Beste mede-V60'ers,
Sinds oktober vorig jaar (alweer een half jaar geleden besef ik me nu) rij ik in een V60 Hybrid. Bevalt goed. Ik rij eigenlijk elk jaar ca. 33.000 km. Klopt ook nu weer precies want de teller staat nu op 16600 km.
Graag jullie mening over het volgende rekenvoorbeeld.
Ik rij circa 2800 km per maand. Ik laad momenteel alleen op m'n werk op, enkele keren per week. Op een volle acculading kom ik ca. 40 km ver (als ik rustig rij). 1 Kwh kost zakelijk ca. 18 cent excl. btw. Er gaat ca. 10 Kwh in een acculading dus 1 volle lading kost de zaak € 1,80. Vaker opladen op de zaak dan dit zal niet gaan, ik ben ook wel eens onderweg.
Van de 2800 km rij ik nu circa 600 km elektrisch, de rest op diesel. Uitgaande van een verbruik op diesel van 1 op 14 en een dieselprijs (excl. btw) van € 1,20 kom ik op de volgende kosten per maand:
Diesel: € 188,=
Stroom: € 27,=
Totaal: € 215,=
Zou ik nooit opladen en die 2800 km puur op diesel rijden, dan kom ik op:
Diesel: € 240,=
Stroom: € 0,=
Totaal: € 240,=
Oftewel, op de huidige manier (met zoveel mogelijk opladen op de zaak) bespaart de zaak 25 euro excl. btw per maand aan brandstofkosten.
Nu gaan wij binnenkort zakelijk verhuizen. Bij ons nieuwe pand zit geen laadpaal. Deze kan ik natuurlijk laten plaatsen. Beetje graafwerk erbij, ik schat dat het totaal € 1200,= gaat kosten.
Met de huidige besparing van 25 euro per maand zou het 1200/25 precies 48 maand oftewel 4 jaar duren voordat alleen al die laadpaal terug is verdiend. Ik kan natuurlijk ook thuis gaan opladen maar daar heb ik ook geen laadpunt dus daarvoor geldt hetzelfde.
Waarom zou ik überhaupt nog gaan opladen? Waarom zou ik (ik heb de enige elektrische auto) zo'n paal/laadpunt aanschaffen? Dit is toch helemaal niet interessant op deze manier? Kan ik dat geld beter stukslaan op een paar tientjes extra diesel.
Komt nog bij dat als ik ook thuis zou gaan opladen de btw er ook nog bij komt thuis, dan wordt het rekenvoorbeeld nog veel minder gunstig.
Hoe zien jullie dit?
Waarom zou ik opladen?
- jvov60
- 4th Gear member
- Berichten: 978
- Lid geworden op: 04.01.2013 - 20:38
Denk verder dan alleen aan de kosten. Het gaat ook om principes. En de voordelen zoals:
Comfort
Krachtige acceleratie
Schoon voor het gebied/de stad waar je rijdt
Minder afhankelijk van fossiele brandstoffen
Comfort
Krachtige acceleratie
Schoon voor het gebied/de stad waar je rijdt
Minder afhankelijk van fossiele brandstoffen
Voor mij geen Volvo for life meer.
De laatste (XC60 II) is weg.
Nu naar volledig EV bij een merk met Duitse verfijning.
Veel plezier hier met prachtige Volvo's en misschien tot later.
De laatste (XC60 II) is weg.
Nu naar volledig EV bij een merk met Duitse verfijning.
Veel plezier hier met prachtige Volvo's en misschien tot later.
