ideale schakelmoment

Techniek die meerdere modellen betreft. Alles wat niet persé modelgebonden is. Ga voor vragen over jouw model naar een van de modellenrubrieken!
Gebruikersavatar
NOS
7th Gear member
Berichten: 6567
Lid geworden op: 12.02.2006 - 21:52
Locatie: Pijnacker

uit je hoofd geteld mischien?
blijft snel natuurlijk, was het de 996 of 997?
Gebruikersavatar
geestschrijver
5th Gear member
Berichten: 1638
Lid geworden op: 01.06.2006 - 09:36
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Het ging in ieder geval heel rap, de tien seconden noemde hij zelf (afgelezen van een tellertje?). Ik weet niet wat het verschil is tussen een 996 en 997, hij is van 2001 geloof ik. Ik heb ook eigenlijk helemaal niks met Porsches (even daarvoor een ritje gemaakt met zijn Citroen SM, vind ik veeeel mooier) maar voor een keertje was het wel een behoorlijke kick (ook die 275 op de snelweg... de top is geloof ik 320)
240 DL estate 1987, rood [2001-2006] | 240 Super Polar estate 1992, rookgrijs [2006-2015] | V70 2.4 170pk Edition Sport automaat 2007, black stone [2015- ]

Twitter | LinkedIn | Geestschrijver
Gebruikersavatar
MathijsT4
2nd Gear member
Berichten: 101
Lid geworden op: 19.02.2006 - 16:37

@NOS: toerental 1800, dan koppeling los. Schakelmomenten kan ik niet echt goed berekenen omdat bij veel turbodiesels het vermogen ineens wegvalt na bijv. 4000 rpm.

Bij een automaat trouwens altijd rem HARD intrappen, volgas geven en dan rem los. Volvo's accepteren dit geloof ik wel, maar er zijn ook merken (van Audi weet ik het in ieder geval) die het vermogen knijpen zolang je de rem in hebt, al geef je vol gas.
Gebruikersavatar
Maurice Pierik
4th Gear member
Berichten: 843
Lid geworden op: 15.06.2006 - 18:24
Locatie: Helmond

Goh, ik zie nu dat dat nieuwe rijden hier heel anders gaat.
Ben bang dat het wel erg hard werken wordt om bij een verkeerslicht indruk te maken met mijn Volvootje.
Gebruikersavatar
menjo
7th Gear member
Berichten: 6186
Lid geworden op: 18.02.2005 - 17:55
Locatie: Los Angeles

Het nieuwe rijden schrijft ook vlot optrekken voor ;)
Gebruikersavatar
Maurice Pierik
4th Gear member
Berichten: 843
Lid geworden op: 15.06.2006 - 18:24
Locatie: Helmond

menjo schreef:Het nieuwe rijden schrijft ook vlot optrekken voor ;)
Daar ben ik me ook wel van bewust, en ik geef behoorlijke peut gas.
Maar dat neemt niet weg dat je met 111pk/5700rpm, 158Nm/2800rpm, 1324kg, cW=tuinhuisje, het toch niet al te vlot gaat.
Met een moderne auto onder m'n kont rij ik overigens spontaan als de brandweer.... dus misschien is het ook wel beter zo :)
Gebruikersavatar
gelebanaan
4th Gear member
Berichten: 782
Lid geworden op: 09.12.2004 - 20:25
Locatie: Maassluis
Contacteer:

Ik ga het toch zo eens proberen mijn manier en de manier die rekening houd met het max koppel.

Maak er even een video van.
www.swedeperformance.nl saffron C70RS MTE tuned 340PK/500NM
Afbeelding
Gebruikersavatar
gelebanaan
4th Gear member
Berichten: 782
Lid geworden op: 09.12.2004 - 20:25
Locatie: Maassluis
Contacteer:

Zo net thuis van het proberen.
Ik heb het op een zo droog mogelijk stuk asfalt geprobeerd. (droog is vandaag even wat moeilijk aangezien het de heledag had geregend)
Maar ik had behoorlijk wat grip.

Ik heb Dunlop Sportmaxx 225/40ZR18 op 2.7bar staan.

