Pagina 2 van 2
Re: Nieuwe V40 berijder + ervaringen Volvo na Audi A4
Geplaatst: 08.12.2014 - 13:07
door TimothyJames
Mooi exemplaar zo vifaatje!
Toch opvallend dat vooral het blok i.c.m. de 14% berijders van grotere auto's toch kunnen overhalen om voor een kleinere auto met lekker blok.
Ik herken overigens wel wat je zegt dat een sedan/station toch rustiger rijdt, die lijken net iets meer in balans gedurende de bochten.
Veel plezierige KM's gewenst!
Re: Nieuwe V40 berijder + ervaringen Volvo na Audi A4
Geplaatst: 08.12.2014 - 14:49
door D2
TimothyJames schreef:
Ik herken overigens wel wat je zegt dat een sedan/station toch rustiger rijdt, die lijken net iets meer in balans gedurende de bochten.
Ik denk dat het in dit geval ook wel veel uitmaakt dat de Audi A4 een veel grotere en duurdere auto is dan een V40 (D-segment versus C-segment), met o.a. een langere wielbasis. Geen eerlijke vergelijking.
Re: Nieuwe V40 berijder + ervaringen Volvo na Audi A4
Geplaatst: 08.12.2014 - 16:47
door vifaatje
Ik denk dat het in dit geval ook wel veel uitmaakt dat de Audi A4 een veel grotere en duurdere auto is dan een V40 (D-segment versus C-segment), met o.a. een langere wielbasis. Geen eerlijke vergelijking.
Ik kan je verklappen dat mijn V40 een duurdere aanschafprijs heeft dan mijn vorige A4 hoor. (Diesel vs benzine en Instapversie vs bijna full options)
Verder merk ik dat het grootste verschil gebrek aan demping aan de achterkant van de volvo is. Die gaat bij snel genomen bochten deinen en veroorzaakt onrust in het chassis.
Re: Nieuwe V40 berijder + ervaringen Volvo na Audi A4
Geplaatst: 08.12.2014 - 18:54
door MichelR
Dan kan ook liggen aan dat je geen sportondelstel hebt. Kun je gewoon heel hard door de bocht zonder dat auto deint of onrust heeft.

Re: Nieuwe V40 berijder + ervaringen Volvo na Audi A4
Geplaatst: 08.12.2014 - 19:18
door NielsPHEV
vifaatje schreef:
Ik denk dat het in dit geval ook wel veel uitmaakt dat de Audi A4 een veel grotere en duurdere auto is dan een V40 (D-segment versus C-segment), met o.a. een langere wielbasis. Geen eerlijke vergelijking.
Ik kan je verklappen dat mijn V40 een duurdere aanschafprijs heeft dan mijn vorige A4 hoor. (Diesel vs benzine en Instapversie vs bijna full options)
Verder merk ik dat het grootste verschil gebrek aan demping aan de achterkant van de volvo is. Die gaat bij snel genomen bochten deinen en veroorzaakt onrust in het chassis.
Vergelijkbaar uitgevoerd is de A4 stukken duurder, audi's zijn over het algemeen standaard stukken stugger geveerd als je dat prettig vindt zul je bij volvo een dynamic chassis moeten bestellen om in de buurt te komen. Daarbij blijft de A4 een langere wielbasis hebben. Wellicht kan je het sportonderstel alsnog laten plaatsen of Heico spullen monteren.
Re: Nieuwe V40 berijder + ervaringen Volvo na Audi A4
Geplaatst: 09.12.2014 - 10:45
door HakanC
vifaatje schreef:
Verder merk ik dat het grootste verschil gebrek aan demping aan de achterkant van de volvo is. Die gaat bij snel genomen bochten deinen en veroorzaakt onrust in het chassis.
Check even je bandenspanning. Vaak worden ze op Eco stand gezet van 2.6 bar. Auto wordt er erg onrustig van. 2.3 bar is de normale druk voor de banden. En rijdt dan heel erg fijn.
Re: Nieuwe V40 berijder + ervaringen Volvo na Audi A4
Geplaatst: 09.12.2014 - 11:32
door Joh@n
[quote="MichelR"]
Dan kan ook liggen aan dat je geen sportondelstel hebt. Kun je gewoon heel hard door de bocht zonder dat auto deint of onrust heeft.

