Re: Airco probleem
Geplaatst: 03.08.2014 - 17:33
Moet de multiriem eraf voordat je de koppeling losdraait? ja
En hoe groot zou de luchtspleet moeten zijn? Ik zie 0.3-0.5 mm, is dit correct? ja, liever 0,3 dan 0,5, kun je er ff tegen.
Welkom op Volvo-Forum.nl - Het forum voor alle Volvoliefhebbers
https://www.volvo-forum.nl/
Moet de multiriem eraf voordat je de koppeling losdraait? ja
En hoe groot zou de luchtspleet moeten zijn? Ik zie 0.3-0.5 mm, is dit correct? ja, liever 0,3 dan 0,5, kun je er ff tegen.
Wim zitten er meerdere ringetjes tussen van verschillende diktes ? stel de afstand is 1 mm, en moet 0,5 mm worden , zit daar dan een ring bij van 0,5 om deze te verwijderen, of zijn er bij de dealer verschillende diktes van ringen te verkrijgen ?wim de jong schreef: Als "het ding" stopt met werken, (en ik neem aan dat "het ding" de compressor is) lijkt het er wel op dat de luchtspleet te groot is. Door warmte is de luchtspleet te groot om de poellie mee te nemen.
Je kan het nog eens bekijken om dan wel de 12V te meten die de koppeling krijgt, of deze aanwezig is. Tevens kan je er direct, mbv een draadje hier ook direct 12V op drukken......de poellie moet dan gaan draaien. Zoniet, is idd de luchtspleet te groot.
Poellie verwijderen, en wat ringetjes verwijderen. Is dat al een keer gedaan, houd het snel op, en zal je aan een nieuwe (of gereviseerde) compressor moeten komen.
Hetzelfde euvel had ik ook met de D5, maar erwaren al ringetjes uit. Als je goed zoekt, kun je ook hier en daar alleen een nieuwe koppeling komen, scheelt meer dan de helft met een andere compressor. Bijkomend voordeel is dat de compressor kan blijven zitten, dus het systeem niet leeg hoeft, en daar hangt ook weer een prijskaartje aan. Ik was voor € 150 klaar met alleen een koppeling. (was alleen een beetje lastig om deze te monteren, je hebt nml 2 ellebogen nodig om er goed bij te komen bij de D5.)
Ik heb in post 2 in dit topic een plaatje gezet uit VIDA van de airco pomp:
http://www.volvo-forum.nl/viewtopic.php ... ;bijvullen
Item 5 is de poelie/magneetkoppeling (die bij goed zoeken ook los te verkrijgen is, al beweren sommige mensen van niet) Ook 1 ringetje bij item 5 is zichtbaar. Bij een nieuwe krijg je 3 ringetjes van verschillende diktes.....dus even goed bekijken welke te monteren is, zodat de luchtspleet weer volgens spec is.
Henielma schreef: Bij mij ging twee jaar geleden de poelie er niet af toen ik er ringetjes tussenuit wilde halen. Na lang kijken een veel eenvoudigere oplossing gevonden. De drie eindstoplipjes (bereikbaar vanuit de wielkast) met een hamer wat verder naar binnen tikken tot de spleet weer de juiste afstand heeft. Sindsdien alweer twee jaar hier geen problemen meer met een na 15 minuten stoppende airco. Deze reparatie is in 20 minuten gefixed.
Ik begreep dat je met een voelmaatje de speling kan/moet opmeten.wim de jong schreef: Bij een nieuwe zitten er drie ringetjes bij van verschillende diktes. Hiermee combineren en je kan (bijna) alle gewenste diktes instellen. Kwestie van proberen, maar het makkelijkst is gewoon op gevoel een ringetje ertussen doen, de spleet opmeten mbv een schuifmaat. Daarna kun je berekenen hoever je er vanaf zit.
Het was even zoeken tussen de vakantiefoto's van 2012. Hier zie je een foto van een airco "noodreparatie" op een camping in het hete zuiden. Deze oplossing met lipjes van blikjes werkte maar een paar dagen maar op deze foto zijn ook de drie eindstoplipjes rood omcirkelt die ik later thuis wat naar binnen getikt heb met een hamer. Dit werkt inmiddels alweer twee jaar prima.snorremans schreef:Henielma schreef: Bij mij ging twee jaar geleden de poelie er niet af toen ik er ringetjes tussenuit wilde halen. Na lang kijken een veel eenvoudigere oplossing gevonden. De drie eindstoplipjes (bereikbaar vanuit de wielkast) met een hamer wat verder naar binnen tikken tot de spleet weer de juiste afstand heeft. Sindsdien alweer twee jaar hier geen problemen meer met een na 15 minuten stoppende airco. Deze reparatie is in 20 minuten gefixed.
Heb je hier een foto van die EINDSTOPLIPJES ?![]()
Wellicht de condensor lek...snorremans schreef: Vanmiddag even gemeten, de spleet is 0,4 mm, daarna de druksensor overbrugd en dan werkt de magneetkoppeling wel, dus conclusie te weinig druk/vloeistof.
Morgen gaat de auto naar de Airco specialist.
In maart dit jaar heeft een "airco specialist" hetzelfde bij mijn V50 gedaan. Drie maanden later werkte de airco weer niet. Toen bij de dealer de condensor laten vervangen. Tot nu toe werkt de airco nog goed.snorremans schreef: Vandaag bij de airco specialist geweest zat idd. te weinig vloeistof in ( mag ook wel na 5 1/2 jaar ), geen uiterlijke lekkage te zien, gelijk en flesje fluor erbij gedaan om eventuele lekkage op te sporen.
Vandaag in ieder geval wellint schreef: Geen lekkage en de airco werkt weer gewoon begrijp ik uit je verhaal.
snorremans schreef:Vandaag in ieder geval wellint schreef: Geen lekkage en de airco werkt weer gewoon begrijp ik uit je verhaal.![]()