Dag allen,
Thuis een grote schuur van circa 10x10 meter, met een hoogte van zo'n 5 meter. Paar jaar geleden heb ik een ongeluk gehad, waar mijn rug niet zo goed vanaf is gekomen: nog regelmatig rugpijn. Voor het sleutelen aan een motorfiets heb ik een heftafel, zodat ik staand kan werken. Nu zou ik graag voor de auto ook een hefbrug willen, onze schuur is hier groot genoeg voor.
Hefbrug moet geschikt zijn voor ''alle'' auto's, voor alle voorkomende werkzaamheden (bijv. koppeling ververvangen), en moet bovendien veilig zijn.
Over 2 koloms bruggen lees ik als voordeel: veel werkruimte. Nadeel is dat deze op een gewapende betonnen vloer moet worden verankert (we hebben beton, niet gewapend en weet niet hoe 'diep'). Ook lees ik dat auto's hier soms vanaf vallen, bijv. door rotte krikpunten. Ook zou de auto minder stabiel staan bij grote klussen als de koppeling etc vervangen (gewichtsverdeling)?
Nu ik dit wat heb gelezen, gaat mijn voorkeur eigenlijk uit naar een 4 kolom: In de winter kan deze in zijn hoogste stand met evt. een grote assteun eronder zodat er een auto onder geparkeerd kan worden.
Ik heb de volgende vragen:
Moet een hefbrug (voor particulier gebruik) gekeurd worden?
Hoe werkt de beveiliging van een 4 koloms hefbrug? Wat zorgt ervoor dat hij niet naar beneden kan vallen?
Een 2e hands 4 koloms is niet erg duur, een gebruikte Koni bijv. vanaf 600 euro. Op welke dingen kun je letten als je naar een brug gaat kijken?
http://link.marktplaats.nl/m807588642
http://link.marktplaats.nl/m806609285
Bedankt!
Thuis een hefbrug plaatsen
- dbosker
- 6th Gear member
Ik heb thuis een 2-koloms hefbrug van Consul
http://www.consul-gmbh.com/produkte/con ... anguage=en
Mijn punten waren dat je met een 2-koloms hefbrug minder obstructie hebt om je auto te parkeren.
Verder ben je voor het verwijderen van wielen en het werken aan remmen geen aparte constructie nodig. Als je de auto optilt zijn alle 4 de wielen vrij.
Wel even opletten dat je de poten goed aanbrengt onder de auto (zodat hij goed stabiel staat).
http://www.consul-gmbh.com/produkte/con ... anguage=en
Mijn punten waren dat je met een 2-koloms hefbrug minder obstructie hebt om je auto te parkeren.
Verder ben je voor het verwijderen van wielen en het werken aan remmen geen aparte constructie nodig. Als je de auto optilt zijn alle 4 de wielen vrij.
Wel even opletten dat je de poten goed aanbrengt onder de auto (zodat hij goed stabiel staat).
laatste Volvo (960) verkocht
- lint
- Geartronic member
Een vier koloms brug is veiliger maar je hebt hoge assteunen nodig bij bepaalde werkzaamheden. De vergrendeling is volgens mij mechanisch.
Hoe het zit met keuren voor privégebruik weet ik niet.
Hoe het zit met keuren voor privégebruik weet ik niet.
XC40 Pure electric Twin Engine Ultimate 2023
BMW Z4 G29 sDrive20i 2024
MGB GT 1976
MGB GT 1976
-
- 6th Gear member
Een 2 kolommer is veel handiger,zeker bij een voorwielaangedreven auto,
Keuring is bij prive gebruik niet aan de orde,maar is wel verstandig dit om de twee jaar te laten doen..
Keuring is bij prive gebruik niet aan de orde,maar is wel verstandig dit om de twee jaar te laten doen..
Ik bekijk het vanuit de praktijk,niet vanuit een boekje.
-
- 2nd Gear member
Dank voor de reacties.
Wat betreft de 2 koloms brug: is dit veilig en stabiel genoeg om bijv een koppeling te vervangen?
Waar en hoe op te letten bij aankoop, ik lees dingen over spindel en bepaalde moeren wat hem onveilig kan maken?
