diesel v/s elektra

Het board om te praten over zaken die exclusief voor de Plug In Hybrid Volvo's van toepassing zijn
Nutcaze
1st Gear member
Contacteer:

RichieB schreef: Misschien kan je zelf even de rekensom doen en die met ons delen?
In het meest gunstige geval voor opladen (een lege accu):

0,61+
0,35+
0,35*10,5
=
EUR 4,635

Diesel voor dezelfde 40km:
40/16*1,22=EUR 3.05

De stroom gaat verhoudingsgewijs duurder worden naarmate je meer restlading in je accu hebt zitten.

Het zou kunnen dat ik het mis heb van die eenmalige 0,35 bij E-laad maar ik meende dat dit zo werkte. Maar goed evengoed liegt het resultaat er niet om.
En de dichtstbijzijnde laadpaal van een andere aanbieder hier in Alkmaar zit bij mij op bijna 2km afstand. Da's bijna 4km heen en weer, zo'n 40 minuten lopen. Als ik dat ga doen (soms in het weekend) kan ik beter een fiets nemen....is een stuk goedkoper. En nog een voordeel: ik kan de kachel gebruiken, op stroom zou ik de 40km niet meer halen in dat geval wat het nog onrendabeler zou maken.

En rijdende op diesel hoef ik ook niet zo op het gaspedaal te letten zodat de diesel niet aanslaat (wat het voor de electriciteit-kant ook weer iets duurder zou maken). Die 1:16 is reeel.
Laatst gewijzigd door Nutcaze op 01.01.1970 - 01:00, 4 keer totaal gewijzigd.
2013 Volvo V60 PIH MY14 Bright Silver metallic, Ixion 18", Hybrid Technology + Driver Support Line
RichieB
6th Gear member

Waarom rekken je een extra €0,35 aan het begin? Ze rekenen toch een starttarief plus volumetarief? Verder heb ik nog nooit 10,5 kWh geladen, eerder 9 kWh als hij helemaal leeg is. Het geeft wel aan dat elaad veel te duur is. Heb jr deze rekensom al naar hun gestuurd?
Tesla Model S 75D, 2018 AWD Enhanced Autopilot 2.5 Sunroof
Tesla Model S 70, 2016 base + black headliner
V60 PIH Pure Limited Edition MY13 Xenium Security Advanced Safety Family Premium Sound DAB+
V70 MY2012 T4 Powershift LE Luxery Line Driver Support Line Family Line
V70 MY2004 Geartronic 185pk
NielsPHEV
7th Gear member

MacDeluxe schreef: Elektrisch:
Bij een gemiddelde kWh prijs van 0,22 en er vanuitgaande dat je 40 km op een volle accu van 11,2 Kw kunt, kost het €0,062 per km

Diesel:
Bij een literprijs van 1,35 en een gemiddeld gebruik van 1:14 kost het €0,096 per km

De prijs per liter diesel moet ver onder de 1 euro komen wil het goedkoper zijn dan electro.

@Hans oet Twente, Dat jij niet naar de bijtelling kijkt, wil niet zeggen dat niemand dat doet. Dus bedankt voor jouw ongezouten mening, maar ik kijk er heel anders tegenaan ;)
Wat vaak wordt vergeten is de invloed van korte ritten waardoor het voordeel van e veeel groter is. Als ik geen afspraken heb rijd ik 2 * 15 km naar kantoor volledig electrisch. Wanneer je dit met een koude diesel doet haal je echt geen 1:14 maar is het zo'n 1:10. De erad hoeft niet op te warmen.
volvosan
3rd Gear member

Het PIH concept is gebaseerd op dat je thuis een laadmogelijkheid hebt. Als dat niet het geval is vind ik niet dat je opeens met allerlei dure commerciële tarieven moet gaan zitten rekenen. Tuurlijk, je kunt alle rekensommen maken, maar wat is fair ?