De eerste run die ik geprobeerd had zat net op de grens van wielspin.
En starten met zo'n 2800rpm daarna steeds schakelen rond de 6100 a 6200 rpm. Daardoor haalde ik net de 100km/h in zijn 2.
http://www.gelebanaan.nl/foto/C70projec ... elspin.avi

2de Run geprobeerd om net geen wiel spin meer te krijgen en te schakel van uit zijn 1 naar zijn 2 rond de 5700rpm zoals in die topic beschreven staat als optimaal. en daarna door trekken naar de 6100. Ook hierbij rij ik al 100 in zijn 2de versnelling.
http://www.gelebanaan.nl/foto/C70projec ... 0-6100.avi

Laaste run eens geprobeerd om steeds net voor de 6000 te schakelen
Maar dan heb je gewoon te veel vertraging omdat je naar zijn 3de versnelling moet om de 100 te halen.
http://www.gelebanaan.nl/foto/C70projec ... nt5700.avi



Hopelijk deed ik het zo een beetje goed. wat echt meer gas gegeven met de start is voor mij alleen maar banden op roken.
www.swedeperformance.nl saffron C70RS MTE tuned 340PK/500NM
Afbeelding
Gebruikersavatar
MathijsT4
2nd Gear member
Berichten: 101
Lid geworden op: 19.02.2006 - 16:37

Mooi gefilmd!

En wat een snelle bak en wat blijft dat toch een lekker geluidje.
Gebruikersavatar
NOS
7th Gear member
Berichten: 6567
Lid geworden op: 12.02.2006 - 21:52
Locatie: Pijnacker

heb een groot hart!
Heb je de tijden?
Gebruikersavatar
gelebanaan
4th Gear member
Berichten: 782
Lid geworden op: 09.12.2004 - 20:25
Locatie: Maassluis
Contacteer:

NOS schreef:heb een groot hart!
Heb je de tijden?
groot hart?
En ja tijden moet je maar even uitrekenen.
ik heb het ooit kunnen klokken op 6 seconde rond.
www.swedeperformance.nl saffron C70RS MTE tuned 340PK/500NM
Afbeelding
Gebruikersavatar
gelebanaan
4th Gear member
Berichten: 782
Lid geworden op: 09.12.2004 - 20:25
Locatie: Maassluis
Contacteer:

MathijsT4 schreef:Mooi gefilmd!

En wat een snelle bak en wat blijft dat toch een lekker geluidje.
Camera op het stuur vast zetten met mini spanbanden doet wonderen :D
www.swedeperformance.nl saffron C70RS MTE tuned 340PK/500NM
Afbeelding
The Driver
2nd Gear member
Berichten: 134
Lid geworden op: 14.03.2005 - 11:57
Locatie: Breda

Het snelste naar de 100 ?

Doe zoals de auto-testers :

Probeer uit met welk toerental je in een klap de koppeling los kan laten, met zo weinig mogelijk wielspin, met benzinemotor bijvoorbeeld 2200-2400 toeren.
Daarna natuurlijk zoveel mogelijk gas zonder wielspin, doortrekken tot toerentalbegrenzer ingrijpt (plusminus 6600 toeren), exact op dat moment
schakelen, zonder koppeling te gebruiken, opnieuw doortrekken eventueel door na drie op dezelfde manier en voila daar is de snelste tijd.

Is uiteraard niet bevordelijk voor de synchromeshringen van 2 en 3
maar de Suzuki Alto van mijn schoonmoeder (76) heeft het slechter.
Gebruikersavatar
gelebanaan
4th Gear member
Berichten: 782
Lid geworden op: 09.12.2004 - 20:25
Locatie: Maassluis
Contacteer:

The Driver schreef:Het snelste naar de 100 ?

Doe zoals de auto-testers :

Probeer uit met welk toerental je in een klap de koppeling los kan laten, met zo weinig mogelijk wielspin, met benzinemotor bijvoorbeeld 2200-2400 toeren.
Daarna natuurlijk zoveel mogelijk gas zonder wielspin, doortrekken tot toerentalbegrenzer ingrijpt (plusminus 6600 toeren), exact op dat moment
schakelen, zonder koppeling te gebruiken, opnieuw doortrekken eventueel door na drie op dezelfde manier en voila daar is de snelste tijd.

