Pagina 2 van 5
Re: Is het als particuliere klant nog haalbaar en leuk om nieuwe Volvo's te blijven rijden?
Geplaatst: 18.10.2014 - 19:01
door dieselpower
V70/2.4D/2003 schreef:
Ik heb het idee dat zo'n beetje de gehele automarkt momenteel op de leaserijder is gericht.
Werkelijk alle reclames gaan over bijtelling.
................ Naar ik heb vernomen koop een bedrijf als Hennes tegenwoordig pakketten Volvo's nagenoeg ongezien in, zo groot is de vraag.
Ik heb afgelopen week een schrijven van mijn dealer ontvangen:
Citaat.........
Uit ervaring weten wij dat de leeftijd van uw auto met kenteken ..-..-.. (even weggepoetst hier voor het forum maar is een V70 2006

) en kilometerstand bij uw laatste bezoek van 121054, een gunstig uitgangspunt vormen om serieus naar inruilopties te kijken. Bovendien werkt de
huidige schaarste aan goede inruilauto's waardeverhogend voor uw auto.
Einde citaat
Dat vet gedrukte is ook in het aan mij gerichte schrijven vet gedrukt.
Ik ben een behoorlijk zuinige eigenaar, de V70 wordt uitsluitend en nauwgezet dealer onderhouden, absoluut (tot nogtoe) schadevrij en ik ben tweede eigenaar. Tuurlijk, ook ik kijk wel eens rond, maar een even nette V70NN (dus vanaf MY2007) waarvan alle history is bekend en in dezelfde smetteloze en complete staat, kan ik óf niet vinden, óf is niet (meer) te betalen als particulier met een 4 persoons gezin. En daarbij (maar dit is een kronkel van mij persoonlijk), als je echt een Volvo wilt rijden moet het toch een 5-cylinder zijn en geen twee liter 4-cylinder van ford, laat staan een 1600cc blok.
Ik gekozen voor een degelijke veilige auto, een oersterk over-gedimensioneerd blok (ik heb de 140pk versie met handbak) en ben van plan om mijn V70 tot aan de straatklinkers op te rijden, dát was mijn uitgangspunt bij aanschaf.
Lang zoeken, goed gekozen (4 jaar geleden bij mn dealer een 2006 V70 met 52000km op de teller, daar verkocht aan de eerste particuliere eigenaar en altijd daar in onderhoud geweest) zodat ik heb wat ik wil en daar ga ik het mee doen tot de wielen eraf vallen.
Je ziet nog wel eens zo'n 1997-2000 Volvo rijden en dan zijn dat nog steeds auto's waarmee je gezien kan/mag worden en dat wil ik dus ook gaan doen met mijn karretje.
Re: Is het als particuliere klant nog haalbaar en leuk om nieuwe Volvo's te blijven rijden?
Geplaatst: 18.10.2014 - 19:16
door lint
Dat lijkt mij een verstandig voornemen om gewoon door te rijden met je V70.
Re: Is het als particuliere klant nog haalbaar en leuk om nieuwe Volvo's te blijven rijden?
Geplaatst: 18.10.2014 - 19:24
door V70/2.4D/2003
Het voordeel van Volvo is dat ook de oude modellen veelal nog mooi zijn, en niet het imago van een 'sjonnie- of kamperbak' krijgt zoals bij de wat oudere BMW of Mercedes.
Overigens is het wel eens goed voor een auto om 'eens flink te gassen'.
Ik zeg:
Tik hem aan, ouwe! Ik ben het hier zo verschrikkelijk mee eens, dat is met geen toetsenbord te beschrijven.
Re: Is het als particuliere klant nog haalbaar en leuk om nieuwe Volvo's te blijven rijden?
Geplaatst: 18.10.2014 - 19:44
door JeroenSpock
fredhead schreef:En vergeet niet dat er een nieuw model S60 is gekomen, dat heeft ook nog eens extra mee gespeeld in de waardedaling van jouw model
Nee hij heeft de S60N, dat is dus het nieuwe model. Nu na de facelift is het natuurlijk weer 'oud'.
