Ik zou graag eens wat willen checken op dit forum.
Sinds begin september 2010 rij ik in een Volvo S60 Intro Edition 2.0T met een zeer behoorlijke uitrusting; zie hieronder.
Deze wagen is zoals bekend in 2009-2010 met heel veel marketing neergezet als de beste rijdende Volvo ooit.
Uit nieuwsgierigheid, maar zeker ook door potentiële interesse voor een Volvo V60 Ocean Race (met de nieuwe E-Drive T4 of T5), ben ik bij twee dealers eens gaan vragen wat de inruilprijs voor de S60 is. Van de offertes werd ik niet echt blij. Van te voren had ik al op de bekende auto websites gekeken naar verkoopprijzen voor occasions S60 MY 2010 t/m MY 2012, om zodoende indicaties van prijzen te krijgen. Toen viel me al op dat de prijzen helemaal niet zo hoog zijn, als je het afzet tegen de verkoopprijzen nieuw in 2010 en daarna. Een standaarduitvoering kost zo tussen € 20.000 - € 22.000 en voor schaarsere versies zoals ik die heb ligt de occasionvraagprijs zo tussen € 24.000 - € 26.000.
Het inruilbedrag op de offertes komt wat verschillend tot stand, een vaste basisprijs bij de een, een lagere prijs bij de ander, die wordt gecompenseerd door een korting, maar de uitkomst is vrijwel hetzelfde: € 18.000. Ik vind dit onvoorstelbaar weinig; het is 34% van de oorspronkelijke verkoopwaarde. Uiteraard weet ik dat je de eerste jaren enorm afschrijft op een nieuwe auto, maar ik weet ook dat ik op de voorganger, een nieuwe S40 1.8 Edition Sport uitvoering, in 2010 61% van de oorspronkelijke verkoopprijs als inruilbedrag terugkreeg. Dan denk ik hoe kan dit en wat is hier aan de hand:
- zijn de inruilprijzen door de economische crisis gigantisch onder druk komen te staan de laatste paar jaar? Heb ik iets gemist hierin?;
- zijn de tabellen met dagwaarden de laatste jaren met flinke sprongen neerwaarts bijgesteld?;
- is de sedan S60 niet populair in de zin van niet zo gewild bij een potentieel koperspubliek?;
- staan de dealerinkomsten en marges fors onder druk?;
- andere redenen?
Ik merk de laatste jaren dat in een snel tempo een ware tweedeling op de autokopers markt is ontstaan: die van de zakelijke rijder en die van de particuliere rijder. Dat onderscheid was er altijd al, maar is door de overheersende focus op bijtellingen ongelooflijk dominant geworden. Ik krijg soms het gevoel dat als je een showroom binnenloopt als particuliere klant en komt kijken naar een nieuwe auto je bijna een uitstervende diersoort bent. Vrijwel alles is gericht op de zakelijke klant die met groot gemak om de 4-5 jaar een nieuwe auto binnen een bepaalde bandbreedte mag uitzoeken en zich vooral om de bijtelling druk maakt. Uiteraard verkoopt dat makkelijk.
Door zeer slappe inruilprijzen moet je als particulier zoveel bijleggen om van model A naar model B te komen, dat dat ook al heb je een goede baan 'de facto' niet meer goed mogelijk lijkt te zijn. Het zal aan mij liggen, maar ik vind dit een bizarre ontwikkeling. Fiscale en andere financiële voordelen zijn er voor de zakelijke markt, een bekend thema hier, behoeft geen verder betoog, en de bronnen voor die voordelen zijn alle burgers die via de verdeelmachine die we Belastingdienst noemen mogen meebetalen. # hoekromwiljehethebben
NB: Opel Nederland heeft sinds kort radiocommercials met de toon en content van "we willen toch ook iets doen voor particulier rijdend Nederland". #saynomore
Is het als particuliere klant nog haalbaar en leuk om nieuwe Volvo's te blijven rijden?
