Ervaringen gevraagd met V70 1.6d drivE

Dijks
1st Gear member
Berichten: 48
Lid geworden op: 08.02.2011 - 09:28

Beste Volvo drivers, Ik lees eigenlijk al een hele lange tijd mee op dit forum, met heel af en toe een vraag of een reactie. Qua Volvo’s bezit ik een 945 lpt 1996 en een V70 2.4 2006. De 945 heb ik al 14 jaar en is een blijver zolang dat mogelijk is. De V70 wil ik gaan vervangen voor een nieuwere en vooral meer zuinige V70. Ik heb mijn oog laten vallen op een V70 1.6d drive. Ik weet dat dit geen strepentrekker is. Maar dat is mijn huidige V70 ook niet. Hoewel de degelijke 2.4 5 cilinder me altijd wel een gerust gevoel geeft. De meeste tijd zit ik alleen in de auto en zal de 1.6d voldoende zijn voor in het randstadverkeer. Waar ik erg benieuwd naar ben, is hoe deze machine zich houdt bij familieritjes met 5 personen, wintersport via Duitsland en in de meer extremere situaties op vakantie met drie kinderen op de achterbank, airco vol aan, kofferbak tot aan het dak gevuld en een volle dakkoffer in het bergachtige zuid-europa. Kortom situaties die je niet na kan bootsen met een proefrit. Wie heeft er een V70 1.6d en kan zijn ervaringen met mij delen? Of toch maar voor een minder zuinige T4, 2.0d of D3 gaan? Alvast bedankt en groet.
Gebruikersavatar
rsnhakan
8th Gear member
Berichten: 15305
Lid geworden op: 13.04.2008 - 12:18
Locatie: Thuis
Contacteer:

Een 1.6D/D2 is prima als je in Nederland woont, maar als je (zoals je zelf al aangeeft) met 5 personen en wat bagage in de bergen moet rijden, wordt dat zweten of heel rustig rijden. Over het verbruik kan ik heel kort zijn. Er is verschil, maar dat hangt af van je rechtervoet. Met een kleine motor ben je sneller geneigd om het gaspedaal verder in te trappen, om een beetje vaart te maken.

Afhankelijk van het aantal kilometers dat je rijdt zou ik een D3 of een T4 adviseren. Wij hebben ooit een D2 gehad en dat was voorlopig ook de laatste keer. Met een V40 is het nog te doen, maar een V70 is een stuk zwaarder.
Laatst gewijzigd door rsnhakan op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
diesel01
Geartronic member
Berichten: 21034
Lid geworden op: 22.05.2009 - 14:27

Iemand in Zweden van het forum rijd in een V70 1.6D.
http://www.volvo-forum.nl/viewtopic.php?t=57590
V90 T6 Recharge Rdesign
V90 D5 AWD Inscription/V70 D4 8GT Inscription/XC60 D5 Summum AWD GT fourC Polestar/V70 D5 GT sports edition/S60 2.4d/Opel Corsa1.1/V40 1.9D/V40 1.8 lpi/xedos 6 2.0 V6/626 2.0 coupe/Uno 1.1[/s][/s]
V50 R
6th Gear member
Berichten: 2570
Lid geworden op: 03.07.2006 - 23:34

In NL voldoet een D2 wel, je komt prima mee met het verkeer. De situatie die jij schetst is niet voor de D2 bedoelt. Vijf man volle auto, dakkoffer en dan een semi besneeuwde helling op lijkt me niet ideaal. De V70 is van zichzelf al rond de 1500kg en dan met inzittenen, bagage en skibox zit je al snel rond de 2000kg. En dan met 109/115pk lijkt me dat niet prettig rijden.
Bedenk je wel dat het een eco blok is dat niet ontwikkeld is om de alpen te bedwingen. Daar heeft volvo andere blokken voor. Waarom kijk je niet zoals Hakan aangeeft naar een D3? Qua verbruik moet je je niet rijk rekenen met een D2, en de D3 zorgt ervoor dat al die vakantie ritjes een stuk soepeler verlopen.
Gebruikersavatar
diesel01
Geartronic member
Berichten: 21034
Lid geworden op: 22.05.2009 - 14:27

