Pagina 2 van 2

Re: Thuis een hefbrug plaatsen

Geplaatst: 31.05.2014 - 23:32
door dbosker
Ik heb mijn brug nieuw gekocht, gezien de gebruiksintensiteit en het feit dat de spindels goed gesmeerd worden, kan het nog jaren duren voordat ik daar problemen mee zou krijgen (het ding zal mij waarschijnlijk overleven).

Re: Thuis een hefbrug plaatsen

Geplaatst: 01.06.2014 - 00:16
door lint
Het gebruik van een hefbrug in de eigen auto hobbysfeer is veel minder intensief dan professioneel, dagelijks gebruik in een garage. Maar ik hoop toch wel dat jij ouder wordt dan je brug :D

Re: Thuis een hefbrug plaatsen

Geplaatst: 01.06.2014 - 10:06
door dbosker
Ja, dat hoop ik ook.
Toch worden in garage-bedrijven ook met enige regelmaat spindel-2-kolom hefbruggen gebruikt. Onderhoud (smering van de spindel, met de juiste olie) is wel belangrijk.

Re: Thuis een hefbrug plaatsen

Geplaatst: 01.06.2014 - 11:54
door lint
Die garagebedrijven moeten ook de hefbruggen periodiek laten controleren dus het onderhoud zal wel tijdig gedaan worden door de garage zelf.

Re: Thuis een hefbrug plaatsen

Geplaatst: 01.06.2014 - 12:08
door dbosker
klopt, meeste sneuvelen over het algemeen door gebrek aan onderhoud (en smering).

Re: Thuis een hefbrug plaatsen

Geplaatst: 01.06.2014 - 12:33
door MarioC70
kajotan schreef: Bedankt voor alle reacties.

Het plan is enigszins gewijzigd: het gaat een 4 kolommer worden. De voornaamste reden is dat ik door wat research niet veel vertrouwen in een goedkope 2 koloms spindelbrug heb. Meerdere verhalen gelezen over kapotte veiligheidsmoeren: gevaarlijke situaties en/of (erg) dure reparaties. Daarom zou ik enkel een 2 kolommer willen die hydraulisch is, maar dat past niet binnen budget.
Tot slot is de vloer een probleem, mijn vloer is te dun. Ik zou daarmee behoorlijk meer werk hebben om dat goed te krijgen, en de vrije tijd is redelijk schaars (er moeten meer dingen verbouwd worden voordat de brug hier werkelijk kan komen te staan, zijn we nu druk mee bezig).

Komende week ga ik kijken bij een 3500 kg hefvermogen 4 kolommer van het merk Union. Afgelopen maand gekeurd, garage verkoopt hem omdat op die plek een schaarbrug moet komen te staan. Een slordige €1000,- inclusief bezorgen en (helpen) plaatsen. Metname die recente keuring vind ik erg prettig, want de veiligheid staat voorop.

Ik heb met verschillende importeurs en handelaren gesproken. Eigenlijk geven zij allen aan dat je beter een 4 koloms brug kunt kopen dan een (oude) 2 koloms spindelbrug. Ondanks dat ik begrijp dat een 2 kolommer in sommige situaties handiger is vanwege meer ruimte/geen hoge assteunen nodig hebt etc, speel ik liever op 'save' met een kleiner risico op evt. later flinke onderhoudskosten.
Die veiligheidsmoeren van een 2 kolommer zijn zo'n 140 euro per stuk (afhankelijk van het merk) x 4 moeren = 560 euro onderdelen, dus excl montage. Dat is ongeveer de dagwaarde van zo'n oude 2 koloms spindelbrug.

Als alles is gemonteerd etc. zal ik wel wat foto's posten!

:)
Daar krijg je spijt van vrees ik,een twee kolommer is een stuk handiger en daar komt bij,ze zijn gebruikt genoeg te koop op bijv BVA veilingen en MP..
Koni verkoopt ook goed gebruikt spul..
Bij voorwielaangedreven auto,s heb je aan een vierkolommer dus weinig..

http://www.autec-vlt.nl/

Re: Thuis een hefbrug plaatsen

Geplaatst: 07.06.2014 - 18:46
door kajotan
Vier koloms bruggen zijn ook voldoende te koop, dus dat is geen argument. In hoeverre een 2 koloms de voorkeur krijgt boven een 4 koloms, volgens mij verschilt dit ook nogal per monteur/gebruiker. Ik ken mensen met een garage die bewust twee 4 kolomers hebben staan, omdat zij dit makkelijker vinden.
In onze situatie - ALS wij een brug willen - is een 4 kolommer de beste optie. Daarom hebben we zo één gekocht.

Eind juni is het klaar, en zal ik de foto's plaatsen.

sneuvelende hefbrug

Geplaatst: 07.06.2014 - 22:59
door evert65
dbosker schreef: klopt, meeste sneuvelen over het algemeen door gebrek aan onderhoud (en smering).
Toch niet boven op je knar? :fgrin:

Re: Thuis een hefbrug plaatsen

Geplaatst: 07.06.2014 - 23:24
door dbosker
evert65 schreef:
dbosker schreef: klopt, meeste sneuvelen over het algemeen door gebrek aan onderhoud (en smering).
Toch niet boven op je knar? :fgrin:
Dat is niet te hopen. Binnenkort wordt hij even helemaal nagelopen. Na 5 jaar niet professioneel gebruik niet zo gek.