En inderdaad zoals NielsPHEV aangeeft, kleine ritjes tikken keihard aan in het voordeel van elektrisch rijden.
MY14 V60 D6 Plug-in-Hybrid
IkeV70
5th Gear member

volvosan schreef: Het PIH concept is gebaseerd op dat je thuis een laadmogelijkheid hebt. Als dat niet het geval is vind ik niet dat je opeens met allerlei dure commerciële tarieven moet gaan zitten rekenen. Tuurlijk, je kunt alle rekensommen maken, maar wat is fair ?
PIH concept gebaseerd op thuisladen?? Dat heb ik nooit eerder gehoord. Volgens mij draai je het om. Achteraf in de praktijk blijkt dat electrisch rijden alleen goedkoper per km is dan diesel als je de mogelijkheid tot thuisladen hebt.

Maar volgens mij is het concept nooit geweest dat electisch rijden goedkoper is, alleen dat het milieuvriendelijker is.
V70 - 2.5D
V60 PIH
V60 T5
volvosan
3rd Gear member

Niet zo strict 'thuis' laden mss, maar wel obb de mogelijkheid om zoveel mogelijk te laden en als je er dan voor kiest om alleen op dure palen te kunnen laden dan moet je niet zeuren. Bovendien zat er niet voor niets standaard een Schuko snoer bij om thuis makkelijk te kunnen laden.
NielsPHEV
7th Gear member

IkeV70 schreef:
volvosan schreef: Het PIH concept is gebaseerd op dat je thuis een laadmogelijkheid hebt. Als dat niet het geval is vind ik niet dat je opeens met allerlei dure commerciële tarieven moet gaan zitten rekenen. Tuurlijk, je kunt alle rekensommen maken, maar wat is fair ?
PIH concept gebaseerd op thuisladen?? Dat heb ik nooit eerder gehoord. Volgens mij draai je het om. Achteraf in de praktijk blijkt dat electrisch rijden alleen goedkoper per km is dan diesel als je de mogelijkheid tot thuisladen hebt.

Maar volgens mij is het concept nooit geweest dat electisch rijden goedkoper is, alleen dat het milieuvriendelijker is.
Je stelling "Achteraf in de praktijk blijkt dat electrisch rijden alleen goedkoper per km is dan diesel als je de mogelijkheid tot thuisladen hebt" klopt echt niet electrisch is goedkoper EN minder milieu belastend zelfs wanneer je aan een "dure" laadpaal laadt. Wanneer je bij een bedrijf werkt waar zakelijk veel stroom wordt ingekocht wordt het voordeel nog enorm veel groter aangezien in de industrie 0,09 €/kWh al aan de hoge kant is...
IkeV70
5th Gear member

NielsPHEV schreef: Je stelling "Achteraf in de praktijk blijkt dat electrisch rijden alleen goedkoper per km is dan diesel als je de mogelijkheid tot thuisladen hebt" klopt echt niet electrisch is goedkoper EN minder milieu belastend zelfs wanneer je aan een "dure" laadpaal laadt. Wanneer je bij een bedrijf werkt waar zakelijk veel stroom wordt ingekocht wordt het voordeel nog enorm veel groter aangezien in de industrie 0,09 €/kWh al aan de hoge kant is...
Waarom denk je dat een "dure" laadpaal goedkoper is dan diesel? Een eLaad paal met €0,50 starttarief en €0,29 per kWh (ex btw) is per kilometer echt duurder dan diesel hoor. Dat er goedkopere alternatieve manieren zijn om aan stroom te komen, zoals thuisladen, is wat anders.
V70 - 2.5D
V60 PIH
V60 T5
volvosan
3rd Gear member

IkeV70 schreef: Waarom denk je dat een "dure" laadpaal goedkoper is dan diesel? Een eLaad paal met €0,50 starttarief en €0,29 per kWh (ex btw) is per kilometer echt duurder dan diesel hoor. Dat er goedkopere alternatieve manieren zijn om aan stroom te komen, zoals thuisladen, is wat anders.
Goed dat je dat laatste zelf ook inziet, en dat is nu precies de bedoeling van een plug-in. Het feit dat het daarnaast ook voordeliger is in bijtelling etc. voor als je nooit oplaad , doet aan t plug-in concept niets af en is louter vanwege fiscaliteiten.
IkeV70
5th Gear member

