat doe ik dan weer niet.

Het zou een stuk schelen als ik op kantoor kon laden, dan kan de accu gewoon elke dag vol. Maar dat is helaas niet mogelijk. Ik kom op andere plekken ook bijna nooit laadpalen tegen. Zo nu en dan in een parkeergarage, maar verder eigenlijk niet.
V70 - 2.5D
V60 PIH
V60 T5
ferretje
4th Gear member
Berichten: 688
Lid geworden op: 17.07.2007 - 19:58

Als ik weet dat er op 500m van mijn bezoekadres een laadpunt zit, parkeer ik daar en loop ik het laatste stuk. Heb je goede appjes voor....

Bij een relatie waar ik laatst was was bij het naastgelegen bedrijf een laadpunt voor de directeur. Heb daar gevraagd te mogen laden, was prima. Heb daar anderhalf uur gestaan en kon weer elektrisch terug.

Er zijn mensen op dit forum die zelfs een vouwfietsje meenemen om van de dichtstbijzijnde laadpaal naar de bestemming te komen.

Ook hier geldt, zoals de Romeinen al zeiden: "Nil Volentibus Arduum".
Volvo Amazon Estate 1968, Tesla Model X, Citroen 2CVSpecial Grijs (1984)
Gebruikersavatar
BlackcurrantV70
7th Gear member
Berichten: 8499
Lid geworden op: 06.05.2008 - 13:13
Locatie: Tussen EBBR en EBAW

Persoonlijk vind ik de PIH een leuk idee, maar alleen interessant voor Nederlandse leaserijders, ik rij elke week door NL en de laatste weken kom ik er bijna elke dag een PIH tegen, in. Belgie (uitgezonderd de proefritwagens bij de dealer) nog geen enkele tegengekomen,

In Belgie gelden dan ook niet zo een krankzinnige bijtellingsregels als in NL.

Ik vraag me af hoeveel PIH rijders de auto ook gekozen zouden hebben als ze die zelf hadden moeten aanschaffen en betalen, het duurt volgems mij een eeuwigheid om de meerkost tov pakweg een V60D3 terug te verdienen door stukjes electisch te gaan rijden.
Nu:
S90 D4 MY18 8 speed GT Inscription, Osmium Grey, blond/offblack interieur, Polestar Engineered.
C70 D3 MY11 6 speed GT , Twilight bronze, umbra/calcite leder
122S B18D MY65 4M, Grafit Gra, rood interieur

Vroeger:
XC70 D3 AWD MY12 6 speed GT, summum Twilight Bronze, offblack/blond
XC60 D3 AWD MY11 6 speed GT Summum Black sapphire/offblack
V70 24D 163PK MY06 6 speed GT, Blackcurrant pearl
C70 20d MY10 Powershift magic Blue pearl
240 GL Estate MY87 24D
Gebruikersavatar
RichieB
6th Gear member
Berichten: 2784
Lid geworden op: 13.05.2008 - 17:46
Locatie: Goeree-Overflakkee

Ik heb hem toch echt zelf aangeschaft en betaald. Leasen is onder de streep duurder, dus ik heb daar geen behoefte aan.
Tesla Model S 75D, 2018 AWD Enhanced Autopilot 2.5 Sunroof
Tesla Model S 70, 2016 base + black headliner
V60 PIH Pure Limited Edition MY13 Xenium Security Advanced Safety Family Premium Sound DAB+
V70 MY2012 T4 Powershift LE Luxery Line Driver Support Line Family Line
V70 MY2004 Geartronic 185pk
Gebruikersavatar
Jaromir
3rd Gear member
Berichten: 349
Lid geworden op: 11.09.2013 - 22:47