- dbosker
- 6th Gear member
- Berichten: 3320
- Lid geworden op: 18.01.2014 - 13:06
- Locatie: Weener
op het risico aan mij op een hellend vlak te begeven, denk ik dat TS hier wel de kern van het probleem raakt. Een aantal PIH-rijders (ik zeg niet allemaal !) houdt er dezelfde gedachten op na, en heeft de auto aangeschaft vanwege fiscaal voordeel.
laatste Volvo (960) verkocht
- RichieB
- 6th Gear member
- Berichten: 2784
- Lid geworden op: 13.05.2008 - 17:46
- Locatie: Goeree-Overflakkee
Als het je alleen om de kosten gaat kan je ook een haspeltje van een tientje naar buiten leggen. Of desnoods een standaard 240V stekkerdoos.
Tesla Model S 75D, 2018 AWD Enhanced Autopilot 2.5 Sunroof
Tesla Model S 70, 2016 base + black headliner
V60 PIH Pure Limited Edition MY13 Xenium Security Advanced Safety Family Premium Sound DAB+
V70 MY2012 T4 Powershift LE Luxery Line Driver Support Line Family Line
V70 MY2004 Geartronic 185pk
Tesla Model S 70, 2016 base + black headliner
V60 PIH Pure Limited Edition MY13 Xenium Security Advanced Safety Family Premium Sound DAB+
V70 MY2012 T4 Powershift LE Luxery Line Driver Support Line Family Line
V70 MY2004 Geartronic 185pk
- Jaromir
- 3rd Gear member
- Berichten: 349
- Lid geworden op: 11.09.2013 - 22:47
Heel eerlijk...
Ik laad op omdat
- ik het overschot aan opgewekte zonne energie belastingvrij uit de zaak kan laten uitbetalen.
- het lekkerder rijdt
- stilletjes ontsnappen kan
- op het eind voor mij goedkoper is
- een leuke sport geworden is
- geen uitstoot in het mooie heuvelland
- goede gevoel
Maaaaaar....
Die laadpaal zou ik nooit meer aanschaffen, een gewoon buitenstopcontact doet het net zo goed, ook kwa snelheid van laden...
Veeeeeel te duur in vergelijking met de meerwaarde (ondanks alle aftrek, ook op laadpalen (die je ook nog eens eventueel kan openstellen voor derden))
Ik laad op omdat
- ik het overschot aan opgewekte zonne energie belastingvrij uit de zaak kan laten uitbetalen.
- het lekkerder rijdt
- stilletjes ontsnappen kan
- op het eind voor mij goedkoper is
- een leuke sport geworden is
- geen uitstoot in het mooie heuvelland
- goede gevoel
Maaaaaar....
Die laadpaal zou ik nooit meer aanschaffen, een gewoon buitenstopcontact doet het net zo goed, ook kwa snelheid van laden...
Veeeeeel te duur in vergelijking met de meerwaarde (ondanks alle aftrek, ook op laadpalen (die je ook nog eens eventueel kan openstellen voor derden))
2004 Kia Shuma 1.8 GS (1999) op LPG
2009 Ford Fiesta 1.2 Titanium (2008)
2010 Daihatsu Copen 1.3 sport (2006) op Benzine
2011 Seat Ibiza ST 1.2 (2011) op Diesel
2013 Volvo V60 PHID MY2013 (productie nummer 49)
2015 Nissan Figaro 1.0 (1991) RHD op Benzine
2009 Ford Fiesta 1.2 Titanium (2008)
2010 Daihatsu Copen 1.3 sport (2006) op Benzine
2011 Seat Ibiza ST 1.2 (2011) op Diesel
2013 Volvo V60 PHID MY2013 (productie nummer 49)
2015 Nissan Figaro 1.0 (1991) RHD op Benzine
-
- 1st Gear member
- Berichten: 35
- Lid geworden op: 23.08.2009 - 19:38
Daar valt weinig aan toe te voegen Wouter!! Ik zou het dus ook niet doen, evt. een buitenstopcontact overwegen?? De meerkosten van een laadpaal zijn bijna niet terug te verdienen..., maar daar heb je de auto waarschijnlijk ook niet voor gekochtWouterJ schreef: Beste mede-V60'ers,
........
Hoe zien jullie dit?

