Alweer zoeken we zoetjes aan naar iets jongers

bartv70
5th Gear member
Berichten: 1936
Lid geworden op: 17.01.2007 - 13:54
Locatie: Duiven

Na ruim 7 1/2 jaar en nu 280.000km op de klok begint het weer te kriebelen, maar wat is wijsheid (eigenlijk doorrijden, want nog steeds probleemloos) :'(

Zelf vind ik het 2000-2007 model mooier, stoerder als de opvolger, maar in de juiste kleur kan een MJ2008 ook mooi zijn.
De geartronic en de 185pk zijn al geschrapt van de lijst, kom er te veel slechte verhalen over tegen.
Wat is de betere, een 2.4D 163pk of de D3
Kent iemand dit bedrijf of weet uit ervaring iest van ze.
Kan er in de zoekfunctie niet veel over vinden.

http://www.volvostations.nl/
V70 2.4D Rica 198pk MJ2004 242.000km..260.000km ....280.000km
Er is genoeg voor ieders behoefte, er is niet genoeg voor ieders hebzucht , Liever gelast dan geleasd
Gebruikersavatar
Fredhead
Geartronic member
Berichten: 27376
Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
Locatie: Drenthe

De 2.4D is hetzelfde als de D5, alleen iets teruggeschroefd in vermogen.
Wat heb je zoal gelezen over de D5? De wervelklep en klepstoters?
Die laatste komen door de combinatie van het roetfilter en een te lange onderhoudsinterval aan te houden. Beide problemen kunnen net zo goed met een 2.4D voorkomen.
Alles staat of valt met goed onderhoud en ikzelf durf mijn hand ervoor in het vuur te steken dat zowel de D5 als de 2.4D gewoon beresterke betrouwbare motoren zijn. Mits goed onderhouden uiteraard.
Ik zelf heb een 2.4D met Geartronic in mijn S60, van dezelfde generatie als in een modeljaar 2008 zullen zitten en dit is een probleemloze combinatie. De automaat vraagt wat extra (preventief) onderhoud, maar mocht je graag een automaat willen rijden zou ik het er echt niet om laten.

De D5, 2.4D en D3 zijn alle 3 door Volvo ontwikkelde motoren, ken de specifieke punten van de D3 niet, maar wat ik ervan gehoord heb en tijdens een ritje heb mogen ervaren is dat dit ook een erg fijn blok is dat ook zonder noemenswaardige problemen z'n kilometers af legt.
Qua prestaties schelen de laatste 2 niet zo heel erg veel, dus het is net wat je wil. Zijn beiden 5 cilinders.

Met de V70 doorrijden die je nu hebt zou ook nog prima kunnen. Afschrijven doet hij zo goed als niet meer en zoals je zelf al aangeeft is hij nog altijd probleemloos.
Lees ook dat je deze eigenlijk de mooiere van de 2 vind. Rijtechnisch is de V70NN de fijnere van de 2, tenminste dat is mijn mening.
Je zou altijd aan de kriebels toe kunnen geven en eens rustig rond kijken wat men op je huidige auto wil bieden en of het dan interessant is om een andere auto te kopen.
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Traction control mod | Olie catchtank | Honda sproeiers


'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 campervan
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Gebruikersavatar
lint
Geartronic member
Berichten: 29554
Lid geworden op: 23.02.2007 - 00:12
Locatie: Ridderkerk

Het is inderdaad een goede optie om nog even door te rijden met de huidige auto en dan rustig te zoeken naar een V70 NN.
XC40 Pure electric Twin Engine Ultimate 2023
BMW Z4 G29 sDrive20i 2024
MGB GT 1976
Gebruikersavatar
edraket
7th Gear member
Berichten: 8634
Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
Locatie: Haarlemmermeer

De rijkwaliteiten van de V70N en NN zijn een groot verschil vindt ik. Ik heb laatst nog eens in een N gereden en daar viel me direct op dat de rijkwaliteiten een heel stuk minder zijn. Met name comfort is een paar klasses beter bij de NN zonder aan wegligging in te leveren. Sterker nog, de wegligging is beter.

Wel moet ik constateren dat de bouwkwaliteit van de nieuwere modellen er niet beter op is geworden. Zie nu aan mijn auto bij 179000 km al verschillende puntjes van aandacht. De auto is 6 jaar oud inmiddels. Roest aan front en bodem, lekkages enz. Dat zijn punten die ik niet heb meegemaakt met de N, terwijl die toch een flink hogere km stand had.

