wat betreft 1 of 2 liter fles;
al heb je 5 liter als je niet weet hoe en waar je moet blussen kan je net zo goed geen blusser meenemen.
belukkig krijg ik van de baas elk jaar een curcus, je wilt niet weten hoeveel blusmiddel mensen nodig hebben die nog nooit een brandje geblust hebben
Een plekje voor brandblusser?
-
- 3rd Gear member
- Berichten: 470
- Lid geworden op: 24.05.2005 - 10:17
ach ja en daarnaast zou je hem ook nog elk jaar moeten (laten) controleren
Wellicht geeft het een gevoel van schijnveiligheid, wellicht kan het je op een kritiek moment net helpen/voldoende zijn jezelf of omstanders in veiligheid te brengen.
Tip: neem ook een fatsoenlijke verbanddoos en (blus)deken (dat zijn dus 2 afzonderlijke dekens) mee.
Wellicht geeft het een gevoel van schijnveiligheid, wellicht kan het je op een kritiek moment net helpen/voldoende zijn jezelf of omstanders in veiligheid te brengen.
Tip: neem ook een fatsoenlijke verbanddoos en (blus)deken (dat zijn dus 2 afzonderlijke dekens) mee.
- BlackWolf
- 3rd Gear member
- Berichten: 406
- Lid geworden op: 17.03.2006 - 06:10
- Locatie: Noord Holland
Ik moet ook elke jaar blus training volgen op mijn werk, inderdaad eerste keer ben je tijdje bezig om een brandje te uitblussen.marcelg schreef:
belukkig krijg ik van de baas elk jaar een curcus, je wilt niet weten hoeveel blusmiddel mensen nodig hebben die nog nooit een brandje geblust hebben
98' V40 2.0T Zwart Metallic: 3” RVS Downpipe en uitlaat systeem, dubbel T4 einddempers, BMC CDA airfilter.
40mm Intrax verlaagd, Volvo Veerpootbrug, 5 Meters in A-Pilaar, JB Racing DumpValve, Zwart getinte ramen.
Chroom Blackduals, Blokjes grill, plastiek delen in kleur gespoten, Dual DIN 7” DVD en andere aanpassingen.
Walbro 255LPH benzine pomp, Sport remschijven, WaterInjectie systeem 2 nozzle setup, MTE Custom Remap.
40mm Intrax verlaagd, Volvo Veerpootbrug, 5 Meters in A-Pilaar, JB Racing DumpValve, Zwart getinte ramen.
Chroom Blackduals, Blokjes grill, plastiek delen in kleur gespoten, Dual DIN 7” DVD en andere aanpassingen.
Walbro 255LPH benzine pomp, Sport remschijven, WaterInjectie systeem 2 nozzle setup, MTE Custom Remap.
- lancer
- 6th Gear member
- Berichten: 3140
- Lid geworden op: 31.05.2006 - 17:06
Met al die experts hier, misschien tijd voor wat instructies in een notendop (zoals niet de kap helemaal opengooien; als je dat al lukt zonder dat je handen er aan vast blijven plakken).
Ik denk te weten hoe het moet, maar ik laat liever de pro's aan het woord
Ik denk te weten hoe het moet, maar ik laat liever de pro's aan het woord

- Turbodesk
- 5th Gear member
- Berichten: 1288
- Lid geworden op: 13.07.2005 - 19:52
- Locatie: Groningen
De officiele plaats in de V40 is aan de linkerkant van de kofferbak in een speciaal daarvoor gemaakt opbergvak. Het is een deurtje op ongeveer dezelfde hoogte als de sub aan de andere kant, waar je de blusser in kan doen.
Je kunt deze bestellen bij de dealer. Ik weet niet wat het kost. Ik heb hem wel gezien in een fase twee die ter reparatie stond in Groningen.
Je kunt deze bestellen bij de dealer. Ik weet niet wat het kost. Ik heb hem wel gezien in een fase twee die ter reparatie stond in Groningen.
-
- 1st Gear member
- Berichten: 19
- Lid geworden op: 15.09.2005 - 18:10
Ik wil toch even in dit oude topic reageren. Weet iemand hoelang zo'n blusser goedblijft? Degene die hier in de volvo zit (1997) is nog nooit vervangen, zal onderhand wel een keer moeten lijkt me?
- pako
- Starter
- Berichten: 2
- Lid geworden op: 19.08.2007 - 18:18
Klopt, ik heb een V40 van 02-2000 en bij mij zit links achterin zo'n deurtje met daarin een klittenband om de blusser vast te zetten.Turbodesk schreef:De officiele plaats in de V40 is aan de linkerkant van de kofferbak in een speciaal daarvoor gemaakt opbergvak. Het is een deurtje op ongeveer dezelfde hoogte als de sub aan de andere kant, waar je de blusser in kan doen.