- John Vermeulen
- 3rd Gear member
- Contacteer:
New S60 Intro Edition, 2.0T, Driver Support Line (met Pedestrian Detection), Winter Line (met Xenon), Premium Audio, Lederen stoelbekleding, Park Assist camera's achter en voor, Exterior Styling pakket en 17"; Njords en 17"; Balders.
-
- 1st Gear member
Ook ik ben een S60 rijder. En particulier. Nieuw aangeschaft in 2009, euro 36.000. Wilde in 2011 wel eens naar een nieuw model S60. Kreeg dus in de offerte 19.000 terug voor mijn "oude" auto met slechts 35000 km op de teller.
Uiteraard niet gedaan. Als je toch een betere inruil wilt hebben, dan moet je van merk veranderen. Maar we weten toch ook, een auto is ongeveer de slechtste investering die je kunt doen. Een auto van de baas heb ik nooit gehad. In de leasemarkt is een S60 niet zo populair als b.v. een V70. Immers een vertegenwoordiger heeft meer aan veel laadruimte, die je in een S60 niet hebt. Ik denk dat veruit de meeste V70's op de weg leasebakken zijn. Misschien wel zo'n 80 procent?? Maar ik ben nog steeds happy met mijn S60.

- Carfreak
- 7th Gear member
Ik denk dat je de spijker op z'n kop slaat met deze analyse. Zowel aangaande de inruilprijs die je geboden wordt als de zakelijk vs particuliere automobilist. Ik kan er weinig aan toe voegen.
Tenzij ik de lotto win en geld geen rol speelt zal ik als particulier nooit een nieuwe auto aanschaffen (van meer dan pak em beet 12000e) op basis van wat jij zo mooi verwoord hebt. Ik verdien een mooi loon maar die eerste klap afschrijving laat ik mooi aan een ander over. Bovendien rijdt een goed onderhouden Volvo van een paar jaar oud echt niet minder dan een nieuwe. En hoe lang is een auto "nieuw"? In mijn geval verdwijnt dat gevoel na een maandje alweer
(ben ook zakelijke rijder geweest)
Tenzij ik de lotto win en geld geen rol speelt zal ik als particulier nooit een nieuwe auto aanschaffen (van meer dan pak em beet 12000e) op basis van wat jij zo mooi verwoord hebt. Ik verdien een mooi loon maar die eerste klap afschrijving laat ik mooi aan een ander over. Bovendien rijdt een goed onderhouden Volvo van een paar jaar oud echt niet minder dan een nieuwe. En hoe lang is een auto "nieuw"? In mijn geval verdwijnt dat gevoel na een maandje alweer

Volvo V70 2.4/ 140pk Black Sapphire Edition MY04
Volvo S80 2.5t Summum GT6 MY08 Volvotune
Mercedes C180 Estate Avantgarde 7tronic MY15
Volvo S80 2.5t Summum GT6 MY08 Volvotune
Mercedes C180 Estate Avantgarde 7tronic MY15
- DrRossi
- 4th Gear member
Een zakelijke auto wordt in ca 3 jaar voor de helft afgeschreven.
Helaas volgen de particulieren auto's die waarde.
Helaas volgen de particulieren auto's die waarde.
Volvo-Forum leden, zet jezelf op de kaart.
http://goo.gl/maps/i7C8l
If it's not blown, it sucks....
S80 T6
http://goo.gl/maps/i7C8l
If it's not blown, it sucks....
S80 T6
- V70/2.4D/2003
- 8th Gear member
Ik begrijp de emotie wel maar het is inderdaad zo dat er zakelijk (fors) afgeschreven wordt en in sommige gevallen 20% en aldus na 5 jaar uit de boeken verdwenen. En daar ga je als particulier inderdaad gewoon in mee. En als particulier een nieuwe auto kopen is heel mooi maar de meest slechte investering die je kunt doen. Wetende dat de dikste afschrijving op de eerste drie jaren zit shop ik dus altijd op een leeftijd van 3 jaar. Moet ook wel want een nieuwe V70 zoals hij hier op de oprit staat kan ik niet betalen, zo simpel is het ook nog eens.