Ik zou lekker door blijven rijden, tenzij je je niet meer lekker voelt in de auto.
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85

V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
bartv70
5th Gear member
Berichten: 1936
Lid geworden op: 17.01.2007 - 13:54
Locatie: Duiven

"De auto is 6 jaar oud inmiddels. Roest aan front en bodem, lekkages enz" ????? :fgrin: :'( :'(
Laatst gewijzigd door bartv70 op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
V70 2.4D Rica 198pk MJ2004 242.000km..260.000km ....280.000km
Er is genoeg voor ieders behoefte, er is niet genoeg voor ieders hebzucht , Liever gelast dan geleasd
Gebruikersavatar
Rippie V70
5th Gear member
Berichten: 1376
Lid geworden op: 26.08.2009 - 19:17
Locatie: Oost Nederland

Lekker rijden Bart.

De mijne gaat komende week over de 350K. Zonder problemen! En je V70 levert nu net zo veel op als over twee jaar.
De mijne wil ik minimaal naar de 450K brengen.
V70 D3 Kinetic MY2013 = 484 seashell metallic = 17" Pandora
V70 2.4D Kinetic MY2005 = Cedar Green pearl =Musca+winter =Sirius+Zomer= park assist =
Gebruikersavatar
V70/2.4D/2003
8th Gear member
Berichten: 16549
Lid geworden op: 03.12.2009 - 11:03
Locatie: Noord-Groningen

Ten aanzien van de D3: Die motor moet zich eerst nog maar eens bewijzen ten aanzien van de duurzaamheid van de 2.4D5 motoren
Een 2.4D is een teruggeschroefde 185 PK en heeft als grote voordeel dat hij niet zo zuipt als de 185 PK en als jij dan eventjes dat ding niet aan een Ricastekker gaat hangen, dan blijft hij dat ook.
En de 163 PK 2.4D5 is altijd goed, niks mis mee.

Weet wel dat de 2.4 5 cilinder diesels zo langzaam aan richting de status "collectors-item" gaan en niet alleen in NL (alwaar de zaklamp er bij moet om iets leuks te vinden) maar dat verschijnsel begint zich ook al af te tekenen in Germanistan en het Land der Belgen
V70 D3 MY12, Caspian Blue
Vigilat ut quiescant
Gebruikersavatar
lint
Geartronic member
Berichten: 29554
Lid geworden op: 23.02.2007 - 00:12
Locatie: Ridderkerk

V70/2.4D/2003 schreef: Ten aanzien van de D3: Die motor moet zich eerst nog maar eens bewijzen ten aanzien van de duurzaamheid van de 2.4D5 motoren
Een 2.4D is een teruggeschroefde 185 PK en heeft als grote voordeel dat hij niet zo zuipt als de 185 PK en als jij dan eventjes dat ding niet aan een Ricastekker gaat hangen, dan blijft hij dat ook.
En de 163 PK 2.4D5 is altijd goed, niks mis mee.

Weet wel dat de 2.4 5 cilinder diesels zo langzaam aan richting de status "collectors-item" gaan en niet alleen in NL (alwaar de zaklamp er bij moet om iets leuks te vinden) maar dat verschijnsel begint zich ook al af te tekenen in Germanistan en het Land der Belgen
Dat is dan weer een extra reden om de 2.4 5 cilinder diesels in ere te houden vooral als de status "collectors-item" er aan zit te komen.
XC40 Pure electric Twin Engine Ultimate 2023
BMW Z4 G29 sDrive20i 2024
MGB GT 1976
Gebruikersavatar
Fredhead
Geartronic member
Berichten: 27376
Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
Locatie: Drenthe

Wie weet is mijn S60 straks bij verkoop wel meer waard dan de aanschaf was op deze manier 8)
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Traction control mod | Olie catchtank | Honda sproeiers


'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 campervan
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Gebruikersavatar
lint
Geartronic member
Berichten: 29554
Lid geworden op: 23.02.2007 - 00:12
Locatie: Ridderkerk

Dat is dan wel erg veel vertrouwen hebben in de status "collectors-item", die waardestijging duurt vaak wat langer.
XC40 Pure electric Twin Engine Ultimate 2023
BMW Z4 G29 sDrive20i 2024
MGB GT 1976
Gebruikersavatar
Fredhead
Geartronic member
Berichten: 27376
Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
Locatie: Drenthe

Is ook meer gein, heb het al wel een keer goed gehad bij een type auto die in 4 jaar tijd 3 keer zoveel waard was geworden maar dat zal met onze normale Volvo's echt niet gebeuren
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Traction control mod | Olie catchtank | Honda sproeiers


'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 campervan
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Gebruikersavatar
lint
Geartronic member
Berichten: 29554
Lid geworden op: 23.02.2007 - 00:12
Locatie: Ridderkerk

