Een bijtelling overstapper

Het board om te praten over zaken die exclusief voor de Plug In Hybrid Volvo's van toepassing zijn
MacDeluxe
2nd Gear member

Hallo allemaal,

Sinds drie weken ben ik een Volvo rijder. Door de aantrekkelijke bijtelling ben ik van BMW overgestapt naar V60 PIH.
Ik moet zeggen dat het wel even wennen is. Het rijgedrag is (zoals verwacht) niet te vergelijken, maar wel goed.
Wat mij het meeste opvalt is dat de ervaring veel minder is. Door de electro motor die zijn maximale koppel direct afgeeft, houd je een constante duw in de rug, terwijl bij mijn vorige auto's je duidelijk bij versnellen / schakelen die duw wel voelde. Al met al dus comfortabeler, maar minder gevoel.
Tevens merk ik erg goed dat de wagen toch wel erg zwaar is. Met name in de bochten merk je dat hij liever rechtdoor wil :P

Wat me in positieve zin opvalt, is dat ik had verwacht dat de wagen onderstuur gevoelig zou zijn, terwijl me dat erg meevalt. Met name in de 'Power' modus gedraagt hij zich aardig als een quattro.

Ik ben wel een poetsfanaat, dus vorige week al ff lekker bezig geweest. Meteen de winterschoenen in de wheelsealant gezet. Dat scheelt weer een boel poetswerk de volgende keer ;)

Afbeelding

Als het weer iets beter blijft, dan ga ik de lak eens flink onder handen nemen. Dit is voor mij de eerste keer dat ik een nieuwe auto heb, dus ik ben benieuwd hoe dat zal gaan met bijvoorbeeld kleien.

Vandaag nog ff bij de dealer geweest, omdat de preconditioning niet goed werkt (topic hierover al gevonden) en de standkachel 'huilt'. Dat eerste blijkt idd software te zijn, dat laatste wordt als het goed is verholpen door het plaatsen van rubber blokken. De standkachel blijkt te trillen tegen de carrosserie.
Ik wilde graag de preconditioning aanzetten met de sleutel. Dat blijkt een softwarematige optie te zijn. Ik krijg volgende week te horen wat dat gaat kosten. Iemand hier ervaring mee?

Groeten,
Marcel
Laatst gewijzigd door MacDeluxe op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
lint
Geartronic member

Welkom.
Succes met het wennen aan de PIH maar dat zal wel lukken.
XC40 Pure electric Twin Engine Ultimate 2023
BMW Z4 G29 sDrive20i 2024
MGB GT 1976
pdreissen
2nd Gear member

Euh ... Pre-conditioning kan toch al met de sleutel ingeschakeld worden door het "lampje "op de afstandbediening enkele seconden vast te houden ?? (1e knop 2e rij). Dan gaan op een gegeven moment de knipperlichten een aantal keren aan ter bevestiging dat pre conditioning is ingeschakeld!
BMW 325i touring
Volvo V40 Europe edition 1.8 bi-fuel
Volvo S60 D5
Volvo XC90 D5
BMW 320i
Audi A6 Avant 3.0tdi
Volvo V60 PIH MY15
MacDeluxe
2nd Gear member

Dat is dus bij mij niet het geval. (heb het na het lezen van je post nog ff gecheckt)
Hopelijk kunnen ze dit softwarematig zonder enige moeite aanzetten, want het lijkt me wel handig. 's Ochtends voor vertrek nog ff bakkie pleur drinken en dan in de tussentijd de standkachel alvast aan... hmmmm....
pdreissen
2nd Gear member

Met een PIH heb je toch ook VOC, daar kun je het ook inschakelen toch ? Ik gebruik het op de sleutel niet overigens maar het werkt wel.
BMW 325i touring
Volvo S60 D5
Volvo XC90 D5
BMW 320i
Audi A6 Avant 3.0tdi
Volvo V60 PIH MY15
MacDeluxe
2nd Gear member

