Pagina 2 van 4
Geplaatst: 26.06.2006 - 11:01
door NOS
uit je hoofd geteld mischien?
blijft snel natuurlijk, was het de 996 of 997?
Geplaatst: 26.06.2006 - 11:13
door geestschrijver
Het ging in ieder geval heel rap, de tien seconden noemde hij zelf (afgelezen van een tellertje?). Ik weet niet wat het verschil is tussen een 996 en 997, hij is van 2001 geloof ik. Ik heb ook eigenlijk helemaal niks met Porsches (even daarvoor een ritje gemaakt met zijn Citroen SM, vind ik veeeel mooier) maar voor een keertje was het wel een behoorlijke kick (ook die 275 op de snelweg... de top is geloof ik 320)
Geplaatst: 26.06.2006 - 11:16
door MathijsT4
@NOS: toerental 1800, dan koppeling los. Schakelmomenten kan ik niet echt goed berekenen omdat bij veel turbodiesels het vermogen ineens wegvalt na bijv. 4000 rpm.
Bij een automaat trouwens altijd rem HARD intrappen, volgas geven en dan rem los. Volvo's accepteren dit geloof ik wel, maar er zijn ook merken (van Audi weet ik het in ieder geval) die het vermogen knijpen zolang je de rem in hebt, al geef je vol gas.
Geplaatst: 26.06.2006 - 13:51
door Maurice Pierik
Goh, ik zie nu dat dat nieuwe rijden hier heel anders gaat.
Ben bang dat het wel erg hard werken wordt om bij een verkeerslicht indruk te maken met mijn Volvootje.
Geplaatst: 26.06.2006 - 13:52
door menjo
Het nieuwe rijden schrijft ook vlot optrekken voor

Geplaatst: 26.06.2006 - 15:37
door Maurice Pierik
menjo schreef:Het nieuwe rijden schrijft ook vlot optrekken voor

Daar ben ik me ook wel van bewust, en ik geef behoorlijke peut gas.
Maar dat neemt niet weg dat je met 111pk/5700rpm, 158Nm/2800rpm, 1324kg, cW=tuinhuisje, het toch niet al te vlot gaat.
Met een moderne auto onder m'n kont rij ik overigens spontaan als de brandweer.... dus misschien is het ook wel beter zo

Geplaatst: 26.06.2006 - 16:29
door gelebanaan
Ik ga het toch zo eens proberen mijn manier en de manier die rekening houd met het max koppel.
Maak er even een video van.
Geplaatst: 26.06.2006 - 18:26
door gelebanaan
Zo net thuis van het proberen.
Ik heb het op een zo droog mogelijk stuk asfalt geprobeerd. (droog is vandaag even wat moeilijk aangezien het de heledag had geregend)
Maar ik had behoorlijk wat grip.
Ik heb Dunlop Sportmaxx 225/40ZR18 op 2.7bar staan.
De eerste run die ik geprobeerd had zat net op de grens van wielspin.
En starten met zo'n 2800rpm daarna steeds schakelen rond de 6100 a 6200 rpm. Daardoor haalde ik net de 100km/h in zijn 2.
http://www.gelebanaan.nl/foto/C70projec ... elspin.avi
2de Run geprobeerd om net geen wiel spin meer te krijgen en te schakel van uit zijn 1 naar zijn 2 rond de 5700rpm zoals in die topic beschreven staat als optimaal. en daarna door trekken naar de 6100. Ook hierbij rij ik al 100 in zijn 2de versnelling.
http://www.gelebanaan.nl/foto/C70projec ... 0-6100.avi
Laaste run eens geprobeerd om steeds net voor de 6000 te schakelen
Maar dan heb je gewoon te veel vertraging omdat je naar zijn 3de versnelling moet om de 100 te halen.
http://www.gelebanaan.nl/foto/C70projec ... nt5700.avi
Hopelijk deed ik het zo een beetje goed. wat echt meer gas gegeven met de start is voor mij alleen maar banden op roken.
Geplaatst: 26.06.2006 - 18:34
door MathijsT4
Mooi gefilmd!
En wat een snelle bak en wat blijft dat toch een lekker geluidje.
Geplaatst: 26.06.2006 - 18:54
door NOS
heb een groot hart!
Heb je de tijden?
Geplaatst: 26.06.2006 - 19:15
door gelebanaan
NOS schreef:heb een groot hart!
Heb je de tijden?
groot hart?
En ja tijden moet je maar even uitrekenen.
ik heb het ooit kunnen klokken op 6 seconde rond.
Geplaatst: 26.06.2006 - 19:16
door gelebanaan
MathijsT4 schreef:Mooi gefilmd!
En wat een snelle bak en wat blijft dat toch een lekker geluidje.
Camera op het stuur vast zetten met mini spanbanden doet wonderen

