Aanrijding en gevolgschade PIH concept

Het board om te praten over zaken die exclusief voor de Plug In Hybrid Volvo's van toepassing zijn
JohnH
2nd Gear member
Berichten: 141
Lid geworden op: 11.04.2014 - 00:01

Hallo,

Gisteren helaas een Golfje sloopklaar gemaakt door een stevige stoot van achteren nadat deze zichzelf net daarvoor aan de voorkant ook al de nodige kreukels had bezorgd.

Collision Warning met Full Auto Brake heeft wel zijn werk gedaan, maar helaas was de afstand blijkbaar te kort om enige schade te voorkomen. De V60 heeft wel schade maar in verhouding niet ernstig. Ik weet niet of de trekhaak een voordeel of nadeel was.
Alarmlichten gingen aan en volvo on call werd automatisch gebeld. Dus op zich wel een concept wat wel werkt.

Er kwam ook nog een melding om het instructieboekje te raadplegen :D

Behalve een beetje vreemde lucht in de auto leek het verder geen bijzonder effect te hebben gehad op het PIH deel van de auto, maar dat kan alsnog zichtbaar worden als de schade opgemaakt/hersteld wordt.

Zijn er ook andere PIH rijders die een ervaring hebben met een aanrijding en eventuele nasleep daarna?

Gr.

John
Gebruikersavatar
lint
Geartronic member
Berichten: 29528
Lid geworden op: 23.02.2007 - 00:12
Locatie: Ridderkerk

Dat is altijd vervelend een aanrijding. Was de schade aan de PIH ernstig of was de auto nog rijdbaar?
XC40 Pure electric Twin Engine Ultimate 2023
BMW Z4 G29 sDrive20i 2024
MGB GT 1976
Gebruikersavatar
NielsPHEV
7th Gear member
Berichten: 5300
Lid geworden op: 14.09.2004 - 20:13

Ik heb je mailtje een paar keer gelezen maar volgens mij schrijf je dat je achter op een golf bent gereden. Goed te horen dat de autobrake wel werkt en in iedergeval de impact heeft gereduceerd. Ik hoop dat jezelf (en uiteraard de anderen) zonder serieuze klachten uit de auto's zijn gekomen.

De meeste electrische delen zitten achterin dus wanneer je "alleen" de voorzijde hebt geraakt zal de herstelling niet veel afwijken van een niet PHEV

sterkte met de afwikkeling.
Gebruikersavatar
Paul
Geartronic member
Berichten: 33123
Lid geworden op: 19.09.2004 - 00:38

Sterkte! Goed te horen dat de auto het goed heeft gedaan!
MY08 C30 1.6D Summum / MY09 C30 1.6D DrivE Sport / MY11 V50 D2 / MY13 C30 D2 R-Edition / MY16 V40 D2 R-Design / MY14 V60 D6 Plug-in-Hybrid Ice White /MY16 V70 D4 Polar+ Magic Blue / MY17 V60 D5 Twin Engine Special Edition Ice White / MY13 C30 D2 R-Edition / MY19 V90 T4 Business Sport / MY20 E-Golf
MY20 XC60 T4 Polestar Engineered R-Design / MY23 XC40 Pure Electric Plus

MY23 Polestar 2 Snow, Pilot, 20inch
MY24.5 XC40 Pure Electric Ultra
Gebruikersavatar
lint
Geartronic member
Berichten: 29528
Lid geworden op: 23.02.2007 - 00:12
Locatie: Ridderkerk

Alleen heeft de bestuurder het wat minder goed gedaan door achterop zo'n zielig Golfje te botsen :D
XC40 Pure electric Twin Engine Ultimate 2023
BMW Z4 G29 sDrive20i 2024
MGB GT 1976
JohnH
2nd Gear member
Berichten: 141
Lid geworden op: 11.04.2014 - 00:01

Tja, Golfje botste eerst zelf en toen kon ik niet veel meer...Adaptief CC had mogelijk nog iets kunnen helpen, maar ik was te zuinig, dacht dat de automatische acceleratie iets minder mocht zijn en met zelf bediening wel elektrisch thuis kon komen. (helaas)

De auto had koelvloeistof lekkage, daardoor niet meer gereden. Wel elektrisch op de ambu gereden.
Schade was zo te zien alleen maar de bumper en grill, trekhaak heeft de radiateur geraakt, vandaar lekkage.