Met mijn D5 moest ik redelijk aan de bak om de snelheid er in te houden in het gebied rondom Trier op de binnenwegen.
Vanuit Zuid Frankrijk hebben wij in Trier een eettentje waar wij in de avond gaan eten alvorens wij de laatste 400km doen, geen dak koffer maar bagage voor 2 personen.
Indien je niet al te hogen verwachtingen hebt zal het best gaan.
Mijn ouders hadden vroeger een AR 156 1.9 jtd met 116pk daar zaten wij met 5 volwassen in en een caravan op de knobbel van 1500kg en 4 weken bagage, kortom daar zijn wij ook 2x mee heen en terug gekomen en dat gaf geen centje pijn.
Wil je op de cruise met 125km/h na Liege de bult op dan is de 1.6d niet de auto, vind je dat je met 80 in de klim er ook komt dan voorzie ik geen problemen.
V90 T6 Recharge Rdesign
V90 D5 AWD Inscription/V70 D4 8GT Inscription/XC60 D5 Summum AWD GT fourC Polestar/V70 D5 GT sports edition/S60 2.4d/Opel Corsa1.1/V40 1.9D/V40 1.8 lpi/xedos 6 2.0 V6/626 2.0 coupe/Uno 1.1[/s][/s]
Gebruikersavatar
lint
Geartronic member
Berichten: 28538
Lid geworden op: 23.02.2007 - 00:12
Locatie: Ridderkerk

De V70 is een fijne auto met de D3 of D4 motor en ook niet erg onzuinig met de brandstof.
XC40 Pure electric Twin Engine Ultimate 2023
BMW Z4 G29 sDrive20i 2024
MGB GT 1976
Gebruikersavatar
rsnhakan
8th Gear member
Berichten: 15305
Lid geworden op: 13.04.2008 - 12:18
Locatie: Thuis
Contacteer:

Met onze D2 hebben wij over 235.000 gemiddeld 1 op 17 gereden. Met een D3 haal je dat ook, zo niet scoor je beter.

Als je veel in de stad rijdt, is een diesel geen goede keuze vanwege onder andere het roetfilter.
Dijks
1st Gear member
Berichten: 48
Lid geworden op: 08.02.2011 - 09:28

Allen, dank voor de reactie.
Ik had zelf ook een beetje idee dat het niet over zou houden met zware last. Wat mij echter wel opviel in mijn orientatie naar een andere V70, dat die 1.6d's veel verkocht worden. Ook viel me op dat aangeboden 1.6d's uit Belgie geimporteerd zijn. Er is blijkbaar toch veel vraag naar. Dat triggerde ook mijn interesse. Maar degene die zo'n 1.6d rijden zitten dan blijkbaar niet op het forum.
Het verhaal uit Zweden had ik ook gevonden via de zoekfunctie en geeft ook een goed beeld.
Als er nog meer ervaringen zijn, dan hoor ik het graag. Intussen ga ik me wat meer verdiepen in de T4 en D3. Ik rij ongeveer tussen de 15 en 20.000 km per jaar. Volgens mij maakt het dan niet zo heel veel uit of ik diesel of benzine kies.
Gebruikersavatar
diesel01
Geartronic member
Berichten: 21034
Lid geworden op: 22.05.2009 - 14:27

Gebruikt kan diesel vanaf 14000 km uit.
Die D3 heb ik eens meegehad toen mijn auto een beurt kreeg en dat was overtuigend, mooi stil, in zijn toerenbereik soepel met voldoende kracht.
V90 T6 Recharge Rdesign
V90 D5 AWD Inscription/V70 D4 8GT Inscription/XC60 D5 Summum AWD GT fourC Polestar/V70 D5 GT sports edition/S60 2.4d/Opel Corsa1.1/V40 1.9D/V40 1.8 lpi/xedos 6 2.0 V6/626 2.0 coupe/Uno 1.1[/s][/s]
Dijks
1st Gear member
Berichten: 48
Lid geworden op: 08.02.2011 - 09:28