V70 D3 MY12, Caspian Blue
Vigilat ut quiescant
Vigilat ut quiescant
- Paul
- Geartronic member
Ja 25% per jaar moet je wel rekening mee houden, verder is een S60 een grotere afschrijver dan een V70. Maar dat is al jaren zo!
MY08 C30 1.6D Summum / MY09 C30 1.6D DrivE Sport / MY11 V50 D2 / MY13 C30 D2 R-Edition / MY16 V40 D2 R-Design / MY14 V60 D6 Plug-in-Hybrid Ice White /MY16 V70 D4 Polar+ Magic Blue / MY17 V60 D5 Twin Engine Special Edition Ice White / MY13 C30 D2 R-Edition / MY19 V90 T4 Business Sport / MY20 E-Golf
MY20 XC60 T4 Polestar Engineered R-Design / MY23 XC40 Pure Electric Plus
MY23 Polestar 2 Snow, Pilot, 20inch
MY24.5 XC40 Pure Electric Ultra
MY20 XC60 T4 Polestar Engineered R-Design / MY23 XC40 Pure Electric Plus
MY23 Polestar 2 Snow, Pilot, 20inch
MY24.5 XC40 Pure Electric Ultra
- Oceanracer
- Geartronic member
Ik kocht mijn huidige V70 in juni 2005. De auto is van januari 2002, dus toen bijna 3,5 jaar oud. De nieuwprijs was € 45.000,- en ik kocht hem voor € 16.800,-. Weliswaar met anderhalve ton op de klok, maar dus na dik drie jaar 2/3 van de nieuwprijs afgeschreven. Dit alles uiteraard voordat deze crisis uitbrak, dus zo gek lijkt mij die inruilprijs van de S60 helemaal niet.
Volvo V70 1999 TDI Nautic Blue
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
- Fredhead
- Geartronic member
Ik heb het idee dat zo'n beetje de gehele automarkt momenteel op de leaserijder is gericht.
Werkelijk alle reclames gaan over bijtelling. Net wat je zelf al zegt, Opel is de eerste die daar mee stopt en zich weer op de particuliere klant richt.
Denk dat dat gewoon een huidige trend is. Door de crisis zullen er weinig nieuwe auto's meer verkocht zijn en binnen de lease blijft dat wel gewoon door gaan.
Wat je tegenwoordig ook ziet is dat merken met een "abonnement" komen, oftewel een leasecontract voor de particulier. Ken mensen die dit al jaren doen en ook dit begint nu ineens meer in populariteit te winnen.
Voor jou is het helaas wel even slikken....je zou haast nog een jaar doorrijden met je huidige auto, denk niet dat de inruilwaarde volgend jaar veel lager is.
Wil je er nu het meeste voor hebben moet je hem particulier zien te verkopen, of helaas toch bij een ander merk inruilen
Werkelijk alle reclames gaan over bijtelling. Net wat je zelf al zegt, Opel is de eerste die daar mee stopt en zich weer op de particuliere klant richt.
Denk dat dat gewoon een huidige trend is. Door de crisis zullen er weinig nieuwe auto's meer verkocht zijn en binnen de lease blijft dat wel gewoon door gaan.
Wat je tegenwoordig ook ziet is dat merken met een "abonnement" komen, oftewel een leasecontract voor de particulier. Ken mensen die dit al jaren doen en ook dit begint nu ineens meer in populariteit te winnen.
Voor jou is het helaas wel even slikken....je zou haast nog een jaar doorrijden met je huidige auto, denk niet dat de inruilwaarde volgend jaar veel lager is.
