diesel v/s elektra

Het board om te praten over zaken die exclusief voor de Plug In Hybrid Volvo's van toepassing zijn
Gebruikersavatar
R.Bijl
3rd Gear member
Berichten: 417
Lid geworden op: 19.03.2005 - 12:57
Locatie: Bergambacht
Contacteer:

Medeforummers,

dit is misschien wel eens een leuke overdenking alleen naar de kosten kijkend, de brandstofprijs is weer een lekker stukje aan het zakken en gaat wellicht nog verder...

in mijn mening is het straks duurder rijden op elektra dan op diesel dus is het uit kosten overweging nog wel zo handig om elektrisch te rijden?

schiet maar eens in! ben benieuwd naar jullie meningen...

groet,
Robin
Volvo V60 PIH Rebel Blue-Driver support line-Security line-Hybrid techno line-Winter line-Heico Volution.
Volvo 850 T-5R CY estate
Volvo v70 2.5t Ocean race
Volvo XC90 T6 full options
Volvo V70 2.4t Ocean Race
Volvo 850 2.5-20V
VW Golf 1.9 TDI GT.
Gebruikersavatar
IkeV70
5th Gear member
Berichten: 2136
Lid geworden op: 27.01.2006 - 22:18
Locatie: Heerhugowaard

Laden bij ELaad/EVNetNL palen, met starttarief en 0,29 / kWh (ex btw) maakt het electrisch rijden al een tijdje duurder dan rijden op diesel.
Laatst gewijzigd door IkeV70 op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
V70 - 2.5D
V60 PIH
V60 T5
Gebruikersavatar
Paul
Geartronic member
Berichten: 33123
Lid geworden op: 19.09.2004 - 00:38

Maar het heerlijke rijden van elektrisch is onbetaalbaar, for everything else Mastercard ;-)
MY08 C30 1.6D Summum / MY09 C30 1.6D DrivE Sport / MY11 V50 D2 / MY13 C30 D2 R-Edition / MY16 V40 D2 R-Design / MY14 V60 D6 Plug-in-Hybrid Ice White /MY16 V70 D4 Polar+ Magic Blue / MY17 V60 D5 Twin Engine Special Edition Ice White / MY13 C30 D2 R-Edition / MY19 V90 T4 Business Sport / MY20 E-Golf
MY20 XC60 T4 Polestar Engineered R-Design / MY23 XC40 Pure Electric Plus

MY23 Polestar 2 Snow, Pilot, 20inch
MY24.5 XC40 Pure Electric Ultra
volvo-ert
1st Gear member
Berichten: 15
Lid geworden op: 19.11.2014 - 17:03

€2,28 aan de openbare paal in amsterdam als ik de app The New Motion moet geloven. Voor 40 km karren is dat: 5,6 ct/km. De dieselprijs moet nog wel flink blijven zakken dan.... Of kloppen die tarieven niet?
Gebruikersavatar
henkchroom
3rd Gear member
Berichten: 359
Lid geworden op: 09.01.2014 - 21:58
Contacteer:

Op de zaak laad ik nog lekker voor € 0,085 / Kwh (ex BTW) en thuis voor € 0,19 (ex BTW). Dus voorlopig nog wel goedkoper.
Maar ik ben het helemaal eens met voorlaatste spreker: Elektrisch rijden is onbetaalbaar.
Gebruikersavatar
jp-v60
4th Gear member
Berichten: 664
Lid geworden op: 22.06.2013 - 12:10

voor 2,25 kan je ongeveer 40 km rijden. Als je alleen op diesel rijdt dan kom je ongeveer 16 km ver op 1 liter, Dus om 40 km te kunnen rijden moet je 2,5 liter diesel tanken a 1.40 ben je 3.50 kwijt dus elektra is nog steeds goedkoper.
Gebruikersavatar
NielsPHEV
7th Gear member
Berichten: 5300
Lid geworden op: 14.09.2004 - 20:13

R.Bijl schreef: Medeforummers,

dit is misschien wel eens een leuke overdenking alleen naar de kosten kijkend, de brandstofprijs is weer een lekker stukje aan het zakken en gaat wellicht nog verder...

in mijn mening is het straks duurder rijden op elektra dan op diesel dus is het uit kosten overweging nog wel zo handig om elektrisch te rijden?

schiet maar eens in! ben benieuwd naar jullie meningen...

groet,
Robin
Hoezo mening dat kan je toch uitrekenen ? Zelfs met een ex BTW particulier tarief van 0,19 kWh en een regulier verbuik met warme motor is electrisch nog zo'n factor twee voordeliger dan diesel. Wanneer je compenseert voor de kortere ritten met koude motor en dus hoger diesel verbruik wordt het e voordeel alleen maar groter.
X4er0
2nd Gear member
Berichten: 56
Lid geworden op: 14.05.2013 - 10:59

Elektra zal binnen de bebouwde kom altijd voordeliger zijn, snelweg doe ik alleen maar op de diesel.