Allen dank voor jullie reacties. Ik had zelf ook het idee dat het met vol last niet over kan houden. Dat is toch niet wat ik zoek en vind ik ook een probleem van mijn huidige V70. In mijn orientatie viel mij op dat die 1.6d’s veel verkocht worden en veel uit Belgie geimporteerd worden. Blijkbaar is er toch veel vraag naar. Dat triggerde ook mijn interesse. Maar de eigenaren zitten dus niet op het forum.
Het verhaal uit Zweden had ik ook gevonden via de zoekfunctie en geeft inderdaad een goed beeld. Ik ben benieuwd of nog reacties komen van forummers die een V70 1.6d rijden. Intussen ga ik me verder verdiepen in de T4 en D3. Ik rij ongeveer 15 - 20.000 km per jaar. Volgens mij is dan het verschil tussen benzine en diesel minimaal.
Dijks
1st Gear member
Berichten: 48
Lid geworden op: 08.02.2011 - 09:28

Oeps tweemaal een reactie. Ik kreeg de eerste keer een foutmelding en mijn bericht was niet gepost. Nu dus blijkbaar wel.
Niels S60
2nd Gear member
Berichten: 90
Lid geworden op: 09.11.2009 - 10:46
Locatie: Enschede

Vergeet de 2.0D niet; uit eigen ervaring kan ik zeggen dat het een prima blok met ruim voldoende power is.
Nu: S80 2.0D MY2009
Voorheen: C30 1.8 sport (2009)
Daarvoor: S60 2.0t/Rica 225 pk/2005
Gebruikersavatar
OGA244
8th Gear member
Berichten: 13545
Lid geworden op: 21.03.2011 - 21:54
Locatie: Skåne

ik heb nu ruim 40.000km met een V70 D2 gereden, de laatste 10.000km 5.4 ltr op 100km
Dijks
1st Gear member
Berichten: 48
Lid geworden op: 08.02.2011 - 09:28

OGA244 schreef: ik heb nu ruim 40.000km met een V70 D2 gereden, de laatste 10.000km 5.4 ltr op 100km
De D2 is toch niet helemaal hetzelfde als de 1.6d DrivE? Het is een 1.6. Maar heeft meer vermogen en met een 6-bak. Is dat correct? Maar wat zijn jouw ervaringen vol beladen en bijvoorbeeld in de heuvels of bergen met de D2?
Laatst gewijzigd door Dijks op 01.01.1970 - 01:00, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
BlackcurrantV70
7th Gear member
Berichten: 8446
Lid geworden op: 06.05.2008 - 13:13
Locatie: Tussen EBBR en EBAW

Zal ik nog een argumentje toevoegen ?

De 1.6D en de D2 zijn 4cyl PSA motoren....

De D3 puur Volvo 5cyl !
Nu:
S90 D4 MY18 8 speed GT Inscription, Osmium Grey, blond/offblack interieur, Polestar Engineered.
C70 D3 MY11 6 speed GT , Twilight bronze, umbra/calcite leder
122S B18D MY65 4M, Grafit Gra, rood interieur

Vroeger:
XC70 D3 AWD MY12 6 speed GT, summum Twilight Bronze, offblack/blond
XC60 D3 AWD MY11 6 speed GT Summum Black sapphire/offblack
V70 24D 163PK MY06 6 speed GT, Blackcurrant pearl
C70 20d MY10 Powershift magic Blue pearl
240 GL Estate MY87 24D
Gebruikersavatar
rsnhakan
8th Gear member
Berichten: 15305
Lid geworden op: 13.04.2008 - 12:18
Locatie: Thuis
Contacteer:

Dijks schreef:
OGA244 schreef: ik heb nu ruim 40.000km met een V70 D2 gereden, de laatste 10.000km 5.4 ltr op 100km
De D2 is toch niet helemaal hetzelfde als de 1.6d DrivE? Het is een 1.6. Maar heeft meer vermogen en met een 6-bak. Is dat correct? Maar wat zijn jouw ervaringen vol beladen en bijvoorbeeld in de heuvels of bergen met de D2?
1.6DRIVe heeft 109 pk/240 nm en 5 versnellingen.
D2 heeft 115 pk/270 nm en 6 versnellingen.

