Poolse test V60 PIH; niet onder de indruk

Het board om te praten over zaken die exclusief voor de Plug In Hybrid Volvo's van toepassing zijn
Tukker999
4th Gear member

Geen idee, misschien hebben we dat allemaal?
Volvo XC40 Recharge Extended Range Plus Afbeelding
Volvo V60 PIH 2013: Afbeelding
Honda Civic Hybride 2010: Afbeelding
Thom
5th Gear member

Nee, is/was een optie (niet een hele dure)
NielsPHEV
7th Gear member

rsnhakan schreef: Ik vind persoonlijk ook dat in de Pure stand volledig elektrisch gereden moet kunnen worden. En in Hybrid met dat driehoekje dat steeds naar beneden valt.
Dat zal naar mijn overtuiging ten koste gaan van de levensduur van de accu. Als je goed oplet hoe dat driehoekje werkt dat zul je merken dat het gebruikt wordt om het vermogen wat je aan de accu kunt ontrekken per tijdseenheid te beperken, rijd je een stukje berg op dan kun je daarna minder gas geven tot wanneer de diesel aanslaat. Wanneer je perse aleen op electra zou willen rijden en deze beveiliging in stand houden dan krijg je een soort vermogen bepreking die raar rijdt.
X4er0
2nd Gear member

RichieB schreef: Net zo debiel als die Poolse presentator dan dus?
"De stoplicht sprint waar de Poolse reviewer op doelt is dat de diesel meteen bijspringt itt "echte" EV's en dat vindt hij jammer, hij en zowel ik had liever gezien dat PURE echt enkel elektrisch is, oftewel je hebt simpelweg minder kracht maar je accelereert wel PUUR elektrisch. " =)
Skibs
2nd Gear member

15000 euro extra? Tussen een D5 AWD en een D6 AWD pih zit toch maar 5 mille verschil? Althans, in de duitse prijslijst..
WouterJ
2nd Gear member

Eens met de reacties dat het vrij vreemd is dat de diesel in Pure nog steeds snel aanslaat. Veiligheid is onzin, dat kun je oplossen door de diesel alsnog aan te laten slaan bij volgas. Hetzelfde principe heeft de speedlimiter in mijn PIH. Bij volgas doorbreek je die ook (uit veiligheidsoverwegingen).

Is ook jammer. De winter komt er weer aan en het zou erg leuk zijn om echt electrisch te kunnen driften in de sneeuw (die er hopelijk komt). :) Dat gaat zo helaas erg lastig, als die vervelende diesel er steeds weer in komt. Wat zou er gebeuren als ik met een volledig lege tank diesel in pure ga rijden? :devil:
Laatst gewijzigd door WouterJ op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
prwi
3rd Gear member

Die Pool heeft gelijk: zonder subsidies koopt niemand een PIH. In Nederland koopt ook niemand prive een PIH.
Volvo 940 GLE Polar 2.0 '93
VW ID4 '23
Mazda MX5 ND '17
OGA244
8th Gear member

maar wat is zijn punt? een hybrid is ook in zijn land of andere oostblok landen zeer in trek, o.a. als taxi's, koopt niemand ze in NL is er straks niets gebruikts beschikbaar voor die markten
v60pih
4th Gear member

Zonder op de prijs te letten, vanuit welk uitgangspunt test je de auto. Als electrische auto (koop dan een Tesla) of verbrandingsmotor (koop dan een V60 D..) of (pi)hybride??
In het rijtje van (pi)hybride auto's scoort de PIH in mijn ogen echt niet slecht.
Laatst gewijzigd door v60pih op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
V60Majolee
2nd Gear member
Contacteer:

Dit zou iets zijn voor een van de autobladen: een vergelijkende test tussen hybrids.
Denk aan de Citroen, Peugeot, Audi, Mercedes, Toyota, Volkswagen.
Enig 'nadeel' (of juist voordeel!?) wat de V60PIH betreft: er is geen combinatie diesel-elektrisch, alleen benzine-elektrisch (voor zover ik weet). En vooraf moet je wel goed vaststellen dat je ze test op hun 'hybrid-gehalte'. (meeste hybrids komen niet verder dan 50 km puur elektrisch, dus dat mag niet het belangrijkste criterium zijn)
Volvo for life!
V50 2.0d (4x)
vaudi
5th Gear member

Skibs schreef: 15000 euro extra? Tussen een D5 AWD en een D6 AWD pih zit toch maar 5 mille verschil? Althans, in de duitse prijslijst..
Om de meerprijs van alle extra aanwezige Elektro deel te bepalen, zul je niet de AWD versie moeten vergelijken maar de normale D5.