Laat de auto acceleren naar 90KM per uur op elektra en zodra hij daar is druk ik op Save, alles tot aan de 80 doe ik op stroom..
Gebruikersavatar
IkeV70
5th Gear member
Berichten: 2136
Lid geworden op: 27.01.2006 - 22:18
Locatie: Heerhugowaard

jp-v60 schreef: voor 2,25 kan je ongeveer 40 km rijden. Als je alleen op diesel rijdt dan kom je ongeveer 16 km ver op 1 liter, Dus om 40 km te kunnen rijden moet je 2,5 liter diesel tanken a 1.40 ben je 3.50 kwijt dus elektra is nog steeds goedkoper.
Hangt er dus vanaf waar je laadt. Ik kreeg laatst een rekening voor openbaar laden. Ik betaalde in totaal €61,50 (incl btw) voor bijna 150 kWh stroom. Ik gok dat dat 525 electrische kilometers waren. Als ik die 61,50 had uitgegeven aan diesel (zo'n 44 liter) dan was ik verder gekomen.

X4er0 schreef: Elektra zal binnen de bebouwde kom altijd voordeliger zijn, snelweg doe ik alleen maar op de diesel.
Laat de auto acceleren naar 90KM per uur op elektra en zodra hij daar is druk ik op Save, alles tot aan de 80 doe ik op stroom..
Het zou een mooie aanvulling zijn als dit een standaard stand was, een extra hybride stand die de diesel laat aanslaan zodra je boven de 70 km/h komt. De Save-knop heeft als nadeel dat hij bij gaat laden als de accu minder dan halfvol is. Laden op de dieselmotor wil je liever niet. (wat trouwens ook een reden is om de accu niet helemaal leeg te rijden in Pure stand, die laatste 3 streepjes worden toch meteen weer bijgeladen in hybrid mode)
V70 - 2.5D
V60 PIH
V60 T5
Gebruikersavatar
Hans oet Twent
8th Gear member
Berichten: 10630
Lid geworden op: 18.12.2006 - 21:05
Locatie: Twente

Tja dat gaat een leuke discussie worden. Wat als....... als dan.....


Enniehow mijn ongezouten mening is dat ik als rijder niet kijk op een litertje of Kw/h meer of minder. Zeker niet als er auto's van 50K en meer gekocht dan wel bereden worden. Niet zeuren gewoon rijden en als de tank/accu leeg is weer vullen. Ook kijk ik als Lease rijder niet naar bijtelling. Als ik zo'n auto wil rijden omdat ik dat een gave auto vindt en die voldoet aan alle eisen die ik aan een auto stel en hij valt binnen het lease budget dan betaal ik dat gewoon. Auto rijden kost geld zowel links om danwel rechts om.

Dat gel*l in NL mbt zuinige auto's maakt de gehele (auto) markt kapot. Gewoon alle lease rijders 1% p/mnd van de catalogus waarde laten bijtellen. Of je nu Elektrisch of benzine of Diesel dan wel groot klein of middenklasser rijdt. Zo komt de autobranche weer een beetje op niveau en kan de consument die privé een gebruikte (ex-lease) auto koopt weer ruim een keus gaan maken. Nu halen we ze veel uit het buitenland omdat ze hier niet te vinden zijn.
Pffff dat ben ik kwiet... :-)
“Carpe Diem”
XC60 T8 Twin Engine R-Design My’20 een onbegrensd 2e HANSje met “senioren instap”
'Voorlop(er)(ig)' een 308 GT SW bj'24 voorzien van een halve 6 pitter.
MGB GT BRG Classic Rally Car 1969 > FOR SALE!!!!!!
Er is "Iets moois" onderweg, duurt helaas nog wel even voordat het hier op het landgoed staat.
Exit: V70 D5 / V70 D4 / V70 2.5 / V90 D4 / V90 D4 / V70 D4 / V60 T6 recharge
Gebruikersavatar
lint
Geartronic member
Berichten: 29484
Lid geworden op: 23.02.2007 - 00:12
Locatie: Ridderkerk

Dat lucht lekker op en ik ben het helemaal met je eens.
Laatst gewijzigd door lint op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
XC40 Pure electric Twin Engine Ultimate 2023
BMW Z4 G29 sDrive20i 2024
MGB GT 1976
vaudi
5th Gear member
Berichten: 1032
Lid geworden op: 26.12.2013 - 20:33

lint schreef:
Hans oet Twent schreef: Tja dat gaat een leuke discussie worden. Wat als....... als dan.....


