Als je op een tweebaans snelweg rijdt (zoals bijvoorbeeld de A5, met een 130 km/u grens) wil je graag met de stroom (haha, no pun intended) meekunnen.
Dan heb je dus de keuze om de rechterrijstrook achter een vrachtwagen te gaan hangen of met de linkerbaan meerijden en dan draait het grootste deel van de tijd de motor mee. De grenzen binnen pure een kléin beetje oprekken zou hierbij prettig zijn. Dat de actieradius daarmee daalt besef ik me, maar dat ik mijn eigen keuze (in mijn geval zou ik woon-werk dan netaan redden op de accu want ik heb nu nog 10KM over als ik aankom).
Een bijtelling overstapper
- MacDeluxe
- 2nd Gear member
- Berichten: 140
- Lid geworden op: 15.10.2014 - 12:56
- Locatie: Gelderland
Gister aangekomen in Winterberg. Ff lekker op de duitse autobahn gereden (niet harder dan 160...vrouw en kids aan boord), maar moet zeggen dat hij echt heerlijk gaat zeg! Veel comfortabeler dan de voorganger. En ik denk inderdaad dat het voor een groot deel komt door het grote gewicht, hij ligt vooral in de lange bochten als een blok aan de weg.
Had gehoopt hier in de sneeuw lekker gebruik te kunnen maken van de AWD, maar het is hier helemaal groen
De pistes wel wit, maar ik verwacht geen sneeuwval meer deze week.
Had gehoopt hier in de sneeuw lekker gebruik te kunnen maken van de AWD, maar het is hier helemaal groen

- hans98
- 4th Gear member
- Berichten: 924
- Lid geworden op: 19.12.2007 - 14:44
- Locatie: Leiderdorp
Geniet desondanks van de schnitzels!
Ooit: 340D, V50 2.4, V50 T5, S40 1.8, V70 2.5T, V60 PIH, XC90 T8
Nu Privé: MY17 V40 T2 Geartronic Nordic+ Luxury, Denim Blue, blond leder. Zakelijk: Tesla Model S75D
Nu Privé: MY17 V40 T2 Geartronic Nordic+ Luxury, Denim Blue, blond leder. Zakelijk: Tesla Model S75D
- Paul
- Geartronic member
- Berichten: 33123
- Lid geworden op: 19.09.2004 - 00:38
Ja precies, je bent lekker weg toch, heerlijk!
MY08 C30 1.6D Summum / MY09 C30 1.6D DrivE Sport / MY11 V50 D2 / MY13 C30 D2 R-Edition / MY16 V40 D2 R-Design / MY14 V60 D6 Plug-in-Hybrid Ice White /MY16 V70 D4 Polar+ Magic Blue / MY17 V60 D5 Twin Engine Special Edition Ice White / MY13 C30 D2 R-Edition / MY19 V90 T4 Business Sport / MY20 E-Golf
MY20 XC60 T4 Polestar Engineered R-Design / MY23 XC40 Pure Electric Plus
MY23 Polestar 2 Snow, Pilot, 20inch
MY24.5 XC40 Pure Electric Ultra
MY20 XC60 T4 Polestar Engineered R-Design / MY23 XC40 Pure Electric Plus
MY23 Polestar 2 Snow, Pilot, 20inch
MY24.5 XC40 Pure Electric Ultra
-
- 5th Gear member
- Berichten: 1032
- Lid geworden op: 26.12.2013 - 20:33
In een auto van 1849kg telt een lichaamsgewicht toenamen van 15 kg % amper mee. Dat merk je niet in de prestaties van een PIH.MacDeluxe schreef: Ben het geld van de skipassen al aan spenderen aan de wienerschnitzels .
Dat is in een panda van 750 kg wel anders.
- diesel01
- Geartronic member
- Berichten: 21176
- Lid geworden op: 22.05.2009 - 14:27
Zo jij bent eindbaas in het relativeren..Paul schreef: Ja precies, je bent lekker weg toch, heerlijk!
Wanneer je komt om te skiën dan zou ik niet heel blij worden van groene weides.
Nu is Winterberg niet het meest sneeuw zekere maar toch..
