Airco probleem

Geleverd vanaf 2003
Gebruikersavatar
inbedrijf
2nd Gear member
Berichten: 180
Lid geworden op: 14.05.2012 - 11:21

Het is hier al vaker besproken en heb gezocht, alleen het probleem wat ik nu hem kan ik niet terug vinden in 1 van de andere airco topics.

Het is een heel irritant probleem: Airco werkt de eerste 15 a 20 minuten volledig naar behoren. Daarna is stopt hij ermee. Op warme dagen (+25C) heeft hij er meer last van dan als het rond de 21C is.

Iemand een idee?

Hij gaat hiervoor komende week naar de garage, maar ben toch benieuwd. Heel veel problemen zijn condensator gerelateerd, alleen kan ik dat bij dit probleem niet herkennen omdat de airco wel goed koelt de eerste 15 a 20 minuten.
-|Volvo V50 2.4 Momentum|HP-Audio|Dawn Blue|-
Gebruikersavatar
lint
Geartronic member
Berichten: 28922
Lid geworden op: 23.02.2007 - 00:12
Locatie: Ridderkerk

Is het niet de afstelling van de koppeling van de aircopomp?
XC40 Pure electric Twin Engine Ultimate 2023
BMW Z4 G29 sDrive20i 2024
MGB GT 1976
Gebruikersavatar
IkeV70
5th Gear member
Berichten: 2136
Lid geworden op: 27.01.2006 - 22:18
Locatie: Heerhugowaard

Inderdaad. Luchtspleet van de magneetkoppeling is te groot.
V70 - 2.5D
V60 PIH
V60 T5
Gebruikersavatar
inbedrijf
2nd Gear member
Berichten: 180
Lid geworden op: 14.05.2012 - 11:21

Laten we hopen dat, dat het is.
-|Volvo V50 2.4 Momentum|HP-Audio|Dawn Blue|-
V50 D5
1st Gear member
Berichten: 33
Lid geworden op: 11.01.2013 - 14:17

Komt zeer bekend voor.
Bij is het net opgelost, magneetkoppeling!
Volvo V50 D2 2012
Volvo V50 D5 2007
VW Golf GT 2005
VW Golf Sportline 2005
VW Golf Highline 2000
Seat Ibiza 1998
jurgen_volvo
Starter
Berichten: 5
Lid geworden op: 06.06.2014 - 14:11

In mijn geval bleek een soortgelijk probleem te worden veroorzaakt doordat de koel-fan niet aansloeg (luchtspleet was de eerste verdachte). Alleen bij hoge(re) snelheid had ik voldoende luchtstroom om de condensor te koelen. Bij lagere snelheden viel de airco na enige tijd uit omdat deze de warmte niet kwijt kon.

Je kunt eenvoudig controleren of de fan draait wanneer de airco al even aan staat; bij motorkap open hoor je de fan goed draaien. Ook kun je eens testen of de airco wel blijft werken zolang je veel rijwind hebt (lange snelweg-rit).

Luchtspleet blijft wel de meest waarschijnlijke oorzaak.

Succes!
S40 2.0d Momentum my2005, 400.000+ km
V70 D4 my2015, Nordic+, Luxury line, Family line, verlaagd sportchassis, twilight bronze exterieur, sandstone beige interieur
Gebruikersavatar
inbedrijf
2nd Gear member
Berichten: 180
Lid geworden op: 14.05.2012 - 11:21

Het probleem is verholpen volgens de garage, gisteren moest hij er naar toe voor onderhoudt en hebben ze meteen naar de airco gekeken. Ze hebben een heel klein gaatje gevonden in de condensator, met de nadruk op heel klein. Dus dat kon het niet zijn. Ze hebben ook de magneetkoppeling bijgesteld en ze gaven aan dat dit het probleem kon veroorzaken. Voor nu lijkt het probleem opgelost, vanmiddag de test het wordt 29C dus dan moet hij het uithouden. :D