Maar zoiets weet je als je een nieuwe auto koopt, dat gaat je veel geld kosten. Of je moet iemand vinden die precies zoekt wat jij hebt.
Re: Is het als particuliere klant nog haalbaar en leuk om nieuwe Volvo's te blijven rijden?
Geplaatst: 18.10.2014 - 20:06
door Fredhead
Ah oké, ging er stiekem nog vanuit dat het de oude was.
Re: Is het als particuliere klant nog haalbaar en leuk om nieuwe Volvo's te blijven rijden?
Geplaatst: 18.10.2014 - 21:17
door NielsPHEV
V70/2.4D/2003 schreef:
Ik heb het idee dat zo'n beetje de gehele automarkt momenteel op de leaserijder is gericht.
Werkelijk alle reclames gaan over bijtelling.
En daar gaan wij, de 2e hands rijders, last van krijgen. De auto's die aan onze eisen en behoeftes voldoen gaan steeds schaarser worden en ik voorzie dat wij, dus de Volvoberijders van de grotere Volvo's met zware motoren, straks in het buitenland moeten gaan shoppen. Naar ik heb vernomen koop een bedrijf als Hennes tegenwoordig pakketten Volvo's nagenoeg ongezien in, zo groot is de vraag.
Volgens mij komen er over een jaar of drie vier zo'n 4.000 2.4 D5's met 215 pk of meer beschikbaar en zijn de meeste ook nog eens zeer ruim van opties voorzien.
De meeste nieuwe Volvo's worden al jaaaaaren zakelijk gekocht da's niets nieuws prive zou ik ook niet zo snel een nieuwe auto kopen
Re: Is het als particuliere klant nog haalbaar en leuk om nieuwe Volvo's te blijven rijden?
Geplaatst: 18.10.2014 - 22:06
door John Vermeulen
Bedankt voor de reacties!
Misschien nog ter aanvulling: het gaat mij er niet om een klagerig of negatief verhaal te doen hier, en Volvo dealers heb ik als het gaat om
klantbejegening, ondersteuning, after sales en dergelijke heel hoog zitten en dat blijft zo. Het gaat mij er vooral om dat ik een aantal basisvragen heb, waar ik antwoorden op wil zien te krijgen, om te begrijpen hoe kennelijk de markt nu werkt. Natuurlijk vind ik de (voorlopige) uitkomst van de aanbiedingen, met name de aangegeven restwaarde van een S60 MY 2010 Full Options, bepaald niet prettig en ook niet echt vertrouwenwekkend naar het merk toe, als het gaat om waardevastheid.
1. Even de puntjes op de i, want dat de afschrijving van een nieuwe auto de eerste jaren hoog is, weet ik ook uiteraard. Maar het gaat concreet dus om deze verhouding: van een auto (S60) die in aanschaf afgerond € 20.000 duurder was dan de voorganger (S40), is de restwaarde op basis van dagwaardebepaling in absolute cijfers afgerond € 2.000 lager. Hoe kan dat nou? Begrijp ik niet. De ingeschatte restwaarde van de S60 4 jaar oud bedraagt afgerond 1/3 van de nieuwprijswaarde, we hebben het dus niet over de helft (50%), zoals hierboven in een bericht als richtsnoer wordt gegeven. Een afschrijving van afgerond 70% is toch gigantisch; dat is toch geen rare conclusie? Ik wil gewoon weten waarom de waardevastheid zo laag is. Ik heb echt het beeld dat de waardevastheid van een BMW 3 of Audi A4 stukken hoger ligt; dit is zelf aan de hand van de autoverkoop websites wel na te gaan.
2. Is het niveau van de inruilprijzen trendmatig de laatste 4-5 jaar gedaald? (Zoals huizenprijzen dalen of stijgen).
3. Is het zo bij Volvo dat alle optiepaketten, ingebouwde "tech" accessoires, dus het hele uitrustingsniveau bovenop een basisuitvoering, er bij de restwaardebepaling niet of nauwelijks wordt meegenomen? Dat beeld krijg ik wel. Zo van heb je een IKEA of Bulthaup keuken in je huis, prima allemaal hoor, maar met de IKEA kun je ook koken, en de waardebepaling doen op dat niveau.
