Beste forumleden,
Door verandering van standplaats op mijn werk werk ik nu een stuk dichterbij huis.
Waar ik voorheen +/- 150km per werkdag reed, rijdt ik er nu nog maar 50.
Een enkele rit naar het werk is voor mij 25 km. Deze woon-werk kilometers leg ik af op enkel provinciale wegen.
Verder rijdt ik er prive kleine stukjes mee, altijd maar een paar kilometer binnen de bebouwde kom.
Dit betekend dus dat de motor nooit echt meer goed op temperatuur komt. Bij de vorige tankbeurt merkte ik dan ook dat de motor waarschijnlijk het roetfilter is gaan regenereren (of pogingen tot deed) want mijn verbruik was extreem gestegen, terwijl ik erg rustig had gereden.
Nu is mijn vraag; is het slecht voor de dieselmotor (2.0D) om steeds deze kleine afstanden te rijden? Of is een rit van 25km (tijdsduur 25 minuten) ook genoeg om te regeneren?
Ik ben namelijk bang dat mijn roetfilter straks problemen gaat veroorzaken waardoor er wel eens ernstige motorproblemen of motorschades kunen ontstaan.
Ik heb al even geinformeerd om de V50 in te ruilen voor een benzinevariant, maar omdat ik toch weer een V50 met een gelijkwaardige uitrustig terug zou willen, moet ik toch een zeer fors bedrag bijbetalen op een gelijkwaardige benzinevariant.
Wat is jullie mening en advies?
Alvast hartelijk dank!
Kleine afstanden met dieselmotor (DPF)
- S40 Momentum
- 3rd Gear member
- Berichten: 258
- Lid geworden op: 07.07.2009 - 20:47
Volvo V50 2.0D Edition II 2008
Audi A3 1.9 TDI Attraction 2009
Seat Ibiza ST 1.2 TDI Copa Plus 2011
Volvo S40 2.0D Momentum 2005
Volkswagen Polo 1.4 TDI Turijn 2005
Volkswagen Golf 1.6 Comfortline 1998
Volkswagen Golf 1.4 Trendline 1998
Audi A3 1.9 TDI Attraction 2009
Seat Ibiza ST 1.2 TDI Copa Plus 2011
Volvo S40 2.0D Momentum 2005
Volkswagen Polo 1.4 TDI Turijn 2005
Volkswagen Golf 1.6 Comfortline 1998
Volkswagen Golf 1.4 Trendline 1998
- rsnhakan
- 8th Gear member
- Berichten: 15305
- Lid geworden op: 13.04.2008 - 12:18
- Locatie: Thuis
- Contacteer:
Er lopen al een aantal topics rond over het roetfilter fenomeen.
Met deze temperaturen duurt het echt wel 15-20 minuten voordat een diesel redelijk op temperatuur is. En een roetfilter begint over het algemeen pas met reinigen als de motor lekker warm is. (lees aan het einde van jouw rit)
En ja als het roetfilter niet gereinigd kan worden krijg je problemen...
Met deze temperaturen duurt het echt wel 15-20 minuten voordat een diesel redelijk op temperatuur is. En een roetfilter begint over het algemeen pas met reinigen als de motor lekker warm is. (lees aan het einde van jouw rit)
En ja als het roetfilter niet gereinigd kan worden krijg je problemen...
- S40 Momentum
- 3rd Gear member
- Berichten: 258
- Lid geworden op: 07.07.2009 - 20:47
Dat begreep ik inderdaad ook. Daarom probeer ik advies in te winnen via het forum.rsnhakan schreef: Er lopen al een aantal topics rond over het roetfilter fenomeen.
Met deze temperaturen duurt het echt wel 15-20 minuten voordat een diesel redelijk op temperatuur is. En een roetfilter begint over het algemeen pas met reinigen als de motor lekker warm is. (lees aan het einde van jouw rit)
En ja als het roetfilter niet gereinigd kan worden krijg je problemen...
