Pagina 2 van 3

Re: XC70, D3, D4,D5 of...

Geplaatst: 05.12.2014 - 09:46
door Fulaks
Als ik m'n huidige V70 D4 met 8-traps GT vergelijk met m'n vorige V70 2.4D die was getuned (en handgeschakeld), dan stel ik ook vast dat de nieuwe makkelijker van z'n plaats komt. Zal wel met de bakverhoudingen te maken hebben, er zijn ook twee versnellingen meer. Het verbruik is 1,5l/100 km minder, dat vind ik wel aanzienlijk. Conclusie : de D4 is vlotter bij stop & go, stadsverkeer en normaal verkeer. De vorige met 5-cylinder had wel meer adem bij snelheden ver boven wat hier is toegelaten, als je zeg maar van 140 naar 185 wil doortrekken, en in de praktijk enkel in Duitsland af en toe toegelaten is. Laat ons zeggen dat 98 % van mijn verplaatsingen dit totaal niet aan de orde is, op 2 % van mijn verplaatsingen heb ik een beetje heimwee naar de vijfcylinder.

Lager verbruik, lagere fiscaliteit en de zeer goede automaat maken dat het totaalbeeld toch erg positief uitvalt voor de D4 GT8. Het geluid is minder mooi, daar moeten we niet flauw over doen, maar het motorgeluid is bovenal in z'n algemeenheid ook stiller. Na twee V70's met vijfcylinder was ook ik verslingerd aan dat blok, maar de overgang naar de D4 heb ik toch als een vooruitgang ervaren. En dan heb ik het over real world-gebruik, niet over emoties. Zijn die er dan niet meer ? Toch wel hoor, de V70 blijft een heerlijke comfortabele snelle stille auto, waar ik elke dag weer met plezier instap en je kan er nog steeds erg vlot mee vooruit komen. De nieuwe automaat draagt in grote mate bij aan het rijcomfort, zeker in druk verkeer. Altijd goed bij de les, en manueel schakelen kan ook nog met pook & paddles, maar daar is zelden behoefte aan.

Re: XC70, D3, D4,D5 of...

Geplaatst: 06.12.2014 - 08:34
door Bredebeier
Fulaks schreef: Als ik m'n huidige V70 D4 met 8-traps GT vergelijk met m'n vorige V70 2.4D die was getuned (en handgeschakeld), dan stel ik ook vast dat de nieuwe makkelijker van z'n plaats komt. Zal wel met de bakverhoudingen te maken hebben, er zijn ook twee versnellingen meer. Het verbruik is 1,5l/100 km minder, dat vind ik wel aanzienlijk. Conclusie : de D4 is vlotter bij stop & go, stadsverkeer en normaal verkeer. De vorige met 5-cylinder had wel meer adem bij snelheden ver boven wat hier is toegelaten, als je zeg maar van 140 naar 185 wil doortrekken, en in de praktijk enkel in Duitsland af en toe toegelaten is. Laat ons zeggen dat 98 % van mijn verplaatsingen dit totaal niet aan de orde is, op 2 % van mijn verplaatsingen heb ik een beetje heimwee naar de vijfcylinder.

Lager verbruik, lagere fiscaliteit en de zeer goede automaat maken dat het totaalbeeld toch erg positief uitvalt voor de D4 GT8. Het geluid is minder mooi, daar moeten we niet flauw over doen, maar het motorgeluid is bovenal in z'n algemeenheid ook stiller. Na twee V70's met vijfcylinder was ook ik verslingerd aan dat blok, maar de overgang naar de D4 heb ik toch als een vooruitgang ervaren. En dan heb ik het over real world-gebruik, niet over emoties. Zijn die er dan niet meer ? Toch wel hoor, de V70 blijft een heerlijke comfortabele snelle stille auto, waar ik elke dag weer met plezier instap en je kan er nog steeds erg vlot mee vooruit komen. De nieuwe automaat draagt in grote mate bij aan het rijcomfort, zeker in druk verkeer. Altijd goed bij de les, en manueel schakelen kan ook nog met pook & paddles, maar daar is zelden behoefte aan.
Dit verhaal kan ik me goed in vinden. Denk dat ik toch voor de D4 versie ga. Een D4 AWD uit buitenland heeft toch weer de gewone zesbak...
En juist de 8-traps automaat doet het erg goed.(als in ; je bemerkt er bijna niks van)

Re: XC70, D3, D4,D5 of...

Geplaatst: 06.12.2014 - 11:28
door diesel01
Zo dieseltje was nog niet heuulemaal wakker.. :lol:

Re: XC70, D3, D4,D5 of...