Wil je er nu het meeste voor hebben moet je hem particulier zien te verkopen, of helaas toch bij een ander merk inruilen
Laatst gewijzigd door Fredhead op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Traction control mod | Olie catchtank | Honda sproeiers
'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 campervan
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Traction control mod | Olie catchtank | Honda sproeiers
- BlackcurrantV70
- 7th Gear member
Ik denk dat dit dan vooral in NL geldt, de prijzen zijn echt belachelijk met die BPM erbij, gelukkig blijven we daar in Belgie nog van bespaard.
In Belgie is een nieuwe Volvo nog wel haalbaar, misschien niet voor iedereen, maar ja iedereen kan ook geen premium merk rijden.
Ik heb mijn XC70NN gekocht toen hij net 2 jaar was en de prijs was ongeveer 50% van de nieuwprijs, dat was wel een erg interessante prijs.
De C70 is nieuw gekocht.
De bedoeling is wel om beide auto's nu op te rijden, omdat ze helemaal aan onze voorwaarden voldoen (in tegenstelling tot mijn XC60 voordien).
In Belgie is een nieuwe Volvo nog wel haalbaar, misschien niet voor iedereen, maar ja iedereen kan ook geen premium merk rijden.
Ik heb mijn XC70NN gekocht toen hij net 2 jaar was en de prijs was ongeveer 50% van de nieuwprijs, dat was wel een erg interessante prijs.
De C70 is nieuw gekocht.
De bedoeling is wel om beide auto's nu op te rijden, omdat ze helemaal aan onze voorwaarden voldoen (in tegenstelling tot mijn XC60 voordien).
Nu:
S90 D4 MY18 8 speed GT Inscription, Osmium Grey, blond/offblack interieur, Polestar Engineered.
C70 D3 MY11 6 speed GT , Twilight bronze, umbra/calcite leder
122S B18D MY65 4M, Grafit Gra, rood interieur
Vroeger:
XC70 D3 AWD MY12 6 speed GT, summum Twilight Bronze, offblack/blond
XC60 D3 AWD MY11 6 speed GT Summum Black sapphire/offblack
V70 24D 163PK MY06 6 speed GT, Blackcurrant pearl
C70 20d MY10 Powershift magic Blue pearl
240 GL Estate MY87 24D
S90 D4 MY18 8 speed GT Inscription, Osmium Grey, blond/offblack interieur, Polestar Engineered.
C70 D3 MY11 6 speed GT , Twilight bronze, umbra/calcite leder
122S B18D MY65 4M, Grafit Gra, rood interieur
Vroeger:
XC70 D3 AWD MY12 6 speed GT, summum Twilight Bronze, offblack/blond
XC60 D3 AWD MY11 6 speed GT Summum Black sapphire/offblack
V70 24D 163PK MY06 6 speed GT, Blackcurrant pearl
C70 20d MY10 Powershift magic Blue pearl
240 GL Estate MY87 24D
- V70/2.4D/2003
- 8th Gear member
En daar gaan wij, de 2e hands rijders, last van krijgen. De auto's die aan onze eisen en behoeftes voldoen gaan steeds schaarser worden en ik voorzie dat wij, dus de Volvoberijders van de grotere Volvo's met zware motoren, straks in het buitenland moeten gaan shoppen. Naar ik heb vernomen koop een bedrijf als Hennes tegenwoordig pakketten Volvo's nagenoeg ongezien in, zo groot is de vraag.Ik heb het idee dat zo'n beetje de gehele automarkt momenteel op de leaserijder is gericht.
Werkelijk alle reclames gaan over bijtelling.
V70 D3 MY12, Caspian Blue
Vigilat ut quiescant
Vigilat ut quiescant
- Mart van der Steeg
- 7th Gear member
- Contacteer:
Een andere optie is om als jan de particulier een demo uitloopmodel bij de dealert te kopen. Zo tegen het eind van het jaar. Het is even gokken en internet goed in de gaten houden. Ik heb mijn S60 van toen precies 1 jaar oud met 24.000 km gekocht, ca.33% minder dan de nieuwprijs en met een fatsoenlijke inruil.
