Pagina 2 van 2
Re: Geen toekomst voor Diesel Hybride
Geplaatst: 15.09.2014 - 17:29
door casper
Ach ja, we kennen intussen de journalistieke waarde van artikels uit De Telegraaf...
Indien het toch waar zou zijn: bye bye huidige lage PIH CO2-cijfers...
Zoals hier reeds gezegd werd: dieselwagens worden door velen nog steeds geassocieerd met smerige roetbakken, maar die tijd zijn we reeds lang voorbij.
En dan wordt ook nog maar al te vaak vergeten dat benzinewagens vele malen gevaarlijker zijn bij brand dan dieselauto's, en dan durf ik nog niet denken aan de combinatie met die batterijen...
Re: Geen toekomst voor Diesel Hybride
Geplaatst: 15.09.2014 - 19:57
door guidof
V480-S60 schreef:
Overigens zijn in de Scandinavische landen diesels ook minder geliefd dan benzinewagens. Kijk maar hoe lang het geduurd heeft voordat Volvo (en SAAB) met een "acceptabele" dieselmotor kwamen.
Diesels zijn tegenwoordig in Zweden erg populair. 93% van de meest verkochte auto, de Volvo V70 heeft een diesel motor.
Bron: bilsweden.se
Re: Geen toekomst voor Diesel Hybride
Geplaatst: 15.09.2014 - 20:48
door NielsPHEV
guidof schreef:
V480-S60 schreef:
Overigens zijn in de Scandinavische landen diesels ook minder geliefd dan benzinewagens. Kijk maar hoe lang het geduurd heeft voordat Volvo (en SAAB) met een "acceptabele" dieselmotor kwamen.
Diesels zijn tegenwoordig in Zweden erg populair. 93% van de meest verkochte auto, de Volvo V70 heeft een diesel motor.
Bron: bilsweden.se
Ik heb ook het idee dat er erg veel 1.6D V70's in Zweden rijden is dat een tax ding
Re: Geen toekomst voor Diesel Hybride
Geplaatst: 15.09.2014 - 21:37
door guidof
Ongetwijfeld is dat een ook een belasting ding. Ik rij particulier en ben niet op de hoogte van de exacte bijtellings regels in Zweden, wel weet ik dat op
auto's met miljö merk, er geen wegenbelasting betaald hoeft te worden gedurende de eerste 5 jaar.
Alle Volvo typen zijn hier leverbaar als
miljöbil, reden waarom er hier nog zoveel (zakelijk) van verkocht worden, en na 2 a 3 jaar beschikbaar komen als tweedehands!
Van de V60 PIH waren er in Zweden in 2013 slechts 492 op kenteken gezet, inclusief alle pilot auto's bij partner Vattenfall en GöterborgEnergi. In 2014 t/m augustus 365 stuks.
Re: Geen toekomst voor Diesel Hybride
Geplaatst: 15.09.2014 - 21:56
door NielsPHEV
Ik denk overigens dat een benzine nog beter past bij een PIH, stiller, slaat sneller aan, minder "nukkig" bij een koude start. Tank zal wel iets groter moeten zijn want die 47 litertjes zijn niet echt veel. Met het lagere brandstof verbruik van een PIH zal het kantelpunt in het voordeel van diesel ook veel hoger liggen
Re: Geen toekomst voor Diesel Hybride
Geplaatst: 16.09.2014 - 10:39
door V480-S60
Ik denk zo maar dat Volvo met de nieuwe Drive-E benzinemotoren echt wel een goede keus heeft voor een Hybrideplatform.
En ik denk idd dat datgene wat Niels neerschrijft een belangrijke overweging is.
(Overigens heeft ook het merk uit Stutgart al aangekondigd in te zetten op Plug-Ins met benzinemotoren in de S en E-klasse.) C-klasse kan ook maar dat werd niet aangegeven.
Re: Geen toekomst voor Diesel Hybride
Geplaatst: 17.09.2014 - 10:40
door RudyZ
NielsPHEV schreef:
Ik denk overigens dat een benzine nog beter past bij een PIH, stiller, slaat sneller aan, minder "nukkig" bij een koude start. Tank zal wel iets groter moeten zijn want die 47 litertjes zijn niet echt veel. Met het lagere brandstof verbruik van een PIH zal het kantelpunt in het voordeel van diesel ook veel hoger liggen
En die wagen wordt natuurlijk het meest gebruikt door de lease-markt. Krijg je dus de kromme situatie dat zakelijke grootverbruikers, bij uitstek het domein voor diesel, overstappen op inefficiente benzinemotoren met electrische hulpmotor waarmee ze 's morgensvroeg stil de wijk uit kunnen rijden. De enigen die daarvan profiteren zijn de buren. Maar zonder gekheid, ik ben echt benieuwd wat een hulpmotor scheelt op het totaalverbruik als het gros van de km's op 's Rijks wegen wordt gereden.
Re: Geen toekomst voor Diesel Hybride
Geplaatst: 17.09.2014 - 11:49
door Hans oet Twent
Leuke discussie..... Een stekker auto is voor regionaal gebruik prima. Voor landelijk gebruik kom je gewoon (prik)tekort. Voor de leaserijders is een stekker auto fantastisch. Bijtellings technisch 100punten, operationeel heb ik mijn twijfels over. Maar in mijn optiek mist hij gewoon zijn doel.
Ook ik ben niet roomser dan de Paus hoor. Heb wel de Fod in de 25% zitten....