Wel weer relaxed is dat ze het onder coulance hebben gefixed. (Mocht ook wel, de rekening was hoog genoeg voor 4 nieuwe remblokken) :D
-|Volvo V50 2.4 Momentum|HP-Audio|Dawn Blue|-
Gebruikersavatar
lint
Geartronic member
Berichten: 28922
Lid geworden op: 23.02.2007 - 00:12
Locatie: Ridderkerk

Het weer is nu prima om de airco te testen, hopelijk is de reparatie geslaagd.
XC40 Pure electric Twin Engine Ultimate 2023
BMW Z4 G29 sDrive20i 2024
MGB GT 1976
Sinn103
Starter
Berichten: 6
Lid geworden op: 10.01.2014 - 09:27

Geachte forumleden.

Ook ik heb een issue met de airco.
Vorige week constanteerde ik dat de passagierskant warme lucht blaast tov bestuurderskant.
Roosters dichtzetten bij passagierskant heeft geen nut want dan lijkt het of dan de warme lucht gemengd wordt met de koude lucht van de bestuurderskant. Kortom ik krijg de auto niet op de temperatuur.
afgelopen zaterdag met het warme weer merkte ik ook dat de koude lucht ook niet meer echt koud was.
Airco is in mei bijgevuld.
En ik vind dat de airco een raar ratelend geluid maakt.
Heeft iemand enig idee wat het kan zijn?
Alvast bedankt.
Laatst gewijzigd door Sinn103 op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Volvo V50 1.8 Sport (2009)
MarioC70
6th Gear member
Berichten: 4809
Lid geworden op: 31.08.2011 - 15:24
Locatie: Utrecht

inbedrijf schreef: Het probleem is verholpen volgens de garage, gisteren moest hij er naar toe voor onderhoudt en hebben ze meteen naar de airco gekeken. Ze hebben een heel klein gaatje gevonden in de condensator, met de nadruk op heel klein. Dus dat kon het niet zijn. Ze hebben ook de magneetkoppeling bijgesteld en ze gaven aan dat dit het probleem kon veroorzaken. Voor nu lijkt het probleem opgelost, vanmiddag de test het wordt 29C dus dan moet hij het uithouden. :D

Wel weer relaxed is dat ze het onder coulance hebben gefixed. (Mocht ook wel, de rekening was hoog genoeg voor 4 nieuwe remblokken) :D
Als er een gaatje in de condensor zit,moet er dus echt een nieuwe in,het systeem loopt immers leeg nu.
Vreemde gang van zaken dus ..
Ik bekijk het vanuit de praktijk,niet vanuit een boekje.
Gebruikersavatar
evert65
6th Gear member
Berichten: 2825
Lid geworden op: 01.03.2012 - 23:03
Locatie: Gelderse Vallei

en? hoe is de test verlopen??
keep calm!, your randomizer is running
Gebruikersavatar
Elian
1st Gear member
Berichten: 15
Lid geworden op: 13.07.2014 - 12:48

Sinn103 schreef: Geachte forumleden.

Ook ik heb een issue met de airco.
Vorige week constanteerde ik dat de passagierskant warme lucht blaast tov bestuurderskant.
Roosters dichtzetten bij passagierskant heeft geen nut want dan lijkt het of dan de warme lucht gemengd wordt met de koude lucht van de bestuurderskant. Kortom ik krijg de auto niet op de temperatuur.
afgelopen zaterdag met het warme weer merkte ik ook dat de koude lucht ook niet meer echt koud was.
Airco is in mei bijgevuld.
En ik vind dat de airco een raar ratelend geluid maakt.
Heeft iemand enig idee wat het kan zijn?
Alvast bedankt.
Dit probleem heb ik meerdere keren met mijn S40 gehad. De eerste keer hielp het om de koelvloeistof bij te vullen. Niet veel later kwam het terug, toen hebben ze bij de garage het interieur uitgebouwd en het kleppenhuis vervangen. Gelukkig onder garantie, de dealer vermoede in eerste instantie dat de auto in een soort nood-stand kwam waardoor alleen de bestuurderskant koele lucht kreeg ten koste van de bijrijder. Dat was niet het geval, het kleppenhuis/verdeler was kapot.