Re: Thuis een hefbrug plaatsen

Geplaatst: 07.06.2014 - 23:43
door V70/2.4D/2003
Ik zal even in wat dozen moeten spitten maar ergens heb ik nog wel analoge foto's.....van hoe het er uitziet als het mis is gegaan.

Zo'n ding plaatsen is één, maar onderhoud c.q. keuring is zeker zo belangrijk. De brug in onze werkplaats werd afgekeurd omdat hij niet meer aan de voorwaarden voldeed. "Ach, dat valt toch wel een beetje mee" werd er geroepen. Welnu, even meekijken met de monteur toen hij bezig was om die brug, waar niets aan mankeerde, te repareren en aan de veiligheidseisen liet voldoen was verhelderend.

Re: Thuis een hefbrug plaatsen

Geplaatst: 08.06.2014 - 00:12
door lint
V70/2.4D/2003 schreef: Ik zal even in wat dozen moeten spitten maar ergens heb ik nog wel analoge foto's.....van hoe het er uitziet als het mis is gegaan.

Zo'n ding plaatsen is één, maar onderhoud c.q. keuring is zeker zo belangrijk. De brug in onze werkplaats werd afgekeurd omdat hij niet meer aan de voorwaarden voldeed. "Ach, dat valt toch wel een beetje mee" werd er geroepen. Welnu, even meekijken met de monteur toen hij bezig was om die brug, waar niets aan mankeerde, te repareren en aan de veiligheidseisen liet voldoen was verhelderend.
Blijf je altijd houden, mensen die denken dat het wel meevalt. Misschien moet je die foto's van hoe het er uit ziet als het misgaat op de brug plakken.

Re: Thuis een hefbrug plaatsen

Geplaatst: 08.06.2014 - 00:33
door V70/2.4D/2003
Maak het verhaal af en kleur de plaatjes, dat is meer dan voldoende.

Re: Thuis een hefbrug plaatsen

Geplaatst: 08.06.2014 - 20:43
door kajotan
Ik ben ook benieuwd naar de foto's, en wat de oorzaak van het ongeval was.

Misschien een rare vraag, maar waar plaatsen jullie altijd de hoge assteunen onder een vier kolomsbrug? Ik zet ze nu vaak onder krikpunt of draagarm, maar dat kan straks denk ik niet meer.

Gr

Re: Thuis een hefbrug plaatsen

Geplaatst: 08.06.2014 - 21:07
door V70/2.4D/2003
Oorzaak en/of reden dien we geen mededelingen over. Het plaatsen van dergelijke foto's is al helemaal not-done.
Zoals gezegd, maak het verhaal af en kleur de plaatjes.

Re: Thuis een hefbrug plaatsen

Geplaatst: 09.06.2014 - 20:18
door kajotan
kajotan schreef: Ik ben ook benieuwd naar de foto's, en wat de oorzaak van het ongeval was.

Misschien een rare vraag, maar waar plaatsen jullie altijd de hoge assteunen onder een vier kolomsbrug? Ik zet ze nu vaak onder krikpunt of draagarm, maar dat kan straks denk ik niet meer.

Gr
Iemand?

Re: Thuis een hefbrug plaatsen

Geplaatst: 09.06.2014 - 21:16
door lint
Je kan de hoge assteunen bij een vier kolomsbrug het beste onder de chassisbalken of delen van de wielophanging/subframe zetten, meestal staat in het werkplaatshandboek ook de voorkeursplaatsen wel aangegeven.

Re: Thuis een hefbrug plaatsen

Geplaatst: 09.06.2014 - 21:26
door Msuidgeest
Foto's zijn wel te vinden op www, net als oorzaken: gewoon zoeken.

Re: Thuis een hefbrug plaatsen

Geplaatst: 27.09.2014 - 23:35
door mightyspawn
Ik heb een ouderwetse oprijbrug geplaatst met hydraulische krik 2x. Dus voor en achter kun je opkrikken. Dit zie je meestal ook bij de apk stations. Heb een lekkende afdankertje gekocht en hydrauliek gerepareerd. Lichtjes blijf die lekken, maar dat is geen probleem. Dit oude beestje moet je vergrendelen als die op hoogte is. En heb laatst een auto ontgrendeld op de brug laten staan als test en t duurde 3 dagen voor die een cm gezakt was.

Voordeel van deze bruggen is dat je eigenlijk nergens op hoeft te letten dat de auto ook maar ergens heen kan. 2 koloms ben ik nooit zo fan van geweest. Vooral omdat bar weinig mensen de krikpunten gevonden krijgen. Nee niet de hele bodem is een krikpunt en ook de dorpel is er niet voor bedoeld haha.