De alpen schijnt na de kerst sneeuw te krijgen.
V90 T6 Recharge Rdesign
V90 D5 AWD Inscription/V70 D4 8GT Inscription/XC60 D5 Summum AWD GT fourC Polestar/V70 D5 GT sports edition/S60 2.4d/Opel Corsa1.1/V40 1.9D/V40 1.8 lpi/xedos 6 2.0 V6/626 2.0 coupe/Uno 1.1[/s][/s]
V90 D5 AWD Inscription/V70 D4 8GT Inscription/XC60 D5 Summum AWD GT fourC Polestar/V70 D5 GT sports edition/S60 2.4d/Opel Corsa1.1/V40 1.9D/V40 1.8 lpi/xedos 6 2.0 V6/626 2.0 coupe/Uno 1.1[/s][/s]
- MacDeluxe
- 2nd Gear member
- Berichten: 140
- Lid geworden op: 15.10.2014 - 12:56
- Locatie: Gelderland
Oh, maar een beetje relativeren kan ik ook hoor
ik ben nog herstellende van een scheur in mijn hamstring. Daardoor twijfelde ik heel erg of ik wel kon gaan skiën. Gister mijn fysio nog gebeld. Die vond dat het wel zou kunnen. Dus tegen mezelf gezegd dat als de piste wat beter zou zijn vandaag, dat ik toch op de lange latten zou gaan. Echter vandaag zijn zelfs de liften niet aan, dus de keuze is wel voor me gemaakt!
Daarnaast zijn mijn twee zoontjes zo jong dat ze het sleeën geweldig vinden! Dat kunnen we gelukkig nog wel

Daarnaast zijn mijn twee zoontjes zo jong dat ze het sleeën geweldig vinden! Dat kunnen we gelukkig nog wel

- diesel01
- Geartronic member
- Berichten: 21176
- Lid geworden op: 22.05.2009 - 14:27
Tja dat veranderd de zaak wel een beetje, in ieder geval veel plezier.
Aanstaande zaterdag over 3 week rijden wij naar Fiss in Oostenrijk waar ze op de dal pistes wel een metertje of 2 kunnen gebruiken..
Hoger gelegen ligt sneeuw dus skiën kunnen we.
Ik ga liever met sneeuwkettingen naar boven dan dat er bijna geen sneeuw is.
Aanstaande zaterdag over 3 week rijden wij naar Fiss in Oostenrijk waar ze op de dal pistes wel een metertje of 2 kunnen gebruiken..
Hoger gelegen ligt sneeuw dus skiën kunnen we.
Ik ga liever met sneeuwkettingen naar boven dan dat er bijna geen sneeuw is.
V90 T6 Recharge Rdesign
V90 D5 AWD Inscription/V70 D4 8GT Inscription/XC60 D5 Summum AWD GT fourC Polestar/V70 D5 GT sports edition/S60 2.4d/Opel Corsa1.1/V40 1.9D/V40 1.8 lpi/xedos 6 2.0 V6/626 2.0 coupe/Uno 1.1[/s][/s]
V90 D5 AWD Inscription/V70 D4 8GT Inscription/XC60 D5 Summum AWD GT fourC Polestar/V70 D5 GT sports edition/S60 2.4d/Opel Corsa1.1/V40 1.9D/V40 1.8 lpi/xedos 6 2.0 V6/626 2.0 coupe/Uno 1.1[/s][/s]
- MacDeluxe
- 2nd Gear member
- Berichten: 140
- Lid geworden op: 15.10.2014 - 12:56
- Locatie: Gelderland
Ja natuurlijk!!! Ik was ook veel liever een week lang op de latten de berg afgegaan om te eindigen met Jäger thee.
Maar dan was ik wel naar Oostenrijk gegaan.
Hier in Winterberg is het er ff lekker uit zijn en dat in twee en een half uur rijden.
Maar dan was ik wel naar Oostenrijk gegaan.
Hier in Winterberg is het er ff lekker uit zijn en dat in twee en een half uur rijden.
- Paul
- Geartronic member
- Berichten: 33123
- Lid geworden op: 19.09.2004 - 00:38
Ik was vorige week in Verbier, was top, maar het gebied heeft wel sneeuw nodig, maar wij hadden het heerlijk! Ik denk dat het in Maart Nauders wordt.