volvosan schreef:
IkeV70 schreef: Waarom denk je dat een "dure" laadpaal goedkoper is dan diesel? Een eLaad paal met €0,50 starttarief en €0,29 per kWh (ex btw) is per kilometer echt duurder dan diesel hoor. Dat er goedkopere alternatieve manieren zijn om aan stroom te komen, zoals thuisladen, is wat anders.
Goed dat je dat laatste zelf ook inziet, en dat is nu precies de bedoeling van een plug-in. Het feit dat het daarnaast ook voordeliger is in bijtelling etc. voor als je nooit oplaad , doet aan t plug-in concept niets af en is louter vanwege fiscaliteiten.
Alternatieve manieren zijn natuurlijk prachtig, maar in de praktijk gebruik ik toch vooral het netwerk van openbare laadpalen. Ik kan nergens stroom kopen voor €0,09 per kWh. Ik denk dat dat voor vrijwel alle PIH rijders geldt. Mijn thuistarief is geloof ik iets van €0,22 per kWh. Goedkoper dan eLaad, maar niet heel veel goedkoper. Ik weet niet wat andere commerciele laadpalen per kWh rekenen, het zal vast goedkoper zijn dan eLaad, maar vast niet heel veel goedkoper.

Dus, als het gaat over wat is goedkoper; een kilometer electrisch rijden of een kilometer op diesel: Het antwoord is dat het elkaar sowieso niet veel ontloopt, en in veel gevallen dus in het nadeel van electrisch rijden.

Maar even voor de duidelijkheid: Ik klaag niet over de prijs. Ik rij niet electrisch om kilometerkosten te besparen. Het gaat uiteindelijk sowieso maar om een paar tientjes verschil per jaar.
Laatst gewijzigd door IkeV70 op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
V70 - 2.5D
V60 PIH
V60 T5
HP4VOLVO
2nd Gear member

Verbazingwekkend dat de discussie alleen over de kosten van elektriciteit gaan.
Niemand kan mij wijsmaken dat je een hybride auto zoals een Volvo V60PIH koopt voor 40 km per dagdeel.(rit)
Stel je voor dat je de auto gebruikt zakelijk gebruikt voor b.v. klanten te bezoeken etc dan is het nog maar de vraag of een hybride zuiniger is dan een 1,6 of 2 liter diesel van Volvo.
Kijk je naar het hele proces van fabricage tot aan de sloop van een auto inclusief alle componenten dan is het nog maar de vraag of een hybride auto groener is dan een diesel.
Het ligt aan het leasecontract of alle brandstofkosten (elektriciteit en diesel) vergoed worden door de baas.
De belastingdienst heeft onlangs een aantal hybride rijders van een ander automerk aangeslagen voor een naheffing omdat zij het gestelde normverbruik ver overschrijden.
XC40T5 Recharge PIH , Business Pro, Pebble Grey metallic, Park assist “fisheye” view
(V40 D2, MY2015, Momentum, Bright Silver metallic, P520, Business Pack Connect, verwarmbare voorruit)
volvosan
3rd Gear member

HP4VOLVO schreef: Verbazingwekkend dat de discussie alleen over de kosten van elektriciteit gaan.
Niemand kan mij wijsmaken dat je een hybride auto zoals een Volvo V60PIH koopt voor 40 km per dagdeel.(rit)
Stel je voor dat je de auto gebruikt zakelijk gebruikt voor b.v. klanten te bezoeken etc dan is het nog maar de vraag of een hybride zuiniger is dan een 1,6 of 2 liter diesel van Volvo.
Kijk je naar het hele proces van fabricage tot aan de sloop van een auto inclusief alle componenten dan is het nog maar de vraag of een hybride auto groener is dan een diesel.
Het ligt aan het leasecontract of alle brandstofkosten (elektriciteit en diesel) vergoed worden door de baas.
De belastingdienst heeft onlangs een aantal hybride rijders van een ander automerk aangeslagen voor een naheffing omdat zij het gestelde normverbruik ver overschrijden.
Sorry, maar dat is nu eenmaal het onderwerp van dit topic....

