Pagina 2 van 3

Re: Kleine afstanden met dieselmotor (DPF)

Geplaatst: 19.11.2014 - 19:31
door m1karabijn
jtb81 schreef: Als het roetfilter op je kentekenbewijs vermeld staat dan moet hij eronder zitten. Als je de uitstootnormen haalt betekend het niet dat hij het ook echt moet doen. Staat hij niet op je papieren dan kun je hem gewoon helemaal weghalen.
bij mij staat op het kenteken
Milieuklasse EG-goedkeuring V.9 -
wat houd dit dan in?
wel of geen Roetfilter?

Re: Kleine afstanden met dieselmotor (DPF)

Geplaatst: 20.11.2014 - 08:28
door jtb81
Ik denk van niet, je kenteken intikken op rdw.nl geeft uitsluitsel.

Re: Kleine afstanden met dieselmotor (DPF)

Geplaatst: 20.11.2014 - 09:36
door m1karabijn
mooi ik heb ff gekeken bij het RDW en er staat Roetfilter NEE :D

Re: Kleine afstanden met dieselmotor (DPF)

Geplaatst: 20.11.2014 - 09:50
door rsnhakan
Je bedoeld dat er achter Retrofit Roetfilter "nee" staat? Zo ja --> retrofit betekent dat een roetfilter achteraf is geplaatst.

Re: Kleine afstanden met dieselmotor (DPF)

Geplaatst: 20.11.2014 - 10:13
door m1karabijn
rsnhakan schreef: Je bedoeld dat er achter Retrofit Roetfilter "nee" staat? Zo ja --> retrofit betekent dat een roetfilter achteraf is geplaatst.
ja dat bedoel ik er staat;Retrofit Roetfilter "nee"

Re: Kleine afstanden met dieselmotor (DPF)

Geplaatst: 20.11.2014 - 10:22
door V480-S60
Even heel duidelijk:
Indien een auto een af fabriek Roetfilter heeft dan is het niet toegestaan deze te verwijderen. Zoals HP4VOLVO ook al schreef. Dit ondanks alle andere beweringen. Je auto voldoet niet meer aan de typegoedkeuringseisen en is dus PV-waardig. Punt uit.

Dan nog iets anders. Ik heb de privédiesel weggedaan, want ook een exemplaar zonder roetfilter wordt niet warm als je maar maximaal 25 km enkele reis rijdt. En dat komt geen enkele DIESEL ten goede. En mijn vrouw rijdt minder dan die km's.

In jou geval zou ik dus voor de privé km's dus op zoek gaan naar een mooie benzine.

Overigens veel succes met de nieuwe baan. 8)

Re: Kleine afstanden met dieselmotor (DPF)

Geplaatst: 21.11.2014 - 00:35
door Fredhead
m1karabijn schreef:
rsnhakan schreef: Je bedoeld dat er achter Retrofit Roetfilter "nee" staat? Zo ja --> retrofit betekent dat een roetfilter achteraf is geplaatst.
ja dat bedoel ik er staat;Retrofit Roetfilter "nee"
Staat er bij mij ook, grappige is dat het af fabriek filter nergens wordt vermeld.
Alleen een uitstootnorm.

Re: Kleine afstanden met dieselmotor (DPF)

Geplaatst: 21.11.2014 - 08:30
door rsnhakan
fredhead schreef:
m1karabijn schreef:
rsnhakan schreef: Je bedoeld dat er achter Retrofit Roetfilter "nee" staat? Zo ja --> retrofit betekent dat een roetfilter achteraf is geplaatst.
ja dat bedoel ik er staat;Retrofit Roetfilter "nee"
Staat er bij mij ook, grappige is dat het af fabriek filter nergens wordt vermeld.
Alleen een uitstootnorm.
Klopt. Maar volgens mij hebben de meeste diesels na 2005 of 2006 al een af fabriek roetfilter, dus m1karabijn heeft waarschijnlijk wel een roetfilter maar dat staat niet zo 123 vermeld op de website van het RDW. (vandaar mijn reactie)

Re: Kleine afstanden met dieselmotor (DPF)

Geplaatst: 21.11.2014 - 12:08
door Fredhead
Ik was door je reactie ook wel benieuwd geworden naar wat er eigenlijk over mijn auto vermeld staat :)
Gebruik normaal gesproken altijd de site vwe.nl en daar staat het sowieso nooit vermeld of een auto een filter heeft of niet

Re: Kleine afstanden met dieselmotor (DPF)

Geplaatst: 21.11.2014 - 23:18
door XC70D5
Ik ben ook nieuwsgierig geworden. Heb even gecheckt; Ik heb geen retroroetfilter, maar volgens mij wel een standaard ingebouwd filter. XC70 D5 MY2006, volgens mijn info moet ie er in zitten. Op de site RDW staat bij uitstootdeeltjes licht en zwaar alsmede CO2 uitstoot gewogen en gecombineerd: 'niet geregistreerd'. Wel staat er bij milieuklassificatie: 'R' met daarbij de volgdende info:

De waarde R staat voor "uitstoot deeltjes" minder dan 0,005 g/km. Alleen van toepassing op een personenauto of bedrijfauto met een dieselmotor die niet voldoet aan Euro 5 of hoger.

