Pagina 2 van 5

Re: Alweer zoeken we zoetjes aan naar iets jongers

Geplaatst: 02.12.2014 - 15:27
door tvc15
De 175 PK is geen aangepaste D3, de D3 (in NL) is een 2.0l 5 cylinder, de 175PK is een 2.4l 5 cylinder. In de basis hetzelfde blok als de >MY08 163 PK 5 cylinder. De 205 PK is een biturbo variant van de 2.4l 5 cylinder, met aanpassingen in de software om het verbruik te optimaliseren, zoals bijvoorbeeld een slimme laadstrategie van de accu. De 205 PK (vanaf MY12 215 PK) is echt een aanrader.

Re: Alweer zoeken we zoetjes aan naar iets jongers

Geplaatst: 02.12.2014 - 15:34
door diesel01
Ik heb 2 185pk D5 gehad waarvan de huidige met polestar naar 205pk is gebracht maar ik heb totaal geen problemen met het blok.
Ik vind het een zeer prettige reisgenoot die lekker vlot mee kan komen.
Hij heeft soms wat turbo lag wanneer je na een rotonde op het gas gaat maar dat zal met de twin tubo D5 geen probleem meer zijn omdat de kleine 1e turbo direct paraat is.
Afgelopen vrijdag een snellere rit naar Hannover gemaakt tot 170 km/u met 4 personen waarbij mijn moeder niet in de gaten had dat we met die snelheid reden.
Gewoon een goed blok die, wanneer hij met de juiste zorg onderhoud krijgt en bereden word, een heleboel kan hebben.
Het schijnt wel dat de twinturbo D5 met 205pk stukken stiller en zuiniger is, in XC trim met awd moet je voor een 185pk D5 rekening houden 1/10á11.

Re: Alweer zoeken we zoetjes aan naar iets jongers

Geplaatst: 02.12.2014 - 15:36
door edraket
Volgens mij gaan jullie hier de fout in wat de 175 pk variant betreft. Dit is zeker niet de D3, de laatste is immers een 2 liter motor, terwijl de 175 pk variant 2.4 liter is. De 175 pk variant is eigenlijk een doorontwikkeling van de 163pk 2.4D en 185pk D5, wat in de basis dezelfde motor is alleen met andere software. Tijdens de introductie van de 175 pk variant is gelijk de 205 pk variant met dubbele turbo gelanceerd. De 175 pk versie is zoals walter al aangaf een stuk zuiniger dan de 163 en 185 voorlopers.
In basis zijn alle blokken dus globaal hetzelfde, maar de randapparatuur en software verschilt enigszins.
Ondanks dat Volvo de latere types een stuk zuiniger opgaf denk ik dat het in de praktijk wel los zal lopen. Ik zou gewoon kijken wat je zelf "nodig" hebt aan vermogen en vanaf daar gaan zoeken naar een geschikte kandidaat.

Re: Alweer zoeken we zoetjes aan naar iets jongers

Geplaatst: 02.12.2014 - 15:54
door tvc15
@edraket, ik heb 3 D5's gehad: de eerste 163pk (2004, 7.35l/100km), de 185pk (2008, 7.61l/100km) en nu de 215pk (2012, 7.14l/100km). De 215 pk is de zuinigste van de drie. Verbruik is berekend over resp. 145.000, 143.000, 104.000 km.

Re: Alweer zoeken we zoetjes aan naar iets jongers

Geplaatst: 02.12.2014 - 16:24
door edraket
Ze worden wel zuiniger door de tijd heen, maar dat staat niet in verhouding tot het normverbruik wat wordt opgegeven. Als ik het normverbruik erbij pak wordt er voor de handbak 6,7/6,5/4,8 opgegeven. In de praktijk zijn ze nagenoeg even zuinig. Mijn betoog was dat je de keuze dus niet op het verbruik hoeft uit te zoeken.

Re: Alweer zoeken we zoetjes aan naar iets jongers

Geplaatst: 02.12.2014 - 20:33
door bartv70
wederom dank heren.