De golfrijder had toch wel een dreun gehad en last van zijn knie. Er waren trouwens een 6 tal auto's met schade :sleep:

Ben nu wel een ervaring wijzer dat een Volvo (mijn eerste!) veiligheid biedt en de Zweden toch wel "slim" zijn 8-)
Gebruikersavatar
RichieB
6th Gear member
Berichten: 2784
Lid geworden op: 13.05.2008 - 17:46
Locatie: Goeree-Overflakkee

Ik vraag me af of de ACC een aanrijding had kunnen voorkomen. Ik heb hem altijd op de kortste stand staan, en alhoewel dat genoeg ruimte laat voor andere auto's om voor mij in te voegen, betwijfel ik dat de remweg lang genoeg is. Hoe hard reden jullie?
Tesla Model S 75D, 2018 AWD Enhanced Autopilot 2.5 Sunroof
Tesla Model S 70, 2016 base + black headliner
V60 PIH Pure Limited Edition MY13 Xenium Security Advanced Safety Family Premium Sound DAB+
V70 MY2012 T4 Powershift LE Luxery Line Driver Support Line Family Line
V70 MY2004 Geartronic 185pk
JohnH
2nd Gear member
Berichten: 141
Lid geworden op: 11.04.2014 - 00:01

Ik was aan het uitrollen richting een rood stoplicht, snelheid rond 50-60 km/h . Ik denk even de aandacht niet voldoende op de afstand en daardoor net te weinig meters voor een noodstop.

Ik denk dat ACC al eerder wat meer afstand had gehouden op de kortste stand en dan toch bij deze snelheid een noodstop kan maken. De auto maakte een noodstop alsof er een muurtje stond!

Beetje jammer is dat je dit niet makkelijk kunt testen in praktijk tenzij je genoeg vertrouwen hebt....
Gebruikersavatar
NielsPHEV
7th Gear member
Berichten: 5300
Lid geworden op: 14.09.2004 - 20:13

Komt bij dat acc. niet Max kan remmen
JohnH
2nd Gear member
Berichten: 141
Lid geworden op: 11.04.2014 - 00:01

acc zorgt voor de afstand , Collision Warning met Full Auto Brake zou de aanvulling kunnen zijn
Gebruikersavatar
lint
Geartronic member
Berichten: 29528
Lid geworden op: 23.02.2007 - 00:12
Locatie: Ridderkerk

Dat denk ik ook, Collision Warning met Full Auto Brake was mogelijk de redding geweest maar dat weet je ook niet zeker.
XC40 Pure electric Twin Engine Ultimate 2023
BMW Z4 G29 sDrive20i 2024
MGB GT 1976
Gebruikersavatar
diesel01
Geartronic member
Berichten: 21178
Lid geworden op: 22.05.2009 - 14:27

Zorgen de veiligheid systemen dan toch voor een minder oplettende bestuurder?
Natuurlijk balen dan je schade hebt en dat de Golf bestuurder een pijnlijke knie heeft maar had je de dingen zonder aac en full autobrake anders gedaan?
V90 T6 Recharge Rdesign
V90 D5 AWD Inscription/V70 D4 8GT Inscription/XC60 D5 Summum AWD GT fourC Polestar/V70 D5 GT sports edition/S60 2.4d/Opel Corsa1.1/V40 1.9D/V40 1.8 lpi/xedos 6 2.0 V6/626 2.0 coupe/Uno 1.1[/s][/s]
Gebruikersavatar
rsnhakan
8th Gear member
Berichten: 15305
Lid geworden op: 13.04.2008 - 12:18
Locatie: Thuis
Contacteer:

Acc heeft een maximale remkracht van 40%. Dus je moet wel blijven opletten in dit soort situaties.
Gebruikersavatar
Koidream
3rd Gear member
Berichten: 474
Lid geworden op: 22.01.2006 - 12:22
Locatie: Limburg

En als laatste wagen in een rij van zes ben je in België de pineut en ben je aansprakelijk voor het volledige ongeval. Hoe zit dat in Nl?
BMW 315
BMW 518
Daihatsu Rocky 2.8D
BMW 320i
BMW R100RT
Triumph Spitfire 1500
Rover 623 Si
BMW 518i
Alfa Romeo 156 1.9JTD
VOLVO S60 D5
Range Rover Evoque TD4
JohnH
2nd Gear member
Berichten: 141
Lid geworden op: 11.04.2014 - 00:01

Ik had acc op dat moment niet aan, anders had Collision Warning met Full Auto Brake mogelijk wel genoeg afstand gehad.