Re: Is het als particuliere klant nog haalbaar en leuk om nieuwe Volvo's te blijven rijden?
Geplaatst: 18.10.2014 - 22:58
door Richo
dieselpower schreef:
Dat vet gedrukte is ook in het aan mij gerichte schrijven vet gedrukt.
Ik ben een behoorlijk zuinige eigenaar, de V70 wordt uitsluitend en nauwgezet dealer onderhouden, absoluut (tot nogtoe) schadevrij en ik ben tweede eigenaar. Tuurlijk, ook ik kijk wel eens rond, maar een even nette V70NN (dus vanaf MY2007) waarvan alle history is bekend en in dezelfde smetteloze en complete staat, kan ik óf niet vinden, óf is niet (meer) te betalen als particulier met een 4 persoons gezin. En daarbij (maar dit is een kronkel van mij persoonlijk), als je echt een Volvo wilt rijden moet het toch een 5-cylinder zijn en geen twee liter 4-cylinder van ford, laat staan een 1600cc blok.
Ik gekozen voor een degelijke veilige auto, een oersterk over-gedimensioneerd blok (ik heb de 140pk versie met handbak) en ben van plan om mijn V70 tot aan de straatklinkers op te rijden, dát was mijn uitgangspunt bij aanschaf.
Lang zoeken, goed gekozen (4 jaar geleden bij mn dealer een 2006 V70 met 52000km op de teller, daar verkocht aan de eerste particuliere eigenaar en altijd daar in onderhoud geweest) zodat ik heb wat ik wil en daar ga ik het mee doen tot de wielen eraf vallen.
Je ziet nog wel eens zo'n 1997-2000 Volvo rijden en dan zijn dat nog steeds auto's waarmee je gezien kan/mag worden en dat wil ik dus ook gaan doen met mijn karretje.
De huidige markt wordt overspoeld met lease auto's, waardoor de prijs zwaar gedrukt wordt door het aanbod. Mijn ouders zaten met het zelfde probleem toen ze hun chrysler deden inruilen voor 1/6 van de prijs na 8 jaar met nog geen 100.000 op de teller. Het is in mijn ogen ook niet rendabel om een nieuwe auto te kopen maar 2-3 jaar te wachten tot de auto zijn grootste prijsdaling heeft gehad.
Zolang lease in zijn huidige status blijft zie ik geen verandering hierin komen, niet dat ik klaag over de prijzen van de auto's.
ps.
2.0 4 cilinder is een
mazda blok zover ik weet en niet van ford
John Vermeulen schreef:
1. Even de puntjes op de i, want dat de afschrijving van een nieuwe auto de eerste jaren hoog is, weet ik ook uiteraard. Maar het gaat concreet dus om deze verhouding: van een auto (S60) die in aanschaf afgerond € 20.000 duurder was dan de voorganger (S40), is de restwaarde op basis van dagwaardebepaling in absolute cijfers afgerond € 2.000 lager. Hoe kan dat nou? Begrijp ik niet. De ingeschatte restwaarde van de S60 4 jaar oud bedraagt afgerond 1/3 van de nieuwprijswaarde, we hebben het dus niet over de helft (50%), zoals hierboven in een bericht als richtsnoer wordt gegeven. Een afschrijving van afgerond 70% is toch gigantisch; dat is toch geen rare conclusie? Ik wil gewoon weten waarom de waardevastheid zo laag is. Ik heb echt het beeld dat de waardevastheid van een BMW 3 of Audi A4 stukken hoger ligt; dit is zelf aan de hand van de autoverkoop websites wel na te gaan.