De discussie jij probeert aan te zwengelen is al tot den treure in andere topics gevoerd.
IkeV70
5th Gear member

HP4VOLVO schreef: De belastingdienst heeft onlangs een aantal hybride rijders van een ander automerk aangeslagen voor een naheffing omdat zij het gestelde normverbruik ver overschrijden.
Inderdaad niet het onderwerp van dit topic, maar ik vind dit wel een opmerkelijke bewering. Kun je hier meer over vertellen (evt in een nieuw topic) ?
V70 - 2.5D
V60 PIH
V60 T5
RoaldH
6th Gear member

HP4VOLVO schreef: Verbazingwekkend dat de discussie alleen over de kosten van elektriciteit gaan.
Ik zit met de PIH in 1,5 jaar tijd iets boven de 30.000 km en rij (muv de buitenlandse vakanties en verre zakelijke ritten) vrijwel geheel elektrisch. Natuurlijk zou een V60 D4 (181pk) op langere ritten rond de 5L/100km rijden en de PIH dan rond de 6L/100km. Maar je moet, zoals Niels zegt, niet onderschatten dat de kortere ritten bij mij het verschil maken. De BMW 520d die ik voor de PIH reed, had een vergelijkbaar verbruik met de V60 D4. Dus loopt een gemiddelde van 5L/100km met de korte ritten (met een vergelijkbare diesel auto) in mijn geval al snel op tot bijna 8L/100km.
Laatst gewijzigd door RoaldH op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
2013 Volvo V60 PIH Pure Limited Edition MY13 Polestar
2021 Tesla Model 3 RWD Deep Blue / White
2023 Peugeot 208 GT 136 Rouge Elixir
HP4VOLVO
2nd Gear member

@Volvosan,
Dank je wel voor je reactie, topic gaat m.i. over diesel vs elektra.
Wat ik probeerde duidelijk te maken dat energietechnisch het geen uitgemaakte zaak is dat een hybride auto zuiniger is dan een diesel auto.
Alleen bij woon-werkverkeer waarbij de rit afstand korter is dan 40 km kan zuiver elektrisch worden gereden.
@IkeV70,
Enkele weken terug is uitgebreid in het nieuws geweest en in dagbladen vermeld dat een aantal Mitsubishi Outlander PHEV automobilisten een naheffing tegemoet konden zien van de belastingdienst omdat het energie-brandstofverbruik van hun auto te veel afweek van het vastgestelde normverbruik. In eerste instantie hebben de bestuurders dit terugverwezen naar hun lease maatschappij,maar de lease maatschappijen hebben dit weer terugverwezen naar de bestuurders van de auto's omdat zij verantwoordelijk zijn voor hun verbruik.
Hoe de ontwikkelingen nu zijn kan ik niet achterhalen. In mijn vriendenkring zitten geen Mitsubishi Outlander PHEV automobilisten.
@ RonaldH,
Dank je wel voor je reactie.
Als je woon-werkafstand ongeveer 40 km per dagdeel is kan je rekening houdend met 200 werkbare dagen 16.000 km per jaar rijden. In 1,5 jaar tijd > 24.000km.
Ik kan me voorstellen dat in jouw geval geval de kortere ritten het verschil maken.
In mijn eerdere item gaf ik aan dat bij veel kilometers per jaar b.v. meer dan 60.000 km per jaar ,het verbruik van een hybride auto ten opzichte van een geoptimaliseerde dieselauto, door onder andere het hoge gewicht van het accupakket hoger zal zijn dan een diesel.
Laatst gewijzigd door HP4VOLVO op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
XC40T5 Recharge PIH , Business Pro, Pebble Grey metallic, Park assist “fisheye” view
(V40 D2, MY2015, Momentum, Bright Silver metallic, P520, Business Pack Connect, verwarmbare voorruit)
IkeV70
5th Gear member

HP4VOLVO schreef: @Volvosan,
Dank je wel voor je reactie, topic gaat m.i. over diesel vs elektra.
Wat ik probeerde duidelijk te maken dat energietechnisch het geen uitgemaakte zaak is dat een hybride auto zuiniger is dan een diesel auto.
Nee, het gaat in dit topic heel specifiek over de prijs van een kilometer op diesel tov de prijs van een kilometer op electriciteit. Dus brandstofprijs vs kWh prijs. Het gaat niet over bredere kosten- en milieueaspecten van hybrides.