Er zijn behoorlijk veel problemen met de airo's in de v50/s40, heb al een aantal keer van mensen in mijn omgeving gehoord dat deze defect was. Een ander veelvoorkomend probleem is steenslag op de radiateur, maar dat kan met wat gaas worden voorkomen.

EDIT:
Ik ben trouwens maar een leek, dat is wat de dealer mij verteld heeft na afloop van de reparaties. Mij is wel eens verteld dat het ook de klep-afstelling kon zijn, een trucje dat ik wel eens gebruikte:
- Ventilatie op volle stand.
- Temperatuur naar hi draaien en 5 á 10 sec laten loeien tot er uit beide kanten vol warme lucht wordt geblazen.
- Temperatuur naar lo draaien en weer even wachten
- Terug naar de reguliere standen

Idee is dat de kleppen links en rechts daardoor de eind-standen vinden en weer op elkaar zijn afgesteld. Dat trucje heeft een tijdje gewerkt maar op het laatst had zelfs dat geen zin.
Laatst gewijzigd door Elian op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
(2013/05 - 2014/02) MY08 S40 1.6D Edition I
(2014/02) MY11 S60 T3 Business + Polestar tuning
Sinn103
Starter
Berichten: 6
Lid geworden op: 10.01.2014 - 09:27

Elian schreef:
Sinn103 schreef: Geachte forumleden.

Ook ik heb een issue met de airco.
Vorige week constanteerde ik dat de passagierskant warme lucht blaast tov bestuurderskant.
Roosters dichtzetten bij passagierskant heeft geen nut want dan lijkt het of dan de warme lucht gemengd wordt met de koude lucht van de bestuurderskant. Kortom ik krijg de auto niet op de temperatuur.
afgelopen zaterdag met het warme weer merkte ik ook dat de koude lucht ook niet meer echt koud was.
Airco is in mei bijgevuld.
En ik vind dat de airco een raar ratelend geluid maakt.
Heeft iemand enig idee wat het kan zijn?
Alvast bedankt.
Dit probleem heb ik meerdere keren met mijn S40 gehad. De eerste keer hielp het om de koelvloeistof bij te vullen. Niet veel later kwam het terug, toen hebben ze bij de garage het interieur uitgebouwd en het kleppenhuis vervangen. Gelukkig onder garantie, de dealer vermoede in eerste instantie dat de auto in een soort nood-stand kwam waardoor alleen de bestuurderskant koele lucht kreeg ten koste van de bijrijder. Dat was niet het geval, het kleppenhuis/verdeler was kapot.

Er zijn behoorlijk veel problemen met de airo's in de v50/s40, heb al een aantal keer van mensen in mijn omgeving gehoord dat deze defect was. Een ander veelvoorkomend probleem is steenslag op de radiateur, maar dat kan met wat gaas worden voorkomen.

EDIT:
Ik ben trouwens maar een leek, dat is wat de dealer mij verteld heeft na afloop van de reparaties. Mij is wel eens verteld dat het ook de klep-afstelling kon zijn, een trucje dat ik wel eens gebruikte:
- Ventilatie op volle stand.
- Temperatuur naar hi draaien en 5 á 10 sec laten loeien tot er uit beide kanten vol warme lucht wordt geblazen.
- Temperatuur naar lo draaien en weer even wachten
- Terug naar de reguliere standen

Idee is dat de kleppen links en rechts daardoor de eind-standen vinden en weer op elkaar zijn afgesteld. Dat trucje heeft een tijdje gewerkt maar op het laatst had zelfs dat geen zin.
Bedankt voor terugkoppeling.
Helaas heeft het trucje niet mogen baten.
Ik ben bang dat ik een afspraak moet maken bij een garage.
Weet jij nog wat ongeveer de kosten waren voor dit euvel en weet jij of iemand of dit nog onder coulance valt?
Mijn V50 is van 2009 en ik heb 158000 km op de teller.