MY08 C30 1.6D Summum / MY09 C30 1.6D DrivE Sport / MY11 V50 D2 / MY13 C30 D2 R-Edition / MY16 V40 D2 R-Design / MY14 V60 D6 Plug-in-Hybrid Ice White /MY16 V70 D4 Polar+ Magic Blue / MY17 V60 D5 Twin Engine Special Edition Ice White / MY13 C30 D2 R-Edition / MY19 V90 T4 Business Sport / MY20 E-Golf
MY20 XC60 T4 Polestar Engineered R-Design / MY23 XC40 Pure Electric Plus
MY23 Polestar 2 Snow, Pilot, 20inch
MY24.5 XC40 Pure Electric Ultra
MY20 XC60 T4 Polestar Engineered R-Design / MY23 XC40 Pure Electric Plus
MY23 Polestar 2 Snow, Pilot, 20inch
MY24.5 XC40 Pure Electric Ultra
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 177
- Lid geworden op: 27.07.2013 - 14:20
- Locatie: Leusden
- Contacteer:
Daar kan ik mij dus helemaal niet in vinden. Heb jij een aangepast onderstel? 18 of 19 inch?hans98 schreef: Nice. Ik had hiervoor een X3 2.0D (nieuwe model), twee jaar mee gedaan en toen weer terug naar Volvo (50% door bijtelling, 50% door band met het merk). Ik was in positieve zin verrast met de motor dat er zo onwijs veel power in zit en icm de schitterende automaat en X-Drive het echt een feest was om in te rijden. Nadeel van de X3 is de herrie die de motor maakt. Echt BMW onwaardig en volgens mij is het motorgeluid van de 20D in de 3 en 5 serie beter gedempt (en 1, 2, 4 serie).
Wat je wel zult merken op de autobahn is dat de V60 echt super rijdt, waarschijnlijk door het hoge gewicht. Alsof je op rails rijdt![]()
Ik vind dat het stuur een soort continue uitslag naar links of rechts wil maken. zodat je niet echt relaxed mee 1 hand of zelfs 1 vinger je auto in rechte lijn kunt houden. Ik heb overigens niet de optie van instelbare besturing.
De V50 stuurt veel preciezer. strakker en lichtvoetiger. De V60 is vaag en zeker op hogere snelheid (boven 200 km/h) vind ik hem niet strak en zeker liggen.
Tot slot, ook al heeft die niet met de wegligging te maken. Ik vind de automaat echt niet fijn. als je gas geeft moet hij eigenlijk altijd even denken. Het is gewoon niet direct. Alleen in de powermodus of de automaat op manual in 1 versnelling kan dit enigszins verhelpen.
Volvo for life!
V50 2.0d (4x)
V50 2.0d (4x)
-
- 4th Gear member
- Berichten: 809
- Lid geworden op: 30.11.2012 - 13:46
Ik ben het met je eens mbt de continue uitslag. Ook ik kan niet met 1 vinger rijden maar moet het stuur toch altijd redelijk stevig beet houden. Qua stabiliteit valt het mee maar op rails rijden vind ik het niet. Bij hogere snelheden wordt het minder maar dat is bij meerdere auto's.V60Majolee schreef:
Daar kan ik mij dus helemaal niet in vinden. Heb jij een aangepast onderstel? 18 of 19 inch?
Ik vind dat het stuur een soort continue uitslag naar links of rechts wil maken. zodat je niet echt relaxed mee 1 hand of zelfs 1 vinger je auto in rechte lijn kunt houden. Ik heb overigens niet de optie van instelbare besturing.
De V50 stuurt veel preciezer. strakker en lichtvoetiger. De V60 is vaag en zeker op hogere snelheid (boven 200 km/h) vind ik hem niet strak en zeker liggen.
Tot slot, ook al heeft die niet met de wegligging te maken. Ik vind de automaat echt niet fijn. als je gas geeft moet hij eigenlijk altijd even denken. Het is gewoon niet direct. Alleen in de powermodus of de automaat op manual in 1 versnelling kan dit enigszins verhelpen.
