Heeft iemand toevallig een originele volvo brandblusser in z’n auto? Zo ja waar is die gemonteerd?
Volgens Volvo accessoires pagina wordt het onder de bestuurders stoel gemonteerd ik zie geen enkele plek daar om iets te monteren. Vadis biedt ook geen uitkomst, als je een zoek opdracht voor “fire extinguisher” uitvoer, zie je alleen dat het te koop is.
Ik had 1kg brandblusser gekocht en ik kan even geen ruimte vinden om te monteren, enige plek die ik kan bedenken is ook voor de bestuurdersstoel maar dan zou ik een beugel moeten maken van een strip en onder de bevestiging bouten en frame van de bestuurdersstoel moeten monteren.
Hier dus:
98' V40 2.0T Zwart Metallic: 3” RVS Downpipe en uitlaat systeem, dubbel T4 einddempers, BMC CDA airfilter.
40mm Intrax verlaagd, Volvo Veerpootbrug, 5 Meters in A-Pilaar, JB Racing DumpValve, Zwart getinte ramen.
Chroom Blackduals, Blokjes grill, plastiek delen in kleur gespoten, Dual DIN 7” DVD en andere aanpassingen.
Walbro 255LPH benzine pomp, Sport remschijven, WaterInjectie systeem 2 nozzle setup, MTE Custom Remap.
Ik heb hem in het bagage net achterin gelegd, naast een deken en een verbanddoos. Vastklikken onder de bestuurdersstoel was sowizo geen optie, blusfles is te groot/dik.
Die van mij ligt nu onder mijn stoel, maar in de landen waar het verplicht is moet het binnen handbereik van de bestuurder zijn. Ik ga toch die strip maken om te proberen.
98' V40 2.0T Zwart Metallic: 3” RVS Downpipe en uitlaat systeem, dubbel T4 einddempers, BMC CDA airfilter.
40mm Intrax verlaagd, Volvo Veerpootbrug, 5 Meters in A-Pilaar, JB Racing DumpValve, Zwart getinte ramen.
Chroom Blackduals, Blokjes grill, plastiek delen in kleur gespoten, Dual DIN 7” DVD en andere aanpassingen.
Walbro 255LPH benzine pomp, Sport remschijven, WaterInjectie systeem 2 nozzle setup, MTE Custom Remap.
een brandblusser van 1 liter is erg weinig, minimaal twee liter nemen als je de tijd wilt hebben de brand te doven; uiteraard niet in de achterbak verstoppen maar zoals al eerder gezegd binnen bereik van de bestuurder; als je een ander moet blussen gaat er geen kostbare tijd verloren en mocht je zelf klemzitten en je auto vliegt in de fik dan kan je tenminste nog iets proberen
Altijd weer leuk om te lezen hoe anderen veiligheid interpreteren.
2 liter is id. beter dan 1, maar waar leg je de grens? En zou het niet veel beter zijn om dan ook maar een schuimblusser mee te nemen? Een poederblusser is bij lange na niet geschikt voor alle brandsoorten. Daarnaast is de plek waar je hem opbergt denk ik ook persoonlijk. Zelf kies ik liever een goed bereikbare plek, waar iedereen dus inzittende (of omstanders) erbij kunnen (zo die daar nog toe in staat zijn). Daarbij de gordelsnijder/ruittikker wel binnen handbereik van bestuurder/bijrijder. Als je daarmee niet tijdig je auto kunt verlaten heeft een blusapparaat zeer waarschijnlijk ook geen zin meer. Als je auto echt in de fik staat gaat ie hoe dan ook.
heb al een paar keer mogen meemaken dat een auto in de fik dreigde te raken, en met een tweelitter blusser was dat goed te bestrijden, maar er was niet veel over, vandaar dat mijn grens bij twee liter ligt.
