Nieuwe V40 berijder + ervaringen Volvo na Audi A4

Geleverd vanaf bouwjaar 2012, in de basisversie V40, de stoere V40 CrossCountry en de sportieve V40 R-design
vifaatje
1st Gear member

Goedenmiddag,

Graag wil ik me voorstellen als nieuwe berijder van een volvo en als nieuw lid op dit forum.

Sinds 2 weken mag ik in de onderstaande V40 rondrijden.

2015 Volvo V40 D4 Summum Business
- Power Blue metallic
- P130 Leder Espresso-Blond/Espresso Brown/Blond
- 17" LM Mannan met 205/50R17 banden
- Business Pack Connect
- Sensus Connect met Premium Audio
- Digital Audio Broadcasting - DAB+
- Waterafstotend glas voorste zijruiten
- Adaptieve Dual Xenon verlichting
- Park Assist Camera
- Stuurbekrachtiging met drie instellingen
- Diffuser achterbumper
- Trekhaak met afneembare kogel
- Elektrisch bedienbare kindersloten
- Uitschakelbare passagiersairbag
- Neerklapbare rugleuning passagiersstoel
- Zonder model- en motortypeaanduiding
- 12 Volt aansluiting in bagageruimte

Na 2 jaar lang in een Audi A4 120 pk 1.8TFSI te hebben gereden mocht ik eerder dit jaar een nieuwe auto uitzoeken van mijn werkgever.
Wat ik zelf erg belangrijk vond waren:

- Lekker zittende stoelen, hier vielen Volkswagen en Audi door af
- Moest binnen het merken pallet van ons autoregelement vallen, hierdoor vallen alle Aziatische merken, Mercedes, Tesla, Seat, Citroen en Renault af.
- Liefst een beetje premium zijn, lekker rijden en wat power hebben.

Tot aan het laatste moment hebben een Opel Insignia en de V40 D4 gestreden om eerste plaats en na een profrit in een D4 heb ik meteen maar besloten dat veel PK's en weinig bijtelling zwaarder wogen dan de ruimte en de heerlijke stoelen van de Insignia.

Na 7 weken wachten mocht ik 2 weken geleden de V40 ophalen! Top uitgeleverd door mijn dealer in Dordrecht overigens.

nu er inmiddels 1500 km op de teller staan kan ik mijn eerste bevindingen delen. Als eerste is het blok natuurlijk fijn, in verhouding tot de A4 vind ik overigens het extra vermogen niet heel erg opvallen. De A4 had natuurlijk het 1.8 TFSI blok dat normaal gesporken 170 pk levert, maar nu kunstmatig tot 120PK is afgetopt. Als resultaat een blok dat tot de 3,5k toeren evenveel power heeft als de 170PK versie en dus ook goed van zijn plek gaat. Ook rij ik motor en in vegelijking met een beetje motor valt zelfs de accelleratie van een Maserati tegen, dus mijn referentiekader is wat gekleurd.

Wat betreft weggedrag moet ik contateren dat de volvo toch veel meer beweegt op zijn veren en dat alles net wat minder uitgebalanceerd is dan in de A4. De A4 is overigens een auto die heel goed is in al het gevoel wegfilteren en daardoor tot op belachelijk hoge bochtensnelheden hetzelfde aanvoelt als dat je rechtdoor rijdt. Overigens vind ik de Volvo ook zeker niet verkeerd rijden, je voelt alleen dat de neus wat meer duikt en de kont wat meer opzij wil stappen.

De geluidsinstallatie van Audi (Audi Sound system) is toch wel een klasse hoger dan de HK Premium upgrade, alhoewel Volvo de kritiek op de premium installatie ter harte heeft genomen, mijn auto rammelt namelijk niet als ik de boel hard zet. :-)

Tot zoverre de wat minder positieve punten en dan nu de sterke punten:

De stoelen zitten stukken beter dan in de Audi, keyless entry en drive is heerlijk, de auto ziet er gewoon puik uit en op DAB+ zend Arrow Classic Rock uit waardoor ik die ook weer in de auto kan ontvangen. De stem bediening werkt fantastisch, de power is heerlijk en zeker nu het koud is is voorruit- en stoelverwarming zalig! Natuurlijk is de besparing aan bijtelling ook een mooie meenemer in deze.