[/quote]
Die 10mm maakt weinig uit hoor

Ik merk vooral dat de achterkant niet helemaal lekker is afgestemd, voortrein is prima.
Re: Nieuwe V40 berijder + ervaringen Volvo na Audi A4
Geplaatst: 09.12.2014 - 11:49
door CHRISITO
Laat hem eens uitlijnen . Mijn wagen 2 maanden oud door bandenboer laten uitlijnen en bleek dat achtertrein uit de haak stond
Re: Nieuwe V40 berijder + ervaringen Volvo na Audi A4
Geplaatst: 09.12.2014 - 12:00
door Joh@n
Uitlijnen is het probleem niet, hij loopt prima rechtuit. Het is vooral dat ik de achterkant relatief hard vind ten opzichte van de voorkant en dat hij achter vrij hoog staat.
Re: Nieuwe V40 berijder + ervaringen Volvo na Audi A4
Geplaatst: 09.12.2014 - 12:17
door vifaatje
Ik vind juist de achterkant onrustig en een zetje na geeft alsof hij wil uitbreken. Ook bij een hobbel in langlopende bocht gaat hij achter deinen.
De auto houdt gewoon wat lastiger zijn lijn dan ik gewend ben.
Voor de duidelijkheid, dit is bij klaverblad snelheden 80+ en dan nog is het een beetje muggenziften hoor.
Bandenspanning ga ik wel even naar kijken, die staat nu op winterbanden spanning 2.8 voor en 2.6 achter. Ik ga eens 2,5/2,5 proberen.
Re: Nieuwe V40 berijder + ervaringen Volvo na Audi A4
Geplaatst: 09.12.2014 - 12:29
door CHRISITO
D4 is vrij zwaar van voor mss dat de gewichtsverhouding niet optimaal is. Probeer eens een zak cement van 25 kg in de koffer en kijken of ie rustiger wordt
Re: Nieuwe V40 berijder + ervaringen Volvo na Audi A4
Geplaatst: 09.12.2014 - 13:30
door HakanC
vifaatje schreef:
Bandenspanning ga ik wel even naar kijken, die staat nu op winterbanden spanning 2.8 voor en 2.6 achter. Ik ga eens 2,5/2,5 proberen.
2.5 is nog steeds te veel.. Tenminste voor een D2 wel. Kijk anders in instructienoekje.. Daar staan de normale waarden en de Eco waarden. Denk niet dat de D4 heel veel zwaarder is dus zijn de normale waarden voor in ieder geval de achterkant 2.3 bar denk ik.
Joh@n schreef:
Die 10mm maakt weinig uit hoor

Ik merk vooral dat de achterkant niet helemaal lekker is afgestemd, voortrein is prima.
Het is niet alleen maar 10 mm verlaging, maar ook stuggere afstemming van de schokdempers en veren. Heb ook in een gewone onderstel gereden. Rijdt heel anders.
Re: Nieuwe V40 berijder + ervaringen Volvo na Audi A4
Geplaatst: 09.12.2014 - 19:32
door vifaatje
Winterbanden horen 0,2 bar harder opgepompt worden dan zomerbandjes is mij verteld.
Re: Nieuwe V40 berijder + ervaringen Volvo na Audi A4
Geplaatst: 03.02.2015 - 18:43
door patman
Ook ik ben van een A4/b8 TSFI 2.0 overgestapt naar een V40 T3.
Tot op vandaag geen spijt ervan gehad daar ik de Audi maar anderhalf jaar heb gereden.
Heb in de Audi mijn eigen heel de tijd druk lopen maken want het verbruik van olie was dermate hoog dat dat niet prettig autorijden was.
Alles viel nog binnen de norm van 1ltr op 1000km (absurd).
Bij mij was het ongeveer 1ltr op 2000km en soms wat meer maar daar doen ze niets aan.
Tevens had ik het bekende trillen bij ongeveer 120 km per uur vanalles aan gedaan door de dealer waaronder ook nieuwe velgen maar het bleef erin zitten.
Dan ook de Dsg bak die bij optrekken niet fijn wegreed maar soms schokkend tja daarvoor een Volvo gereden en dus weer gaan oriƫnteren naar een Volvo.
Nu dus een Witte V40 T3 zonder automaat dat mis ik wel een beetje en moet wel zeggen dat het rijgeluid in de auto wel iets meer is maar verders superrrr en genieten natuurlijk.
Maar wel veel gelukkiger en blijer dan voorheen.......hier een foto van alletwee naast elkaar......