Voor mij zou een stekker auto totaal niet geschikt zijn. Daarvoor rij ik op een gemiddelde dag teveel km en mist de stekker compleet zijn doel.
Mijn mening over bijtelling mag helder zijn. Alles op één hoop en één tarief. Geen gezeik en gemekker en door meer brandstof verbruik meer in de staats kas. En er worden weer dikkere diesels verkocht.
PS enne mijn MG'tje... die loopt tegenwoordig op RACEbenzine.... en dat vindt ie toch lekker......

Re: Geen toekomst voor Diesel Hybride
Geplaatst: 17.09.2014 - 12:45
door JeroenSpock
RudyZ schreef:Maar zonder gekheid, ik ben echt benieuwd wat een hulpmotor scheelt op het totaalverbruik als het gros van de km's op 's Rijks wegen wordt gereden.
Op lange afstanden gewoon net niks. Hybride auto's, of in de toekomst KERS, zijn juist goed voor stadsritten.
Zodra de energie op stroom op is moet de benzine motor alles weer zelf doen. Het enige wat dan helpt is rustiger gaan rijden, zo'n 100km/u is een mooie snelheid.
Offtopic: waar ik wel vaak om moet lachen zijn de (vooral) Prius rijders die dan gaan licht aan hebben, geen richting aangeven, omdat dat stroom kost. Maar ondertussen wel de rem vast houden als ze stil staan, wat kosten die remlampen wel niet aan stroom?

Re: Geen toekomst voor Diesel Hybride
Geplaatst: 17.09.2014 - 14:05
door Carlsson 900
[..]
Offtopic: waar ik wel vaak om moet lachen zijn de (vooral) Prius rijders die dan gaan licht aan hebben, geen richting aangeven, omdat dat stroom kost. Maar ondertussen wel de rem vast houden als ze stil staan, wat kosten die remlampen wel niet aan stroom? [..]
Dat zal wel te moeilijk voor ze zijn, maar dat is niet om te lachen, maar meer om te huilen !

Re: Geen toekomst voor Diesel Hybride
Geplaatst: 17.09.2014 - 16:49
door RudyZ
JeroenSpock schreef:
Op lange afstanden gewoon net niks. Hybride auto's, of in de toekomst KERS, zijn juist goed voor stadsritten.
Zodra de energie op stroom op is moet de benzine motor alles weer zelf doen. Het enige wat dan helpt is rustiger gaan rijden, zo'n 100km/u is een mooie snelheid.
Dacht ik wel, volgens mij ben je het zuinigste bezig als je de km's maakt in een lichtgewicht, aerodynamisch 3 cilinder dieseltje en ook nog eens let op gunstige routes, merk dat het nogal wat uitmaakt als je tegen de volle wind inrijdt.
Wat ook scheelt is als je in de spits rijdt of daarbuiten, ik had altijd een gunstiger verbruik in de spits als de snelheid onder de 100 km/h bleef hangen. Boven de 120 km/h ging het verbruik heel snel omhoog (er vanuit gaande dat je het prettig vind om met de stroom mee te rijden).
Banden keihard oppompen scheelt ook, maar daar moet je wel van houden. De eco-diesel die ik voorheen reed had hele smalle bandjes met dik over de 3 bar druk. Het voelde alsof er altijd sneeuw lag, maar het scheelde wel iets in het verbruik.
Wat niks uitmaakte was het start-stop systeem, vroeg opschakelen, uit laten rollen etc. Op de grote ritten had dat geen invloed op het verbruik.
Re: Geen toekomst voor Diesel Hybride
Geplaatst: 17.09.2014 - 18:59
door JeroenSpock
Keihard oppompen is ook niet goed, dan gaan ze toch bol staan? Net zo slecht als te zacht.
Re: Geen toekomst voor Diesel Hybride
Geplaatst: 17.09.2014 - 21:26
door Mart van der Steeg
Max. ca. 2.6 bar, anders idd. te bol.
Re: Geen toekomst voor Diesel Hybride
Geplaatst: 17.09.2014 - 21:33
door RudyZ
Continental raadt 2.5 voor lichtbeladen V70's en 2.8 voor bij zware belading. Hou em zelf altijd op 2.8, voel je wel wat meer ribbels en zo, maar hij stuurt dan pietsje scherper en het lijkt net alsof ie wat makkelijker rolt.
Re: Geen toekomst voor Diesel Hybride
Geplaatst: 17.09.2014 - 21:35
door lint
Volvo geeft tegenwoordig een ECO bandenspanning op, bij de V70 is dat 2.6 bar rondom.