Kun je er zonder aanpassingen een v70/s60/850 op kwijt?
Ik neem aan dat je die stempels normaal op de krikpunten in de dorpels zet?
Deze punten zijn op mijn volvos anders: hoe moet dat dan?
Bedankt!
Wat betreft de 2 koloms brug: is dit veilig en stabiel genoeg om bijv een koppeling te vervangen?
Waar en hoe op te letten bij aankoop, ik lees dingen over spindel en bepaalde moeren wat hem onveilig kan maken?
Bedankt!
- dbosker
- 6th Gear member
Zorg ervoor dat de spindels en moeren genoeg gesmeerd worden. Bij mij zit er aan beide kanten een bakje met (speciale) spindelolie. Elke keer dat de brug naar boven/beneden gaat wordt de spindel gesmeerd.kajotan schreef: Dank voor de reacties.
Bedankt!
Bij garages gebruiken ze ook 2-koloms hefbruggen, en daar vervangen ze ook koppelingen mee. Ik zou me er niet ongerust over maken.
Zorg echter wel dat de auto voldoende stabiel op de stempels staat. Desnoods dikke rubber blok er tussen (even googelen, zijn in diverse maten verkrijgbaar voor een 2-koloms hefbrug).
- V70/2.4D/2003
- 8th Gear member
.....maar wel graag op een betonvloer die dat constructief bezien aan zou moeten kunnen. Staat zo slordig als het hele zaakje ineens scheef begint te staan.
V70 D3 MY12, Caspian Blue
Vigilat ut quiescant
Vigilat ut quiescant
- lint
- Geartronic member
Dat lijkt mij wel handig, er komt een behoorlijke druk per oppervlakte eenheid te staan onder de poten met een zware Volvo op de brug.
MGB GT 1976
MGB GT 1976
- dbosker
- 6th Gear member
Ik had de aannemer reeds gemeld dat er een hefbrug in mijn schuur moest komen, hadden ze alleen de vloer van 15 cm beton gestort. Gelukkig ter plaatse geen buizen van de vloerverwarming.
Toen de mannen van de hefbrug kwamen bleek dit echter niet toereikend. Aannemer stuk beton eruit laten halen, tot op (ik meende) 1 meter diep uit laten graven, wapening erin, beton erin en dilatatievoeg. Daarna is het geheel met chemische capsules en ankers vastgezet. Voordeel was trouwens nog dat ik een mantelbuis mee in kon laten storten van de ene poot naar de andere poot (voor de synchronisatie van beide motoren - anders moet dit met een beugel boven langs).
En inderdaad - de eisen voor de fundering van een 2-koloms zijn hoger dan de eisen voor een 4-koloms hefbrug (meer moment op de voetplaten).
Toen de mannen van de hefbrug kwamen bleek dit echter niet toereikend. Aannemer stuk beton eruit laten halen, tot op (ik meende) 1 meter diep uit laten graven, wapening erin, beton erin en dilatatievoeg. Daarna is het geheel met chemische capsules en ankers vastgezet. Voordeel was trouwens nog dat ik een mantelbuis mee in kon laten storten van de ene poot naar de andere poot (voor de synchronisatie van beide motoren - anders moet dit met een beugel boven langs).
En inderdaad - de eisen voor de fundering van een 2-koloms zijn hoger dan de eisen voor een 4-koloms hefbrug (meer moment op de voetplaten).
-
- 2nd Gear member
Veiligheid staat 100% voorop!
Wij hebben een betonnen vloer, ik weet niet hoe dik, maar ik gok niet dik genoeg. Mijn idee was om op de plekken waar de 2 palen komen te staat 1 vierkante meter uit te graven (1 meter diep) en hier gewapend beton in te storten, dit is niet zo erg duur. Als ik daar de beide palen met chemische ankers in vastzet, zou het dan stevig genoeg zijn? Ik gok dat de rest van de betonnen vloer zo'n 20-30 cm diep is, maar is een gok.
Ik ging er vanuit dat het niet nodig zou zijn een voeg te plaatsen: gewoon 1 m2 uitgraven, wapening erin en vol storten met beton?