Laatst gewijzigd door HansBb op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
- lint
- Geartronic member
- Berichten: 29508
- Lid geworden op: 23.02.2007 - 00:12
- Locatie: Ridderkerk
Mee eens en daar hoef je je niet voor te schamen om dat gewoon te vertellen.dbosker schreef: op het risico aan mij op een hellend vlak te begeven, denk ik dat TS hier wel de kern van het probleem raakt. Een aantal PIH-rijders (ik zeg niet allemaal !) houdt er dezelfde gedachten op na, en heeft de auto aangeschaft vanwege fiscaal voordeel.
XC40 Pure electric Twin Engine Ultimate 2023
BMW Z4 G29 sDrive20i 2024
MGB GT 1976
BMW Z4 G29 sDrive20i 2024
MGB GT 1976
- RichieB
- 6th Gear member
- Berichten: 2784
- Lid geworden op: 13.05.2008 - 17:46
- Locatie: Goeree-Overflakkee
Probeer he teens uit op de volgende verjaardag: "ik heb 45k aan fiscale voordelen gekregen om schoner te rijden maar ik ga mijn PIH mooi niet opladen". En dan turven wie het met je eens is.
Laatst gewijzigd door RichieB op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Tesla Model S 75D, 2018 AWD Enhanced Autopilot 2.5 Sunroof
Tesla Model S 70, 2016 base + black headliner
V60 PIH Pure Limited Edition MY13 Xenium Security Advanced Safety Family Premium Sound DAB+
V70 MY2012 T4 Powershift LE Luxery Line Driver Support Line Family Line
V70 MY2004 Geartronic 185pk
Tesla Model S 70, 2016 base + black headliner
V60 PIH Pure Limited Edition MY13 Xenium Security Advanced Safety Family Premium Sound DAB+
V70 MY2012 T4 Powershift LE Luxery Line Driver Support Line Family Line
V70 MY2004 Geartronic 185pk
-
- 4th Gear member
- Berichten: 809
- Lid geworden op: 30.11.2012 - 13:46
Ik ben het met je berekening eens, zo heb ik er ook naar gekeken. Echter toch de beslissing genomen om een aantal laadpunten op de zaak als bij de werknemers thuis aan te laten leggen. Per saldo kost het waarschijnlijk geld maar dat hoort ook bij MVO.
De eerste reden van aanschaf van de auto's is voor alle berijders fiscaal geweest, maar daar staat tegenover dat iedere berijder verplicht is zijn auto "maximaal" te laden. In praktijk gebeurd dit ook. De meeste berijders van een PIH dit ik ken laden hun auto echt regelmatig op omdat het nu eenmaal lekker rijd en het inderdaad ook een sport is geworden om zuinig te rijden.
De eerste reden van aanschaf van de auto's is voor alle berijders fiscaal geweest, maar daar staat tegenover dat iedere berijder verplicht is zijn auto "maximaal" te laden. In praktijk gebeurd dit ook. De meeste berijders van een PIH dit ik ken laden hun auto echt regelmatig op omdat het nu eenmaal lekker rijd en het inderdaad ook een sport is geworden om zuinig te rijden.
Volvo V70R AWD Rica 1998
Audi A4 2.0 TDI S-Edition Abt 2010
Volvo V60 D6 Pih
Audi A4 2.0 TDI S-Edition Abt 2010
Volvo V60 D6 Pih
- Paul
- Geartronic member
- Berichten: 33123
- Lid geworden op: 19.09.2004 - 00:38
Ik heb dus thuis een oplaadpunt, op elke hoek van de straat hier in Amsterdam een laadpunt, op kantoor een laadpunt, bij klanten (zelfs in Amersfoort, Eindhoven ... ) allemaal een laadpunt.
Ik vind het zoveel lekkerder rijden en het is inderdaad een sport om zo veel mogelijk op stroom te rijden.