Enniehow mijn ongezouten mening is dat ik als rijder niet kijk op een litertje of Kw/h meer of minder. Zeker niet als er auto's van
Dat lucht lekker op en ik ben het helemaal met je eens.
Leuk verhaal, helaas zijn de feiten anders en kijken we in het algemeen bij auto's wel degelijk naar wat het kost.
Dat doe jij ook omdat je al kijkt of het binnen het lease budget past. Dus linksom of rechtsom zult altijd onder een bepaalde prijs moeten blijven om het nog te kunnen verantwoorden.
Bij een laag bijtellings percentage kun je gewoonlijk wat verder de ladder op.
Gebruikersavatar
jp-v60
4th Gear member
Berichten: 664
Lid geworden op: 22.06.2013 - 12:10

Hans oet Twent schreef: Tja dat gaat een leuke discussie worden. Wat als....... als dan.....


Enniehow mijn ongezouten mening is dat ik als rijder niet kijk op een litertje of Kw/h meer of minder. Zeker niet als er auto's van 50K en meer gekocht dan wel bereden worden. Niet zeuren gewoon rijden en als de tank/accu leeg is weer vullen. Ook kijk ik als Lease rijder niet naar bijtelling. Als ik zo'n auto wil rijden omdat ik dat een gave auto vindt en die voldoet aan alle eisen die ik aan een auto stel en hij valt binnen het lease budget dan betaal ik dat gewoon. Auto rijden kost geld zowel links om danwel rechts om.

Dat gel*l in NL mbt zuinige auto's maakt de gehele (auto) markt kapot. Gewoon alle lease rijders 1% p/mnd van de catalogus waarde laten bijtellen. Of je nu Elektrisch of benzine of Diesel dan wel groot klein of middenklasser rijdt. Zo komt de autobranche weer een beetje op niveau en kan de consument die privé een gebruikte (ex-lease) auto koopt weer ruim een keus gaan maken. Nu halen we ze veel uit het buitenland omdat ze hier niet te vinden zijn.
Pffff dat ben ik kwiet... :-)
Dat systeem hebben we al 25% bijtelling bij 52% IB is 1% van de cataloguswaarde.
Gebruikersavatar
Paul
Geartronic member
Berichten: 33123
Lid geworden op: 19.09.2004 - 00:38

Volgens mij hadden we het hier niet over bijtelling, daar zijn genoeg andere topics over

Back on Topic!
MY08 C30 1.6D Summum / MY09 C30 1.6D DrivE Sport / MY11 V50 D2 / MY13 C30 D2 R-Edition / MY16 V40 D2 R-Design / MY14 V60 D6 Plug-in-Hybrid Ice White /MY16 V70 D4 Polar+ Magic Blue / MY17 V60 D5 Twin Engine Special Edition Ice White / MY13 C30 D2 R-Edition / MY19 V90 T4 Business Sport / MY20 E-Golf
MY20 XC60 T4 Polestar Engineered R-Design / MY23 XC40 Pure Electric Plus

MY23 Polestar 2 Snow, Pilot, 20inch
MY24.5 XC40 Pure Electric Ultra
HP4VOLVO
2nd Gear member
Berichten: 74
Lid geworden op: 14.09.2014 - 18:51
Locatie: Vlaardingen

Na ongeveer 50 km op elektriciteit wordt overgeschakeld op diesel omdat de accu's dan leeg zijn.
Paul Maaskant heeft een leuk stukje geschreven in Volvodrive waarop ik hem een email heb geschreven om mogelijk nog zuiniger om te springen met energie.
Bij ritten kleiner dan 50 km kan je alleen met elektriciteit heel lage verbruikskosten realiseren, waarbij je om de 50 km wel eerst de accu's weer op moet laden om weer verder te kunnen (op elektriciteit)
Door een krankzinnige kronkel van de regering waarbij door onzinnige tests o.a. de hybride V60 PIH een gigantisch belastingvoordeel alleen voor de zakelijke rijders als resultaat heeft, kan met de huidige dieseltechniek met optimalisatie met behulp van kleinere motoren meer turbo's en inspuittechnieken veel meer besparing worden bereikt dan nu met deze hybride techniek.
XC40T5 Recharge PIH , Business Pro, Pebble Grey metallic, Park assist “fisheye” view
(V40 D2, MY2015, Momentum, Bright Silver metallic, P520, Business Pack Connect, verwarmbare voorruit)
Gebruikersavatar
MacDeluxe
2nd Gear member
Berichten: 140
Lid geworden op: 15.10.2014 - 12:56
Locatie: Gelderland

