De veiligheidssystemen in de huidige nieuwe auto's zijn zo goed dat de bestuurder geneigd is meer risico te nemen en volledig te vertrouwen op de veiligheidssystemen. Dat is niet verstandig.
Re: Aanrijding en gevolgschade PIH concept
Geplaatst: 16.08.2014 - 12:56
door NielsPHEV
Maakt in het geval van TS niet uit hij zat op de golf en is van achteren niet geraakt is dus in (nagenoeg) alle gevallen de klos als het gaat om no claim
Re: Aanrijding en gevolgschade PIH concept
Geplaatst: 16.08.2014 - 13:10
door IkeV70
lint schreef:
De veiligheidssystemen in de huidige nieuwe auto's zijn zo goed dat de bestuurder geneigd is meer risico te nemen en volledig te vertrouwen op de veiligheidssystemen. Dat is niet verstandig.
Je beweert dat de veiligheidssystemen tot meer ongelukken leiden?
TS zal ongetwijfeld te weinig opgelet hebben en te weinig afstand gehouden hebben (Had mij ook kunnen gebeuren ) Denk niet dat dat gebeurde omdat hij erop vertrouwde dat de veiligheidssystemen wel op tijd in zouden grijpen. Dat de V60 zelf een noodrem maakte zal de schade zeker beperkt hebben.
Re: Aanrijding en gevolgschade PIH concept
Geplaatst: 16.08.2014 - 13:24
door Fredhead
Er zijn een hoop mensen die erop vertrouwen, geeft toch een beetje een gevoel van schijnveiligheid.
Ken zelf ook genoeg mensen die op alle hulpmiddelen vertrouwen als het mis gaat.
Zelf de nodige ervaring door een racecursus in België, heel wat uurtjes op Zandvoort gereden te hebben en diverse malen dagen Wimedo slalom te rijden. Vooral bij die laatste leer je érg leuk spelen met over en onderstuur.
Maar mocht ik net een onoplettend momentje hebben is het wel fijn om te weten dat de DSTC te hulp schiet.
Re: Aanrijding en gevolgschade PIH concept
Geplaatst: 16.08.2014 - 14:14
door IkeV70
Ik ben ervan overtuigd dat de diverse veiligheidssystemen daadwerkelijk de veiligheid verbeteren, het aantal ongelukken verminderen en de schade bij ongelukken beperken. Onoplettendheid van bestuurders die teveel vertrouwen op de systemen zal het effect ongetwijfeld deels teniet doen, maar per saldo nog steeds verbetering. Geen schijnveiligheid dus.
(ik heb persoonlijk (D)STC overigens nog nooit als veiligheidssysteem ervaren, in tegenstelling tot ABS en collision warning. Nog nooit een situatie meegemaakt waarin de DSTC mij gered heeft van een ongeluk)
Re: Aanrijding en gevolgschade PIH concept
Geplaatst: 16.08.2014 - 14:15
door lint
IkeV70 schreef:
lint schreef:
De veiligheidssystemen in de huidige nieuwe auto's zijn zo goed dat de bestuurder geneigd is meer risico te nemen en volledig te vertrouwen op de veiligheidssystemen. Dat is niet verstandig.
Je beweert dat de veiligheidssystemen tot meer ongelukken leiden?
TS zal ongetwijfeld te weinig opgelet hebben en te weinig afstand gehouden hebben (Had mij ook kunnen gebeuren ) Denk niet dat dat gebeurde omdat hij erop vertrouwde dat de veiligheidssystemen wel op tijd in zouden grijpen. Dat de V60 zelf een noodrem maakte zal de schade zeker beperkt hebben.
Nee, dat beweer ik niet. Ik zeg dat bestuurders met een een auto met allerhande veiligheidssystemen meer risico nemen door te vertrouwen op die veiligheidssystemen. Het gaat meestal goed maar soms niet.
Re: Aanrijding en gevolgschade PIH concept
Geplaatst: 16.08.2014 - 14:22
door IkeV70
lint schreef:
Nee, dat beweer ik niet. Ik zeg dat bestuurders met een een auto met allerhande veiligheidssystemen meer risico nemen door te vertrouwen op die veiligheidssystemen. Het gaat meestal goed maar soms niet.
Ik weet niet wat ik me voor moet stellen bij een bestuurder die meer risico neemt omdat hij vertrouwt op de veiligheidssystemen. Hoe dan? Geef eens een voorbeeld.
Re: Aanrijding en gevolgschade PIH concept
Geplaatst: 16.08.2014 - 14:38
door lint
Te snel rijden, te weinig afstand houden, minder attent rijden etc
Re: Aanrijding en gevolgschade PIH concept
Geplaatst: 16.08.2014 - 14:45
door IkeV70
Ik snap wel wat voor risico's bestuurders nemen, maar ik zie het verband met de veiligheidssystemen niet zo.
Ik rij vaak te snel, maar niet omdat ik erop vertrouw dat de veiligheidssystemen me wel zullen redden. Eerder omdat het comfort en het vermogen mij ertoe uitnodigen.
Re: Aanrijding en gevolgschade PIH concept
Geplaatst: 16.08.2014 - 16:28
door lint
Er zijn ook mensen die wel volledig op de veiligheidssystemen en hun Volvo vertrouwen, dat gaat bijna altijd goed maar soms niet. Jij blijkbaar niet en jij hebt vertrouwen in je eigen Volvo en je eigen rijvaardigheid.