De AWD heeft allerlei (zeer kostbare) extra mechanische componenten die weer niet in de PIH zitten.
Als je dan de prijs excl. bpm er bij pakt (of idd de duitse prijzen) dan is het bedrag zomaar een V40).
Laatst gewijzigd door vaudi op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
IkeV70
5th Gear member

vaudi schreef:
Skibs schreef: 15000 euro extra? Tussen een D5 AWD en een D6 AWD pih zit toch maar 5 mille verschil? Althans, in de duitse prijslijst..
Om de meerprijs van alle extra aanwezige Elektro deel te bepalen, zul je niet de AWD versie moeten vergelijken maar de normale D5.

De AWD heeft allerlei (zeer kostbare) extra mechanische componenten die weer niet in de PIH zitten.
Als je dan de prijs excl. bpm er bij pakt (of idd de duitse prijzen) dan is het bedrag zomaar een V40).
Eens. Je kunt de PIH AWD niet zomaar gelijkstellen aan een mechanische AWD.

(Je kunt de PIH AWD echter ook niet zomaar gelijkstellen aan een 2-wiel-aangedreven D5... Misschien moeten we maar een beetje in het midden gaan zitten,
PIH-AWD vs (D5-AWD / 2) )
V70 - 2.5D
V60 PIH
V60 T5
vaudi
5th Gear member

Het gaat mij niet om het technische vergelijk qua eigenschappen. Maar om de inschatting van de kosten om van een gewone D5 een D6 PIH te maken.
v60pih
4th Gear member

vaudi schreef: Het gaat mij niet om het technische vergelijk qua eigenschappen. Maar om de inschatting van de kosten om van een gewone D5 een D6 PIH te maken.
Dat is voor mij een simpel rekensommetje Als de PIH geen voordelen had dan was er geen haar op mijn hoofd die er aan zou denken om de auto te kopen.
Een niet al te grote auto van 80k, loodzwaar, is economisch onverantwoord om in de bijtelling te doen alsmede MRB en kans op extra (duur ivm accu) onderhoud op langere termijn.

Ik reed hiervoor een XC70 D5 en die was een stuk ruimer, vergelijkbaar qua bijtelling en ongeveer even zwaar. Daarnaast een gunstig afschrijvingsverloop wat ik van de PIH nog maar moet afwachten. Over 4 jaar komen er ineens duizenden op de markt...

Maar goed, de regering gaat weer de bijtelling en CO2 belasting op z'n kop zetten dus wie weet hoe de wereld er over een paar jaar uit ziet.
De kans is groot dat de 14% "top"auto's (Panamera, MB, XC90, etc.) vanaf volgend jaar naar een hoger percentage bijtelling gaan. Dan wordt er geen 1 meer van verkocht. Wat een korte termijn politiek hebben we toch hier in NL, ben blij dat ik geen auto's maak want ze kunnen met een jaarlijkse pennenstreek onverkoopbaar worden...
Laatst gewijzigd door v60pih op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
V60Majolee
2nd Gear member
Contacteer:

v60pih schreef:
vaudi schreef: Het gaat mij niet om het technische vergelijk qua eigenschappen. Maar om de inschatting van de kosten om van een gewone D5 een D6 PIH te maken.
Dat is voor mij een simpel rekensommetje Als de PIH geen voordelen had dan was er geen haar op mijn hoofd die er aan zou denken om de auto te kopen.
Een niet al te grote auto van 80k, loodzwaar, is economisch onverantwoord om in de bijtelling te doen alsmede MRB en kans op extra (duur ivm accu) onderhoud op langere termijn.

Ik reed hiervoor een XC70 D5 en die was een stuk ruimer, vergelijkbaar qua bijtelling en ongeveer even zwaar. Daarnaast een gunstig afschrijvingsverloop wat ik van de PIH nog maar moet afwachten. Over 4 jaar komen er ineens duizenden op de markt...