Elektrisch:
Bij een gemiddelde kWh prijs van 0,22 en er vanuitgaande dat je 40 km op een volle accu van 11,2 Kw kunt, kost het €0,062 per km

Diesel:
Bij een literprijs van 1,35 en een gemiddeld gebruik van 1:14 kost het €0,096 per km

De prijs per liter diesel moet ver onder de 1 euro komen wil het goedkoper zijn dan electro.

@Hans oet Twente, Dat jij niet naar de bijtelling kijkt, wil niet zeggen dat niemand dat doet. Dus bedankt voor jouw ongezouten mening, maar ik kijk er heel anders tegenaan ;)
Gebruikersavatar
Hans oet Twent
8th Gear member
Berichten: 10630
Lid geworden op: 18.12.2006 - 21:05
Locatie: Twente

MacDeluxe schreef: @Hans oet Twente, Dat jij niet naar de bijtelling kijkt, wil niet zeggen dat niemand dat doet. Dus bedankt voor jouw ongezouten mening, maar ik kijk er heel anders tegenaan ;)
Dat moet ook anders wordt het zo saai in dit land...... ;-) :-) Want immers; Niets Moet Alles Mag....
“Carpe Diem”
XC60 T8 Twin Engine R-Design My’20 een onbegrensd 2e HANSje met “senioren instap”
'Voorlop(er)(ig)' een 308 GT SW bj'24 voorzien van een halve 6 pitter.
MGB GT BRG Classic Rally Car 1969 > FOR SALE!!!!!!
Er is "Iets moois" onderweg, duurt helaas nog wel even voordat het hier op het landgoed staat.
Exit: V70 D5 / V70 D4 / V70 2.5 / V90 D4 / V90 D4 / V70 D4 / V60 T6 recharge
Gebruikersavatar
MacDeluxe
2nd Gear member
Berichten: 140
Lid geworden op: 15.10.2014 - 12:56
Locatie: Gelderland

Hans oet Twent schreef: Want immers; Niets Moet Alles Mag....
Tja... als het levens toch eens zo makkelijk was >_<
Nutcaze
1st Gear member
Berichten: 48
Lid geworden op: 07.12.2005 - 19:41
Contacteer:

MacDeluxe schreef: Elektrisch:
Bij een gemiddelde kWh prijs van 0,22 en er vanuitgaande dat je 40 km op een volle accu van 11,2 Kw kunt, kost het €0,062 per km

Diesel:
Bij een literprijs van 1,35 en een gemiddeld gebruik van 1:14 kost het €0,096 per km

De prijs per liter diesel moet ver onder de 1 euro komen wil het goedkoper zijn dan electro.

@Hans oet Twente, Dat jij niet naar de bijtelling kijkt, wil niet zeggen dat niemand dat doet. Dus bedankt voor jouw ongezouten mening, maar ik kijk er heel anders tegenaan ;)
Nou tank ik voor 1.22 de liter tegenwoordig en heb ik alleen maar laadpalen van e-laad om me heen en geen mogelijkheid om thuis een laadvoorziening te installeren....mag je daar ook even de rekensom voor doen en zal je tot een andere conclusie komen. Daarbovenop rij ik 1 op 16 en is 40 km lastig haalbaar in de winter op stroom.
2013 Volvo V60 PIH MY14 Bright Silver metallic, Ixion 18", Hybrid Technology + Driver Support Line
Gebruikersavatar
RichieB
6th Gear member
Berichten: 2784
Lid geworden op: 13.05.2008 - 17:46
Locatie: Goeree-Overflakkee

Misschien kan je zelf even de rekensom doen en die met ons delen?
Tesla Model S 75D, 2018 AWD Enhanced Autopilot 2.5 Sunroof
Tesla Model S 70, 2016 base + black headliner
V60 PIH Pure Limited Edition MY13 Xenium Security Advanced Safety Family Premium Sound DAB+
V70 MY2012 T4 Powershift LE Luxery Line Driver Support Line Family Line
V70 MY2004 Geartronic 185pk
Plaats reactie

Terug naar “Plug In Hybrid Volvo's”