Aanrijding en gevolgschade PIH concept
- lint
- Geartronic member
De veiligheidssystemen in de huidige nieuwe auto's zijn zo goed dat de bestuurder geneigd is meer risico te nemen en volledig te vertrouwen op de veiligheidssystemen. Dat is niet verstandig.
XC40 Pure electric Twin Engine Ultimate 2023
BMW Z4 G29 sDrive20i 2024
MGB GT 1976
MGB GT 1976
- IkeV70
- 5th Gear member
lint schreef: De veiligheidssystemen in de huidige nieuwe auto's zijn zo goed dat de bestuurder geneigd is meer risico te nemen en volledig te vertrouwen op de veiligheidssystemen. Dat is niet verstandig.
Je beweert dat de veiligheidssystemen tot meer ongelukken leiden?
TS zal ongetwijfeld te weinig opgelet hebben en te weinig afstand gehouden hebben (Had mij ook kunnen gebeuren ) Denk niet dat dat gebeurde omdat hij erop vertrouwde dat de veiligheidssystemen wel op tijd in zouden grijpen. Dat de V60 zelf een noodrem maakte zal de schade zeker beperkt hebben.
V70 - 2.5D
V60 PIH
V60 T5
V60 PIH
V60 T5
- Fredhead
- Geartronic member
Er zijn een hoop mensen die erop vertrouwen, geeft toch een beetje een gevoel van schijnveiligheid.
Ken zelf ook genoeg mensen die op alle hulpmiddelen vertrouwen als het mis gaat.
Zelf de nodige ervaring door een racecursus in België, heel wat uurtjes op Zandvoort gereden te hebben en diverse malen dagen Wimedo slalom te rijden. Vooral bij die laatste leer je érg leuk spelen met over en onderstuur.
Maar mocht ik net een onoplettend momentje hebben is het wel fijn om te weten dat de DSTC te hulp schiet.
Ken zelf ook genoeg mensen die op alle hulpmiddelen vertrouwen als het mis gaat.
Zelf de nodige ervaring door een racecursus in België, heel wat uurtjes op Zandvoort gereden te hebben en diverse malen dagen Wimedo slalom te rijden. Vooral bij die laatste leer je érg leuk spelen met over en onderstuur.
Maar mocht ik net een onoplettend momentje hebben is het wel fijn om te weten dat de DSTC te hulp schiet.
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Traction control mod | Olie catchtank | Honda sproeiers
'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 campervan
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Traction control mod | Olie catchtank | Honda sproeiers
'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 campervan
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
- IkeV70
- 5th Gear member
Ik ben ervan overtuigd dat de diverse veiligheidssystemen daadwerkelijk de veiligheid verbeteren, het aantal ongelukken verminderen en de schade bij ongelukken beperken. Onoplettendheid van bestuurders die teveel vertrouwen op de systemen zal het effect ongetwijfeld deels teniet doen, maar per saldo nog steeds verbetering. Geen schijnveiligheid dus.
(ik heb persoonlijk (D)STC overigens nog nooit als veiligheidssysteem ervaren, in tegenstelling tot ABS en collision warning. Nog nooit een situatie meegemaakt waarin de DSTC mij gered heeft van een ongeluk)
(ik heb persoonlijk (D)STC overigens nog nooit als veiligheidssysteem ervaren, in tegenstelling tot ABS en collision warning. Nog nooit een situatie meegemaakt waarin de DSTC mij gered heeft van een ongeluk)
Laatst gewijzigd door IkeV70 op 01.01.1970 - 01:00, 2 keer totaal gewijzigd.
V70 - 2.5D
V60 PIH
V60 T5
V60 PIH
V60 T5
- lint
- Geartronic member
Nee, dat beweer ik niet. Ik zeg dat bestuurders met een een auto met allerhande veiligheidssystemen meer risico nemen door te vertrouwen op die veiligheidssystemen. Het gaat meestal goed maar soms niet.IkeV70 schreef:lint schreef: De veiligheidssystemen in de huidige nieuwe auto's zijn zo goed dat de bestuurder geneigd is meer risico te nemen en volledig te vertrouwen op de veiligheidssystemen. Dat is niet verstandig.
Je beweert dat de veiligheidssystemen tot meer ongelukken leiden?
TS zal ongetwijfeld te weinig opgelet hebben en te weinig afstand gehouden hebben (Had mij ook kunnen gebeuren ) Denk niet dat dat gebeurde omdat hij erop vertrouwde dat de veiligheidssystemen wel op tijd in zouden grijpen. Dat de V60 zelf een noodrem maakte zal de schade zeker beperkt hebben.