Maar goed, de regering gaat weer de bijtelling en CO2 belasting op z'n kop zetten dus wie weet hoe de wereld er over een paar jaar uit ziet.
De kans is groot dat de 14% "top"auto's (Panamera, MB, XC90, etc.) vanaf volgend jaar naar een hoger percentage bijtelling gaan. Dan wordt er geen 1 meer van verkocht. Wat een korte termijn politiek hebben we toch hier in NL, ben blij dat ik geen auto's maak want ze kunnen met een jaarlijkse pennenstreek onverkoopbaar worden...
is dit niet een herhaling van wat ik een pagina terug al betoogde? ik kan mij ook weinig mensen voorstellen die er anders over denken. Behalve de mensen die nu voor niets rijden bij NUON omdat ze max. 50 km van hun werk wonen, zonnepanelen en laadpaal gesubsidieerd krijgen. En toch nooit boven de 80 of 120 km/h komen.

Wat de politiek betreft. Wij zijn uiteindelijk zelf allemaal kuddedieren. Nu weer gaat iedereen in kleine auto's rijden, de Renault megane zonder 14% bijtelling verkoopt nauwelijks meer en de kleine diesels zonder wegenbelasting worden ingeruild voor nog kleinere benzine-auto's of kleine SUV's waar niemand ook maar mee het terrein ik kan. Tegelijk zijn wij allemaal de eersten die meebewegen naar andere merken en auto's als een nieuwe regeling om bv waterstof dit fiscaal gunstig maakt. Want laten we eerlijk zijn: het gaat gewoon verschrikkelijk goed in Nederland getuige het feit dat we ook elk jaar nieuwe auto's aanschaffen.

Overigens, het kan aan mij liggen: ik heb nog nooit zoveel 2e hands V70''s op de weg gezien. Ook dat lijkt mij een gevolg van het feit dat de kleine auto's gepromoot worden, daardoor de grote in waarde (en prijs) dalen en de slimme mensen zo'n auto aanschaffen waar je met de D5 oneindig veel km mee kunt rijden. Dat ze er 90% van de tijd alleen in zitten houdt hen niet bezig.
Volvo for life!
V50 2.0d (4x)
lint
Geartronic member

De aanschaf van een auto in Nederland moet je niet laten afhangen van de op dat moment actueel zijnde regels want dan kan het wel eens heel anders zijn in korte tijd.
XC40 Pure electric Twin Engine Ultimate 2023
BMW Z4 G29 sDrive20i 2024
MGB GT 1976
RichieB
6th Gear member

Maar wel als in de wet staat dat het voordeel voor 60 maanden is gegarandeerd.
Tesla Model S 75D, 2018 AWD Enhanced Autopilot 2.5 Sunroof
Tesla Model S 70, 2016 base + black headliner
V60 PIH Pure Limited Edition MY13 Xenium Security Advanced Safety Family Premium Sound DAB+
V70 MY2012 T4 Powershift LE Luxery Line Driver Support Line Family Line
V70 MY2004 Geartronic 185pk
OGA244
8th Gear member

er was bij wet ook iets geregeld met een vrijstelling van auto's van > 25 jaar, wetten blijken te veranderen
v60pih
4th Gear member

lint schreef: De aanschaf van een auto in Nederland moet je niet laten afhangen van de op dat moment actueel zijnde regels want dan kan het wel eens heel anders zijn in korte tijd.
Ik ben toch bij dat importeurs en fabrikanten daar anders over denken.
Het is mij een raadsel hoe die aan lange termijnplanning doen binnen NL, iets wat je bedrijfsmatig toch wel graag zou willen.
V60Majolee
2nd Gear member
Contacteer:

lint schreef: De aanschaf van een auto in Nederland moet je niet laten afhangen van de op dat moment actueel zijnde regels want dan kan het wel eens heel anders zijn in korte tijd.
moeten niet Maar in de praktijk met het kortzichtige(r) beleid van mensen, bedrijven en politiek is dit wel de werkelijkheid
Volvo for life!
V50 2.0d (4x)
Plaats reactie

Terug naar “Plug In Hybrid Volvo's”