AC uit, Ventilator uit, voorverwarmen uit... en het resultaat is dat ik nu weet dat ik een kaartbijdrage heb bij de Shell van 2,50 omdat ik gewoon al een maand niet getankt had...
Ik vind het zoveel lekkerder rijden en het is inderdaad een sport om zo veel mogelijk op stroom te rijden.
AC uit, Ventilator uit, voorverwarmen uit... en het resultaat is dat ik nu weet dat ik een kaartbijdrage heb bij de Shell van 2,50 omdat ik gewoon al een maand niet getankt had...
MY08 C30 1.6D Summum / MY09 C30 1.6D DrivE Sport / MY11 V50 D2 / MY13 C30 D2 R-Edition / MY16 V40 D2 R-Design / MY14 V60 D6 Plug-in-Hybrid Ice White /MY16 V70 D4 Polar+ Magic Blue / MY17 V60 D5 Twin Engine Special Edition Ice White / MY13 C30 D2 R-Edition / MY19 V90 T4 Business Sport / MY20 E-Golf
MY20 XC60 T4 Polestar Engineered R-Design / MY23 XC40 Pure Electric Plus
MY23 Polestar 2 Snow, Pilot, 20inch
MY24.5 XC40 Pure Electric Ultra
MY20 XC60 T4 Polestar Engineered R-Design / MY23 XC40 Pure Electric Plus
MY23 Polestar 2 Snow, Pilot, 20inch
MY24.5 XC40 Pure Electric Ultra
- henkchroom
- 3rd Gear member
- Berichten: 359
- Lid geworden op: 09.01.2014 - 21:58
- Contacteer:
Laadpalen op priveterrein lijkt mij onnodig. Thuis en op de zaal heb ik een CEE stopkontakt. (campingstekker) en kan dus gewoon met 16A laden.
Beide zijn aangesloten op een aparte zekering. Dit is veel goedkoper dan een laadpaal.
Op de zaak laden is voor mij het goedkoopst, want wij vallen met het hoge energieverbruik in de laagste energiebelastingschijf.
Een kWh kost mij dan € 0,09. (ex BTW)
Daar wordt het dus wel een stukje goedkoper van. Ik besef dat dit niet voor iedereen geldt.
Daarnaast laat ik de BV de elektriciteitskosten van thuis vergoeden op basis van een schatting. Volgens de accountant kan dit zonder problemen.
Ik laad de auto zo vaak mogelijk op. Niet vanwege de kosten of het milieu, maar omdat het elektrisch rijden erg comfortabel is. Zeker in de bebouwde kom.
Beide zijn aangesloten op een aparte zekering. Dit is veel goedkoper dan een laadpaal.
Op de zaak laden is voor mij het goedkoopst, want wij vallen met het hoge energieverbruik in de laagste energiebelastingschijf.
Een kWh kost mij dan € 0,09. (ex BTW)
Daar wordt het dus wel een stukje goedkoper van. Ik besef dat dit niet voor iedereen geldt.
Daarnaast laat ik de BV de elektriciteitskosten van thuis vergoeden op basis van een schatting. Volgens de accountant kan dit zonder problemen.
Ik laad de auto zo vaak mogelijk op. Niet vanwege de kosten of het milieu, maar omdat het elektrisch rijden erg comfortabel is. Zeker in de bebouwde kom.
