Graag wil ik me voorstellen als nieuwe berijder van een volvo en als nieuw lid op dit forum.
Sinds 2 weken mag ik in de onderstaande V40 rondrijden.
2015 Volvo V40 D4 Summum Business
- Power Blue metallic
- P130 Leder Espresso-Blond/Espresso Brown/Blond
- 17" LM Mannan met 205/50R17 banden
- Business Pack Connect
- Sensus Connect met Premium Audio
- Digital Audio Broadcasting - DAB+
- Waterafstotend glas voorste zijruiten
- Adaptieve Dual Xenon verlichting
- Park Assist Camera
- Stuurbekrachtiging met drie instellingen
- Diffuser achterbumper
- Trekhaak met afneembare kogel
- Elektrisch bedienbare kindersloten
- Uitschakelbare passagiersairbag
- Neerklapbare rugleuning passagiersstoel
- Zonder model- en motortypeaanduiding
- 12 Volt aansluiting in bagageruimte
Na 2 jaar lang in een Audi A4 120 pk 1.8TFSI te hebben gereden mocht ik eerder dit jaar een nieuwe auto uitzoeken van mijn werkgever.
Wat ik zelf erg belangrijk vond waren:
- Lekker zittende stoelen, hier vielen Volkswagen en Audi door af
- Moest binnen het merken pallet van ons autoregelement vallen, hierdoor vallen alle Aziatische merken, Mercedes, Tesla, Seat, Citroen en Renault af.
- Liefst een beetje premium zijn, lekker rijden en wat power hebben.
Tot aan het laatste moment hebben een Opel Insignia en de V40 D4 gestreden om eerste plaats en na een profrit in een D4 heb ik meteen maar besloten dat veel PK's en weinig bijtelling zwaarder wogen dan de ruimte en de heerlijke stoelen van de Insignia.
Na 7 weken wachten mocht ik 2 weken geleden de V40 ophalen! Top uitgeleverd door mijn dealer in Dordrecht overigens.
nu er inmiddels 1500 km op de teller staan kan ik mijn eerste bevindingen delen. Als eerste is het blok natuurlijk fijn, in verhouding tot de A4 vind ik overigens het extra vermogen niet heel erg opvallen. De A4 had natuurlijk het 1.8 TFSI blok dat normaal gesporken 170 pk levert, maar nu kunstmatig tot 120PK is afgetopt. Als resultaat een blok dat tot de 3,5k toeren evenveel power heeft als de 170PK versie en dus ook goed van zijn plek gaat. Ook rij ik motor en in vegelijking met een beetje motor valt zelfs de accelleratie van een Maserati tegen, dus mijn referentiekader is wat gekleurd.
Wat betreft weggedrag moet ik contateren dat de volvo toch veel meer beweegt op zijn veren en dat alles net wat minder uitgebalanceerd is dan in de A4. De A4 is overigens een auto die heel goed is in al het gevoel wegfilteren en daardoor tot op belachelijk hoge bochtensnelheden hetzelfde aanvoelt als dat je rechtdoor rijdt. Overigens vind ik de Volvo ook zeker niet verkeerd rijden, je voelt alleen dat de neus wat meer duikt en de kont wat meer opzij wil stappen.
De geluidsinstallatie van Audi (Audi Sound system) is toch wel een klasse hoger dan de HK Premium upgrade, alhoewel Volvo de kritiek op de premium installatie ter harte heeft genomen, mijn auto rammelt namelijk niet als ik de boel hard zet.

Tot zoverre de wat minder positieve punten en dan nu de sterke punten:
De stoelen zitten stukken beter dan in de Audi, keyless entry en drive is heerlijk, de auto ziet er gewoon puik uit en op DAB+ zend Arrow Classic Rock uit waardoor ik die ook weer in de auto kan ontvangen. De stem bediening werkt fantastisch, de power is heerlijk en zeker nu het koud is is voorruit- en stoelverwarming zalig! Natuurlijk is de besparing aan bijtelling ook een mooie meenemer in deze.
Het dieselverbruik ga hou ik het verbruik bij op de Autoweek verbruiksmonitor ik hoop natuurlijk wel dat het verbruik wat gaat zakken want ik vind dat behoorlijk fors.