Nergens dus expliciet vermeld dat ik een roetfilter heb...

Re: Kleine afstanden met dieselmotor (DPF)

Geplaatst: 21.11.2014 - 23:21
door XC70D5
Lees net nog eens goed; De 'R' zal toch betekenen dat het filter standaard aanwezig is als ik de tekst goed interpreteer. De complete tekst luidt alsvolgt:

Milieuclassificatie
De RDW registreert bij bepaalde voertuigen binnen de Milieuclassificatie onder andere de Euroklasse. De Euroklasse is een indeling op basis van de mate van uitstoot van vervuilende stoffen. Binnen de nu vastgestelde Euroklassen kennen we Euro 0, 1, 2, 3, 4, 5, 6, EEV en R.
Voor de numerieke waarden geldt: hoe hoger het getal, des te minder uitstoot van vervuilende stoffen. Zo betekent de waarde Euro 0 bijvoorbeeld dat het voertuig veel vervuilende stoffen uitstoot en de waarde Euro 5 betekent dat het voertuig minder vervuilende stoffen uitstoot.
De waarde EEV staat voor Enhanced Environmentally friendly Vehicle. Een EEV-voertuig stoot minder vervuilende stoffen uit dan Euro 5, maar meer dan Euro 6.
De waarde R staat voor "uitstoot deeltjes" minder dan 0,005 g/km. Alleen van toepassing op een personenauto of bedrijfauto met een dieselmotor die niet voldoet aan Euro 5 of hoger.
In een aantal gevallen is geen waarde bekend of kan de RDW deze niet vaststellen.

Re: Kleine afstanden met dieselmotor (DPF)

Geplaatst: 22.11.2014 - 00:12
door Jers3n
Ik vermoed zelfs dat "R" bedoeld zou kunnen zijn als aanduiding/afkorting voor Roetfilter, welke overigens voorheen wel gewoon vermeld stond als "affabriek".
Gekke is wel weer dat er dieselauto's schijnen te zijn die zonder de fysieke aanwezigheid van een roetfilter toch aan de Euro-4-norm van 0,025 g/km roetdeeltjesuitstoot voldoen en die auto's krijgen òòk de R kwalificatie (oftewel wordt er wèl een roetfilter geregistreerd)....

Dus hoe dat precies zit weet ik ook niet, maar dat lijkt te impliceren dat indien de auto maar voldoet aan de gestelde Euro-norm zoals de gold ten tijde van de ingebruikname, het wel of niet aanwezig zijn van het roetfilter er niet toe hoeft te doen....

Re: Kleine afstanden met dieselmotor (DPF)

Geplaatst: 22.11.2014 - 14:24
door S40 Momentum
Maar hoe dan ook...

Eigenlijk zou ik het beste over moeten stappen op een benzineauto.
Echter bevalt mijn V50 erg goed en zou ik graag dezelfde uitvoering terug willen wanneer ik overstap op een benzine.

Maar aangezien ik de V50 pas 8 maanden en 15.000km in mijn bezit heb, vind ik de afschrijving van ruim € 4.000.- euro wat overdreven.
Vandaar dat ik zoiets heb van, ik kan dan beter in mijn huidige auto blijven rijden en dan de extra kosten voor lief nemen.

Echter wil ik er dan wel alles aan doen om motorschade of problemen door het rijden van relatief gezien korte afstanden voor een dieselmotor te voorkomen.

Wanneer ik het roetfilter laat verwijderen en uitprogrammeren, en de EGR klep laat sichtzetten en softwarematig uitschrijven, wat blijft er dan nog over wat problemen zou kunnen opleveren gerelateerd aan het rijden van korte afstanden?

Re: Kleine afstanden met dieselmotor (DPF)

Geplaatst: 22.11.2014 - 14:31
door m1karabijn
Wanneer ik het roetfilter laat verwijderen en uitprogrammeren, en de EGR klep laat sichtzetten en softwarematig uitschrijven, wat blijft er dan nog over wat problemen zou kunnen opleveren gerelateerd aan het rijden van korte afstanden?