-
- 3rd Gear member
- Berichten: 298
- Lid geworden op: 27.05.2013 - 14:40
Ja. 1 keer, daarna is je accu leeg. Het is een kwestie van tijd dat dit hele PiH verhaal onderuit gehaald wordt en de subsidiekraan wordt dichtgedraaid. Er wordt slechts gekeken naar de aanschaf, hoe je de PiH gebruikt interesseert daarna niemand meer iets. Dit soort auto's bestaat slechts bij de gratie van subsidies. Je ziet ze ook alleen in NL.jvov60 schreef: Krachtige acceleratie
Volvo 940 GLE Polar 2.0 '93
VW ID4 '23
Mazda MX5 ND '17
VW ID4 '23
Mazda MX5 ND '17
- jvov60
- 4th Gear member
- Berichten: 978
- Lid geworden op: 04.01.2013 - 20:38
Onzin natuurlijk. Je hele commentaar. Je mist duidelijk kennis op dit gebied. Wel eens van een McLaren P1 of Porsche 918 gehoord?prwi schreef:Ja. 1 keer, daarna is je accu leeg. Het is een kwestie van tijd dat dit hele PiH verhaal onderuit gehaald wordt en de subsidiekraan wordt dichtgedraaid. Er wordt slechts gekeken naar de aanschaf, hoe je de PiH gebruikt interesseert daarna niemand meer iets. Dit soort auto's bestaat slechts bij de gratie van subsidies. Je ziet ze ook alleen in NL.jvov60 schreef: Krachtige acceleratie
Zelfs de komende XC90 zal er in Plug-in versie komen. Ook Mercedes, BMW, VAG, etc maken ze nu. Allemaal voor Nederland en alleen voor de subsidie zeker?
Verder heeft het niet zoveel zin om op jou commentaar in te gaan.
Laatst gewijzigd door jvov60 op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Voor mij geen Volvo for life meer.
De laatste (XC60 II) is weg.
Nu naar volledig EV bij een merk met Duitse verfijning.
Veel plezier hier met prachtige Volvo's en misschien tot later.
De laatste (XC60 II) is weg.
Nu naar volledig EV bij een merk met Duitse verfijning.
Veel plezier hier met prachtige Volvo's en misschien tot later.
- diesel01
- Geartronic member
- Berichten: 21176
- Lid geworden op: 22.05.2009 - 14:27
Krijg nou ti.ten..
45k in mindering op belasting en dan toch op een dergelijke conclusie komen, ik vind het knap.
Money, money, money....mmmmmooonneyyy

Ik zou proberen om een paal te laten aanleggen volledig betaald door de overheid.
Minister Ploumen heeft vast een potje ontwikkelingsgeld waar ze vanaf moet, ik zou het gewoon doen.
45k in mindering op belasting en dan toch op een dergelijke conclusie komen, ik vind het knap.
Money, money, money....mmmmmooonneyyy


Ik zou proberen om een paal te laten aanleggen volledig betaald door de overheid.
Minister Ploumen heeft vast een potje ontwikkelingsgeld waar ze vanaf moet, ik zou het gewoon doen.
Laatst gewijzigd door diesel01 op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
V90 T6 Recharge Rdesign
V90 D5 AWD Inscription/V70 D4 8GT Inscription/XC60 D5 Summum AWD GT fourC Polestar/V70 D5 GT sports edition/S60 2.4d/Opel Corsa1.1/V40 1.9D/V40 1.8 lpi/xedos 6 2.0 V6/626 2.0 coupe/Uno 1.1[/s][/s]
V90 D5 AWD Inscription/V70 D4 8GT Inscription/XC60 D5 Summum AWD GT fourC Polestar/V70 D5 GT sports edition/S60 2.4d/Opel Corsa1.1/V40 1.9D/V40 1.8 lpi/xedos 6 2.0 V6/626 2.0 coupe/Uno 1.1[/s][/s]
- Paul
- Geartronic member
- Berichten: 33123
- Lid geworden op: 19.09.2004 - 00:38
45k in mindering.... was het maar zo'n feest
MY08 C30 1.6D Summum / MY09 C30 1.6D DrivE Sport / MY11 V50 D2 / MY13 C30 D2 R-Edition / MY16 V40 D2 R-Design / MY14 V60 D6 Plug-in-Hybrid Ice White /MY16 V70 D4 Polar+ Magic Blue / MY17 V60 D5 Twin Engine Special Edition Ice White / MY13 C30 D2 R-Edition / MY19 V90 T4 Business Sport / MY20 E-Golf
MY20 XC60 T4 Polestar Engineered R-Design / MY23 XC40 Pure Electric Plus
MY23 Polestar 2 Snow, Pilot, 20inch
MY24.5 XC40 Pure Electric Ultra
MY20 XC60 T4 Polestar Engineered R-Design / MY23 XC40 Pure Electric Plus
MY23 Polestar 2 Snow, Pilot, 20inch
MY24.5 XC40 Pure Electric Ultra
- NielsPHEV
- 7th Gear member
- Berichten: 5300
- Lid geworden op: 14.09.2004 - 20:13
1: Zou eens beginnen met thuis opladen, neemt de besparing meteen met een factor twee toe !