Geplaatst: 07.12.2014 - 02:24
door Thom
En een overstap naar Duits? Het is hier vloeken in de kerk maar ge vindt daar wat ge zoekt.. Volvo is bezig aan een (geweldige) inhaalrace, maar die komt voor u te laat. U wilt een automaat, AWD, en een moderne koets. Keuze te over indien het Duits mag zijn. Tel daarbij op een meer degelijke afwerking (sla eens een deur dicht), en een uitstekende restwaarde en u bent beter uit met een (Premium) Duitse wagen..

De XC70 is een fantastische wagen, mits (jong) gebruikt, want nieuw wordt hij nog maar kort geproduceerd (en dan vind ik het een behoorlijk prijzige machine)

Re: XC70, D3, D4,D5 of...

Geplaatst: 07.12.2014 - 10:21
door Bredebeier
Thom, ik heb geen enkele Duitse auto kunnen vinden waarin de stoelen zo prettig royaal zijn en goed zitten als bij volvo.....en het veergedrag van een 2014 xc70 is, zeker met 19" banden een perfect compromis tussen comfort en koersvast.
Heb er afgelopen dagen ruim 3 uur mee proefgereden.
Voordeel tov de huidige c70 is ook nog dat in de coupe de stoelen minder goed rechtop te verstellen zijn,iets dat moet wil ik zonder pijn rondrijden.
Ook de beenruimte voorin is bij een xc70 stukken meer dan bv een X5...ja,zelfs dat model heb ik meegenomen in de beoordeling.
Uiteindelijk heeft Volvo voor mij de perfecte combi: veilig,degelijk,tikje sportief, karakter genoeg en afgelopen 15 jaar niet 1 keer met pech gestaan, hè-le-maal niks,nada,noppes....ik hoor wel eens andere verhalen van oostelijke buren. :)

Re: XC70, D3, D4,D5 of...

Geplaatst: 07.12.2014 - 14:05
door Thom
Ik zette het even scherp neer, maar idd, de XC70 is een schitterende en zeer karaktervolle wagen

Re: XC70, D3, D4,D5 of...

Geplaatst: 10.12.2014 - 07:30
door RudyZ
Thom, onderschat dat laatste vooral niet :-) Mij lijkt de XC70 een wagen waar je een beetje van gaat houden. En zo'n auto koop je gewoon omdat het kan, toch?

Re: XC70, D3, D4,D5 of...

Geplaatst: 11.12.2014 - 04:46
door BlackcurrantV70
Als Ik even heel eerlijk ben, ik vond de XC70NN niet echt mijn ding toen hij op de markt kwam, ik vond het vorige model mooier.
Neen een XC70NN zou het (toen) volgens mij nooit geworden zijn.

De XC60 vond ik uiterlijk fantastisch en die is het toen ook geworden, maar na 2 jaar en 60.000km kon ik maar niet wennen van de toch wel vrij harde ophanging ivm de V70N.
Toch maar eens proefgereden in een XC70NN en ik was onmiddellijk verkocht.
Ik boet wat in aan koersvastheid in snelle bochten maar wat een comfort.

Ik ben helemaal over op XC70NN, en dat ie wat dorst heeft af en toe, tja dat weet je voor dat je dergelijke zware auto met AWD koopt ook, anders moet je een D2 gaan rijden.

Ik zou zeggen doen die XC70NN, ik heb er nog geen seconde spijt van gehad.

Een Duitser komt bij mij de oprit niet op, alleen al uit principe.

Re: XC70, D3, D4,D5 of...

Geplaatst: 15.12.2014 - 20:58
door Bredebeier
Het is toch een D4 geworden,dus geen AWD.

Mocht ik er niet aan kunnen wennen, ruil ik ,m weer in op een AWD D5,maar ik denk dat we wel vrienden worden.

Die 8-bak is toch wel een enorme stap vooruit tov Geartronics van enkele jaren terug :)

Re: XC70, D3, D4,D5 of...

Geplaatst: 16.12.2014 - 11:01
door RudyZ
Gefeliciteerd!

Re: XC70, D3, D4,D5 of...

Geplaatst: 16.12.2014 - 19:54
door diesel01
Mooi heur, even foto's posten wanneer de auto er is....

Re: XC70, D3, D4,D5 of...

Geplaatst: 17.12.2014 - 10:02
door Bredebeier
Merci,

Volgende week zaterdag staat ie klaar,zal eens een foto plaatsen.