Dat gezegd hebbende...
HP4VOLVO schreef: @IkeV70,
Enkele weken terug is uitgebreid in het nieuws geweest en in dagbladen vermeld dat een aantal Mitsubishi Outlander PHEV automobilisten een naheffing tegemoet konden zien van de belastingdienst omdat het energie-brandstofverbruik van hun auto te veel afweek van het vastgestelde normverbruik. In eerste instantie hebben de bestuurders dit terugverwezen naar hun lease maatschappij,maar de lease maatschappijen hebben dit weer terugverwezen naar de bestuurders van de auto's omdat zij verantwoordelijk zijn voor hun verbruik.
Hier heb ik niets van gezien of gehoord. Kan er nu ook niets over vinden. We hebben hier nog een discussie gevoerd over of het schappelijk zou zijn om werkelijk verbruik van hybrides te meten en daar de belastingvoordelen op af te stemmen. Ook daar is zeker niet ter sprake geweest dat dit feitelijk al gebeurt. Ik zou het zeer opmerkelijk vinden als dit verhaal klopt (vandaar dat ik er ook nog even over doorga)
Laatst gewijzigd door IkeV70 op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
V70 - 2.5D
V60 PIH
V60 T5
RichieB
6th Gear member

HP4VOLVO schreef: Enkele weken terug is uitgebreid in het nieuws geweest en in dagbladen vermeld dat een aantal Mitsubishi Outlander PHEV automobilisten een naheffing tegemoet konden zien van de belastingdienst omdat het energie-brandstofverbruik van hun auto te veel afweek van het vastgestelde normverbruik. In eerste instantie hebben de bestuurders dit terugverwezen naar hun lease maatschappij,maar de lease maatschappijen hebben dit weer terugverwezen naar de bestuurders van de auto's omdat zij verantwoordelijk zijn voor hun verbruik.
Heb je misschien een linkje? Ik kan alleen dit en dit vinden, maar dat heeft niets met de belastingdienst te maken.

Weer een reden om niet te leasen, maar zelf de auto te financieren. :-)
Tesla Model S 75D, 2018 AWD Enhanced Autopilot 2.5 Sunroof
Tesla Model S 70, 2016 base + black headliner
V60 PIH Pure Limited Edition MY13 Xenium Security Advanced Safety Family Premium Sound DAB+
V70 MY2012 T4 Powershift LE Luxery Line Driver Support Line Family Line
V70 MY2004 Geartronic 185pk
volvosan
3rd Gear member

IkeV70 schreef:
HP4VOLVO schreef: @IkeV70,
Hier heb ik niets van gezien of gehoord. Kan er nu ook niets over vinden. We hebben hier nog een discussie gevoerd over of het schappelijk zou zijn om werkelijk verbruik van hybrides te meten en daar de belastingvoordelen op af te stemmen. Ook daar is zeker niet ter sprake geweest dat dit feitelijk al gebeurt. Ik zou het zeer opmerkelijk vinden als dit verhaal klopt (vandaar dat ik er ook nog even over doorga)
Het lijkt mij ook wel een erg sterk verhaal ; als dit het geval was geweest dan had je ongetwijfeld zo een paar linkjes van de Telegraaf site kunnen plukken :D Een gevalletje klok/klepel ?
V60_PHEV
4th Gear member

Zou het niet hier mee te maken kunnen hebben? : klik

Als de belastinginspecteur vindt dat een auto nauwelijks zakelijk gebruikt wordt kan hij afwijken van de vastgestelde bijtellingsschalen.
Je krijgt dan dus meer bijtelling, omdat de auto eigenlijk niet of nauwelijks een zakelijk bezit is.
Dit heeft niets te maken met de uitstoot.
pdreissen
2nd Gear member

Lijkt me onzin, als je van je bijtelling afwilt (minder dan 500km prive) ben je verplicht een rittenadministratie te voeren, in andere gevallen is er geen verplichting. Dus lijkt me zeer lastig aan te tonen. Of ze moeten al op basis van facturatie gaan nakijken waar je bent geweest of niet. Dus qua bewijslast lijkt me dit een onmogelijke zaak voor de BD.
BMW 325i touring
Volvo V40 Europe edition 1.8 bi-fuel
Volvo S60 D5
Volvo XC90 D5
BMW 320i
Audi A6 Avant 3.0tdi
Volvo V60 PIH MY15
Plaats reactie

Terug naar “Plug In Hybrid Volvo's”