BTW ik wil de topicstarter mijn excuses aanbieden dat ik zijn topic aan het vervuilen ben, bij nader inzien had ik beter een eigen topic kunnen aanmaken.
Volvo V50 1.8 Sport (2009)
Gebruikersavatar
Elian
1st Gear member
Berichten: 15
Lid geworden op: 13.07.2014 - 12:48

Sinn103 schreef: Bedankt voor terugkoppeling.
Helaas heeft het trucje niet mogen baten.
Ik ben bang dat ik een afspraak moet maken bij een garage.
Weet jij nog wat ongeveer de kosten waren voor dit euvel en weet jij of iemand of dit nog onder coulance valt?
Mijn V50 is van 2009 en ik heb 158000 km op de teller.

BTW ik wil de topicstarter mijn excuses aanbieden dat ik zijn topic aan het vervuilen ben, bij nader inzien had ik beter een eigen topic kunnen aanmaken.
Ik had de S40 bij een BOVAG garage met garantie gekocht. Deze garage heeft de auto naar een Volvo dealer gebracht (volgens mij in Harderwijk), daar heeft hij enkele dagen gestaan. Naar wat ze mij verteld hebben zijn ze lang aan het zoeken geweest naar de oorzaak waarbij veel interieur onderdelen gedemonteerd zijn geweest. Het is zeer waarschijnlijk dus niet een veelvoorkomend probleem, anders hadden ze het wel sneller geweten. Ik denk daarom dat het lastig gaat worden om de kosten te verhalen. Ik heb de factuur nooit gezien, het is bij mij onder de bijgekochte BOVAG garantie opgelost.

Wellicht kun je met de Volvo dealer in Harderwijk contact opnemen en het kenteken van mijn S40 (staat in mijn voorstel topic) vragen wat er ~1 jaar geleden vervangen is. Misschien willen ze de gegevens uit het systeem met je delen, ik heb zelf nooit rechtstreeks contact gehad met de firma. Hopelijk vind je snel een oplossing, met dit defect rondrijden is geen pretje met dit weer.
(2013/05 - 2014/02) MY08 S40 1.6D Edition I
(2014/02) MY11 S60 T3 Business + Polestar tuning
Gebruikersavatar
snorremans
5th Gear member
Berichten: 2297
Lid geworden op: 07.03.2005 - 20:34
Locatie: Zeist

Sinn103 schreef: Geachte forumleden.

Ook ik heb een issue met de airco.
Vorige week constanteerde ik dat de passagierskant warme lucht blaast tov bestuurderskant.
Roosters dichtzetten bij passagierskant heeft geen nut want dan lijkt het of dan de warme lucht gemengd wordt met de koude lucht van de bestuurderskant. Kortom ik krijg de auto niet op de temperatuur.
afgelopen zaterdag met het warme weer merkte ik ook dat de koude lucht ook niet meer echt koud was.
Airco is in mei bijgevuld.
En ik vind dat de airco een raar ratelend geluid maakt.
Heeft iemand enig idee wat het kan zijn?
Alvast bedankt.
Waarschijnlijk zit het in de afsteling van de kleppen links en rechts, deze moeten( opnieuw ) gecallibreerd worden.
Heb het zelfde euvel gehad een paar jaar gelden, kosten waren toen iets van € 65, was nog in de garantie periode.
V50 Momentum 2.4 140 PK , 170 PK by Rica, Flint Grey Pearl:2004
Mobility,Winter,Estate,Audioline High Performance, Pioneer TS-WX 610A
Tethys 17 inch,
Spacers 10 mm ( tussen lager en naaf )
Xenon,
Dubbele uitlaat,
Dakspoiler,
Body pakket,
Roofrails zilver,
Sunblinds,
Elektrischverstelb. en verw. lederen stoelen,
Trekhaak,
ECU spacer 14 mm,
Darkwood interieur, stuur en pook knop

Heden Mercedes B 220 ( 2020 ) 194 PK.
Sinn103
Starter
Berichten: 6
Lid geworden op: 10.01.2014 - 09:27

snorremans schreef:
Sinn103 schreef: Geachte forumleden.