2. Is het niveau van de inruilprijzen trendmatig de laatste 4-5 jaar gedaald? (Zoals huizenprijzen dalen of stijgen).
3. Is het zo bij Volvo dat alle optiepaketten, ingebouwde "tech" accessoires, dus het hele uitrustingsniveau bovenop een basisuitvoering, er bij de restwaardebepaling niet of nauwelijks wordt meegenomen? Dat beeld krijg ik wel. Zo van heb je een IKEA of Bulthaup keuken in je huis, prima allemaal hoor, maar met de IKEA kun je ook koken, en de waardebepaling doen op dat niveau.
toen ik voor mijn C30 aan het rondkijken was, merkte ik inderdaad ook dat er tussen de optie pakketten weinig verschil zit (tussen de kinetic en summun nog geen €500,- bij 2 vergelijkbare auto's). Het motorblok en staat van de auto (km stand, onderhouds boekje, algemene uiterlijke staat wat je niet kan wegpoetsen)was meer bepalend voor de prijs dan het optie pakket (zelf toen gekozen voor 2.0 momentum), de 1.6 kinetics werd je gewoon met kapot gegooid bij wijze van spreken, maar de 5 pitters waren toch het duurste (als je de summum hiervan wou was dit inderdaad de hoofdprijs). Heb toen bewust voor de auto gekozen ondanks ik een summum zag maar 2 opties misde die ik persé wilde die niet op de summum zaten.
Re: Is het als particuliere klant nog haalbaar en leuk om nieuwe Volvo's te blijven rijden?
Geplaatst: 19.10.2014 - 09:43
door OGA244
vol-vo schreef:
De discussie begint interessant te worden. Ik ga het nu eens omdraaien. In 2009 een gloednieuwe S60 aangeschaft, € 36.000. Nu dus 5,5 jaar oud. Elk jaar dealer onderhouden. Auto ziet er puntgaaf uit. Op de grote weg nooit harder dan 100-120. Verder een plaatje om te zien. Never nooit een probleem gehad. Nu 77.000 km op de teller. Kijk ik op internet dan mag ik blij zijn er, zeg, € 14.000 voor te vangen. M.a.w. de auto is in die 5,5 jaar dus zo ver achter uitgekukeld dat dat een waardevermindering van circa € 22.000 gerechtvaardigd zou zijn. Waar zit dan die waardedaling?????????
in een nieuwe auto zit heel veel geld aan belastingen die ooit aan de kale waarde zijn toegevoegd, dat is geen intrinsieke waarde maar dat is al gewoon weg, dan gaat van het restant de gewone afschrijving af.
In een S60 2.4 Drivers Edition automaat van € 37.345,-- zat +/- € 15.100,-- aan belasting, de ncp was dus € 22.245,--, belasting was geen waarde, dat was belasting, jouw afschrijving zou als je dat getal weglaat uitkomen op € 6.900,--
Re: Is het als particuliere klant nog haalbaar en leuk om nieuwe Volvo's te blijven rijden?
Geplaatst: 19.10.2014 - 10:20
door Johan s60
OGA244 schreef:
vol-vo schreef:
De discussie begint interessant te worden. Ik ga het nu eens omdraaien. In 2009 een gloednieuwe S60 aangeschaft, € 36.000. Nu dus 5,5 jaar oud. Elk jaar dealer onderhouden. Auto ziet er puntgaaf uit. Op de grote weg nooit harder dan 100-120. Verder een plaatje om te zien. Never nooit een probleem gehad. Nu 77.000 km op de teller. Kijk ik op internet dan mag ik blij zijn er, zeg, € 14.000 voor te vangen. M.a.w. de auto is in die 5,5 jaar dus zo ver achter uitgekukeld dat dat een waardevermindering van circa € 22.000 gerechtvaardigd zou zijn. Waar zit dan die waardedaling?????????
in een nieuwe auto zit heel veel geld aan belastingen die ooit aan de kale waarde zijn toegevoegd, dat is geen intrinsieke waarde maar dat is al gewoon weg, dan gaat van het restant de gewone afschrijving af.
In een S60 2.4 Drivers Edition automaat van € 37.345,-- zat +/- € 15.100,-- aan belasting, de ncp was dus € 22.245,--, belasting was geen waarde, dat was belasting, jouw afschrijving zou als je dat getal weglaat uitkomen op € 6.900,--
Dus een auto die net nieuw is, maar die je daarna toch weer snel kwijt wil, daar is dan het belasting deel ook gelijk van weg?