Is uiteraard niet bevordelijk voor de synchromeshringen van 2 en 3
maar de Suzuki Alto van mijn schoonmoeder (76) heeft het slechter.
Ik kom met de eerste run toch wel aardig in de buurt van het ideale 0-100 voor mijn auto voor zomaar een stoplicht sprintje. en dan was het nog nat ook.
www.swedeperformance.nl saffron C70RS MTE tuned 340PK/500NM
Afbeelding
Gebruikersavatar
NOS
7th Gear member
Berichten: 6567
Lid geworden op: 12.02.2006 - 21:52
Locatie: Pijnacker

je haalde dus gewoon je voet van de koppeling?
Gebruikersavatar
gelebanaan
4th Gear member
Berichten: 782
Lid geworden op: 09.12.2004 - 20:25
Locatie: Maassluis
Contacteer:

NOS schreef:je haalde dus gewoon je voet van de koppeling?
Yup gas geven tot 2600 dan koppeling in een keer los en tegelijk je gas vol tegen de vloer duwen.
www.swedeperformance.nl saffron C70RS MTE tuned 340PK/500NM
Afbeelding
Gebruikersavatar
NOS
7th Gear member
Berichten: 6567
Lid geworden op: 12.02.2006 - 21:52
Locatie: Pijnacker

ik zal het eens aan m'n vader vragen :wink:
the fonz
4th Gear member
Berichten: 753
Lid geworden op: 14.02.2005 - 22:10
Locatie: Obbicht

NOS schreef:ik zal het eens aan m'n vader vragen :wink:
Of wachten tot je 18 bent en de Volvo mag lenen om hem af te trappen. Af te trappen is een groot en lelijk woord als men het over een Volvo heeft. Hoe je er ook mee omgaat, het blijft een degelijke wagen!! Ik zal morgen eens kijken wat de D5 precies doet vanuit stilstand, ik zal mn vriendin laten klokken, indien gewenst :P
Maurice

Vaders: S80 D5 MY2008 Momentum, RTI, 17'' Regor, magic blue pearl...

Zelf: Ibiza 1.9 TDI sport. Hopelijk snel een Volvo...
Gebruikersavatar
geestschrijver
5th Gear member
Berichten: 1638
Lid geworden op: 01.06.2006 - 09:36
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

the fonz schreef:
NOS schreef:kijken wat de D5 precies doet vanuit stilstand
...moet ik altijd weer aan meneer Storm denken...
240 DL estate 1987, rood [2001-2006] | 240 Super Polar estate 1992, rookgrijs [2006-2015] | V70 2.4 170pk Edition Sport automaat 2007, black stone [2015- ]

Twitter | LinkedIn | Geestschrijver
Gebruikersavatar
Michael Oud
5th Gear member
Berichten: 2228
Lid geworden op: 03.09.2005 - 20:00
Locatie: Amsterdam

The Driver schreef:Het snelste naar de 100 ?

Doe zoals de auto-testers :

Probeer uit met welk toerental je in een klap de koppeling los kan laten, met zo weinig mogelijk wielspin, met benzinemotor bijvoorbeeld 2200-2400 toeren.
Daarna natuurlijk zoveel mogelijk gas zonder wielspin, doortrekken tot toerentalbegrenzer ingrijpt (plusminus 6600 toeren), exact op dat moment
schakelen, zonder koppeling te gebruiken, opnieuw doortrekken eventueel door na drie op dezelfde manier en voila daar is de snelste tijd.

Is uiteraard niet bevordelijk voor de synchromeshringen van 2 en 3
maar de Suzuki Alto van mijn schoonmoeder (76) heeft het slechter.
Ik zou maar wel koppelen van 1 naar 2 en 2 naar 3.... met wat oefening gaat ook dat supersnel, net zo snel als m niet gebruiken

je trapt m in op t moment dat je de pook uit de versnelling trekt, en laat m gewoon in 1 keer weer opkomen... dus in en uittrappen, zonder m ook maar een fractie van een seconde helemaal stil te hebben.
Volvo 940 SE
Plaats reactie

Terug naar “Techniek overig”