Op welke wijze sprint je het snelst naar de 100 km/uur (of hoger).
1) Met tijdig schakelen zodat je maximaal koppel hebt / houdt
of
2) Lang vasthouden van de versnellingen, dus veel toeren, wat al snel de suggestie wekt dat je snel bent.
ideale schakelmoment
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 133
- Lid geworden op: 13.03.2006 - 12:47
- Locatie: Amstelveen
NOS schreef:koppeling met lekker veel tussengas erin laten klappen, kost je maar een koppeling per maand
Het ging toch om zo snel mogelijk op te trekken

Wellicht op termijn goedkoper een 2.5T of een T5 kopen. Automaat erin en je scheurt iedere amateur (jij en ik) eruit.
Groet Bart.
S60 2.5T Automaat (alles erop en eraan)
S60 2.5T Automaat (alles erop en eraan)
- Battlecruiser
- 8th Gear member
- Berichten: 17696
- Lid geworden op: 06.12.2004 - 16:54
- Locatie: Deventer
automaat kopen...
Volvo Rules the Road
disclaimer: deze opmerking moet niet worden geplaatst in een betweterige "ik weet alles beter" context, noch gezien worden als een uiting van dominantie of andere vormen van empathische disabiliteit. Ze getuigt enkel van mijn visie op de situatie.
disclaimer: deze opmerking moet niet worden geplaatst in een betweterige "ik weet alles beter" context, noch gezien worden als een uiting van dominantie of andere vormen van empathische disabiliteit. Ze getuigt enkel van mijn visie op de situatie.
- NOS
- 7th Gear member
- Berichten: 6567
- Lid geworden op: 12.02.2006 - 21:52
- Locatie: Pijnacker
doortrekken, ik haal 100km/h niet in de eerste versnelling :shock:Barlin schreef:NOS schreef:koppeling met lekker veel tussengas erin laten klappen, kost je maar een koppeling per maand
Het ging toch om zo snel mogelijk op te trekken.
Wellicht op termijn goedkoper een 2.5T of een T5 kopen. Automaat erin en je scheurt iedere amateur (jij en ik) eruit.
- gelebanaan
- 4th Gear member
- Berichten: 782
- Lid geworden op: 09.12.2004 - 20:25
- Locatie: Maassluis
- Contacteer:
jij mag toch ook nog helemaal niet rijdenNOS schreef:doortrekken, ik haal 100km/h niet in de eerste versnelling :shock:Barlin schreef:NOS schreef:koppeling met lekker veel tussengas erin laten klappen, kost je maar een koppeling per maand
Het ging toch om zo snel mogelijk op te trekken.
Wellicht op termijn goedkoper een 2.5T of een T5 kopen. Automaat erin en je scheurt iedere amateur (jij en ik) eruit.
- gelebanaan
- 4th Gear member
- Berichten: 782
- Lid geworden op: 09.12.2004 - 20:25
- Locatie: Maassluis
- Contacteer:
Ik heb het zelf een paar keer getest en tegenwoordig schakel ik echt net tegen het einde van me koppel . Als hij dan in de volgde versnelling weer op pakt loopt hij gewoon weer net zo hard door je voelt geen dipje in je acceleratie. voor mij T5 ligt het rond de 5700 rpm alleen voor de top snelheid trek ik hem in zijn 3 en 4 wel steeds door tot vlak voor het rood. weet niet waarom maar gebeurt steeds automatisch.Hang-oor schreef:Op welke wijze sprint je het snelst naar de 100 km/uur (of hoger).
1) Met tijdig schakelen zodat je maximaal koppel hebt / houdt
of
2) Lang vasthouden van de versnellingen, dus veel toeren, wat al snel de suggestie wekt dat je snel bent.
Ik wil het aankomend weekend wel even op film zitten een paar testje kijken of het echt veel uitmaakt
- NOS
- 7th Gear member
- Berichten: 6567
- Lid geworden op: 12.02.2006 - 21:52
- Locatie: Pijnacker
neuhgelebanaan schreef:jij mag toch ook nog helemaal niet rijdenNOS schreef:doortrekken, ik haal 100km/h niet in de eerste versnelling :shock:Barlin schreef:
Het ging toch om zo snel mogelijk op te trekken.
Wellicht op termijn goedkoper een 2.5T of een T5 kopen. Automaat erin en je scheurt iedere amateur (jij en ik) eruit.
- MathijsT4
- 2nd Gear member
- Berichten: 101
- Lid geworden op: 19.02.2006 - 16:37
Voor wie het interesseert heb ik voor een paar auto's ooit eens de optimale schakelmomenten berekend voor de snelste sprint (ben er bij al deze auto's vanuit gegaan dat max rpm 6500 is):
V40 T4
1 -> 2 6500
2 -> 3 6500
3 -> 4 6040
4 -> 5 6000
V70 Classic 2.5 10V
1 -> 2 6430
2 -> 3 6110
3 -> 4 5970
4 -> 5 5800
V70 Classic 2.5 20V
1 -> 2 6500
2 -> 3 6500
3 -> 4 6500
4 -> 5 6450
V70 Classic 2.5T
1 -> 2 6300
2 -> 3 6010
3 -> 4 5920
4 -> 5 5700
V70 Classic T5
1 -> 2 6100
2 -> 3 5960
3 -> 4 5880
4 -> 5 5700
V40 T4
1 -> 2 6500
2 -> 3 6500
3 -> 4 6040
4 -> 5 6000
V70 Classic 2.5 10V
1 -> 2 6430
2 -> 3 6110
3 -> 4 5970
4 -> 5 5800
V70 Classic 2.5 20V
1 -> 2 6500
2 -> 3 6500
3 -> 4 6500
4 -> 5 6450
V70 Classic 2.5T
1 -> 2 6300
2 -> 3 6010
3 -> 4 5920
4 -> 5 5700
V70 Classic T5
1 -> 2 6100
2 -> 3 5960
3 -> 4 5880
4 -> 5 5700
- MathijsT4
- 2nd Gear member
- Berichten: 101
- Lid geworden op: 19.02.2006 - 16:37
Klopt.
En rolweerstand. Die neemt bij 200 km/h ook ongeveer 1/8 van de totale weerstand voor zn rekening.
Wat ook nog interessant is, is de snelste manier van wegkomen. Het toerental waarbij je de koppeling moet laten klappen (dus niet koppeling laten slippen maar je banden) is
V40 T4: 1400
V70 2.5 10V: 5700
V70 2.5 20V: 6300
V70 2.5T: 1900
V70 T5: 2900
V70 TDI: 2000
Je ziet dat het bij auto's met turbo weinig zin heeft om met veel wielspin weg te rijden. En als bij 6300 rpm je koppeling laat schieten trek je wel behoorlijke rubberlijntjes op het asfalt. Maar goed, dit is theoretisch het snelste.
En rolweerstand. Die neemt bij 200 km/h ook ongeveer 1/8 van de totale weerstand voor zn rekening.
Wat ook nog interessant is, is de snelste manier van wegkomen. Het toerental waarbij je de koppeling moet laten klappen (dus niet koppeling laten slippen maar je banden) is
V40 T4: 1400
V70 2.5 10V: 5700
V70 2.5 20V: 6300
V70 2.5T: 1900
V70 T5: 2900
V70 TDI: 2000
Je ziet dat het bij auto's met turbo weinig zin heeft om met veel wielspin weg te rijden. En als bij 6300 rpm je koppeling laat schieten trek je wel behoorlijke rubberlijntjes op het asfalt. Maar goed, dit is theoretisch het snelste.
- NOS
- 7th Gear member
- Berichten: 6567
- Lid geworden op: 12.02.2006 - 21:52
- Locatie: Pijnacker
we hebben net nieuwe banden dus die laten we nog even nieuw als het kanmenjo schreef:Maximum waarbij je geen wielspin hebt. Proberen dusNOS schreef:maar met welk toerental moet je nou wegrijden?

