Nieuwe V40 berijder + ervaringen Volvo na Audi A4

Geleverd vanaf bouwjaar 2012, in de basisversie V40, de stoere V40 CrossCountry en de sportieve V40 R-design
TimothyJames
2nd Gear member

Mooi exemplaar zo vifaatje!

Toch opvallend dat vooral het blok i.c.m. de 14% berijders van grotere auto's toch kunnen overhalen om voor een kleinere auto met lekker blok.
Ik herken overigens wel wat je zegt dat een sedan/station toch rustiger rijdt, die lijken net iets meer in balans gedurende de bochten.

Veel plezierige KM's gewenst!
D2
3rd Gear member

TimothyJames schreef: Ik herken overigens wel wat je zegt dat een sedan/station toch rustiger rijdt, die lijken net iets meer in balans gedurende de bochten.
Ik denk dat het in dit geval ook wel veel uitmaakt dat de Audi A4 een veel grotere en duurdere auto is dan een V40 (D-segment versus C-segment), met o.a. een langere wielbasis. Geen eerlijke vergelijking.
Auto: Opel Astra 1.6 cdti 136pk Innovation

Vorige auto's:
2012 Ford Mondeo Wagon 1.6 TDCi ECOnetic Lease Titanium (poolauto)
2012 V40 D2 Momentum, Biarritz Blue, Intro line, 17" Mannan, verwarmbare voorruit, LED DRL
2009 Honda Civic Hybrid
2006 Mini Cooper
vifaatje
1st Gear member

Ik denk dat het in dit geval ook wel veel uitmaakt dat de Audi A4 een veel grotere en duurdere auto is dan een V40 (D-segment versus C-segment), met o.a. een langere wielbasis. Geen eerlijke vergelijking.
Ik kan je verklappen dat mijn V40 een duurdere aanschafprijs heeft dan mijn vorige A4 hoor. (Diesel vs benzine en Instapversie vs bijna full options)

Verder merk ik dat het grootste verschil gebrek aan demping aan de achterkant van de volvo is. Die gaat bij snel genomen bochten deinen en veroorzaakt onrust in het chassis.
Gr. Michel
6th Gear member

Dan kan ook liggen aan dat je geen sportondelstel hebt. Kun je gewoon heel hard door de bocht zonder dat auto deint of onrust heeft. ;-)
Autoloos. Ridder te voet
C30 1.6D DrivE Sport MY2009 Black Saphire
V40 D4 R-Design Rebel Blue
V40 D2 Summum MY13
Volvo C30 1.6 R-Edition MY11
Volvo C30 1.6 Kinetic MY07
Volvo V40 Europa/Sport edition bj 1999
Volvo 440 GLT
Volvo 343
NielsPHEV
7th Gear member

vifaatje schreef:
Ik kan je verklappen dat mijn V40 een duurdere aanschafprijs heeft dan mijn vorige A4 hoor. (Diesel vs benzine en Instapversie vs bijna full options)

Verder merk ik dat het grootste verschil gebrek aan demping aan de achterkant van de volvo is. Die gaat bij snel genomen bochten deinen en veroorzaakt onrust in het chassis.
Vergelijkbaar uitgevoerd is de A4 stukken duurder, audi's zijn over het algemeen standaard stukken stugger geveerd als je dat prettig vindt zul je bij volvo een dynamic chassis moeten bestellen om in de buurt te komen. Daarbij blijft de A4 een langere wielbasis hebben. Wellicht kan je het sportonderstel alsnog laten plaatsen of Heico spullen monteren.
HakanC
3rd Gear member

vifaatje schreef: Verder merk ik dat het grootste verschil gebrek aan demping aan de achterkant van de volvo is. Die gaat bij snel genomen bochten deinen en veroorzaakt onrust in het chassis.
Check even je bandenspanning. Vaak worden ze op Eco stand gezet van 2.6 bar. Auto wordt er erg onrustig van. 2.3 bar is de normale druk voor de banden. En rijdt dan heel erg fijn.
V40 D2 SUMMUM | Ice white solid | Vasa leder espresso blond/blond | IntroLine | Dynamicline | 18 Atreus (Glossy Black/Glossy White) | Premiumsound | Panoramadak | HEICO frontspoiler | R-Design diffuser + uitlaat | Stylingpack zij-spoilers enz enz..
Joh@n
3rd Gear member
Contacteer:

[quote="MichelR"]
Dan kan ook liggen aan dat je geen sportondelstel hebt. Kun je gewoon heel hard door de bocht zonder dat auto deint of onrust heeft. ;-)
[/quote]