Je kunt deze bestellen bij de dealer. Ik weet niet wat het kost. Ik heb hem wel gezien in een fase twee die ter reparatie stond in Groningen.
Ik heb m'n blusser daar dan ook in zitten.
-
- 1st Gear member
- Berichten: 46
- Lid geworden op: 07.09.2006 - 10:10
- Locatie: zoetermeer
Als Pro, 20 jaar brandweer, wil ik even een paar kanttekeningen plaatsen bij de keuze voor blusmiddelen en locatie van de blusser.
- blusmiddel: 1 kg poeder is onvoldoende om een autobrand te blussen. De zgn oude Valma blussers etc. zijn al leeg als je ze inslaat. Daarnaast moet je dan nog de blusstraal op het vuur richten en dan is hij leeg. Verder klinkt het poeder in na vele jaren en dan komt er helemaal niets uit. Als voorbeeld een 6 kg CO/poeder of schuimblusser die in bedrijven hangen hebben een blustijd van 20-30 sec.
Daarnaast heeft bluspoeder een heel vervelend neveneffect. Het blusmiddel is een zout die alle electronic aantast. Dus als je een begin van brand blust kun je daarna binnen een paar maanden allerlei storingen verwachten. Dus brandschade verhelpen en de auto gelijk op marktplaats zetten
(wij zeggen altijd; poederblusser leuk, maar gebruik hem alleen bij de buren
)
Advies: Kijk naar een sproeischuimblusser, 2-3 kg is mooi. Geschikt voor vloeistof branden, vaste stoffen en ook onder spanning staande apparatuur.
Denk aan vorst beveiliging, kijk wat de minimale temperatuur is waar de blusser tegen kan)
Locatïe: alle bestuurders die ik in mijn carriere tegenkwam die echt bekneld zaten en niet meer uit konden stappen konden zeker niet een blusser onder hun voorstoel pakken of bedienen. Bedenk dat als je in een VOLVO bekneld zit, de klap niet zachtjes is geweest. Helaas zal je dan zelf zeer zeker niet meer in staat zijn om wat dan ook te kunnen. De auto kan de klap van de vertraging wel mooi opvangen, airbags etc, maar je interne organen kunnen de plotselinge vertraging helaas niet aan.(Zal de medische zaken achterwege laten)
Dus: plaats je blusser lekker in de kofferruimte. En als iedere Volvo rijder dat doet, zullen zij jou helpen met hun blusser als je bekneld zit en er komt rook uit je auto.
PS wacht even voordat je gaat blussen of de rook die uit de auto komt niet het talkpoeder is van de Airbags. Je zult niet de eerste zijn die deze fout maakt
- blusmiddel: 1 kg poeder is onvoldoende om een autobrand te blussen. De zgn oude Valma blussers etc. zijn al leeg als je ze inslaat. Daarnaast moet je dan nog de blusstraal op het vuur richten en dan is hij leeg. Verder klinkt het poeder in na vele jaren en dan komt er helemaal niets uit. Als voorbeeld een 6 kg CO/poeder of schuimblusser die in bedrijven hangen hebben een blustijd van 20-30 sec.
Daarnaast heeft bluspoeder een heel vervelend neveneffect. Het blusmiddel is een zout die alle electronic aantast. Dus als je een begin van brand blust kun je daarna binnen een paar maanden allerlei storingen verwachten. Dus brandschade verhelpen en de auto gelijk op marktplaats zetten
(wij zeggen altijd; poederblusser leuk, maar gebruik hem alleen bij de buren

Advies: Kijk naar een sproeischuimblusser, 2-3 kg is mooi. Geschikt voor vloeistof branden, vaste stoffen en ook onder spanning staande apparatuur.
Denk aan vorst beveiliging, kijk wat de minimale temperatuur is waar de blusser tegen kan)
Locatïe: alle bestuurders die ik in mijn carriere tegenkwam die echt bekneld zaten en niet meer uit konden stappen konden zeker niet een blusser onder hun voorstoel pakken of bedienen. Bedenk dat als je in een VOLVO bekneld zit, de klap niet zachtjes is geweest. Helaas zal je dan zelf zeer zeker niet meer in staat zijn om wat dan ook te kunnen. De auto kan de klap van de vertraging wel mooi opvangen, airbags etc, maar je interne organen kunnen de plotselinge vertraging helaas niet aan.(Zal de medische zaken achterwege laten)
Dus: plaats je blusser lekker in de kofferruimte. En als iedere Volvo rijder dat doet, zullen zij jou helpen met hun blusser als je bekneld zit en er komt rook uit je auto.
