Niet (alleen) dat stukje snelheid gaat het om.
Het gaat om trekkracht en koppel, dat heb je nodig met caravan en mensen achterin.
Ervaringen gevraagd met V70 1.6d drivE
- wim de jong
- 5th Gear member
- Berichten: 2199
- Lid geworden op: 29.03.2005 - 16:41
- Locatie: Leusden
- Contacteer:
De volgende VOLVO's al gereden:
745 1992 LPG (475000 km)
945 1997 LPG-G3 (785000 km)
V70 2000 LPG-G3 (435000 km)
V70 D5 2005 ( 304000 km aug '13, RIP)
965 2,5i - 24V LPG-G3 1996 (496000 km apr '14)
V50 2.0D 2009 (265000 km sep '14)
V70 2,5T 2008 (191000 km, nov '15)
V50 D2 2012 (347000 km, mei '16)
V60 D2 2015 (361000 km, nov '20
C30 D2 2012 (268000 km, nov ''20
V90 3.0i - 24V 1998 (370000 km, jan '19
745 1992 LPG (475000 km)
945 1997 LPG-G3 (785000 km)
V70 2000 LPG-G3 (435000 km)
V70 D5 2005 ( 304000 km aug '13, RIP)
965 2,5i - 24V LPG-G3 1996 (496000 km apr '14)
V50 2.0D 2009 (265000 km sep '14)
V70 2,5T 2008 (191000 km, nov '15)
V50 D2 2012 (347000 km, mei '16)
V60 D2 2015 (361000 km, nov '20
C30 D2 2012 (268000 km, nov ''20
V90 3.0i - 24V 1998 (370000 km, jan '19
- lint
- Geartronic member
- Berichten: 28540
- Lid geworden op: 23.02.2007 - 00:12
- Locatie: Ridderkerk
Precies, de trekkracht en het koppel van een motor bepalen het rijgedrag van de auto, met een kleine minder krachtige motor werkt die vrijwel steeds op het maximale prestatieniveau en heb je geen reserves.
XC40 Pure electric Twin Engine Ultimate 2023
BMW Z4 G29 sDrive20i 2024
MGB GT 1976
BMW Z4 G29 sDrive20i 2024
MGB GT 1976
-
- 3rd Gear member
- Berichten: 416
- Lid geworden op: 16.01.2007 - 22:45
- Locatie: Best
En aangezien de 1.6 diesel meer koppel levert (240 of 270nm versus 220nm voor de 2.4 benzine) zou de 1.6 diesel voor de rustige rijder die altijd voor 3500 toeren opschakelt wel eens vlotter kunnen zijn dan de 2.4 benzine
- Marcnij
- 5th Gear member
- Berichten: 2169
- Lid geworden op: 27.03.2013 - 18:13
- Locatie: Apeldoorn
- Contacteer:
Daarentegen heeft de 1.6D onder de 1400 rpmm helemaal niets meer.Volvolof schreef: En aangezien de 1.6 diesel meer koppel levert (240 of 270nm versus 220nm voor de 2.4 benzine) zou de 1.6 diesel voor de rustige rijder die altijd voor 3500 toeren opschakelt wel eens vlotter kunnen zijn dan de 2.4 benzine
Dat is met name vervelend als de in 2 uitrolt naar een verkeerslicht, dat vervolgens op groen springt.
Ook bij het wegrijden met zware last op een helling is dit goed merkbaar.
Juist daarom wordt mijn volgende auto waarschijnlijk een V60 D3/D4 (en automaat)
Vorig: MY2011 Volvo V50 1.6D DrivE S/S Kinetic, Business line, Winter line, Black Saphire
Vorig MY2011 Volvo C70 D3 Geartronic, Summum, Magic Blue
Geen Volvo meer
. Huidig: BMW 118i Corporate Executive Sport. autoloos
Vorig MY2011 Volvo C70 D3 Geartronic, Summum, Magic Blue
Geen Volvo meer
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 66
- Lid geworden op: 29.05.2014 - 20:59
[/quote]
Daarentegen heeft de 1.6D onder de 1400 rpmm helemaal niets meer.
Dat is met name vervelend als de in 2 uitrolt naar een verkeerslicht, dat vervolgens op groen springt.
Ook bij het wegrijden met zware last op een helling is dit goed merkbaar.