Mercedes GLA 2020 AMG& Night-pakket, Pano-dak, Multibeam LED-koplampen, Dodehoekassist, 360° Camera met parkeerassist, Apple Carplay & Android Auto, Sfeerverlichting, 19" AMG-velgen & Reality navigatie
VOLVO S60 D5 2006 HU850 lunar gold
Volvo S60 2.4D 2009, 185 pk, PolestarTuning, Drivers ed., HU 650 200W, Orestes velgen, RTI, Xenon adapt,
Electric silver, sunblinds/rolgordijn, veerpootbrug Volvo C70 2.4T 200 pk Prestige cabrio 2004 moondust metallic
Electric silver, sunblinds/rolgordijn, veerpootbrug Volvo C70 2.4T 200 pk Prestige cabrio 2004 moondust metallic
- lint
- Geartronic member
Als particulier een nieuwe auto kopen is alleen verstandig wanneer je langer in de auto blijft rijden om zo de afschrijving uit te smeren over een langere periode. Kan eigenlijk alleen als je niet te veel kilometers maakt in die periode.
XC40 Pure electric Twin Engine Ultimate 2023
BMW Z4 G29 sDrive20i 2024
MGB GT 1976
MGB GT 1976
- Mart van der Steeg
- 7th Gear member
- Contacteer:
Ik zie een auto ook niet als investering, het is gewoon een kostenpost en als je dat goed uitgeeft kun je er veel plezier aan beleven. Een OV jaarkaart kost ook veel geld, en is ook geen investering. Eten in een goed restaurant ook niet (nou ja, investering in een afdakje voor mannen van zekere leeftijd) maar kan wel heel lekker zijn.
Mercedes GLA 2020 AMG& Night-pakket, Pano-dak, Multibeam LED-koplampen, Dodehoekassist, 360° Camera met parkeerassist, Apple Carplay & Android Auto, Sfeerverlichting, 19" AMG-velgen & Reality navigatie
Volvo S60 2.4D 2009, 185 pk, PolestarTuning, Drivers ed., HU 650 200W, Orestes velgen, RTI, Xenon adapt,
- lint
- Geartronic member
Dat is helemaal waar een auto is geen investering voor de toekomst, het is een gebruiksvoorwerp. Maar dan moet het wel een plezier zijn om de auto te gebruiken en dat is voor mij de reden om een leuke Volvo te kopen.
MGB GT 1976
MGB GT 1976
- Fredhead
- Geartronic member
Afhankelijk van wat soort auto het is, is dat zeker waar.
Sommige zijn wel een investering, maar dat zijn niet het soort auto's waar men over het algemeen dagelijks mee rijd.
Mijn eigen auto heeft z'n ergste afschrijving al een tijdje achter de rug, sterker nog met 2ton op de teller vinden veel mensen het ineens raar dat ik hem allang niet weg heb gedaan.
Met nog een ton verder rijd het nog altijd prima en afschrijven doen we dan bijna helemaal niet meer
Sommige zijn wel een investering, maar dat zijn niet het soort auto's waar men over het algemeen dagelijks mee rijd.
Mijn eigen auto heeft z'n ergste afschrijving al een tijdje achter de rug, sterker nog met 2ton op de teller vinden veel mensen het ineens raar dat ik hem allang niet weg heb gedaan.
Met nog een ton verder rijd het nog altijd prima en afschrijven doen we dan bijna helemaal niet meer

- lint
- Geartronic member
Precies en dan lach je iedereen uit terwijl je wel in een fijne Volvo rijdt.fredhead schreef: Afhankelijk van wat soort auto het is, is dat zeker waar.
Met nog een ton verder rijd het nog altijd prima en afschrijven doen we dan bijna helemaal niet meer![]()
MGB GT 1976
MGB GT 1976
- Msuidgeest
- Geartronic member
- Contacteer:
Vroeger kocht ik nog wel eens een auto die terug kwam uit de lease: zo reed ik een paar Audi's voor een derde van de prijs en maar 3 of 4 jaar oud. Heerlijk.