Re: Aanrijding en gevolgschade PIH concept
Geplaatst: 16.08.2014 - 16:34
door Paul
Ongeluk zit in een klein hoekje, of we genoeg afstand hielden of ons reactie vermogen te kort komt.. tsja soms gebeurd dat...
Maar ook soms bij andere trouwens waardoor je zelf weer de sjaak bent.
Maar zijn er al beelden?
Re: Aanrijding en gevolgschade PIH concept
Geplaatst: 16.08.2014 - 19:34
door lancer
De veiligheidssystemen in kwestie promoten zelfs het meer afstand houden. De enige situatie dat je met deze systemen meer risico kan nemen is b.v. in de mist. De auto ziet dan beter dan dat jij het doet.
In dit specifieke geval is het voorkomen van een ongeluk wel mogelijk, maar bij het aanrijden naar een stoplicht laat de meerderheid de onderlinge afstand snel teruglopen. Onder andere gepromoot onder het nieuwe rijden. Zo veel mogelijk laten rollen en zo min mogelijk remmen. Ik houdt meestal zeer goed afstand, maar wat hier gebeurd is had mij ook kunnen gebeuren.
Re: Aanrijding en gevolgschade PIH concept
Geplaatst: 16.08.2014 - 19:58
door JohnH
Ik ben door het ACC systeem zelfs bewust meer afstand gaan houden. In het begin dacht ik dat de auto wel (te) veel afstand houdt zelfs bij de minimale instelling van 1 streepje.
Anderzijds denk ik dat de maker hier wel over nagedacht heeft...
Op de B-wegen ga ik zelfs naar 2 of 3 strepen afstand, omdat ik merk dat de auto soms stevig moet remmen.
Ondanks deze bewustwording ben ik toch verbaasd dat me dit is overkomen!
Ik heb nog niet met mist gereden maar bij zware regenval wel meegemaakt dat ACC wordt uitgeschakeld omdat blijkbaar de radar dan niet goed funtioneert?
Deze situatie was min of meer de vorm dat we in een drukke spits met z'n allen "routinematig" achter elkaar aanrijden en niet echt bewust het verkeer (dus de gevaren) scherp in de gaten houden.
Re: Aanrijding en gevolgschade PIH concept
Geplaatst: 16.08.2014 - 20:09
door Magliaveli
Bij zware regenval komt er teveel water voor de radar waardoor die niet meer werkt (en dus uitschakelt). Bij mist rij ik altijd ook op Acc, de radar kan door de mist heen kijken waar ik dat niet kan.
DTSC heeft mij al wel eens gered in een bocht op de snelweg waar een oliespoor lag. DTSC kan op indivuduele wielen remmen wat ik uiteraard niet kan. De auto (toen een BMW) 'stapte' een stukje opzij en werd toen opgevangen door de DTSC die op een paar wielen op de rem ging. Zonder DTSC weet ik zeker dat ik achterstevoren in de geleiderail was geeindigd.
Re: Aanrijding en gevolgschade PIH concept
Geplaatst: 16.08.2014 - 20:13
door JohnH
Paul schreef:
Ongeluk zit in een klein hoekje, of we genoeg afstand hielden of ons reactie vermogen te kort komt.. tsja soms gebeurd dat...
Maar ook soms bij andere trouwens waardoor je zelf weer de sjaak bent.
Maar zijn er al beelden?
Wat bedoel je met met "zijn er al beelden"?
Re: Aanrijding en gevolgschade PIH concept
Geplaatst: 16.08.2014 - 21:13
door lint
Ik denk dat er foto's van de schade worden verwacht.
Re: Aanrijding en gevolgschade PIH concept
Geplaatst: 16.08.2014 - 22:20
door Meloen
Ik lees toevallig dit onderwerp en heb op mijn xc70 ook al die veiligheidsinstrumenten. maar als ik het goed begrijp, dan werkt collision warning niet met acc?ik heb op de A4 met acc wel eens gehad dat er iets ingreep, rode verlichting kwam op en de auto ging hard in de remmen. ik las hier dat dat Max 40 procent zou zijn en als ik zelf had gereden, zonder acc, dat ie dan harder zou remmen?
Heb een keer in het dorp een fietser gehad die de bocht iets te ruim nam en op mijn weghelft terecht kwam, maar mooi niet dat er iets gebeurde in de Auto....
Nou ik hoop voor jou dat je goed uit de auto bekomen en er niets van over houdt.
Re: Aanrijding en gevolgschade PIH concept
Geplaatst: 16.08.2014 - 23:17
door Donker
Gelukkig ben je er goed van afgekomen John, das het belangrijkst. Zonder de veiligheidssystemen had je misschien persoonlijk letsel en hoogstwaarschijnlijk een total-loss PIH.
Volvo's systeem werkt super hoor. Erg goede test in Fifth-Gear: Volvo wint van MB S-klasse
Re: Aanrijding en gevolgschade PIH concept
Geplaatst: 17.08.2014 - 00:35
door lint
Dat is inderdaad een overtuigend bewijs van de kwaliteit van de Volvo veiligheidssystemen.