Als je maar lang genoeg kan wachten zal er bij een zeldzaam type Volvo op termijn misschien een waarde vermeerdering in zitten maar ik vrees met je mee dat het waarschijnlijk niet zal gebeuren.
XC40 Pure electric Twin Engine Ultimate 2023
BMW Z4 G29 sDrive20i 2024
MGB GT 1976
Gebruikersavatar
Mart van der Steeg
7th Gear member
Berichten: 6353
Lid geworden op: 08.12.2007 - 13:58
Locatie: Sassenheim-Teylingen
Contacteer:

Ik heb er net een ton opzitten met de 2.4D5 met polestar (185 pk, maar geen zuipschuit geworden).
Voorlopig maar niet wegdoen dus.
Mercedes GLA 2020 AMG& Night-pakket, Pano-dak, Multibeam LED-koplampen, Dodehoekassist, 360° Camera met parkeerassist, Apple Carplay & Android Auto, Sfeerverlichting, 19" AMG-velgen & Reality navigatie
Volvo S60 2.4D 2009, 185 pk, PolestarTuning, Drivers ed., HU 650 200W, Orestes velgen, RTI, Xenon adapt,
Electric silver, sunblinds/rolgordijn, veerpootbrug
Volvo C70 2.4T 200 pk Prestige cabrio 2004 moondust metallic

VOLVO S60 D5 2006 HU850 lunar gold
Gebruikersavatar
BlackcurrantV70
7th Gear member
Berichten: 8502
Lid geworden op: 06.05.2008 - 13:13
Locatie: Tussen EBBR en EBAW

Ik heb een V70N 24D gehad 163pk MY06 en nu een XC70NN D3AWD MY12 ook 163pk maar dan met de twinturbo 5 cyl motor.

De wegligging van de XC70NN is zelfs beter dan de V70N ondanks de hogere positie, de twinturbo is echt een pareltje meer kracht onderin ivm de enkele turbo.

Maar had ik geen ongeluk gehad met de V70N zou ik er nu nog volledig van aan het genieten zijn.

Ivm mijn XC70NN was mijn V70N aan de kale kant, maar dat zijn persoonlijke keuzes.

De D3 in onze C70 is meer dan krachtig genoeg maar je voelt wel dat die een smallere powerband heeft dan de 2.4, maar met een automaat is dit geen probleem die schakelt wanneer het nodig is, met een handbak kan de D3 misschien minder zijn omdat je meer zal moeten schakelen.
Nu:
S90 D4 MY18 8 speed GT Inscription, Osmium Grey, blond/offblack interieur, Polestar Engineered.
C70 D3 MY11 6 speed GT , Twilight bronze, umbra/calcite leder
122S B18D MY65 4M, Grafit Gra, rood interieur

Vroeger:
XC70 D3 AWD MY12 6 speed GT, summum Twilight Bronze, offblack/blond
XC60 D3 AWD MY11 6 speed GT Summum Black sapphire/offblack
V70 24D 163PK MY06 6 speed GT, Blackcurrant pearl
C70 20d MY10 Powershift magic Blue pearl
240 GL Estate MY87 24D
bartv70
5th Gear member
Berichten: 1936
Lid geworden op: 17.01.2007 - 13:54
Locatie: Duiven

Bedankt voor alle reacties, meer reacties mogen altijd.
De neiging naar doorrijden is wel groot, ook al zouden er kosten aankomen.
Die wegen waarschijnlijk wel op tegen afschrijving op je jongere.
5 cylinder diesel zijn idd niet zo veel meer voor handen (aantrekkelijke dan), maar een 1.6 of 2.0D
zie ik, gevoelsmatig, niet zo zitten.
V70 2.4D Rica 198pk MJ2004 242.000km..260.000km ....280.000km
Er is genoeg voor ieders behoefte, er is niet genoeg voor ieders hebzucht , Liever gelast dan geleasd
Gebruikersavatar
BlackcurrantV70
7th Gear member
Berichten: 8502
Lid geworden op: 06.05.2008 - 13:13
Locatie: Tussen EBBR en EBAW

In Belgie en NL zijn de 5cyl nog steeds te koop hoor, als D3, D4 AWD of D5 AWD, je kan dus nog even afwachten tot er wat je pad kruist :-)
Nu:
S90 D4 MY18 8 speed GT Inscription, Osmium Grey, blond/offblack interieur, Polestar Engineered.
C70 D3 MY11 6 speed GT , Twilight bronze, umbra/calcite leder
122S B18D MY65 4M, Grafit Gra, rood interieur