Hier ook zelf aangeschaft...
Eerst vanwege de 0% bijtelling kwam zo'n technisch hoogstandje in mn budget.
Waarom dan een d6 ipv de d3, daar velen zeggen dat de hoge meerprijs niet terugverdiend wordt...
Dezelfde reden waarom ik geen outlander gekozen heb... De exclusiviteit, de luxe, de techniek en het enorme motorvermogen hebben me doen besluiten om wat dieper in de buidel te tasten... Later (na bestelling) kwam ik pas achter de kia, mia, vamil voordelen...
2004 Kia Shuma 1.8 GS (1999) op LPG
2009 Ford Fiesta 1.2 Titanium (2008)
2010 Daihatsu Copen 1.3 sport (2006) op Benzine
2011 Seat Ibiza ST 1.2 (2011) op Diesel
2013 Volvo V60 PHID MY2013 (productie nummer 49)
2015 Nissan Figaro 1.0 (1991) RHD op Benzine
Gebruikersavatar
Poni
3rd Gear member
Berichten: 336
Lid geworden op: 06.11.2013 - 00:31

Ook ik heb hem niet geleased!
Poni

2013 Volvo V60 PIH MY14 Seashell Grey, Beachwood leder
2008 Volvo S40 2.0 Summum
2006 Volvo S80 V8 Summum - 2005 Volvo S80 T6 Summum - 1999 Volvo S80 T6 - 1997 Volvo V40 1.8 Europa
1992 Volvo 780 V6 Bertone - 1988 Volvo 760 GLE - 1990 Volvo 780 Bertone
1981 Volvo 262C Bertone - 1972 Volvo 1800ES - 1966 Volvo 121S
Gebruikersavatar
Tukker999
4th Gear member
Berichten: 787
Lid geworden op: 26.02.2014 - 18:48

Niets is moeilijk voor hen die willen; daarom fiets ik vrij veel de laatste tijd.
Scheelt enorm in het verbruik ;-)
Volvo XC40 Recharge Extended Range Plus Afbeelding
Volvo V60 PIH 2013: Afbeelding
Honda Civic Hybride 2010: Afbeelding
Gebruikersavatar
RoaldH
6th Gear member
Berichten: 3971
Lid geworden op: 15.06.2013 - 17:03
Locatie: Utrecht

Jaromir schreef: Hier ook zelf aangeschaft...
Eerst vanwege de 0% bijtelling kwam zo'n technisch hoogstandje in mn budget.
Waarom dan een d6 ipv de d3, daar velen zeggen dat de hoge meerprijs niet terugverdiend wordt...
Dezelfde reden waarom ik geen outlander gekozen heb... De exclusiviteit, de luxe, de techniek en het enorme motorvermogen hebben me doen besluiten om wat dieper in de buidel te tasten... Later (na bestelling) kwam ik pas achter de kia, mia, vamil voordelen...
Ook zelf aangeschaft en ik sluit me bij bovenstaande woorden aan.
2013 Volvo V60 PIH Pure Limited Edition MY13 Polestar
2021 Tesla Model 3 RWD Deep Blue / White
2023 Peugeot 208 GT 136 Rouge Elixir
Gebruikersavatar
Poni
3rd Gear member
Berichten: 336
Lid geworden op: 06.11.2013 - 00:31

Belangrijkste dat ik heb berekend is de besparing in operationele kosten.
Met name het feit dat ik ca € 5000 per jaar aan brandstof uitspaar, heeft me doen besluiten om deze auto te kopen.
Andere punten zijn de bijtelling, of de afwezigheid daarvan en de MRB besparing.
Ook zonder de KIA en MIA zou ik hiermee een positieve businesscase hebben.
Poni

2013 Volvo V60 PIH MY14 Seashell Grey, Beachwood leder
2008 Volvo S40 2.0 Summum
2006 Volvo S80 V8 Summum - 2005 Volvo S80 T6 Summum - 1999 Volvo S80 T6 - 1997 Volvo V40 1.8 Europa
1992 Volvo 780 V6 Bertone - 1988 Volvo 760 GLE - 1990 Volvo 780 Bertone
1981 Volvo 262C Bertone - 1972 Volvo 1800ES - 1966 Volvo 121S
Plaats reactie

Terug naar “Plug In Hybrid Volvo's”