MGB GT 1976
MGB GT 1976
- IkeV70
- 5th Gear member
Ik weet niet wat ik me voor moet stellen bij een bestuurder die meer risico neemt omdat hij vertrouwt op de veiligheidssystemen. Hoe dan? Geef eens een voorbeeld.lint schreef: Nee, dat beweer ik niet. Ik zeg dat bestuurders met een een auto met allerhande veiligheidssystemen meer risico nemen door te vertrouwen op die veiligheidssystemen. Het gaat meestal goed maar soms niet.
V70 - 2.5D
V60 PIH
V60 T5
V60 PIH
V60 T5
- IkeV70
- 5th Gear member
Ik snap wel wat voor risico's bestuurders nemen, maar ik zie het verband met de veiligheidssystemen niet zo.
Ik rij vaak te snel, maar niet omdat ik erop vertrouw dat de veiligheidssystemen me wel zullen redden. Eerder omdat het comfort en het vermogen mij ertoe uitnodigen.
Ik rij vaak te snel, maar niet omdat ik erop vertrouw dat de veiligheidssystemen me wel zullen redden. Eerder omdat het comfort en het vermogen mij ertoe uitnodigen.
V70 - 2.5D
V60 PIH
V60 T5
V60 PIH
V60 T5
- lint
- Geartronic member
Er zijn ook mensen die wel volledig op de veiligheidssystemen en hun Volvo vertrouwen, dat gaat bijna altijd goed maar soms niet. Jij blijkbaar niet en jij hebt vertrouwen in je eigen Volvo en je eigen rijvaardigheid.
MGB GT 1976
MGB GT 1976
- Paul
- Geartronic member
Ongeluk zit in een klein hoekje, of we genoeg afstand hielden of ons reactie vermogen te kort komt.. tsja soms gebeurd dat...
Maar ook soms bij andere trouwens waardoor je zelf weer de sjaak bent.
Maar zijn er al beelden?
Maar zijn er al beelden?
MY08 C30 1.6D Summum / MY09 C30 1.6D DrivE Sport / MY11 V50 D2 / MY13 C30 D2 R-Edition / MY16 V40 D2 R-Design / MY14 V60 D6 Plug-in-Hybrid Ice White /MY16 V70 D4 Polar+ Magic Blue / MY17 V60 D5 Twin Engine Special Edition Ice White / MY13 C30 D2 R-Edition / MY19 V90 T4 Business Sport / MY20 E-Golf
MY20 XC60 T4 Polestar Engineered R-Design / MY23 XC40 Pure Electric Plus
MY23 Polestar 2 Snow, Pilot, 20inch
MY24.5 XC40 Pure Electric Ultra
- lancer
- 6th Gear member
De veiligheidssystemen in kwestie promoten zelfs het meer afstand houden. De enige situatie dat je met deze systemen meer risico kan nemen is b.v. in de mist. De auto ziet dan beter dan dat jij het doet.
In dit specifieke geval is het voorkomen van een ongeluk wel mogelijk, maar bij het aanrijden naar een stoplicht laat de meerderheid de onderlinge afstand snel teruglopen. Onder andere gepromoot onder het nieuwe rijden. Zo veel mogelijk laten rollen en zo min mogelijk remmen. Ik houdt meestal zeer goed afstand, maar wat hier gebeurd is had mij ook kunnen gebeuren.
In dit specifieke geval is het voorkomen van een ongeluk wel mogelijk, maar bij het aanrijden naar een stoplicht laat de meerderheid de onderlinge afstand snel teruglopen. Onder andere gepromoot onder het nieuwe rijden. Zo veel mogelijk laten rollen en zo min mogelijk remmen. Ik houdt meestal zeer goed afstand, maar wat hier gebeurd is had mij ook kunnen gebeuren.
-
- 2nd Gear member
Ik ben door het ACC systeem zelfs bewust meer afstand gaan houden. In het begin dacht ik dat de auto wel (te) veel afstand houdt zelfs bij de minimale instelling van 1 streepje.
Anderzijds denk ik dat de maker hier wel over nagedacht heeft...
Op de B-wegen ga ik zelfs naar 2 of 3 strepen afstand, omdat ik merk dat de auto soms stevig moet remmen.
Ondanks deze bewustwording ben ik toch verbaasd dat me dit is overkomen!