Juist daarom wordt mijn volgende auto waarschijnlijk een V60 D3/D4 (en automaat)
[/quote]
Wat is er mis om de eerste versnelling te schakelen? Als je motorproblemen wil hebben moet je vooral veel vermogen vragen terwijl er weinig toeren zijn.
Daarentegen heeft de 1.6D onder de 1400 rpmm helemaal niets meer.
Dat is met name vervelend als de in 2 uitrolt naar een verkeerslicht, dat vervolgens op groen springt.
Ook bij het wegrijden met zware last op een helling is dit goed merkbaar.
Juist daarom wordt mijn volgende auto waarschijnlijk een V60 D3/D4 (en automaat)
[/quote]
Wat is er mis om de eerste versnelling te schakelen? Als je motorproblemen wil hebben moet je vooral veel vermogen vragen terwijl er weinig toeren zijn.
Laatst gewijzigd door Martijn-A op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Volvo V70 D4 Summum
Volvo V70NN D5 momentum (verkocht)
Volvo V70 D5 Edition I (verkocht)
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 122
- Lid geworden op: 22.08.2011 - 13:37
- Locatie: Utrecht
Hier is dan nog een V70 1.6D 115pk/270nm rijder. Bij gelegenheid inclusief 5 personen en skibox naar de wintersport of met 5 personen en caravan naar Italië. Wees gerust, je komt echt overal.... Sommige hellingen duren inderdaad iets langer, maar hoeveel km is dat op 50k per jaar? De wispo rit op 150-160 km/u of 100-105km/u met de caravan, geen probleem. Ook het dagelijks gebruik in Nl, geen centje pijn.Marcnij schreef:Daarentegen heeft de 1.6D onder de 1400 rpmm helemaal niets meer.Volvolof schreef: En aangezien de 1.6 diesel meer koppel levert (240 of 270nm versus 220nm voor de 2.4 benzine) zou de 1.6 diesel voor de rustige rijder die altijd voor 3500 toeren opschakelt wel eens vlotter kunnen zijn dan de 2.4 benzine
Dat is met name vervelend als de in 2 uitrolt naar een verkeerslicht, dat vervolgens op groen springt.
Ook bij het wegrijden met zware last op een helling is dit goed merkbaar.
Juist daarom wordt mijn volgende auto waarschijnlijk een V60 D3/D4 (en automaat)
Ik heb nu ruim 130k met de auto gereden en zit op een verbruik van 1:17,5.
Dat een 2.0D of meer wat meer reserves heeft, natuurlijk. Dat een V70 eigenlijk met automaat gereden zou moeten worden, vind ik ook. En dat de 1,6D niet de meest soepele motor is en onderin vermogen mist klopt ook.
Bij mij was de keus of een V70 rijden, deze dus, of helemaal niet. En het Volvo gevoel en comfort is voor mij voldoende reden geweest om deze keuze te maken.
'23-heden: Tesla model Y
'19-'23: Superb combi 1.5 TSI DSG etc...
'16-'19: Superb combi 1.6 TDI
'11-'16: V70 DRIVe (D2) MY12 professional line
'08-'11: C4 Grand Picasso 2.0 HDI
'05-'08: V50 2.0 D
'19-'23: Superb combi 1.5 TSI DSG etc...
'16-'19: Superb combi 1.6 TDI
'11-'16: V70 DRIVe (D2) MY12 professional line
'08-'11: C4 Grand Picasso 2.0 HDI
'05-'08: V50 2.0 D
-
- 1st Gear member
- Berichten: 48
- Lid geworden op: 08.02.2011 - 09:28
In ieder geval allemaal dank voor de reacties. Mijn conclusie is in ieder geval dat ik het wel zal redden met een 1.6d. Alleen denk ik dat ik er beter aan doe om op zoek te gaan naar een T4, D3 of een 2.0d, mezelf kennende. Voorlopig heb ik besloten zo vlak voor de vakantie om de huidige V70 een beurt te geven, met de V70 op vakantie te gaan en na de vakantie rustig naar een vervanger te zoeken.
-
- 1st Gear member
- Berichten: 20
- Lid geworden op: 11.07.2012 - 09:06
Dijks,
Ik rijd momenteel in een MY2014 V70 D2 (115pk, 1.6 4-cilinder) automaat. Ik kom van een T4 180 PK V70 (benzine dus, maar dan MY2012) en het enige echt prettige aan deze D2 is in mijn geval dat het een V70 diesel is met 20% bijtelling (en een redelijk gunstige nieuwprijs).