Weet je het toevallig ook van de v70 D5?
- geestschrijver
- 5th Gear member
- Berichten: 1638
- Lid geworden op: 01.06.2006 - 09:36
- Locatie: Dordrecht
- Contacteer:
Ik ben nooit bezig met zo snel mogelijk optrekken, maar in dit verband is het volgende zijsprongetje misschien aardig: ik zat zaterdag naast een vriend in een Porsche 911 turbo en die demonstreerde even op een b-weggetje de sportstand van de automaat: vanuit stilstand naar 200 in een seconde of 10...Hang-oor schreef:Op welke wijze sprint je het snelst naar de 100 km/uur (of hoger)
240 DL estate 1987, rood [2001-2006] | 240 Super Polar estate 1992, rookgrijs [2006-2015] | V70 2.4 170pk Edition Sport automaat 2007, black stone [2015- ]
Twitter | LinkedIn | Geestschrijver
Twitter | LinkedIn | Geestschrijver
- menjo
- 7th Gear member
- Berichten: 6186
- Lid geworden op: 18.02.2005 - 17:55
- Locatie: Los Angeles
geestschrijver schreef:
Porsche 911 turbo
Wat heeft ie er allemaal aan gewijzigd? Volgens mij haalt zo'n ding de 200 "pas" bij 14 secondenvanuit stilstand naar 200 in een seconde of 10...

Maar dat zal voor het gevoel vast niet veel uitgemaakt hebben, beide is ongelofelijk snel.