Het dieselverbruik ga hou ik het verbruik bij op de Autoweek verbruiksmonitor ik hoop natuurlijk wel dat het verbruik wat gaat zakken want ik vind dat behoorlijk fors.
Laatst gewijzigd door vifaatje op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Gr. Michel
lint
Geartronic member

Welkom.
Dat is een mooie uitvoerige introductie en een hele complete V40.
XC40 Pure electric Twin Engine Ultimate 2023
BMW Z4 G29 sDrive20i 2024
MGB GT 1976
D2
3rd Gear member

vifaatje schreef: nu er inmiddels 1500 km op de teller staan kan ik mijn eerste bevindingen delen. Als eerste is het blok natuurlijk fijn, in verhouding tot de A4 vind ik overigens het extra vermogen niet heel erg opvallen. De A4 had natuurlijk het 1.8 TFSI blok dat normaal gesporken 170 pk levert, maar nu kunstmatig tot 120PK is afgetopt. Als resultaat een blok dat tot de 3,5k toeren evenveel power heeft als de 170PK versie en dus ook goed van zijn plek gaat. Ook rij ik motor en in vegelijking met een beetje motor valt zelfs de accelleratie van een Maserati tegen, dus mijn referentiekader is wat gekleurd.
Gaat de vergelijking tussen een benzine- en een dieselmotor niet altijd mank? De D4 is duidelijk krachtiger en sneller dan de A4 1.8 Tfsi, maar de beleving is natuurlijk totaal anders. Diesels maken met veel minder enthousiasme toeren, er komt geen lekker geluid uit, etc.

Veel plezier met je V40 in die prachtige kleur!
Auto: Opel Astra 1.6 cdti 136pk Innovation

Vorige auto's:
2012 Ford Mondeo Wagon 1.6 TDCi ECOnetic Lease Titanium (poolauto)
2012 V40 D2 Momentum, Biarritz Blue, Intro line, 17" Mannan, verwarmbare voorruit, LED DRL
2009 Honda Civic Hybrid
2006 Mini Cooper
JDG
2nd Gear member
Contacteer:

Gefeliciteerd met je V40! Leuk om de vergelijking met een ander merk te lezen, veel veilige km's gewenst!
Volvo V40 D4 Business Summum (2014), ice white, leder charcoal/blond, business pack connect, luxury line, 17" mannan
Volvo C30 1.6D Drive (2009), ice white, quartz lederen bekleding, season-line, business-line, xenon, Spartacus 17";, HP audio, nordic inlays
Volvo 240 Polar 2.0 Estate (1993), LPG, solid white, zwart tweed bekleding, airco, stoelverwarming
Mylo
Starter

Oh, leuk om te lezen dit zeg.......
Ook ik heb 3 jaar in een Audi A4 1.8TFSI rond mogen rijden, een S-line.
Helaas twee maanden geleden total-loss gereden :-/ , ik mocht dus twee jaar eerder wat nieuws uitzoeken.

Heb besloten na wat proefritten om voor mijn portemonnee (14% :D ) te gaan en ook een V40 D4 R-design besteld, wordt week 52 afgeleverd, volgende week staat de geboorte gepland.
Wat stoelen betreft ben ik het denk ik al met je eens, wat een zalige stoelen in de Volvo. Vond ik één van de mindere punten van de Audi.

Hoe vind je de ruimte achterin voor de passagiers in de Volvo t.o.v. de Audi? Audi vond ik ook al niet ruim.
Laatst gewijzigd door Mylo op 01.01.1970 - 01:00, 4 keer totaal gewijzigd.
vifaatje
1st Gear member

Beste Mylo,

Als je de audi al krap vond dan ga je van de achterbank van de V40 niet blij worden. Ik vond de A4 meer dan groot zat en deze is aan de krappe kant. Op zich zit ik zelf altijd voorin en ik kan nog steeds achter mijn eigen voorstoel zitten (ben 1,82) maar in de A4 had ik ruimte over. Ook de kofferbak is krapjes.