Geplaatst: 26.06.2006 - 19:30
door The Driver
Het snelste naar de 100 ?
Doe zoals de auto-testers :
Probeer uit met welk toerental je in een klap de koppeling los kan laten, met zo weinig mogelijk wielspin, met benzinemotor bijvoorbeeld 2200-2400 toeren.
Daarna natuurlijk zoveel mogelijk gas zonder wielspin, doortrekken tot toerentalbegrenzer ingrijpt (plusminus 6600 toeren), exact op dat moment
schakelen, zonder koppeling te gebruiken, opnieuw doortrekken eventueel door na drie op dezelfde manier en voila daar is de snelste tijd.
Is uiteraard niet bevordelijk voor de synchromeshringen van 2 en 3
maar de Suzuki Alto van mijn schoonmoeder (76) heeft het slechter.
Geplaatst: 26.06.2006 - 19:42
door gelebanaan
The Driver schreef:Het snelste naar de 100 ?
Doe zoals de auto-testers :
Probeer uit met welk toerental je in een klap de koppeling los kan laten, met zo weinig mogelijk wielspin, met benzinemotor bijvoorbeeld 2200-2400 toeren.
Daarna natuurlijk zoveel mogelijk gas zonder wielspin, doortrekken tot toerentalbegrenzer ingrijpt (plusminus 6600 toeren), exact op dat moment
schakelen, zonder koppeling te gebruiken, opnieuw doortrekken eventueel door na drie op dezelfde manier en voila daar is de snelste tijd.
Is uiteraard niet bevordelijk voor de synchromeshringen van 2 en 3
maar de Suzuki Alto van mijn schoonmoeder (76) heeft het slechter.
Ik kom met de eerste run toch wel aardig in de buurt van het ideale 0-100 voor mijn auto voor zomaar een stoplicht sprintje. en dan was het nog nat ook.
Geplaatst: 26.06.2006 - 19:45
door NOS
je haalde dus gewoon je voet van de koppeling?
Geplaatst: 26.06.2006 - 19:46
door gelebanaan
NOS schreef:je haalde dus gewoon je voet van de koppeling?
Yup gas geven tot 2600 dan koppeling in een keer los en tegelijk je gas vol tegen de vloer duwen.
Geplaatst: 26.06.2006 - 19:48
door NOS
ik zal het eens aan m'n vader vragen

Geplaatst: 26.06.2006 - 21:45
door the fonz
NOS schreef:ik zal het eens aan m'n vader vragen

Of wachten tot je 18 bent en de Volvo mag lenen om hem af te trappen. Af te trappen is een groot en lelijk woord als men het over een Volvo heeft. Hoe je er ook mee omgaat, het blijft een degelijke wagen!! Ik zal morgen eens kijken wat de D5 precies doet vanuit stilstand, ik zal mn vriendin laten klokken, indien gewenst

Geplaatst: 26.06.2006 - 22:10
door geestschrijver
the fonz schreef:NOS schreef:kijken wat de D5 precies doet vanuit stilstand
...moet ik altijd weer aan meneer Storm denken...
Geplaatst: 26.06.2006 - 22:16
door Michael Oud
The Driver schreef:Het snelste naar de 100 ?
Doe zoals de auto-testers :
Probeer uit met welk toerental je in een klap de koppeling los kan laten, met zo weinig mogelijk wielspin, met benzinemotor bijvoorbeeld 2200-2400 toeren.
Daarna natuurlijk zoveel mogelijk gas zonder wielspin, doortrekken tot toerentalbegrenzer ingrijpt (plusminus 6600 toeren), exact op dat moment
schakelen, zonder koppeling te gebruiken, opnieuw doortrekken eventueel door na drie op dezelfde manier en voila daar is de snelste tijd.
Is uiteraard niet bevordelijk voor de synchromeshringen van 2 en 3
maar de Suzuki Alto van mijn schoonmoeder (76) heeft het slechter.
Ik zou maar wel koppelen van 1 naar 2 en 2 naar 3.... met wat oefening gaat ook dat supersnel, net zo snel als m niet gebruiken
je trapt m in op t moment dat je de pook uit de versnelling trekt, en laat m gewoon in 1 keer weer opkomen... dus in en uittrappen, zonder m ook maar een fractie van een seconde helemaal stil te hebben.