Nope, de optie VOC niet gekozen. Dus vandaar dat ik er ook wel van baal dat die timer niet betrouwbaar is.
hans98
4th Gear member

@pdreissen: beide door jou genoemde mogelijkheden zijn niet-standaard opties
Ooit: 340D, V50 2.4, V50 T5, S40 1.8, V70 2.5T, V60 PIH, XC90 T8

Nu Privé: MY17 V40 T2 Geartronic Nordic+ Luxury, Denim Blue, blond leder. Zakelijk: Tesla Model S75D
pdreissen
2nd Gear member

Naja ok dan zullen deze opties wel in een pakket hebben gezeten gelukkig :)
BMW 325i touring
Volvo S60 D5
Volvo XC90 D5
BMW 320i
Audi A6 Avant 3.0tdi
Volvo V60 PIH MY15
XC30
4th Gear member
Contacteer:

Een heerlijke auto en nog mooiere kleurstelling. Ook je profielfoto mag er zijn... Loopt er een (bijna) kloon van me rond?
Jaguar I-Pace my18
Range Rover Evoque PHEV my21
hans98
4th Gear member

@MacDeluxe, wat voor BMW had je hiervoor dan?

Nu Privé: MY17 V40 T2 Geartronic Nordic+ Luxury, Denim Blue, blond leder. Zakelijk: Tesla Model S75D
MacDeluxe
2nd Gear member

@XC30, potdorie... zal ff kijken of ik een andere avatar kan vinden :D En idd een mooie kleurstelling zo he! Ik zie ze veel rondrijden met een donker interieur, maar dit lichte maakt het toch wel veel ruimer.
Is het hier trouwens gebruikelijk om een showroom of iets van dien aard te maken van je wagen? Dan kan ik een keer een paar plaatjes schieten en ze daar posten 8-)

@hans98, hiervoor een 320d gehad en daarvoor ook een 320d. In beide wagens is veel tijd in gaan zitten... noem het maar een hobby ;) Er komt zeker weer een BMW terug, maar die komt dan ter vervanging van de EOS van mijn vrouw.

Dit zijn de twee Bimmers:

Afbeelding

Afbeelding

[edit]hmmm... wilde die foto's onder een spoiler zetten, maar die functie bestaat niet ??? :( [/edit]
Laatst gewijzigd door MacDeluxe op 01.01.1970 - 01:00, 2 keer totaal gewijzigd.
hans98
4th Gear member

Nice. Ik had hiervoor een X3 2.0D (nieuwe model), twee jaar mee gedaan en toen weer terug naar Volvo (50% door bijtelling, 50% door band met het merk). Ik was in positieve zin verrast met de motor dat er zo onwijs veel power in zit en icm de schitterende automaat en X-Drive het echt een feest was om in te rijden. Nadeel van de X3 is de herrie die de motor maakt. Echt BMW onwaardig en volgens mij is het motorgeluid van de 20D in de 3 en 5 serie beter gedempt (en 1, 2, 4 serie :-) ).

Wat je wel zult merken op de autobahn is dat de V60 echt super rijdt, waarschijnlijk door het hoge gewicht. Alsof je op rails rijdt :)

MacDeluxe
2nd Gear member

De motor in mijn 320d is (was) echt een naaimachientje vergelijken met de ruwe D5 die we nu hebben. Dat mis ik wel.
Maar ben het met je eens dat de V60 op de snelweg heerlijk zoeft. Veel rustiger dan de 3 series die ik heb gehad.