Re: Alweer zoeken we zoetjes aan naar iets jongers

Geplaatst: 03.12.2014 - 07:56
door RudyZ
Bart, tis absoluut een kwestie van smaak, maar ik vind het vorige type (V70N) ook mooier dan de nieuwe. Eleganter, beter geproportioneerd en in een fijne metallic kleur met mooie velgen absoluut een stuk chiquer. Daar staat tegenover dat de V70NN een stukje groter is, op de achterbank hebben de kids een centimetertje meer ruimte en de wagen is hoger, de instaphoogte is 5,5 cm groter dan bij de V70N, ik vind dat wel prettig.

Ik heb zelf een MY08 V70 2.4D met 163 pk handgeschakeld (inmiddels 221K op de teller), gisteren teruggekomen uit de buurt van Frankfurt, je kunt bijna nergens meer in Duitsland volgas, maar op de plekken waar het wel kan geen moment het gevoel gehad dat 163 pk te weinig zou zijn. Heb bij weggaan in NL de boordcomputer gereset, het gemiddelde verbruik na ruim 800 km Autobahn was 1:15. Daar zat een stuk file tussen, maar ook stukken boven de 170 km/h. Heerlijke wagen voor de Autobahnen.

Motor is niet altijd even stil, met name bij lage snelheden hoor ik hem goed roffelen (maar da's geen vervelend geluid), boven de 100 km/h hoor je hem niet meer (dan hoor je voornamelijk wat windgeruis, mits je stille banden hebt)

Waar ik niet over te spreken ben is traagheid van de auto bij wegrijden uit stilstand, ik kan niet goed verklaren wat het is, maar de V70 met deze motor moet eerst een stukje op snelheid zijn gekomen om echt snel aan te voelen. Onze even zware Galaxy met 2.0 benzine motor voelt veel vlotter aan bij wegrijden (en die heeft maar 190 Nm koppel). Wie herkent dit en komt dit verschijnsel ook voor bij de 185pk uitvoeringen?

Een ander punt is de wat trage reactie op het gas bij lage toeren, dan merk je wel dat de motor van een vorige generatie is, de nieuwe bi-turbo's doen dat beter.

Als ik opnieuw een V70 moet kiezen, dan zou ik gaan voor de D5 185pk, mits die vlotter optrekt bij lage snelheid dan de 163pk.

Re: Alweer zoeken we zoetjes aan naar iets jongers

Geplaatst: 03.12.2014 - 13:43
door edraket
Is je wervelklep niet los, dan wordt hij ook wat minder vlot onderin. even kijken of het stangetje nog vast zit.
heb zelf een 2.4D uit 2008. Welliswaar gechipt door Rica, maar ik heb echt geen last van de vertraging wat je bedoelt.

Re: Alweer zoeken we zoetjes aan naar iets jongers

Geplaatst: 03.12.2014 - 17:06
door RudyZ
Ed, bedankt voor de tip, ik ga eens kijken vanavond.

Update: heb effe gekeken en het stangetje van de wervelklep zat nog keurig op z'n plek. Overigens heeft het ritje naar Duitsland gisteren de Volvo wel goed gedaan, vandaag was ie een stuk minder lui :-)

Re: Alweer zoeken we zoetjes aan naar iets jongers

Geplaatst: 03.12.2014 - 22:03
door Mart van der Steeg
RudyZ schreef:
Een ander punt is de wat trage reactie op het gas bij lage toeren, dan merk je wel dat de motor van een vorige generatie is, de nieuwe bi-turbo's doen dat beter.

Als ik opnieuw een V70 moet kiezen, dan zou ik gaan voor de D5 185pk, mits die vlotter optrekt bij lage snelheid dan de 163pk.
Doe een Polestar tuning voor de 163 pk en gij zult vliegen :D

Re: Alweer zoeken we zoetjes aan naar iets jongers

Geplaatst: 03.12.2014 - 22:43
door diesel01
RudyZ schreef: Ed, bedankt voor de tip, ik ga eens kijken vanavond.