Nu is de impact zeker veel minder geweest door Collision Warning met Full Auto Brake. Ik denk dat de golfbestuurder zeker hierdoor gespaard is van erger.
k heb nl geen rem aangeraakt en stond still voor ik het besefte. Ik herinner alleen de rode waarschuwingssignalen.

Ook geen remsporen, dus maximale remvermogen door de auto zelf.

Toevallig kon de Porsche achter mij nog wel op tijd tot stilstand komen, ws door de automatische remlichten. Achter de Porsche ging het ook weer fout.

Afhandeling wordt gedaan op basis van waar je schade hebt en degene die ook daar schade heeft.

Mijn voorganger beweert wel dat ik hem doorgeduwd heb naar zijn voorganger, maar die voorganger (voorop) zegt 2 keer een dreun gehad te hebben.
Gebruikersavatar
lint
Geartronic member
Berichten: 29528
Lid geworden op: 23.02.2007 - 00:12
Locatie: Ridderkerk

Bij dit soort kop-staart aanrijdingen is er meestal gedoe over de schuldvraag, vaak regelen de verzekeringsmaatschappijen dit onderling maar dan kan het een deelschuld worden met effect op je no-claimkorting.
XC40 Pure electric Twin Engine Ultimate 2023
BMW Z4 G29 sDrive20i 2024
MGB GT 1976
Gebruikersavatar
Marcnij
5th Gear member
Berichten: 2169
Lid geworden op: 27.03.2013 - 18:13
Locatie: Apeldoorn
Contacteer:

De auto-brake systemen zijn niet altijd in staat om op tijd te stoppen, maar ze beperken de schade wel aanzienlijk.
Het kan ook wel eens volledig falen, getuige de volgende demo van Volvo:
Vorig: MY2011 Volvo V50 1.6D DrivE S/S Kinetic, Business line, Winter line, Black Saphire
Vorig MY2011 Volvo C70 D3 Geartronic, Summum, Magic Blue
Geen Volvo meer 😢. Huidig: BMW 118i Corporate Executive Sport. autoloos
Gebruikersavatar
diesel01
Geartronic member
Berichten: 21178
Lid geworden op: 22.05.2009 - 14:27

Mijn indruk is dat Porsche bestuurders boven gemiddeld geconcentreerd zijn en vaak nog extra (race) cursus hebben gevolgd.
Het niet kleven en dus afstand houden heb ik overgehouden van een cursus bij Slotenmaker op zandvoort, het geeft je erg goed inzicht in snelheid en de relatie tot stop afstand.
Neemt niet weg dat een ongeluk in een klein hoekje zit en vervelend is voor alle partijen.
V90 T6 Recharge Rdesign
V90 D5 AWD Inscription/V70 D4 8GT Inscription/XC60 D5 Summum AWD GT fourC Polestar/V70 D5 GT sports edition/S60 2.4d/Opel Corsa1.1/V40 1.9D/V40 1.8 lpi/xedos 6 2.0 V6/626 2.0 coupe/Uno 1.1[/s][/s]
Gebruikersavatar
lint
Geartronic member
Berichten: 29528
Lid geworden op: 23.02.2007 - 00:12
Locatie: Ridderkerk

Je hebt de antislip cursus in Zandvoort nog gehad, volgens mij is die nu verplaatst naar de Flevopolder. Het is een hele goede cursus en laat je heel duidelijk kennis maken met de mogelijkheden maar vooral de onmogelijkheden van de auto op gladde wegen.
XC40 Pure electric Twin Engine Ultimate 2023
BMW Z4 G29 sDrive20i 2024
MGB GT 1976
Gebruikersavatar
V70/2.4D/2003
8th Gear member
Berichten: 16549
Lid geworden op: 03.12.2009 - 11:03
Locatie: Noord-Groningen

Met inachtneming van het bepaalde in art. 19 RVV 1990 zal echter het ontstaan van een dergelijk ongeval tot een minimum beperkt worden alsmede een zwaar verminderde noodzakelijkheid van dergelijke veiligheidssystemen. O-)
V70 D3 MY12, Caspian Blue
Vigilat ut quiescant
Plaats reactie

Terug naar “Plug In Hybrid Volvo's”