Volvo V50 2.0D Edition II 2008
Audi A3 1.9 TDI Attraction 2009
Seat Ibiza ST 1.2 TDI Copa Plus 2011
Volvo S40 2.0D Momentum 2005
Volkswagen Polo 1.4 TDI Turijn 2005
Volkswagen Golf 1.6 Comfortline 1998
Volkswagen Golf 1.4 Trendline 1998
Audi A3 1.9 TDI Attraction 2009
Seat Ibiza ST 1.2 TDI Copa Plus 2011
Volvo S40 2.0D Momentum 2005
Volkswagen Polo 1.4 TDI Turijn 2005
Volkswagen Golf 1.6 Comfortline 1998
Volkswagen Golf 1.4 Trendline 1998
- rsnhakan
- 8th Gear member
- Berichten: 15305
- Lid geworden op: 13.04.2008 - 12:18
- Locatie: Thuis
- Contacteer:
Mijn gedachten: je zou af en toe eens de snelweg op kunnen
Maak je van 25 km, 75 km bijvoorbeeld.

-
- 4th Gear member
- Berichten: 519
- Lid geworden op: 20.05.2014 - 17:36
altijd korte afstanden met een diesel gaat zeker problemen geven
ik zou contact op nemen met de jongens in Uden die kunnen je zeker van het probleem afhelpen
ik zou contact op nemen met de jongens in Uden die kunnen je zeker van het probleem afhelpen
Volvo V70 R=Design D4
- lint
- Geartronic member
- Berichten: 29477
- Lid geworden op: 23.02.2007 - 00:12
- Locatie: Ridderkerk
De nieuwere diesels met een regeneratie roetfilter kunnen slecht tegen het rijden van korte afstanden en moeten goed worden warm gereden. Als je veel korte afstanden rijdt is een diesel niet zo verstandig.
XC40 Pure electric Twin Engine Ultimate 2023
BMW Z4 G29 sDrive20i 2024
MGB GT 1976
BMW Z4 G29 sDrive20i 2024
MGB GT 1976
- Fredhead
- Geartronic member
- Berichten: 27347
- Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
- Locatie: Drenthe
Ik ben het eens met de tip om langs Uden te rijden.
Tenzij je minimaal 1 keer per week een grote afstand rijd ga je geheid problemen krijgen met het roetfilter
Tenzij je minimaal 1 keer per week een grote afstand rijd ga je geheid problemen krijgen met het roetfilter
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Traction control mod | Olie catchtank | Honda sproeiers
'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 campervan
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Traction control mod | Olie catchtank | Honda sproeiers
'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 campervan
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
- S40 Momentum
- 3rd Gear member
- Berichten: 258
- Lid geworden op: 07.07.2009 - 20:47
Heb de heren van Volvoservice gemaild.
Maar is het dan zo dat wanneer ik het roetfilter laat verwijderen en uitprogrameren evenals het regeneratieprogramma en dan ook meteen de EGR laat dichtzitten en uitprogrameren het geen kwaad meer kan om dergelijke afstanden van maximaal 25km te rijden?
Of is er nog andere zaken die problemen kunnen geven?
Maar is het dan zo dat wanneer ik het roetfilter laat verwijderen en uitprogrameren evenals het regeneratieprogramma en dan ook meteen de EGR laat dichtzitten en uitprogrameren het geen kwaad meer kan om dergelijke afstanden van maximaal 25km te rijden?
Of is er nog andere zaken die problemen kunnen geven?