Hoe plaats je een Volvo op zo'n brug? Stel je wilt het Subframe demonteren, dan kun je hem daar dus niet onder zetten?
Wij hebben een betonnen vloer, ik weet niet hoe dik, maar ik gok niet dik genoeg. Mijn idee was om op de plekken waar de 2 palen komen te staat 1 vierkante meter uit te graven (1 meter diep) en hier gewapend beton in te storten, dit is niet zo erg duur. Als ik daar de beide palen met chemische ankers in vastzet, zou het dan stevig genoeg zijn? Ik gok dat de rest van de betonnen vloer zo'n 20-30 cm diep is, maar is een gok.
Ik ging er vanuit dat het niet nodig zou zijn een voeg te plaatsen: gewoon 1 m2 uitgraven, wapening erin en vol storten met beton?
Hoe plaats je een Volvo op zo'n brug? Stel je wilt het Subframe demonteren, dan kun je hem daar dus niet onder zetten?
- dbosker
- 6th Gear member
Plaatsen van de Volvo op de krikpunten (even rubber blok er tussen).kajotan schreef: Veiligheid staat 100% voorop!
Gezien de afmetingen zou ik 1 betonblok maken tussen beide kolommen. Daarmee vang je de krachten die er op de kolommen komen goed op.
Je zou ook de ankers gelijk mee in kunnen storen i.p.v. chemische capsules.
-
- 2nd Gear member
Ik twijfel nog wat het beste is qua beton storten. Stel de brug heeft een maximale breedte van 3 meter, dan zou ik een stuk van 3.5 meter breed en 2,5 meter lang kunnen storten. Dan heb ik dus een stuk van zeg maar 1.25 meter voor én 1.25 meter achter om eventueel voorover en achterover kantelen tegen te gaan. De vraag is of dat voldoende zou zijn, mijn angst zit erin dat als een auto volledig omhoog geheft is het hele spul (auto, brug, beton blok waar alles in vast zit) voor of achterover kantelt. Feitelijk zit het blok natuurlijk enkel in zand.
Zou een diepte van 50 cm voldoende zijn?
Een andere optie is een soort H vormig plateau te maken waar de beide kolommen op het - stukje gemonteerd worden?
Zou een diepte van 50 cm voldoende zijn?
Een andere optie is een soort H vormig plateau te maken waar de beide kolommen op het - stukje gemonteerd worden?
- lint
- Geartronic member
Misschien verstandig om te overleggen met een deskundige op het gebied van plaatsen van een hefbrug en de benodigde vloerconstructies.
MGB GT 1976
MGB GT 1976
- Ben
- Executive Member
- Contacteer:
Daar zijn gewoon voorschriften voor en de fabrikant van de brug kan je daar alles over vertellen.
Volvohistorie: 244-245-440-850-V70-V70-S60-XC70-XC70-245-S70-V70
- dbosker
- 6th Gear member
Zonder meer. In principe staat de auto ook in evenwicht op de brug, en zal je dus alleen een verticale belasting moeten krijgen.Ben schreef: Daar zijn gewoon voorschriften voor en de fabrikant van de brug kan je daar alles over vertellen.
- dbosker
- 6th Gear member
Ik ben er ook erg gelukkig mee.
Destijds bij de bouw van het huis/schuur al rekening mee gehouden. In eerste instantie gedacht aan een smeerkelder, maar door de aannemer afgeraden. Redelijk gecompliceerd en altijd lastig waterdicht te krijgen. Een nieuwe hefbrug kostte een fractie van een smeerkelder. Zelfde hefbrug in NL behoorlijk duurder. In Duitsland gerebadged (zelfde type, zelfde fabriek, alleen ander merk) en behoorlijk goedkoper.
Destijds bij de bouw van het huis/schuur al rekening mee gehouden. In eerste instantie gedacht aan een smeerkelder, maar door de aannemer afgeraden. Redelijk gecompliceerd en altijd lastig waterdicht te krijgen. Een nieuwe hefbrug kostte een fractie van een smeerkelder. Zelfde hefbrug in NL behoorlijk duurder. In Duitsland gerebadged (zelfde type, zelfde fabriek, alleen ander merk) en behoorlijk goedkoper.