Ook ik heb een issue met de airco.
Vorige week constanteerde ik dat de passagierskant warme lucht blaast tov bestuurderskant.
Roosters dichtzetten bij passagierskant heeft geen nut want dan lijkt het of dan de warme lucht gemengd wordt met de koude lucht van de bestuurderskant. Kortom ik krijg de auto niet op de temperatuur.
afgelopen zaterdag met het warme weer merkte ik ook dat de koude lucht ook niet meer echt koud was.
Airco is in mei bijgevuld.
En ik vind dat de airco een raar ratelend geluid maakt.
Heeft iemand enig idee wat het kan zijn?
Alvast bedankt.
Waarschijnlijk zit het in de afsteling van de kleppen links en rechts, deze moeten( opnieuw ) gecallibreerd worden.
Heb het zelfde euvel gehad een paar jaar gelden, kosten waren toen iets van € 65, was nog in de garantie periode.
Vanochtend naar de Volvo dealer geweest. Zij gaven aan dat de kleppen goed stonden (0.5 graad verschil). Als conclusie gaven ze aan dat de condensor lek is.
Dit hebben ze niet getest wegens drukte.
Ze gaven aan dat de pomp veel lawaai maakt, dit duidt op een te laag niveau van koudemiddel volgens hun.(in mei bijgevuld)
Ik ga maandag naar een universeel garage voor een second opinion.
Maar dan vind ik het nog steeds raar dat je dan een temperatuurverschil hebt tussen links/rechts, of is dit eenvoudig te verklaren?
Volvo V50 1.8 Sport (2009)
Gebruikersavatar
inbedrijf
2nd Gear member
Berichten: 180
Lid geworden op: 14.05.2012 - 11:21

@evert65 Nou deels positief/negatief, De airco gaat na 15 a 20 minuten nog steeds uit, maar alleen als het echt heet buiten is. En daarna ben ik eens gaan pielen met de knoppen. Ik moest een eind rijden (Almere-Almelo) na 15-20 minuten inderdaad warme lucht, ik heb toen de airco uitgezet, en na 5 a 10 minuten weer aan. En hopa hij deed het weer, wat ik natuurlijk heel vaag vondt en hij bleef het ook doen. Daarna ben ik eens gaan opletten tijdens het rijden met airco uit of de motor anders reageerde. Dit bleek wel het geval, motor loopt veel soepeler met de airco uit dan aan. Als ik de airco aan heb dan (ja hoe omschrijf je dat) dan hikt hij een beetje, met de nadruk op beetje.

Mijn conclusie is dan ook dat er iets anders stuk is dan de magneetkoppeling of condensor. (het is trouwens geen ramp als er een heel klein gaatje in je condensor zit) ik denk zelf dat de airco pomp het bijna aan het begeven is. Maar dat laat ik de dealer wel uitzoeken. Daarnaast ben ik ook naar een andere auto hopelijk volvo aan het kijken, ik moet overstappen op diesel ik rijdt nu teveel km voor benzine. Maar de dealer wil nog niet echt meewerken over de prijs van een auto die hij heeft staan ;-)
-|Volvo V50 2.4 Momentum|HP-Audio|Dawn Blue|-
BattleShort
1st Gear member
Berichten: 16
Lid geworden op: 09.11.2013 - 16:51
Locatie: Twente

De symptomen die je opnoemt passen toch echt bij een magneetkoppeling die oud is of een te grote speling heeft.
En of de duivel ermee speelt doet de airco in mijn auto nu hetzelfde.