Ik merk trouwens wel bij het optrekken dat de V60 zoekende is aan de voorkant. Ik dacht eerst dat het torque steer was, maar echt naar rechts trekken is het ook niet. Het zal wel het verschil tussen RWD en FWD zijn.
diesel01
Geartronic member

MacDeluxe schreef:
Ik merk trouwens wel bij het optrekken dat de V60 zoekende is aan de voorkant. Ik dacht eerst dat het torque steer was, maar echt naar rechts trekken is het ook niet. Het zal wel het verschil tussen RWD en FWD zijn.
Dan moet je toch vol op het gas???
Wanneer ik normaal bij een verkeerslicht wegrijd heb ik geen last van een zoekende neus.
Ik niet begrijp :-/
Welkom trouwens op het forum.
V90 T6 Recharge Rdesign
V90 D5 AWD Inscription/V70 D4 8GT Inscription/XC60 D5 Summum AWD GT fourC Polestar/V70 D5 GT sports edition/S60 2.4d/Opel Corsa1.1/V40 1.9D/V40 1.8 lpi/xedos 6 2.0 V6/626 2.0 coupe/Uno 1.1[/s][/s]
MacDeluxe
2nd Gear member

Yep... Vol op het gas :devil: ik ging er vanuit dat daar die Power knop voor is 8-)
jp-v60
4th Gear member

dat trekken van die neus heb ik ook en de D5 is inderdaad eg rauw, zeker in vergelijk met een 3 liter V6 diesel van mercedes en sorry bmw liefhebbers, die loopt ook mooier dan de bmw, ook die is rauw vergeleken met met de Mercedes. Voor de rest vind ik de D6 juist op hoge snelheid niet erg vast op de weg, ook hier ligt mijn oude ML uit 2008 veel beter op de weg. Deze ( is getuned ) stuurt probleemloos naar de 230 en dan nog zou je er 100 bij kunnen hebben. Dat zou ik met de D6 niet aandurven.
MacDeluxe
2nd Gear member

Tja, dat zijn snelheden die ik niet dagelijks zal rijden. Sterker nog....
Maar een 150 à 160 op de NL snelweg zeker wel. Ik moet zeggen dat tie dat goed doet hoor!
jvov60
4th Gear member

Ik rijd de laatste tijd op snelheden waarbij ik moeite heb (over 240km per dag) de accu leeg te krijgen. De diesel slaat soms wat te snel aan is mijn mening...
Zou het fijn vinden als de Pure stand ook echt Pure zou zijn. Geen dieselmotor erbij. Maar dat is weer een andere discussie.
Voor mij geen Volvo for life meer.
De laatste (XC60 II) is weg.
Nu naar volledig EV bij een merk met Duitse verfijning.
Veel plezier hier met prachtige Volvo's en misschien tot later.
Tukker999
4th Gear member

Zou het fijn vinden als de Pure stand ook echt Pure zou zijn. Geen dieselmotor erbij. Maar dat is weer een andere discussie.
Misschien moeten we daar toch een discussie over opstarten.
Kijk, ik kan me voorstellen dat ze bij Volvo vinden dat de dieselmotor moet bijspringen als je op het gas trapt. Denk aan een noodsituatie.
Toch zou het fijn zijn als de software zodanig wordt aangepast dat de dieselmotor pas bijspringt in een kick-down situatie.
Dan kan je elektrisch tenminste wat beter doortrekken.
Misschien dat ze bang zijn dat de accu of iets anders elektrisch te veel wordt belast?
Of dat de motor bij een te hoog start toerental moet bijspringen?
Kan ik me eigenlijk niet voorstellen.
Bij de Opel Ampera met volle accu trek je de stenen uit de straat zonder dat de motor bijspringt, dus het kán wel.

Verzoek aan Volvo om de software in Pure een beetje aan te passen dus.
Volvo XC40 Recharge Extended Range Plus Afbeelding
Volvo V60 PIH 2013: Afbeelding
Honda Civic Hybride 2010: Afbeelding
NielsPHEV
7th Gear member

Volgens mij doet volvo dit om de accu te beschermen, als je wat langer e vermogen vraag zie je ook de driehoekje ineens zakken.
Plaats reactie

Terug naar “Plug In Hybrid Volvo's”