Ik heb in een S80 1.6DRIVe met Rica chip gereden en dat reed echt heerlijk. Lekkerder dan een S60 D2 met Rica tuning.
nielsvo
2nd Gear member
Berichten: 118
Lid geworden op: 09.09.2013 - 22:30

Ik heb een 2014 V70 met D2 en Powershift automaat. Nog geen enkele keer het idee gehad te weinig vermogen te hebben (o.a. op 1 volle tank naar de Dolomieten in Italië geweest met 3 volwassenen en ski uitrusting en ook een keer naar de Ardeche in Frankrijk). Ok, een caravan zou ik er niet ook nog eens achter hangen in de bergen, maar deze motor heeft meer dan voldoende trekkracht om deze 1600 kg zware auto overal boven te brengen. Voordeel van de automaat is dat je er ook nog eens niet bij hoeft na te denken.
Volvo XC60 T8 Twin Engine R-Design 2020, Polestar Engineered
Martijn-A
2nd Gear member
Berichten: 66
Lid geworden op: 29.05.2014 - 20:59

Waar je met een D4 minimaal 500k kunt rijden zal een 1,6 PSA blok moeite hebben met 250k.. Tis net iets meer wegwerp cultuur..

Volvo V70 D4 Summum
Volvo V70NN D5 momentum (verkocht)
Volvo V70 D5 Edition I (verkocht)
Gebruikersavatar
wim de jong
5th Gear member
Berichten: 2199
Lid geworden op: 29.03.2005 - 16:41
Locatie: Leusden
Contacteer:

BlackcurrantV70 schreef: Zal ik nog een argumentje toevoegen ?

De 1.6D en de D2 zijn 4cyl PSA motoren....

De D3 puur Volvo 5cyl !
En dat is het enige en juiste argument om (als je diesel wilt) een D3, liever een D5 te nemen !!

Een V50 gaat net redelijk mee in Zuid Limburg met een 1.6D, een 2.0D al beter.
De 1.6D is heel erg gevoelig met de juiste motorolie, de turbo's vliegen er herhaaldelijk uit.
Nu praten we over een V70....scheelt zo al 200 kg, als je dan wat meer mensen erin hebt.....het gaat net, zeg maar.

Een tijdje geleden proefgereden met een V70 met diverse motoren (wo 1.6D D2, D3, D5, T4 en 2.5T) maar het is uiteindelijk de V70 geworden met de 2.5T. De kleinere diesel konden mij niet bekoren (maar goed, ervoor had ik 4 jaar in een V70-D5 gereden, imo het beste dieselblok van volvo. (alleen, pleur dat roetfilter eruit!).
Laatst gewijzigd door wim de jong op 01.01.1970 - 01:00, 2 keer totaal gewijzigd.
De volgende VOLVO's al gereden:
745 1992 LPG (475000 km)
945 1997 LPG-G3 (785000 km)
V70 2000 LPG-G3 (435000 km)
V70 D5 2005 ( 304000 km aug '13, RIP)
965 2,5i - 24V LPG-G3 1996 (496000 km apr '14)
V50 2.0D 2009 (265000 km sep '14)
V70 2,5T 2008 (191000 km, nov '15)
V50 D2 2012 (347000 km, mei '16)
V60 D2 2015 (361000 km, nov '20


C30 D2 2012 (268000 km, nov ''20
V90 3.0i - 24V 1998 (370000 km, jan '19
Volvolof
3rd Gear member
Berichten: 416
Lid geworden op: 16.01.2007 - 22:45
Locatie: Best

Hangt sterk af van je eigen rijstijl. Er zijn vast T6 rijders die een T5 te traag vinden...
Ga eens na hoe vaak je in je huidige 2.4 meer dan 3500 toeren nodig hebt. Bij 3500 toeren levert die namelijk 80kw/109pk, net zoveel als het maximum van de Drive.
Dat extra stukje snelheid boven de 3500 toeren ga je missen in de 1.6 Drive.
Plaats reactie

Terug naar “V70/XC70 vanaf MY2008”