Ik heb gelijk de DICE aangesloten:
Druk in het aircosysteem is goed, de ECU stuurt de compressor gewoon aan, motortoerental neemt iets toe. Allemaal indicaties dat het systeem netjes op druk is.
Als de compressor wel loopt zie je de druk netjes oplopen en de verdamper temperatuur dalen, echter na een tijd stopt het ding met werken.

Dat de motor anders loopt met de airco aan is normaal, deze kan tot 5KW opnemen en die moet de motor toch echt leveren.
Ik wil bij mij de luchtspleet van de koppeling bekijken en eventueel afstellen.
Is er iemand die dit al gedaan heeft? Hoe kom je het beste bij de compressor bij een 2.4?
Gebruikersavatar
wim de jong
5th Gear member
Berichten: 2199
Lid geworden op: 29.03.2005 - 16:41
Locatie: Leusden
Contacteer:

Als "het ding" stopt met werken, (en ik neem aan dat "het ding" de compressor is) lijkt het er wel op dat de luchtspleet te groot is. Door warmte is de luchtspleet te groot om de poellie mee te nemen.
Je kan het nog eens bekijken om dan wel de 12V te meten die de koppeling krijgt, of deze aanwezig is. Tevens kan je er direct, mbv een draadje hier ook direct 12V op drukken......de poellie moet dan gaan draaien. Zoniet, is idd de luchtspleet te groot.

Poellie verwijderen, en wat ringetjes verwijderen. Is dat al een keer gedaan, houd het snel op, en zal je aan een nieuwe (of gereviseerde) compressor moeten komen.
Hetzelfde euvel had ik ook met de D5, maar erwaren al ringetjes uit. Als je goed zoekt, kun je ook hier en daar alleen een nieuwe koppeling komen, scheelt meer dan de helft met een andere compressor. Bijkomend voordeel is dat de compressor kan blijven zitten, dus het systeem niet leeg hoeft, en daar hangt ook weer een prijskaartje aan. Ik was voor € 150 klaar met alleen een koppeling. (was alleen een beetje lastig om deze te monteren, je hebt nml 2 ellebogen nodig om er goed bij te komen bij de D5.)

Ik heb in post 2 in dit topic een plaatje gezet uit VIDA van de airco pomp:
http://www.volvo-forum.nl/viewtopic.php ... ;bijvullen

Item 5 is de poelie/magneetkoppeling (die bij goed zoeken ook los te verkrijgen is, al beweren sommige mensen van niet) Ook 1 ringetje bij item 5 is zichtbaar. Bij een nieuwe krijg je 3 ringetjes van verschillende diktes.....dus even goed bekijken welke te monteren is, zodat de luchtspleet weer volgens spec is.
Laatst gewijzigd door wim de jong op 01.01.1970 - 01:00, 3 keer totaal gewijzigd.
De volgende VOLVO's al gereden:
745 1992 LPG (475000 km)
945 1997 LPG-G3 (785000 km)
V70 2000 LPG-G3 (435000 km)
V70 D5 2005 ( 304000 km aug '13, RIP)
965 2,5i - 24V LPG-G3 1996 (496000 km apr '14)
V50 2.0D 2009 (265000 km sep '14)
V70 2,5T 2008 (191000 km, nov '15)
V50 D2 2012 (347000 km, mei '16)
V60 D2 2015 (361000 km, nov '20


C30 D2 2012 (268000 km, nov ''20
V90 3.0i - 24V 1998 (370000 km, jan '19
BattleShort
1st Gear member
Berichten: 16
Lid geworden op: 09.11.2013 - 16:51
Locatie: Twente

Bedankt Wim,
Ik zag inderdaad her en der wel wat losse koppelingen te koop, maar dan ga ik eerst de boel zelf inspecteren.
Moet de multiriem eraf voordat je de koppeling losdraait?
En hoe groot zou de luchtspleet moeten zijn? Ik zie 0.3-0.5 mm, is dit correct?
Volgende week eens kijken of ik de auto bij de autoclub op de brug kan zetten.
Plaats reactie

Terug naar “S40 - V50 series”