Vroeger:
XC70 D3 AWD MY12 6 speed GT, summum Twilight Bronze, offblack/blond
XC60 D3 AWD MY11 6 speed GT Summum Black sapphire/offblack
V70 24D 163PK MY06 6 speed GT, Blackcurrant pearl
C70 20d MY10 Powershift magic Blue pearl
240 GL Estate MY87 24D
bartv70
5th Gear member
Berichten: 1936
Lid geworden op: 17.01.2007 - 13:54
Locatie: Duiven

Toch rijzn er weer vragen.
Ik kom een 205pk D5 tegen, ( http://www.autotrack.nl/tweedehands/volvo/v70/12627368 ) is dit een ander concept als de 185pk of alleen "opgeschroeft
ik kom op div. sites en fora toch wel bovengemiddeld veel storingen tegen met de 185pk versie.
Ook zie ik een 175pk XC staan ( http://www.autotrack.nl/tweedehands/volvo/xc70/12369252 ), mooie ding op de foto, maar is de 175 een terug geschroefde 185, een gepepte 163 of een op zich staand blok?
Is de interval voor distributie bij de D3 net als bij oudere modellen 180.000km?
V70 2.4D Rica 198pk MJ2004 242.000km..260.000km ....280.000km
Er is genoeg voor ieders behoefte, er is niet genoeg voor ieders hebzucht , Liever gelast dan geleasd
Gebruikersavatar
Walter
Geartronic member
Berichten: 24664
Lid geworden op: 13.09.2004 - 08:30
Locatie: Randstad
Contacteer:

lastig he al die verschillende motoren... Bij mijn weten staat de 175 pk qua tijd tussen de 163pk en de 185 in. Die 205 heeft een andere turbo en is een doorontwikkeling op de 185pk. De 175 pk is volgens mij een bijgeschaafde 163 pk. Dus met wel interne verschillen, was een stuk schoner. Kan best dat de 185 en de 205 weer doorontwikkelingen zijn van de 175pk
Afbeelding
Mijn blog
ex-850club & ex-V3C lid Volvo S80 3.2 AWD '07/Volvo V70 2.4 AT MY02/Volvo 854 2.0 '95/Volvo 343DL '78/Volvo 360GLS B19A '83.
VCN-lid Nu: Volvo XC60 B5 Inscription Maple Brown Full option + Buick Special Trunkback Sedan 1937

Als het kind in je verdwenen is, ben je pas echt oud!
Gebruikersavatar
V480-S60
Geartronic member
Berichten: 20775
Lid geworden op: 18.07.2005 - 12:25
Locatie: La Grande Verriere

185 en 205 pk zijn de basismotoren de 185 pk is geïntroduceerd bij MY 2006 als D5 en deze is in een later stadium voorzien van een tweede turbo en kreeg toen 205 pk

Daarnaast zijn de 163 pk en 126 pk vanaf MY 2006 af fabriek teruggeschroefde D5 exemplaren waarbij bij de 126 pk nog weer wat meer aan de motor is gesleuteld behalve de software.

De 175 pk is eigenlijk al de D3. Maar die zijn van een later bouwjaar.
Ach makkelijker wordt het er niet op. Wel leuker :-)
VOLVO FOR LIFE
440 1.7 Base, 1990 (12-93 tm 11-97)
440 TD, Wit, 1994 (11-97 tm 5-00)
480 Turbo, Rood, 1990 (5-00 tm 6-01)
440 1.8i, Flame Red, 1995 (3-03 tm 12-03)
V40 1.9D, 115 PK, Desert Wind, 2000 (12-03 tm 1-07)
S60 D5 Edition II, Black Stone, 2002 (2-07 tm 6-09)
480 GT, 2.0, Flame red, 1995 (6-01 tm 9-13)
S60 D5 Momentum, Magic Blue, 2005 (6-09 tm 9-13)
V70 2.5T AWD Kinetic, Black Sapphire, 2005 (9-13 tm 6-18)

XC60 3.0 T6 Summum, Terra Bronze, 2009, 260.000 kms (6-18 tm ..)
bartv70
5th Gear member
Berichten: 1936
Lid geworden op: 17.01.2007 - 13:54
Locatie: Duiven

Even puzzelen dus..die 175pk is eigenlijk een D3, dus minder gevoelig als de 185pk versie
Over deze garage is weinig te vinden, iemand enige ervaring? Ze hebben aardig wat V70 tegen
scherpe prijzen, maar betaal liever iets meer als een bedrijf matig scoort.
http://www.speurders.nl/overzicht/gebruiker-332200/
V70 2.4D Rica 198pk MJ2004 242.000km..260.000km ....280.000km
Er is genoeg voor ieders behoefte, er is niet genoeg voor ieders hebzucht , Liever gelast dan geleasd
Plaats reactie

Terug naar “V70/XC70 vanaf MY2008”