In alle opzichten vond ik de T4 een stuk prettiger rijden, noot: deze was luxer uitgevoerd dus daar zal ik het nu even niet over hebben, maar de wegligging van de T4 2012 vond ik beter (dit kan ook komen doordat 'ie op grotere wielen stond).
Ik merk dat in NL je als je een normale rijder bent je prima meekomt, hoewel 'even' inhalen door acceleratie van 90 naar 120/130 zelfs met diep intrappen van de automaat niet ideaal is en er in mijn geval voor zorgt dat je je medeweggebruikers niet wil irriteren en dus maar achter de vrachtwagen blijft.
E.e.a. merk je in een proefrit al snel. Moet wel zeggen dat het altijd wennen is als je van meer PK's inlevert...
Edit: Zit op diesel trouwens gemiddeld rond de 1:17,5. Nog een klein voordeel, in de T4 was dit 1:13 benzine.
Ik rijd momenteel in een MY2014 V70 D2 (115pk, 1.6 4-cilinder) automaat. Ik kom van een T4 180 PK V70 (benzine dus, maar dan MY2012) en het enige echt prettige aan deze D2 is in mijn geval dat het een V70 diesel is met 20% bijtelling (en een redelijk gunstige nieuwprijs).
In alle opzichten vond ik de T4 een stuk prettiger rijden, noot: deze was luxer uitgevoerd dus daar zal ik het nu even niet over hebben, maar de wegligging van de T4 2012 vond ik beter (dit kan ook komen doordat 'ie op grotere wielen stond).
Ik merk dat in NL je als je een normale rijder bent je prima meekomt, hoewel 'even' inhalen door acceleratie van 90 naar 120/130 zelfs met diep intrappen van de automaat niet ideaal is en er in mijn geval voor zorgt dat je je medeweggebruikers niet wil irriteren en dus maar achter de vrachtwagen blijft.
E.e.a. merk je in een proefrit al snel. Moet wel zeggen dat het altijd wennen is als je van meer PK's inlevert...
Edit: Zit op diesel trouwens gemiddeld rond de 1:17,5. Nog een klein voordeel, in de T4 was dit 1:13 benzine.
Laatst gewijzigd door gbooster op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
- wim de jong
- 5th Gear member
- Berichten: 2199
- Lid geworden op: 29.03.2005 - 16:41
- Locatie: Leusden
- Contacteer:
Misschien speelt het een rol, dat weet ik niet, maar zou ook een overweging kunnen zijn:
Een D2 mag maar 1300 kg trekken.
Een D3 en T4 mag maar 1600 kg trekken,
De andere V70's mogen 1800 kg trekken.
Een D2 mag maar 1300 kg trekken.
Een D3 en T4 mag maar 1600 kg trekken,
De andere V70's mogen 1800 kg trekken.
De volgende VOLVO's al gereden:
745 1992 LPG (475000 km)
945 1997 LPG-G3 (785000 km)
V70 2000 LPG-G3 (435000 km)
V70 D5 2005 ( 304000 km aug '13, RIP)
965 2,5i - 24V LPG-G3 1996 (496000 km apr '14)
V50 2.0D 2009 (265000 km sep '14)
V70 2,5T 2008 (191000 km, nov '15)
V50 D2 2012 (347000 km, mei '16)
V60 D2 2015 (361000 km, nov '20
C30 D2 2012 (268000 km, nov ''20
V90 3.0i - 24V 1998 (370000 km, jan '19
745 1992 LPG (475000 km)
945 1997 LPG-G3 (785000 km)
V70 2000 LPG-G3 (435000 km)
V70 D5 2005 ( 304000 km aug '13, RIP)
965 2,5i - 24V LPG-G3 1996 (496000 km apr '14)
V50 2.0D 2009 (265000 km sep '14)
V70 2,5T 2008 (191000 km, nov '15)
V50 D2 2012 (347000 km, mei '16)
V60 D2 2015 (361000 km, nov '20
C30 D2 2012 (268000 km, nov ''20
V90 3.0i - 24V 1998 (370000 km, jan '19