Volvo V70R AWD Rica 1998
Audi A4 2.0 TDI S-Edition Abt 2010
Volvo V60 D6 Pih
Audi A4 2.0 TDI S-Edition Abt 2010
Volvo V60 D6 Pih
-
- 3rd Gear member
- Berichten: 298
- Lid geworden op: 30.01.2013 - 12:25
Hier t zelfde, ook geen servotronic optie genomen ?IV39 schreef:Ik ben het met je eens mbt de continue uitslag. Ook ik kan niet met 1 vinger rijden maar moet het stuur toch altijd redelijk stevig beet houden. Qua stabiliteit valt het mee maar op rails rijden vind ik het niet. Bij hogere snelheden wordt het minder maar dat is bij meerdere auto's.V60Majolee schreef:
Daar kan ik mij dus helemaal niet in vinden. Heb jij een aangepast onderstel? 18 of 19 inch?
Ik vind dat het stuur een soort continue uitslag naar links of rechts wil maken. zodat je niet echt relaxed mee 1 hand of zelfs 1 vinger je auto in rechte lijn kunt houden. Ik heb overigens niet de optie van instelbare besturing.
De V50 stuurt veel preciezer. strakker en lichtvoetiger. De V60 is vaag en zeker op hogere snelheid (boven 200 km/h) vind ik hem niet strak en zeker liggen.
Tot slot, ook al heeft die niet met de wegligging te maken. Ik vind de automaat echt niet fijn. als je gas geeft moet hij eigenlijk altijd even denken. Het is gewoon niet direct. Alleen in de powermodus of de automaat op manual in 1 versnelling kan dit enigszins verhelpen.
MY14 V60 D6 Plug-in-Hybrid
- IkeV70
- 5th Gear member
- Berichten: 2136
- Lid geworden op: 27.01.2006 - 22:18
- Locatie: Heerhugowaard
Het is al vaker besproken
De meningen zijn verdeeld. Ik vind de pih een dweil zodra de snelheid boven de 120 komt. Met een beetje zijwind of onregelmatigheden in het wegdek gaat het alle kanten op. Ik ben continue koerscorrecties aan het maken. Met mn 18" zomerbanden ging het iets beter. Nu met de 17" winterbanden is het een stuk erger.
Ik heb wel instelbare stuurbekrachtiging. Ik heb bij de dealer geïnformeerd of het zinvol is om de uitlijning na te kijken. Volgens hem niet, tenzij de banden slijtage duidelijk wijst op een probleem. Misschien binnenkort toch nog maar eens expliciet met hem over hebben.
De meningen zijn verdeeld. Ik vind de pih een dweil zodra de snelheid boven de 120 komt. Met een beetje zijwind of onregelmatigheden in het wegdek gaat het alle kanten op. Ik ben continue koerscorrecties aan het maken. Met mn 18" zomerbanden ging het iets beter. Nu met de 17" winterbanden is het een stuk erger.
Ik heb wel instelbare stuurbekrachtiging. Ik heb bij de dealer geïnformeerd of het zinvol is om de uitlijning na te kijken. Volgens hem niet, tenzij de banden slijtage duidelijk wijst op een probleem. Misschien binnenkort toch nog maar eens expliciet met hem over hebben.
V70 - 2.5D
V60 PIH
V60 T5
V60 PIH
V60 T5
- Paul
- Geartronic member
- Berichten: 33123
- Lid geworden op: 19.09.2004 - 00:38
Met beide sets kan ik prima rijden met 1 vinger. Heeft de dealer er wel eens naar gekeken?