Volvo V50 2.0D Edition II 2008
Audi A3 1.9 TDI Attraction 2009
Seat Ibiza ST 1.2 TDI Copa Plus 2011
Volvo S40 2.0D Momentum 2005
Volkswagen Polo 1.4 TDI Turijn 2005
Volkswagen Golf 1.6 Comfortline 1998
Volkswagen Golf 1.4 Trendline 1998
Audi A3 1.9 TDI Attraction 2009
Seat Ibiza ST 1.2 TDI Copa Plus 2011
Volvo S40 2.0D Momentum 2005
Volkswagen Polo 1.4 TDI Turijn 2005
Volkswagen Golf 1.6 Comfortline 1998
Volkswagen Golf 1.4 Trendline 1998
- Fredhead
- Geartronic member
- Berichten: 27347
- Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
- Locatie: Drenthe
Grootste probleem wat je met die afstanden gaat krijgen is een roetfilter dat langzaam dicht gaat slibben en dat gebeurd nu niet meer.
Zolang het motorblok maar op temperatuur komt (en dat gebeurd nu wel) is het goed.
Wat je nog zou kunnen doen is de olie iets eerder wisselen, houd met mijn S60 een interval van 15.000 km aan.
Zolang het motorblok maar op temperatuur komt (en dat gebeurd nu wel) is het goed.
Wat je nog zou kunnen doen is de olie iets eerder wisselen, houd met mijn S60 een interval van 15.000 km aan.
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Traction control mod | Olie catchtank | Honda sproeiers
'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 campervan
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Traction control mod | Olie catchtank | Honda sproeiers
'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 campervan
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
- rsnhakan
- 8th Gear member
- Berichten: 15305
- Lid geworden op: 13.04.2008 - 12:18
- Locatie: Thuis
- Contacteer:
Ja, je auto is na verwijdering roetfilter niet goedgekeurd.S40 Momentum schreef: Of is er nog andere zaken die problemen kunnen geven?
- Fredhead
- Geartronic member
- Berichten: 27347
- Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
- Locatie: Drenthe
Jawel, bewijs staat op papier en ligt in Uden op de tafel achter de balie.
Voor een ieder die daar komt vrij om in te kijken.
Voor een ieder die daar komt vrij om in te kijken.
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Traction control mod | Olie catchtank | Honda sproeiers
'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 campervan
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Traction control mod | Olie catchtank | Honda sproeiers
'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 campervan
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
-
- 4th Gear member
- Berichten: 519
- Lid geworden op: 20.05.2014 - 17:36
illegaal bezig?zwijntje schreef: Is het niet zo dat alle af fabriek gemonteerde milieu troep behoort te werken op een auto? En dat je anders illegaal bezig bent?
moet je mij is uitleggen wat dan zo illegaal is als eigenaar van de auto
bij elke APK keuring wordt de auto goed gekeurd dus wat is het probleem?
Volvo V70 R=Design D4
- lint
- Geartronic member
- Berichten: 29477
- Lid geworden op: 23.02.2007 - 00:12
- Locatie: Ridderkerk
Daar is al vaker over geschreven, officieel mag het niet maar de kans dat het wordt aangetoond is klein. Het is een risico en iedereen is vrij om hier voor te kiezen maar dan niet zeuren als het mis gaat.
XC40 Pure electric Twin Engine Ultimate 2023
BMW Z4 G29 sDrive20i 2024
MGB GT 1976
BMW Z4 G29 sDrive20i 2024
MGB GT 1976
- Fredhead
- Geartronic member
- Berichten: 27347
- Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
- Locatie: Drenthe
Volgens de RDW mag het gewoon. Wat ik al zei, in Uden ligt het bewijs; namelijk in de vorm van een officiële brief vanaf hun kant.
Zolang de auto zijn uitstoot maar haalt en dat doe je zonder filter ook.
Zolang de auto zijn uitstoot maar haalt en dat doe je zonder filter ook.
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Traction control mod | Olie catchtank | Honda sproeiers
'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 campervan
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Traction control mod | Olie catchtank | Honda sproeiers
'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 campervan
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
- Fredhead
- Geartronic member
- Berichten: 27347
- Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
- Locatie: Drenthe
Voor het mooie zou de brief eigenlijk eens online moeten komen.