Met vastzitten bedoel ik dat je bv met je benen ergens klem zit en die krijg je dan niet los met een gordelsnijder....als dan de vlammen naderen kan een blusser binnen handbereik wellicht helpen
Zo zie je maar, ieder baseert zich op eigen ervaringen en/of overwegingen.
Mijn overweging bij een zeer ernstige beenbeknelling is dat het zeer wel mogelijk is, dat je door die beknelling ook niet meer in staat bent je blusser onder je benen vandaan te halen. Deze plek is voor omstanders ook moeilijk/lastig te bereiken. Daarom staat bij mij de fles op een goed toegankelijke plek achterin.
Nog een ander klein aandachtspuntje. Als je geen degelijke beugel hebt en je bevestigt hem onder de stoel, dan krijg je het ding waarschijnlijk op je enkels met een aanrijding.
Kijk dus eerst goed naar je beugel voordat je hem onder je stoel vast maakt.
(Een kennis vond zijn autoradio terug op de achterbank na een aanrijding)
Die beugel zal dan ook wel schokkend aan de prijs zijn.
Een goede plek voor een brandblusser?
Goede plekken zijn er genoeg, maar het moet ook een mooie plek zijn. Misschien bij de passagiers voeten ruimte onder het dashboard kastje. Alleen is deze plek weer wat minder berijkbaar voor de bestuurder.
Ik vind het trouwens helemaal geen slecht idee om zo`n ding aan boord te hebben.
Binnenkort wordt bij mij zo'n 25 euri blusser ingebouwd (waarschijnlijk onder de stoel). Ik ben van plan de beugel te versterken dmv riem met gesp die je in 1 beweging lostrekt. (Paar euri bij de gamma).
Als het uitpakt zoals ik wil zal ik wel wat pics posten
Beugel voor de bestuurdersstoel die ik wou maken lukt ook niet, want dan zit het behoorlijk in de weg.
Ik ben echt benieuwd hoe Volvo doet met hun beugels. Maar zoals gezegd prijs valt niet mee. Brandblusser van 1kg is in de aanbieding bij Halfords voor €12,95 en die van Volvo is ook maar 1kg als ik me niet vergis. EDIT: Ik hoor net van mijn collega dat Brandblusser van 1kg bij Action maar €8,95 kost, het moet niet gekker worden zeg, of het ook werkt dat weet ik niet :p
Onder mijn stoel zit het ook wel goed want ik kan er zo bij. Even omdraaien en je heb het zo in je hand, maar daar ligt het weer los en ik ben niet kappot van losse dingen in mijn auto.
98' V40 2.0T Zwart Metallic: 3” RVS Downpipe en uitlaat systeem, dubbel T4 einddempers, BMC CDA airfilter.
40mm Intrax verlaagd, Volvo Veerpootbrug, 5 Meters in A-Pilaar, JB Racing DumpValve, Zwart getinte ramen.
Chroom Blackduals, Blokjes grill, plastiek delen in kleur gespoten, Dual DIN 7” DVD en andere aanpassingen.
Walbro 255LPH benzine pomp, Sport remschijven, WaterInjectie systeem 2 nozzle setup, MTE Custom Remap.
Wat ik in Duitsland vaak gezien heb, is dat de brandblusser in de voetenruimte bij de passagier tegen de tunnel aan geplaatst wordt. Dus bij de passagier, links boven, onder het dashboard. Daar kan je als bestuurder ook nog bij en zit niet echt in de weg.
Volvo V50 1,6D
Barentz Blue, Edition II, 17inch Sagitta, Keyless-Drive, Aluminium inleg, Sportstuur en sportpook met alu, S40 Grille, Spoiler, Sunblinds, Parrot 3400 GPS, afneembare trekhaak, etc...
BlackWolf schreef:Ik ben echt benieuwd hoe Volvo doet met hun beugels.
Volgens mij hebben de originele volvo blussers een kleinere diameter en een hogere/langere fles waardoor ze makkelijkere in een beugel onder de stoel te plaatsen zijn.