Weinig
je bent zo wie zo af van de problemen die gerelateerd zijn aan de roetfilter. :D

Re: Kleine afstanden met dieselmotor (DPF)

Geplaatst: 22.11.2014 - 14:40
door lint
Het probleem blijft dat een diesel motor goed warm gereden moet worden maar dat is eigenlijk voor iedere motor beter. Dus de korte afstanden rijden is voor iedere motor niet zo best.

Re: Kleine afstanden met dieselmotor (DPF)

Geplaatst: 22.11.2014 - 23:31
door XC70D5
Hoe zit dat eigenlijk als het roetfilter geregenereerd wordt en je maakt het niet af, gaat de regeneratie dan verder de volgende keer dat de auto weer op temperatuur is? Of kom je dan dik in de problemen? (niet dat ik dit zou willen uitproberen, want een rondje extra rijden is geen straf ;) maar puur uit nieuwsgierigheid. Iemand enig idee?

Re: Kleine afstanden met dieselmotor (DPF)

Geplaatst: 22.11.2014 - 23:58
door dbosker
vandaag de boel goed geregenereerd. Ik heb nog nooit gemerkt dat mijn roetfilter in het regeneratie-proces zit.
Feit is wel dat ik met enige regelmaat de teugels in op de autobahn laat vieren. Vandaag hele stukken 200+, met uitschieters tot 230 kunnen rijden. Je merkt gewoon dat de hele boel weer wat soepeler draait, ik wil niet geloven dat er dan nog sporen van roet achterblijven :D
De doodsteek voor veel motoren is dat ze inwendig vervuilen doordat ze niet echt optimaal belast worden (lees maximaal 130 km/u). Regeneratie is dan een hulpmiddel om de vervuiling te verwijderen.
Nu wil ik niet propageren dat iedereen er maar op los moet rijden, maar een optimaal warme motor eens goed te belasten kan in mijn ogen geen kwaad.
Korte stukjes, en een dieselmotor met roetfilter is een slechte kombinatie.

Re: Kleine afstanden met dieselmotor (DPF)

Geplaatst: 23.11.2014 - 00:11
door lint
Zo is het maar net, goed warm rijden en dan lekker belasten die motor.

Re: Kleine afstanden met dieselmotor (DPF)

Geplaatst: 23.11.2014 - 12:02
door Fredhead
Zo doe ik het hier ook wel eens. Hetzij dan niet naar de oosterburen, maar op mijn vaste woon-werk route zit een mooie S bocht in de snelweg en minimaal 1 keer in de week dat daar de automaat op handgeschakeld gaat en we even een stukje in z'n 4 door trekken en even blijven hangen.
Motorblok is dan al een tijdje goed op temperatuur en kwaad kan het zeker niet.

Re: Kleine afstanden met dieselmotor (DPF)

Geplaatst: 23.11.2014 - 12:15
door Marcnij
dbosker schreef: vandaag de boel goed geregenereerd. Ik heb nog nooit gemerkt dat mijn roetfilter in het regeneratie-proces zit.
Feit is wel dat ik met enige regelmaat de teugels in op de autobahn laat vieren. Vandaag hele stukken 200+, met uitschieters tot 230 kunnen rijden. Je merkt gewoon dat de hele boel weer wat soepeler draait, ik wil niet geloven dat er dan nog sporen van roet achterblijven :D
De doodsteek voor veel motoren is dat ze inwendig vervuilen doordat ze niet echt optimaal belast worden (lees maximaal 130 km/u). Regeneratie is dan een hulpmiddel om de vervuiling te verwijderen.
Nu wil ik niet propageren dat iedereen er maar op los moet rijden, maar een optimaal warme motor eens goed te belasten kan in mijn ogen geen kwaad.
Korte stukjes, en een dieselmotor met roetfilter is een slechte kombinatie.
Onzin, regenereren heeft niets met inwendige vervuiling van de motor te maken en kun je ook niet zelf initiëren.
Als het regeneratie proces start, wordt er extra brandstof ingespoten, welke onverbrand in het uitlaat systeem terecht komt, om vervolgens in het roetfilter verbrand te worden. Daarmee worden dan de in het roetfilter aanwezige roetdeeltjes mee verbrand.
Het enige waaraan je kunt merken dat je in het regeneratie proces zit, is het actuele verbruik op de boordcomputer.
Dat zal bij een constante snelheid van 120 van c.a. 5l/100km stijgen naar 8l/100km.