Re: XC70, D3, D4,D5 of...

Geplaatst: 28.12.2014 - 10:49
door Bredebeier
Na 1 dag rijden toch een heel goed gevoel over deze keuze, gelukkig. Auto schakelt, stuurt, veert, remt, rijdt gewoon erg lekker. Geen kraakjes of rammeltjes, ook (nog) niet bij -4 :)

Standkachel gisteravond al gebruikt, wereld uitvinding! Zo goed dat ik er serieus over nadenk ,m achteraf alsnog in de C70 in te bouwen...zeker met dat raammechanisme bij deur openen is het prettig als e.e.a. al ontdooid is.

En het is goedkoper dan een carport bouwen... ;)

Re: XC70, D3, D4,D5 of...

Geplaatst: 29.12.2014 - 09:42
door BlackcurrantV70
Gefeliciteerd en welkom bij het exclusieve clubje van XC70 rijders :-)

Hebben we al om fotos en uitvoeringdetails gevraagd ? :-)

Re: XC70, D3, D4,D5 of...

Geplaatst: 05.01.2015 - 20:20
door Bredebeier
BlackcurrantV70 schreef: Gefeliciteerd en welkom bij het exclusieve clubje van XC70 rijders :-)

Hebben we al om fotos en uitvoeringdetails gevraagd ? :-)
Foto volgt,maar qua opties e.d is de vraag...wat zit er allemaal op? Ik kan beter noemen wat er allemaal niet op zit :)...geen geventileerde stoelen...

Rijden voelt soeverein....dat is het juiste woord...niet arrogant..niet comfortabel,ook al is ie muisstil......soevereine automobiel :lol:

Het hele blis etc.etc. heb ik er bewust af gelaten....er zijn al genoeg rijders die slecht spiegelen :police:

Re: XC70, D3, D4,D5 of...

Geplaatst: 05.01.2015 - 22:14
door BlackcurrantV70
Niet comfortabel ???

Bne je zeker dat je een XC70 gekocht hebt ? :-)

Re: XC70, D3, D4,D5 of...

Geplaatst: 06.01.2015 - 20:00
door Bredebeier
BlackcurrantV70 schreef: Niet comfortabel ???

Bne je zeker dat je een XC70 gekocht hebt ? :-)
ik doelde op comfortabel,maar dan meer als in amerikaans, oftewel een O-) zweverig onderstel dus

Re: XC70, D3, D4,D5 of...

Geplaatst: 06.01.2015 - 23:38
door sanco
Van harte met je keuze. Komt helemaal goed. Veel plezierige en ontspannen kilometers gewenst.
Benieuwd naar je praktijkverbruik met de 2.0 Fwd D4

Re: XC70, D3, D4,D5 of...

Geplaatst: 08.01.2015 - 15:10
door Bredebeier
Wat erg veel beter werkt nu,is het gebruik van de cruisecontrol. Links in de display kun je per km.versnellen, of per 5. zodra je de gewenste snelheid dan hebt bereikt in je linker display,dat duidelijk vermeld staat in een klein cirkeltje, kun je gewoon de knop van cc loslaten en wachten totdat de auto de ingestelde snelheid heeft bereikt,voorheen moest de tellerwijzer altijd eerst de gewenste snelheid raken voordat je de cc knop los kon laten.

Heb vandaag getankt in Eindhoven en bij Zwolle gaf de BC aan dat ik nog 1165 km kon rijden :)

Heb wel bewust rustig gereden,maar het gemiddelde verbruik is denk ik erg netjes.

zal er,zodra de eerste tank echt een keer leeg is, melding van maken

Re: XC70, D3, D4,D5 of...

Geplaatst: 12.01.2015 - 15:24
door Bredebeier
Bredebeier schreef: Wat erg veel beter werkt nu,is het gebruik van de cruisecontrol. Links in de display kun je per km.versnellen, of per 5. zodra je de gewenste snelheid dan hebt bereikt in je linker display,dat duidelijk vermeld staat in een klein cirkeltje, kun je gewoon de knop van cc loslaten en wachten totdat de auto de ingestelde snelheid heeft bereikt,voorheen moest de tellerwijzer altijd eerst de gewenste snelheid raken voordat je de cc knop los kon laten.

Heb vandaag getankt in Eindhoven en bij Zwolle gaf de BC aan dat ik nog 1165 km kon rijden :)

Heb wel bewust rustig gereden,maar het gemiddelde verbruik is denk ik erg netjes.

zal er,zodra de eerste tank echt een keer leeg is, melding van maken
Afbeelding