Update: heb effe gekeken en het stangetje van de wervelklep zat nog keurig op z'n plek. Overigens heeft het ritje naar Duitsland gisteren de Volvo wel goed gedaan, vandaag was ie een stuk minder lui :-)
Ons snelheids klimaat is funest voor de D5, laat hem galopperen op de autobahn en je hebt de eerste week een heel andere auto.
Lekker op snelheid met in de tank BP Ultimate of iets van de beter Duitse Aral diesels vinden ze heerlijk.

Re: Alweer zoeken we zoetjes aan naar iets jongers

Geplaatst: 04.12.2014 - 00:24
door bartv70
Ed, hoeveel pk heb je nu en wat is je verbruik?

Re: Alweer zoeken we zoetjes aan naar iets jongers

Geplaatst: 04.12.2014 - 13:26
door edraket
Ik heb 2 tunes tot mijn beschikking via de Rica i-softloader: 185 en 205pk. Beiden voelen en meten even snel. In verbruik maakt het ook geen verschil.
Ik rijd nu afhankelijk van mijn buien tussen de 1:15 en 1:18 en gemiddeld 1:16,5. Daarmee moet ik wel aantekenen dat ik zeer regelmatig met de cc op 105 over de A2 sukkel. Dat doet het verbruik natuurlijk erg veel goed. Op vakantie over de duitse autobahn, Oostenrijk en Hongarije gemiddeld 1:14,5 gereden, en dan gaat het niet altijd zachtjes. Cruisen met 180-200 als het kan en anders de max snelheid. Vind ik zeer netjes.

Re: Alweer zoeken we zoetjes aan naar iets jongers

Geplaatst: 04.12.2014 - 21:28
door bartv70
Zelf een van origine 130pk versie met Rica opgetild naar 198pk, verbruikscijfers zijn identiek aan mijn V70

Re: Alweer zoeken we zoetjes aan naar iets jongers

Geplaatst: 12.12.2014 - 19:21
door bartv70
Inmiddels via PB wat bijgespijkerd over de mogelijke problemen bij de 185pk D5 en de 163pk (mindere mate) versie.
Dit zijn beide Euro4 motoren.
Is bij de Euro5 motor, D3 dit probleem met regenreren cq branstof in de motorolie opgelost? Is de 175pk een Euro 4 of 5...kom beide tegen!
Hoe vaak en hoe lang duurd zo'n regeneratie proces

Re: Alweer zoeken we zoetjes aan naar iets jongers

Geplaatst: 12.12.2014 - 19:31
door V70/2.4D/2003
Ten aanzien van de regeneratie: geen idee, ik merk het niet.
Let wel: voor zover mij bekend is er niet geprutst met software of DPF!

Re: Alweer zoeken we zoetjes aan naar iets jongers

Geplaatst: 12.12.2014 - 19:46
door lint
Bij mijn vorige D5 motor in de S80 was er per tankbeurt een regeneratie van het roetfilter, ongeveer 1 keer per 800-1000 kilometer, beetje afhankelijk van de rij omstandigheden.

Re: Alweer zoeken we zoetjes aan naar iets jongers

Geplaatst: 12.12.2014 - 21:09
door diesel01
Indien jij zo afentoe een tourtje van Duiven naar Oberhausen maakt is regenereren helemaal geen issue.
Ik rijd al een paar jaar met een D5 185pk enkele reis 30km waarvan 27 op de snelweg en ik heb totaal geen problemen.
Auto krijgt eens per jaar of om de 30k zijn beurten en mag afentoe even sporten bij onze oosterburen waar we dan ook direct even de voorraad bier en drank aanvullen.
Een prettig blok die soms heerlijk met zijn spierballen kan rollen.

Re: Alweer zoeken we zoetjes aan naar iets jongers

Geplaatst: 12.12.2014 - 21:16
door V70/2.4D/2003
....sprak hij met blauwe badge op de kont

Re: Alweer zoeken we zoetjes aan naar iets jongers

Geplaatst: 12.12.2014 - 21:25
door diesel01
V70/2.4D/2003 schreef: ....sprak hij met blauwe badge op de kont
Rijdt goed hé Ger?