MY08 C30 1.6D Summum / MY09 C30 1.6D DrivE Sport / MY11 V50 D2 / MY13 C30 D2 R-Edition / MY16 V40 D2 R-Design / MY14 V60 D6 Plug-in-Hybrid Ice White /MY16 V70 D4 Polar+ Magic Blue / MY17 V60 D5 Twin Engine Special Edition Ice White / MY13 C30 D2 R-Edition / MY19 V90 T4 Business Sport / MY20 E-Golf
MY20 XC60 T4 Polestar Engineered R-Design / MY23 XC40 Pure Electric Plus
MY23 Polestar 2 Snow, Pilot, 20inch
MY24.5 XC40 Pure Electric Ultra
MY20 XC60 T4 Polestar Engineered R-Design / MY23 XC40 Pure Electric Plus
MY23 Polestar 2 Snow, Pilot, 20inch
MY24.5 XC40 Pure Electric Ultra
-
- 5th Gear member
- Berichten: 1032
- Lid geworden op: 26.12.2013 - 20:33
Wij hebben de auto laten uitlijnen. Bij meting bleek dat de auto wel binnen de fabrieksspecificatie stond.IkeV70 schreef: Het is al vaker besproken
De meningen zijn verdeeld. Ik vind de pih een dweil zodra de snelheid boven de 120 komt. Met een beetje zijwind of onregelmatigheden in het wegdek gaat het alle kanten op. Ik ben continue koerscorrecties aan het maken. Met mn 18" zomerbanden ging het iets beter. Nu met de 17" winterbanden is het een stuk erger.
Ik heb wel instelbare stuurbekrachtiging. Ik heb bij de dealer geïnformeerd of het zinvol is om de uitlijning na te kijken. Volgens hem niet, tenzij de banden slijtage duidelijk wijst op een probleem. Misschien binnenkort toch nog maar eens expliciet met hem over hebben.
Belangrijk is wel dat degene die uitlijnd niet alleen de specificatie kan instellen, maar ook specialist is op het uitlijn-gebied.
Ze hebben de instelling naar de andere kant van de tolerantie gebracht (minimaal toespoor). Echt een minimale verstelling.
Het verschil was erg goed merkbaar. Vooral bij lagere snelheden op wegen met veel spoorvorming. Alsmede op hogere snelheden.
Let wel: Als men gaat uitlijnen in combinatie met andere wielen / nieuwe banden is het niet te beoordelen of de verbetering aan de banden liggen of aan de betere uitlijning.
In de situatie van ikeV70 is het tevens aan te bevelen om de voorwielen te wisselen met de achterwielen. En uiteraard de bandenspanning (v+a) keurig op 2.9 zetten en houden. Harder zal bij de standaard slijtage in het midden veroorzaken.
Ook is bij ons de banden slijtage afgenomen. Gereken in mm per 10000km. Die was 2mm/10k. Dat is nu ook beter geworden.
- Paul
- Geartronic member
- Berichten: 33123
- Lid geworden op: 19.09.2004 - 00:38
Ohw dat is interessant want ik had na 30k nog 5mm geen idee of dat "normaal is" maar ja zoals je weet deed ik met mijn V50 60-70000km ermee.
MY08 C30 1.6D Summum / MY09 C30 1.6D DrivE Sport / MY11 V50 D2 / MY13 C30 D2 R-Edition / MY16 V40 D2 R-Design / MY14 V60 D6 Plug-in-Hybrid Ice White /MY16 V70 D4 Polar+ Magic Blue / MY17 V60 D5 Twin Engine Special Edition Ice White / MY13 C30 D2 R-Edition / MY19 V90 T4 Business Sport / MY20 E-Golf
MY20 XC60 T4 Polestar Engineered R-Design / MY23 XC40 Pure Electric Plus
MY23 Polestar 2 Snow, Pilot, 20inch
MY24.5 XC40 Pure Electric Ultra
MY20 XC60 T4 Polestar Engineered R-Design / MY23 XC40 Pure Electric Plus
MY23 Polestar 2 Snow, Pilot, 20inch
MY24.5 XC40 Pure Electric Ultra
- IkeV70
- 5th Gear member
- Berichten: 2136
- Lid geworden op: 27.01.2006 - 22:18
- Locatie: Heerhugowaard
Ik zal ze binnenkort vragen toch eens goed naar de ujitlijning te kijken, of in elk geval mee te denken over mogelijke oorzaken van instabiliteit op hogere snelheden. De auto moet er toch een dagje heen, sinds de laatste update (hoogstwaarschijnlijk) werkt de dagrijverlichting niet meer.
V70 - 2.5D
V60 PIH
V60 T5
V60 PIH
V60 T5