-
- 2nd Gear member
Bedankt voor alle reacties.
Het plan is enigszins gewijzigd: het gaat een 4 kolommer worden. De voornaamste reden is dat ik door wat research niet veel vertrouwen in een goedkope 2 koloms spindelbrug heb. Meerdere verhalen gelezen over kapotte veiligheidsmoeren: gevaarlijke situaties en/of (erg) dure reparaties. Daarom zou ik enkel een 2 kolommer willen die hydraulisch is, maar dat past niet binnen budget.
Tot slot is de vloer een probleem, mijn vloer is te dun. Ik zou daarmee behoorlijk meer werk hebben om dat goed te krijgen, en de vrije tijd is redelijk schaars (er moeten meer dingen verbouwd worden voordat de brug hier werkelijk kan komen te staan, zijn we nu druk mee bezig).
Komende week ga ik kijken bij een 3500 kg hefvermogen 4 kolommer van het merk Union. Afgelopen maand gekeurd, garage verkoopt hem omdat op die plek een schaarbrug moet komen te staan. Een slordige €1000,- inclusief bezorgen en (helpen) plaatsen. Metname die recente keuring vind ik erg prettig, want de veiligheid staat voorop.
Ik heb met verschillende importeurs en handelaren gesproken. Eigenlijk geven zij allen aan dat je beter een 4 koloms brug kunt kopen dan een (oude) 2 koloms spindelbrug. Ondanks dat ik begrijp dat een 2 kolommer in sommige situaties handiger is vanwege meer ruimte/geen hoge assteunen nodig hebt etc, speel ik liever op 'save' met een kleiner risico op evt. later flinke onderhoudskosten.
Die veiligheidsmoeren van een 2 kolommer zijn zo'n 140 euro per stuk (afhankelijk van het merk) x 4 moeren = 560 euro onderdelen, dus excl montage. Dat is ongeveer de dagwaarde van zo'n oude 2 koloms spindelbrug.
Als alles is gemonteerd etc. zal ik wel wat foto's posten!

Het plan is enigszins gewijzigd: het gaat een 4 kolommer worden. De voornaamste reden is dat ik door wat research niet veel vertrouwen in een goedkope 2 koloms spindelbrug heb. Meerdere verhalen gelezen over kapotte veiligheidsmoeren: gevaarlijke situaties en/of (erg) dure reparaties. Daarom zou ik enkel een 2 kolommer willen die hydraulisch is, maar dat past niet binnen budget.
Tot slot is de vloer een probleem, mijn vloer is te dun. Ik zou daarmee behoorlijk meer werk hebben om dat goed te krijgen, en de vrije tijd is redelijk schaars (er moeten meer dingen verbouwd worden voordat de brug hier werkelijk kan komen te staan, zijn we nu druk mee bezig).
Komende week ga ik kijken bij een 3500 kg hefvermogen 4 kolommer van het merk Union. Afgelopen maand gekeurd, garage verkoopt hem omdat op die plek een schaarbrug moet komen te staan. Een slordige €1000,- inclusief bezorgen en (helpen) plaatsen. Metname die recente keuring vind ik erg prettig, want de veiligheid staat voorop.
Ik heb met verschillende importeurs en handelaren gesproken. Eigenlijk geven zij allen aan dat je beter een 4 koloms brug kunt kopen dan een (oude) 2 koloms spindelbrug. Ondanks dat ik begrijp dat een 2 kolommer in sommige situaties handiger is vanwege meer ruimte/geen hoge assteunen nodig hebt etc, speel ik liever op 'save' met een kleiner risico op evt. later flinke onderhoudskosten.
Die veiligheidsmoeren van een 2 kolommer zijn zo'n 140 euro per stuk (afhankelijk van het merk) x 4 moeren = 560 euro onderdelen, dus excl montage. Dat is ongeveer de dagwaarde van zo'n oude 2 koloms spindelbrug.
Als alles is gemonteerd etc. zal ik wel wat foto's posten!