Re: Is het als particuliere klant nog haalbaar en leuk om nieuwe Volvo's te blijven rijden?
Geplaatst: 19.10.2014 - 10:24
door OGA244
een vrijwel nieuwe auto is zomaar min 30% bij inruil of verkoop...
Re: Is het als particuliere klant nog haalbaar en leuk om nieuwe Volvo's te blijven rijden?
Geplaatst: 19.10.2014 - 10:36
door Mart van der Steeg
OGA244 schreef:
een vrijwel nieuwe auto is zomaar min 30% bij inruil of verkoop...
en dus snel verdiend bij aankoop.......
Re: Is het als particuliere klant nog haalbaar en leuk om nieuwe Volvo's te blijven rijden?
Geplaatst: 19.10.2014 - 10:56
door Marcnij
OGA244 schreef:
in een nieuwe auto zit heel veel geld aan belastingen die ooit aan de kale waarde zijn toegevoegd, dat is geen intrinsieke waarde maar dat is al gewoon weg, dan gaat van het restant de gewone afschrijving af.
In een S60 2.4 Drivers Edition automaat van € 37.345,-- zat +/- € 15.100,-- aan belasting, de ncp was dus € 22.245,--, belasting was geen waarde, dat was belasting, jouw afschrijving zou als je dat getal weglaat uitkomen op € 6.900,--
Dat is wel erg kort door de bocht.
De BPM wordt door de belastingdienst ook over een x aantal jarem afgeschreven.
Bij import/export van een gebruikte auto moet er ook BPM worden betaald / kan er BPM worden teruggevorderd.
Re: Is het als particuliere klant nog haalbaar en leuk om nieuwe Volvo's te blijven rijden?
Geplaatst: 19.10.2014 - 11:01
door Marc Apeldoorn
Nieuwe auto is simpelweg geen goede economische investering. Afschrijving is onevenredig hoog. Is mij niet waard, zelfs niet als ik hem op mijn bv zet. Daarom ook geen v60 plugin gekocht, had er een met 0 % kunnen kopen
Re: Is het als particuliere klant nog haalbaar en leuk om nieuwe Volvo's te blijven rijden?
Geplaatst: 19.10.2014 - 11:38
door OGA244
Marcnij schreef:
OGA244 schreef:
in een nieuwe auto zit heel veel geld aan belastingen die ooit aan de kale waarde zijn toegevoegd, dat is geen intrinsieke waarde maar dat is al gewoon weg, dan gaat van het restant de gewone afschrijving af.
In een S60 2.4 Drivers Edition automaat van € 37.345,-- zat +/- € 15.100,-- aan belasting, de ncp was dus € 22.245,--, belasting was geen waarde, dat was belasting, jouw afschrijving zou als je dat getal weglaat uitkomen op € 6.900,--
Dat is wel erg kort door de bocht.
De BPM wordt door de belastingdienst ook over een x aantal jarem afgeschreven.
Bij import/export van een gebruikte auto moet er ook BPM worden betaald / kan er BPM worden teruggevorderd.
dat mag dan kort door de bocht zijn maar om het even welke belasting is nog steeds geen "ijzerwaarde" (om er maar een begrip aan te hangen) de vraag was waarom de waarde zo afneemt, dit is een mogelijke verklaring.
Zakelijk kun je BPM afschrijven (per maand) en BTW terugvorderen, privé ben je het gewoon kwijt (dat was ook de hele gedachte achter die heffingen)
Re: Is het als particuliere klant nog haalbaar en leuk om nieuwe Volvo's te blijven rijden?
Geplaatst: 19.10.2014 - 12:57
door wim de jong
Tsja, het is algemeen bekend dat de afschrijving van een nieuwe auto (gemiddeld) 50% is per 3 jaar.
Dus de eerste 3 jaar, is de waarde ongeveer 50% van de nieuwprijs.
De volgende 3 jaren weer 50% eraf......dus na 6 jaar is de waarde 25% van de nieuwwaarde, etc etc.