Het blijft een lekker blok voorin en dat maakt alles goed.
Gr. Michel
Joh@n
3rd Gear member
Contacteer:

Lekker uitgebreide versie en ook de goede kleur ! :)
'17 Skoda Octavia 3 FL 1.6TDi DSG Style Business - Afbeelding Voorheen: '14 V40 D4 Momentum / '11 Golf 1.2TSi Highline / '07 Leon II 1.9TDi
R-driver
2nd Gear member

vifaatje schreef: Beste Mylo,

Als je de audi al krap vond dan ga je van de achterbank van de V40 niet blij worden. Ik vond de A4 meer dan groot zat en deze is aan de krappe kant. Op zich zit ik zelf altijd voorin en ik kan nog steeds achter mijn eigen voorstoel zitten (ben 1,82) maar in de A4 had ik ruimte over. Ook de kofferbak is krapjes.

Het blijft een lekker blok voorin en dat maakt alles goed.

Ik ben zelf 1,88.

Maar kan zelfs nog achter mijn eigen stoel zitten zonder het gevoel te krijgen dat ik ''opgesloten zit''

Het is maar denk net hoeveel ruimte je nodig hebt voor je gevoel, en waar je het mee vergelijkt.

Wat opvalt is dat er veel verhalen rond gaan over de ruimte van de V40.

Als men het vergelijkt met een Audi a5 of een VW scirocco waar het nagenoeg niet eens mogelijk is om achterin te zitten..

Kortom top auto de V40!
Huidig V60CC B5 (21)

V60 D4 R-Design Business sport GT8 my 2018

my 2015 V40 D4 R-design- osmium grey- 18'' V60 Ixion

V50 2.0d 2008 -
Mylo
Starter

We gaan het zien, ben zelf 1,72 dus het lijkt erop dat er nog goed achter mij gezeten kan worden, verhalen worden ook wel een beetje bevestigd door de diverse test sites.
Kortom top auto de V40!
Waarvan akte!
R-driver
2nd Gear member

Mylo schreef:
We gaan het zien, ben zelf 1,72 dus het lijkt erop dat er nog goed achter mij gezeten kan worden, verhalen worden ook wel een beetje bevestigd door de diverse test sites.
Kortom top auto de V40!
Waarvan akte!
Elke auto heeft zijn voor en nadelen, veel blijft toch en mening, bijv. citaat autotest ''auto is stug afgeveerd''

-

Top auto op basis van de ruimte, zie tekst. in (mijn) begrippen voldoende.

Maar ook op meer punten natuurlijk 8-)
Huidig V60CC B5 (21)

V60 D4 R-Design Business sport GT8 my 2018

my 2015 V40 D4 R-design- osmium grey- 18'' V60 Ixion

V50 2.0d 2008 -
zonoskar
3rd Gear member
Contacteer:

Is het eigenlijk mogelijk om comfortabel met 3 volwassenen achterin te zitten?
Volvo V40 VEA D4 MY2015 Business R-design Rebel blue Polestar.
Fab1Man
2nd Gear member

Comfortabel zou ik het niet noemen, een straf evenmin. Het is niet bijzonder ruim en ik zou ook niet de voorkeur hebben om bij iemand achterin de V40 te zitten als je bijvoorbeeld op wintersport gaat. Met twee man achterin zou ik het zeker comfortabel noemen, alleen is de beenruimte niet je-van-het (tenzij een kabouter de auto bestuurt :P). De hoofdruimte is ook niet enorm, zeker met een panoramadak gaat er nog een stukje vanaf.
Mylo
Starter

(tenzij een kabouter de auto bestuurt :P)
Definitie kabouter? 1,72 ? O-)
Laatst gewijzigd door Mylo op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
zonoskar
3rd Gear member
Contacteer:

Ben zelf 1.80m en geen panorama dak en onder de 3 volwassenen zijn 2 fragiele dames. Moet lukken dus voor een ritje op-en-neer naar Zaventem lijkt me. Ik vraag het omdat ik de auto 1 dag voor het ritje pas krijg, dus kan het nog niet proberen.
Laatst gewijzigd door zonoskar op 01.01.1970 - 01:00, 2 keer totaal gewijzigd.
Volvo V40 VEA D4 MY2015 Business R-design Rebel blue Polestar.
Joh@n
3rd Gear member
Contacteer:

Gaat wel lukken als je zelf niet zo lang bent. Ik ben 2 meter, met mijn ouders achter (1,85 en 1,67) ging dat prima.
'17 Skoda Octavia 3 FL 1.6TDi DSG Style Business - Afbeelding Voorheen: '14 V40 D4 Momentum / '11 Golf 1.2TSi Highline / '07 Leon II 1.9TDi
Goteborg
2nd Gear member

Moet lukken. Ik ben 1.99 en heb V40 met panoramadak. Met vier personen lang weekend weg is te doen. De drie meereizenden zijn tussen 1.75 en 1.80. Natuurlijk moet ik inschikken, maar dat moet ik in bijna elke auto in deze klasse, anders past er niemand meer achter mij.
Laatst gewijzigd door Goteborg op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
2022 XC 40 T4 recharge Plus Dark, Onyx Black, trekhaak en heel veel leuks

2019 V40 Cross Country T3 Polar + Luxury, Intellisafe Pro Line , Onyx Black Metallic, Side Scuff Plates, trekhaak

2013 V40 Momentum T4 Powershift, Introline, Winterline , Panoramadak, Mannon Velgen, Black Sapphire Metallic, trekhaak

2006 V50 2.4 Geartronic Edition II Barentz Blue, trekhaak

2003 S40 1.8 Europa Nordic Sport Navigator, Silver Metallic, trekhaak
Fab1Man
2nd Gear member

Ik ben 1.88 en ik kan achter mezelf zitten, maar een ieder die daar moet zitten zal ondanks alles geen ruime zitplek hebben. Ook de aflopende daklijn en de achterkant die weer naar binnen komt zorgt voor minder schouder ruimte. Kabouter was natuurlijk een grapje, maar ik bedoel ermee dat als je echt veel ruimte wilt hebben, dat het minder is. Ik bedacht me net het volgende: zit je nog comfortabel als je bijvoorbeeld een voetbal tussen je knieën moet doen? Ja, net aan, maar met 3 man niet. Dan zou echt de stoel een flink stuk naar voren moeten, waarbij de bestuurder met z'n knieën in z'n nek zit. Een ritje is makkelijk te overleven en echt niet erg hoor, don't worry :), doe ik vaak zat. Stedentripje? Geen probleem. Feit blijft alleen dat de middelste zitting niet als een echte stoel gezien kan worden, zo heeft Volvo 'm ook niet in de markt gezet. Bedenk daarbij dat de zittingen van de achterbank ook nog wat naar binnen staan voor een leuk effect, de aflopende daklijn, ten koste van de middelste stoel.
vifaatje
1st Gear member

hier nog wat foto's van de Zweedse schone:

Afbeelding

Afbeelding
Laatst gewijzigd door vifaatje op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Gr. Michel
D2
3rd Gear member

zonoskar schreef: Is het eigenlijk mogelijk om comfortabel met 3 volwassenen achterin te zitten?
Ik heb het nog nooit geprobeerd, maar ik verwacht van niet. Sowieso niet comfortabel, maar ik betwijfel of het überhaupt past. De achterbank in de V40 is namelijk al wat smaller dan in de meeste C-segmenters, omdat 'ie een stukje naar achter geplaatst is, tussen de achterwielen (voor meer beenruimte). Ik heb een behoorlijk lange rit gemaakt met drie volwassen op de achterbank van een VW Golf 7, en dat is in alle opzichten een ruimere auto dan de V40. En dat was wat mij betreft maar net uit te houden.
Auto: Opel Astra 1.6 cdti 136pk Innovation

Vorige auto's:
2012 Ford Mondeo Wagon 1.6 TDCi ECOnetic Lease Titanium (poolauto)
2012 V40 D2 Momentum, Biarritz Blue, Intro line, 17" Mannan, verwarmbare voorruit, LED DRL
2009 Honda Civic Hybrid
2006 Mini Cooper
lint
Geartronic member

Een auto uit het C-segment is ook eigenlijk niet bedoeld om met drie volwassenen op de achterbank lange ritten te maken.
XC40 Pure electric Twin Engine Ultimate 2023
BMW Z4 G29 sDrive20i 2024
MGB GT 1976
Plaats reactie

Terug naar “V40”