Tegenwoordig geef ik mijn geld anders uit en koop voor 3 tot 5 duizend een grote auto omdat "niemand dat wil rijden vanwege de kosten". Welke kosten dan? Grote en dure modellen zijn gewoon beter over nagedacht, veiliger en beter uitgerust. En na een paar jaar ruil je dat in, of naar de sloop, en zo rij ik voor duizend per jaar aan afschrijving.
En laten we eerlijk zijn: die 14% wagentjes zijn zo kaal op de markt gezet om toch vooral de leaseprijs laag te houden: niet om de rijder het rijden te plezieren.
Tegenwoordig geef ik mijn geld anders uit en koop voor 3 tot 5 duizend een grote auto omdat "niemand dat wil rijden vanwege de kosten". Welke kosten dan? Grote en dure modellen zijn gewoon beter over nagedacht, veiliger en beter uitgerust. En na een paar jaar ruil je dat in, of naar de sloop, en zo rij ik voor duizend per jaar aan afschrijving.
En laten we eerlijk zijn: die 14% wagentjes zijn zo kaal op de markt gezet om toch vooral de leaseprijs laag te houden: niet om de rijder het rijden te plezieren.
Mark
Leef met vlag en wimpel, maar hou het simpel.
[Installateurs gezocht:
https://wouda.nl/vacatures]
Leef met vlag en wimpel, maar hou het simpel.
[Installateurs gezocht:
https://wouda.nl/vacatures]
-
- 1st Gear member
De discussie begint interessant te worden. Ik ga het nu eens omdraaien. In 2009 een gloednieuwe S60 aangeschaft, € 36.000. Nu dus 5,5 jaar oud. Elk jaar dealer onderhouden. Auto ziet er puntgaaf uit. Op de grote weg nooit harder dan 100-120. Verder een plaatje om te zien. Never nooit een probleem gehad. Nu 77.000 km op de teller. Kijk ik op internet dan mag ik blij zijn er, zeg, € 14.000 voor te vangen. M.a.w. de auto is in die 5,5 jaar dus zo ver achter uitgekukeld dat dat een waardevermindering van circa € 22.000 gerechtvaardigd zou zijn. Waar zit dan die waardedaling?????????
- Mart van der Steeg
- 7th Gear member
- Contacteer:
Vraag, aanbod en (winst)marge.vol-vo schreef: De discussie begint interessant te worden. Ik ga het nu eens omdraaien. In 2009 een gloednieuwe S60 aangeschaft, € 36.000. Nu dus 5,5 jaar oud. Elk jaar dealer onderhouden. Auto ziet er puntgaaf uit. Op de grote weg nooit harder dan 100-120. Verder een plaatje om te zien. Never nooit een probleem gehad. Nu 77.000 km op de teller. Kijk ik op internet dan mag ik blij zijn er, zeg, € 14.000 voor te vangen. M.a.w. de auto is in die 5,5 jaar dus zo ver achter uitgekukeld dat dat een waardevermindering van circa € 22.000 gerechtvaardigd zou zijn. Waar zit dan die waardedaling?????????
Verkoop zo'n auto aan een liefhebber (via forum) en mogelijk kan je er dan meer voor krijgen, of (zoals men in Groningen wel eens zegt) 'tot de straatstenen' af rijden.
Het voordeel van Volvo is dat ook de oude modellen veelal nog mooi zijn, en niet het imago van een 'sjonnie- of kamperbak' krijgt zoals bij de wat oudere BMW of Mercedes.
Overigens is het wel eens goed voor een auto om 'eens flink te gassen'.
- Fredhead
- Geartronic member
En vergeet niet dat er een nieuw model S60 is gekomen, dat heeft ook nog eens extra mee gespeeld in de waardedaling van jouw model