Vandaar dat ik al de laatste 4 keer een gebruikte auto koop, en wel een ex-lease auto.
De laatste V50 - D2 dus, is een ex-lease, is 2 jaar oud uit jun 2012 en ik heb er € 13500 voor neergeteld.
Aangezien ik hem zakelijk ga rijden (lesauto) kon ik ook nog de BTW terugvorderen, eigenlijk kost hij me net geen 10 flappen.
Haal ik de auto uit de normale tweede hands particulieren markt, kan ik de BTW en rest BPM niet verrekenen.
Ook de prive V70 komt uit de lease wereld, ik heb hem inmiddels al bijna een jaar, uit 2008, en ook maar € 10500 voor betaald.
Groot voordeel lease auto: hij heeft altijd zijn beurtjes gehad bij een merk dealer, zie boekje.
Bij enkele leasebedrijven worden de gebruikers erop aangesproken, en mogen uit eigen zak eventuele rare zaken vergoeden bij inleveren als ze er mee jakkeren. (wo business-lease, lease plan) Zo hoorde ik van mijn zoon dat een lease rijder zijn eigen vier nieuwe banden moest betalen die helemaal afgejakkerd waren nadat hij 25000 km terug nieuwe banden kreeg. Zijn bedrijf heeft alle leaseauto's in de omgeving van deze twee lease-mij in onderhoud.
Re: Is het als particuliere klant nog haalbaar en leuk om nieuwe Volvo's te blijven rijden?
Geplaatst: 19.10.2014 - 13:13
door ijsga
V70/2.4D/2003 schreef:
Ik heb het idee dat zo'n beetje de gehele automarkt momenteel op de leaserijder is gericht.
Werkelijk alle reclames gaan over bijtelling.
En daar gaan wij, de 2e hands rijders, last van krijgen. De auto's die aan onze eisen en behoeftes voldoen gaan steeds schaarser worden en ik voorzie dat wij, dus de Volvoberijders van de grotere Volvo's met zware motoren, straks in het buitenland moeten gaan shoppen. Naar ik heb vernomen koop een bedrijf als Hennes tegenwoordig pakketten Volvo's nagenoeg ongezien in, zo groot is de vraag.
Over een jaar of vier kunnen we allemaal voor een prikkie een V60PIH kopen (evt. met slappe accu’s). Prachtig toch?
Re: Is het als particuliere klant nog haalbaar en leuk om nieuwe Volvo's te blijven rijden?
Geplaatst: 19.10.2014 - 13:20
door Carfreak
Praktijkvoorbeeldje afschrijving nieuwe auto van een vriend: Audi A6 Nwwaarde 65000 euro. Na 6 mnd MOEST hij van de auto af. Ontvangen: +/- 40.000 euro. Erg vervelend maar helaas had hij geen keuze.
Re: Is het als particuliere klant nog haalbaar en leuk om nieuwe Volvo's te blijven rijden?
Geplaatst: 19.10.2014 - 14:26
door Msuidgeest
Dat gedoe met die nieuwprijs en afschrijving geldt natuurlijk voor alle nieuwe gekochte auto's. Alleen hebben kleine auto's minder last van ernstige afschrijving dan grote auto's.
Procentueel dan.
Re: Is het als particuliere klant nog haalbaar en leuk om nieuwe Volvo's te blijven rijden?
Geplaatst: 19.10.2014 - 14:35
door mga1600
Nieuw kopen (als particulier) heeft ook voordelen:je koop ook garantie en je hebt de laatste stand der techniek en veiligheid. Daarnaast kun je het ook 'slim' doen, door een voorraad-auto te kopen op het moment dat er net een nieuw modeljaar uitkomt. Dat levert enorme kortingen op (op mijn XC60 was dat bijna 10.000!), terwijl de waarde bij het inruilen over een paar jaar niets meer uitmaakt met het allernieuwste modeljaar. Op die manier hou ik de afschrijving redelijk, maar moet je 'genoegen nemen' met een door een ander bedachte specificatie en kleur natuurlijk.