PS wacht even voordat je gaat blussen of de rook die uit de auto komt niet het talkpoeder is van de Airbags. Je zult niet de eerste zijn die deze fout maakt

- lancer
- 6th Gear member
- Berichten: 3140
- Lid geworden op: 31.05.2006 - 17:06
@FredK: Klinkt als goed advies
Wat is zo'n beetje de minimale temperatuur waar een sproeischuimblusser tegen kan? En wat is het formaat?
Wellicht iets om een sticky post van te maken ergens op het forum (of op de kennisbank) met tips voor welke spullen en goede montageplaatsen (niet alleen voor brandblussers, maar ook EHBO middelen e.d., er zijn inmiddels genoeg pro's hier op het forum om hierover gedegen op de praktijk gebaseerd advies te geven)
Dat geeft pas invulling aan "Volvo for Life"
Wat is zo'n beetje de minimale temperatuur waar een sproeischuimblusser tegen kan? En wat is het formaat?
Wellicht iets om een sticky post van te maken ergens op het forum (of op de kennisbank) met tips voor welke spullen en goede montageplaatsen (niet alleen voor brandblussers, maar ook EHBO middelen e.d., er zijn inmiddels genoeg pro's hier op het forum om hierover gedegen op de praktijk gebaseerd advies te geven)
Dat geeft pas invulling aan "Volvo for Life"
-
- 1st Gear member
- Berichten: 46
- Lid geworden op: 07.09.2006 - 10:10
- Locatie: zoetermeer
De laatse sproeischuimblusser die ik in mijn hand had gaf aan een gebuikstemperatuur van 0-60 gr C. Ik weet dat het ook in Nederland met name 's-nachts ook in je auto koud kan worden, en ook wel eens onder nul(mijn oude auto ijs aan de binnenkant van de ruitWat is zo'n beetje de minimale temperatuur waar een sproeischuimblusser tegen kan? En wat is het formaat?

Maar dat moet je echt informeren bij een leverancier. Een gemiddelde bouwmarkt medewerker zal je niet meer info kunen geven als wat er op de blusser staat. Ik denk dat je dan beter een leverancier van brandblusapparaten kunt vragen. En wat betreft afmetingen. Ook dat is afhankelijk van fabrikant en inhoud.
Persoonlijk denk ik dat het water doordat er een toevoeging in zit wel en lager vries punt zal hebben. Mogelijk kan een brandblusleverancier zelfs wel een blusser leveren met een klein beetje antivriesmiddel, waardoior hij ook geschikt is tot bijv. -10 grC.
- lancer
- 6th Gear member
- Berichten: 3140
- Lid geworden op: 31.05.2006 - 17:06
De brandblusser in de keuken blijkt een 2L (3kg) sproeischuimblusser. De ondertemperatuur die er op staat is -20.
Zo'n blusser is al wel te zwaar om aan de binnenbekleding van de kofferbak vast te maken. Bij het reservewiel plaatsen lijkt me geen goed idee, dan is er een kans dat het wel heel veel tijd kost om hem te pakken.
Iemand ideeen?
Zo'n blusser is al wel te zwaar om aan de binnenbekleding van de kofferbak vast te maken. Bij het reservewiel plaatsen lijkt me geen goed idee, dan is er een kans dat het wel heel veel tijd kost om hem te pakken.
Iemand ideeen?
-
- 5th Gear member
- Berichten: 1420
- Lid geworden op: 01.08.2006 - 23:53
- Locatie: Den Haag
een beugel maken tegen de achterbank aan in de kofferbak?
Kennissen maken meer macht dan kennis.....
V40 2.0 16V 1996
Chrysler Voyager 2.4i-16V-SE-LX-MT 2001
Volvo 940 estate 2.3 gl
V40 2.0 16V 1996
Chrysler Voyager 2.4i-16V-SE-LX-MT 2001
Volvo 940 estate 2.3 gl
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 89
- Lid geworden op: 06.06.2008 - 19:38
- Locatie: Kortrijk, Belgïe
Dit is inderdaad een oud topic; maar ik wou toch eventjes reageren. Mijn wagen heeft sinds afleveren de brandblusser gewoon op de grond net achter het voetenmatje bij de voetruimte van de passagier. De plaats daar is binnen hand bereik: gewoon eventjes opzij grijpen en je hebt het vast.
De beugel is in de grond geschroefd zie ik, dit is zo toch bij de meeste Belgische wagens..
De beugel is in de grond geschroefd zie ik, dit is zo toch bij de meeste Belgische wagens..
- bart simpson
- Geartronic member
- Berichten: 22418
- Lid geworden op: 16.02.2005 - 16:27
- Locatie: Torslanda
- Contacteer:
dat zou het slechte wegdek verklarenThomasn schreef:De beugel is in de grond geschroefd zie ik, dit is zo toch bij de meeste Belgische wagens..