Heb hem toen gelezen, maar niet onthouden wat er precies in stond
Heb hem toen gelezen, maar niet onthouden wat er precies in stond
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Traction control mod | Olie catchtank | Honda sproeiers
'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 campervan
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Traction control mod | Olie catchtank | Honda sproeiers
'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 campervan
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
- jtb81
- 3rd Gear member
- Berichten: 379
- Lid geworden op: 24.04.2014 - 08:27
Als het roetfilter op je kentekenbewijs vermeld staat dan moet hij eronder zitten. Als je de uitstootnormen haalt betekend het niet dat hij het ook echt moet doen. Staat hij niet op je papieren dan kun je hem gewoon helemaal weghalen.
Volvo V50 2.4 elan (2004) high performance audio, family line, AP coilovers, 18 inch pegassus summer, 18 inch A-Design winter, volvotune, R-Design stuur, xenon, privacy shades, mmmi, parrot.
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 74
- Lid geworden op: 14.09.2014 - 18:51
- Locatie: Vlaardingen
Beste S40 Momentum,
Een diesel moet om goed te kunnen functioneren volledig warm zijn, dan wordt de minste hoeveelheid roetdeeltjes geproduceerd.
Het probleem met je gewijzigde woon-werk afstand is dat deze nu zo kort is dat de motor niet meer voldoende op temperatuur komt.
Een mogelijke oplossing kan zijn dat je voor het woon-werk verkeer een andere vorm van vervoer regelt, elektrisch fietsen is een mogelijkheid waarvoor de fiscus tot eind december 2014 fiscale voorzieningen heeft, een 25 km/h scooter of indien mogelijk openbaar vervoer?
Door het aanpassen van het motormanagement voldoet ondanks mogelijk andere berichten je Volvo niet meet aan de type goedkeuring en is dus niet toegestaan. Dit is ook al door Lint in zijn reactie aangegeven.
Door veel korte ritten (koude motor) zijn o.a. de zuigerveren slecht in staat om voldoende af te dichten zodat vermenging tussen brandstof en smeerolie optreedt. Een kortere veversingsinterval van de olie biedt slechts een beperkt soelaas. Ik ben niet op de hoogte of jouw auto ook voorzien is van een turbo, mocht dit wel het geval zijn dan leidt de snel verslechterde kwaliteit van de olie ook tot een vroegtijdige slijtage van de turbo.
Een diesel moet om goed te kunnen functioneren volledig warm zijn, dan wordt de minste hoeveelheid roetdeeltjes geproduceerd.
Het probleem met je gewijzigde woon-werk afstand is dat deze nu zo kort is dat de motor niet meer voldoende op temperatuur komt.
Een mogelijke oplossing kan zijn dat je voor het woon-werk verkeer een andere vorm van vervoer regelt, elektrisch fietsen is een mogelijkheid waarvoor de fiscus tot eind december 2014 fiscale voorzieningen heeft, een 25 km/h scooter of indien mogelijk openbaar vervoer?
Door het aanpassen van het motormanagement voldoet ondanks mogelijk andere berichten je Volvo niet meet aan de type goedkeuring en is dus niet toegestaan. Dit is ook al door Lint in zijn reactie aangegeven.
Door veel korte ritten (koude motor) zijn o.a. de zuigerveren slecht in staat om voldoende af te dichten zodat vermenging tussen brandstof en smeerolie optreedt. Een kortere veversingsinterval van de olie biedt slechts een beperkt soelaas. Ik ben niet op de hoogte of jouw auto ook voorzien is van een turbo, mocht dit wel het geval zijn dan leidt de snel verslechterde kwaliteit van de olie ook tot een vroegtijdige slijtage van de turbo.
XC40T5 Recharge PIH , Business Pro, Pebble Grey metallic, Park assist “fisheye” view
(V40 D2, MY2015, Momentum, Bright Silver metallic, P520, Business Pack Connect, verwarmbare voorruit)
(V40 D2, MY2015, Momentum, Bright Silver metallic, P520, Business Pack Connect, verwarmbare voorruit)