2: Je houdt geen rekening met korte ritten waar de diesel relatief extra onzuinig en wat ogenschijnlijk je gemiddeld diesel verbruik gunstiger maakt
3: Een wallbox met vaste kabel kost zo'n 500 euro en is zo makkelijk in het gebruik ie een goede optie op eigen terein en kan je ook in een kastje zetten.
4: Tja het is en blijft een PIH en die moet je laden anders is het een zware en te dorstige bijtellings scruncher
2: Je houdt geen rekening met korte ritten waar de diesel relatief extra onzuinig en wat ogenschijnlijk je gemiddeld diesel verbruik gunstiger maakt
3: Een wallbox met vaste kabel kost zo'n 500 euro en is zo makkelijk in het gebruik ie een goede optie op eigen terein en kan je ook in een kastje zetten.
4: Tja het is en blijft een PIH en die moet je laden anders is het een zware en te dorstige bijtellings scruncher
- Paul
- Geartronic member
- Berichten: 33123
- Lid geworden op: 19.09.2004 - 00:38
Punt twee hele goede, als ik zonder stroom door de stad rij, verbruikt hij heel veel. (Overigens doet mijn C30 dat ook). Dat zorgt al voor zo'n besparing!
MY08 C30 1.6D Summum / MY09 C30 1.6D DrivE Sport / MY11 V50 D2 / MY13 C30 D2 R-Edition / MY16 V40 D2 R-Design / MY14 V60 D6 Plug-in-Hybrid Ice White /MY16 V70 D4 Polar+ Magic Blue / MY17 V60 D5 Twin Engine Special Edition Ice White / MY13 C30 D2 R-Edition / MY19 V90 T4 Business Sport / MY20 E-Golf
MY20 XC60 T4 Polestar Engineered R-Design / MY23 XC40 Pure Electric Plus
MY23 Polestar 2 Snow, Pilot, 20inch
MY24.5 XC40 Pure Electric Ultra
MY20 XC60 T4 Polestar Engineered R-Design / MY23 XC40 Pure Electric Plus
MY23 Polestar 2 Snow, Pilot, 20inch
MY24.5 XC40 Pure Electric Ultra
- Jaromir
- 3rd Gear member
- Berichten: 349
- Lid geworden op: 11.09.2013 - 22:47
Feit is:
Dat edn EV op lage snelheden efficienter is en een ICE pas op hogere snelheden
Dat edn EV op lage snelheden efficienter is en een ICE pas op hogere snelheden
2004 Kia Shuma 1.8 GS (1999) op LPG
2009 Ford Fiesta 1.2 Titanium (2008)
2010 Daihatsu Copen 1.3 sport (2006) op Benzine
2011 Seat Ibiza ST 1.2 (2011) op Diesel
2013 Volvo V60 PHID MY2013 (productie nummer 49)
2015 Nissan Figaro 1.0 (1991) RHD op Benzine
2009 Ford Fiesta 1.2 Titanium (2008)
2010 Daihatsu Copen 1.3 sport (2006) op Benzine
2011 Seat Ibiza ST 1.2 (2011) op Diesel
2013 Volvo V60 PHID MY2013 (productie nummer 49)
2015 Nissan Figaro 1.0 (1991) RHD op Benzine