Die 10mm maakt weinig uit hoor ;) Ik merk vooral dat de achterkant niet helemaal lekker is afgestemd, voortrein is prima.
Laatst gewijzigd door Joh@n op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
'17 Skoda Octavia 3 FL 1.6TDi DSG Style Business - Afbeelding Voorheen: '14 V40 D4 Momentum / '11 Golf 1.2TSi Highline / '07 Leon II 1.9TDi
CHRISITO
4th Gear member

Laat hem eens uitlijnen . Mijn wagen 2 maanden oud door bandenboer laten uitlijnen en bleek dat achtertrein uit de haak stond
Joh@n
3rd Gear member
Contacteer:

Uitlijnen is het probleem niet, hij loopt prima rechtuit. Het is vooral dat ik de achterkant relatief hard vind ten opzichte van de voorkant en dat hij achter vrij hoog staat.
'17 Skoda Octavia 3 FL 1.6TDi DSG Style Business - Afbeelding Voorheen: '14 V40 D4 Momentum / '11 Golf 1.2TSi Highline / '07 Leon II 1.9TDi
vifaatje
1st Gear member

Ik vind juist de achterkant onrustig en een zetje na geeft alsof hij wil uitbreken. Ook bij een hobbel in langlopende bocht gaat hij achter deinen.
De auto houdt gewoon wat lastiger zijn lijn dan ik gewend ben.

Voor de duidelijkheid, dit is bij klaverblad snelheden 80+ en dan nog is het een beetje muggenziften hoor.

Bandenspanning ga ik wel even naar kijken, die staat nu op winterbanden spanning 2.8 voor en 2.6 achter. Ik ga eens 2,5/2,5 proberen.
Gr. Michel
4th Gear member

D4 is vrij zwaar van voor mss dat de gewichtsverhouding niet optimaal is. Probeer eens een zak cement van 25 kg in de koffer en kijken of ie rustiger wordt
HakanC
3rd Gear member

vifaatje schreef: Bandenspanning ga ik wel even naar kijken, die staat nu op winterbanden spanning 2.8 voor en 2.6 achter. Ik ga eens 2,5/2,5 proberen.
2.5 is nog steeds te veel.. Tenminste voor een D2 wel. Kijk anders in instructienoekje.. Daar staan de normale waarden en de Eco waarden. Denk niet dat de D4 heel veel zwaarder is dus zijn de normale waarden voor in ieder geval de achterkant 2.3 bar denk ik.

Joh@n schreef: Die 10mm maakt weinig uit hoor ;) Ik merk vooral dat de achterkant niet helemaal lekker is afgestemd, voortrein is prima.
Het is niet alleen maar 10 mm verlaging, maar ook stuggere afstemming van de schokdempers en veren. Heb ook in een gewone onderstel gereden. Rijdt heel anders.
Laatst gewijzigd door HakanC op 01.01.1970 - 01:00, 2 keer totaal gewijzigd.
V40 D2 SUMMUM | Ice white solid | Vasa leder espresso blond/blond | IntroLine | Dynamicline | 18 Atreus (Glossy Black/Glossy White) | Premiumsound | Panoramadak | HEICO frontspoiler | R-Design diffuser + uitlaat | Stylingpack zij-spoilers enz enz..
vifaatje
1st Gear member

Winterbanden horen 0,2 bar harder opgepompt worden dan zomerbandjes is mij verteld.
Gr. Michel
patman
2nd Gear member

Ook ik ben van een A4/b8 TSFI 2.0 overgestapt naar een V40 T3.

Tot op vandaag geen spijt ervan gehad daar ik de Audi maar anderhalf jaar heb gereden.
Heb in de Audi mijn eigen heel de tijd druk lopen maken want het verbruik van olie was dermate hoog dat dat niet prettig autorijden was.

Alles viel nog binnen de norm van 1ltr op 1000km (absurd).
Bij mij was het ongeveer 1ltr op 2000km en soms wat meer maar daar doen ze niets aan.

Tevens had ik het bekende trillen bij ongeveer 120 km per uur vanalles aan gedaan door de dealer waaronder ook nieuwe velgen maar het bleef erin zitten.

Dan ook de Dsg bak die bij optrekken niet fijn wegreed maar soms schokkend tja daarvoor een Volvo gereden en dus weer gaan oriënteren naar een Volvo.

Nu dus een Witte V40 T3 zonder automaat dat mis ik wel een beetje en moet wel zeggen dat het rijgeluid in de auto wel iets meer is maar verders superrrr en genieten natuurlijk.
Maar wel veel gelukkiger en blijer dan voorheen.......hier een foto van alletwee naast elkaar......
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Plaats reactie

Terug naar “V40”