Ik heb nog niet met mist gereden maar bij zware regenval wel meegemaakt dat ACC wordt uitgeschakeld omdat blijkbaar de radar dan niet goed funtioneert?
Deze situatie was min of meer de vorm dat we in een drukke spits met z'n allen "routinematig" achter elkaar aanrijden en niet echt bewust het verkeer (dus de gevaren) scherp in de gaten houden.
Anderzijds denk ik dat de maker hier wel over nagedacht heeft...
Op de B-wegen ga ik zelfs naar 2 of 3 strepen afstand, omdat ik merk dat de auto soms stevig moet remmen.
Ondanks deze bewustwording ben ik toch verbaasd dat me dit is overkomen!
Ik heb nog niet met mist gereden maar bij zware regenval wel meegemaakt dat ACC wordt uitgeschakeld omdat blijkbaar de radar dan niet goed funtioneert?
Deze situatie was min of meer de vorm dat we in een drukke spits met z'n allen "routinematig" achter elkaar aanrijden en niet echt bewust het verkeer (dus de gevaren) scherp in de gaten houden.
-
- 3rd Gear member
Bij zware regenval komt er teveel water voor de radar waardoor die niet meer werkt (en dus uitschakelt). Bij mist rij ik altijd ook op Acc, de radar kan door de mist heen kijken waar ik dat niet kan.
DTSC heeft mij al wel eens gered in een bocht op de snelweg waar een oliespoor lag. DTSC kan op indivuduele wielen remmen wat ik uiteraard niet kan. De auto (toen een BMW) 'stapte' een stukje opzij en werd toen opgevangen door de DTSC die op een paar wielen op de rem ging. Zonder DTSC weet ik zeker dat ik achterstevoren in de geleiderail was geeindigd.
DTSC heeft mij al wel eens gered in een bocht op de snelweg waar een oliespoor lag. DTSC kan op indivuduele wielen remmen wat ik uiteraard niet kan. De auto (toen een BMW) 'stapte' een stukje opzij en werd toen opgevangen door de DTSC die op een paar wielen op de rem ging. Zonder DTSC weet ik zeker dat ik achterstevoren in de geleiderail was geeindigd.
-
- 2nd Gear member
Wat bedoel je met met "zijn er al beelden"?Paul schreef: Ongeluk zit in een klein hoekje, of we genoeg afstand hielden of ons reactie vermogen te kort komt.. tsja soms gebeurd dat...
Maar zijn er al beelden?
- Meloen
- Starter
Ik lees toevallig dit onderwerp en heb op mijn xc70 ook al die veiligheidsinstrumenten. maar als ik het goed begrijp, dan werkt collision warning niet met acc?ik heb op de A4 met acc wel eens gehad dat er iets ingreep, rode verlichting kwam op en de auto ging hard in de remmen. ik las hier dat dat Max 40 procent zou zijn en als ik zelf had gereden, zonder acc, dat ie dan harder zou remmen?
Heb een keer in het dorp een fietser gehad die de bocht iets te ruim nam en op mijn weghelft terecht kwam, maar mooi niet dat er iets gebeurde in de Auto....
Nou ik hoop voor jou dat je goed uit de auto bekomen en er niets van over houdt.
Heb een keer in het dorp een fietser gehad die de bocht iets te ruim nam en op mijn weghelft terecht kwam, maar mooi niet dat er iets gebeurde in de Auto....
Nou ik hoop voor jou dat je goed uit de auto bekomen en er niets van over houdt.
-
- 2nd Gear member
Gelukkig ben je er goed van afgekomen John, das het belangrijkst. Zonder de veiligheidssystemen had je misschien persoonlijk letsel en hoogstwaarschijnlijk een total-loss PIH.
Volvo's systeem werkt super hoor. Erg goede test in Fifth-Gear: Volvo wint van MB S-klasse
Volvo's systeem werkt super hoor. Erg goede test in Fifth-Gear: Volvo wint van MB S-klasse
- Paul
- Geartronic member
Beelden inderdaad foto's van de schade.
MY08 C30 1.6D Summum / MY09 C30 1.6D DrivE Sport / MY11 V50 D2 / MY13 C30 D2 R-Edition / MY16 V40 D2 R-Design / MY14 V60 D6 Plug-in-Hybrid Ice White /MY16 V70 D4 Polar+ Magic Blue / MY17 V60 D5 Twin Engine Special Edition Ice White / MY13 C30 D2 R-Edition / MY19 V90 T4 Business Sport / MY20 E-Golf